Gå til innhold

Tenk om det hadde fantes ai psykolog

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Er det ikke rart det ikke er lagd enda? 

Mener at de lager en ai som man har videosamtale med når man selv ønsker og som tar inn lyd og som selv snakker med ord. Man kan se ansiktsuttrykk og alt sånt. Den kunne kommet med enten trøstende ord eller råd og verktøy man kan bruke. Bedre enn mange av de psykologene jeg har gått til på dps ihvertfall. 

Anonymkode: 5e5e6...8f6

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det finnes sikkert noe slikt allerede. Men mye av behandlingen av depresjon handler om å bygge en relasjon mellom pasienten og psykologen. At pasienten har en  som lytter og støtter. Jeg tror ikke folk vil føle det samme når det er et dataprogram. 

Anonymkode: c8acd...4d7

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner ikke hvorfor folk er så begeistret for AI. Trøstende ord fra en maskin trøster ikke meg, i alle fall.

Grunnen til at jeg våget å tro på min psykiater og gjøre som hun sa var jo at jeg stolte på henne. Stolte på at hun hadde en utdannelse, erfaring og kunnskap som jeg ikke hadde. Hun hadde også et godt rykte, folk sa hun var seriøs og dyktig. Da kan man "legge livet sitt i hendene" på et menneske og si ja vel, jeg vet ikke hvordan dette skal hjelpe meg, men jeg stoler på deg så jeg gjør det likevel. Jeg vil aldri kunne gi AI en slik tillit.

Anonymkode: 327da...330

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor tror du at det automatisk er bedre? Skjønner ikke dette at folk legger seg flate for AI, det er jo et verktøy som virkelig kan brukes mot folk av de høyt oppe i maktstrukturen. John Connor rister på hodet for å si det sånn.

Anonymkode: e38cb...932

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mange psykologer som ikke burde hatt jobben sin, som voldtar pasienter og diverse annet. Ai er sikkert bedre enn dem.

Men ai har også sine farer da det er snakk om en løpsk datamaskin som ikke har noen forutsigbarhet eller fast person, med medfølelse og ekte tilstedeværelse. En dag kan den liksågodt oppfordre noen til å skade seg, for det er sånn den er, løpsk. Ikke at den vil, den er ingen, ingen er hjemme. Det er bare signaler som repeterer hva den lærer, å det kan være hva som helst.

Anonymkode: 21ffc...7cf

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det er mange psykologer som ikke burde hatt jobben sin, som voldtar pasienter og diverse annet. Ai er sikkert bedre enn dem.

Men ai har også sine farer da det er snakk om en løpsk datamaskin som ikke har noen forutsigbarhet eller fast person, med medfølelse og ekte tilstedeværelse. En dag kan den liksågodt oppfordre noen til å skade seg, for det er sånn den er, løpsk. Ikke at den vil, den er ingen, ingen er hjemme. Det er bare signaler som repeterer hva den lærer, å det kan være hva som helst.

Men den har mer kunnskap enn noen psykolog noen gang vil kunne lære seg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jo men effekten av terapi er ikke linket opp mot utdannelsesnivå hos behandleren/terapeuten. Det er relasjonen som har aller mest å si for utfallet sier forskningen. 

Anonymkode: 2ef79...7b1

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Ja, men den klarer ikke vite hva den har kunnskap om. Den har ingen filter, den er ikke en tenkende følelsene person.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Den kunne kommet med enten trøstende ord eller råd og verktøy man kan bruke. Bedre enn mange av de psykologene jeg har gått til på dps ihvertfall. 

Hvordan vet du at AI-psykolog er bedre når du ikke har prøvd/det ikke finnes? 

(og hvorfor har du gått til så mange psykologer på DPS? Relasjonelle vansker? De behandles ikke gjennom AI i hvertfall)

Anonymkode: adc5a...0c8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ikke rart det ikke er lagd enda? 

Mener at de lager en ai som man har videosamtale med når man selv ønsker og som tar inn lyd og som selv snakker med ord. Man kan se ansiktsuttrykk og alt sånt. Den kunne kommet med enten trøstende ord eller råd og verktøy man kan bruke. Bedre enn mange av de psykologene jeg har gått til på dps ihvertfall. 

Da tror jeg det faktisk er bedre å se noe artig på tv 😉

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes sikkert noe slikt allerede. Men mye av behandlingen av depresjon handler om å bygge en relasjon mellom pasienten og psykologen. At pasienten har en  som lytter og støtter. Jeg tror ikke folk vil føle det samme når det er et dataprogram. 

Tror det er å undervurdere potensiale av teknologien. Det vil bli lett å glemme at det kun er virtuelt, eller kanskje egentlig ikke bry seg om det når en ikke vil merke forskjell på AI og en videosamtale med psykolog. Den vil huske alle samtaler, ha dyp forståelse om psykologi, og når det i tillegg ikke er mulig å se at det er AI på video og stemmen, så tror jeg mange ikke ville brydd seg om det ikke var et ekte menneske, siden de føler det hjelper uansett. Vi er ikke helt der ennå, men at det kommer er jeg 100% overbevist om 

Og når det har kommet fordi den barrieren, så vil det overraske meg stort om ikke mange vil ha et romantisk forhold med AI også 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Jo men effekten av terapi er ikke linket opp mot utdannelsesnivå hos behandleren/terapeuten. Det er relasjonen som har aller mest å si for utfallet sier forskningen. 

Anonymkode: 2ef79...7b1

Hvis det er relasjonen som er viktigst så kan man like godt snakke med vennene sine eller familie. En psykolog vil aldri bli personlig eller bry seg om deg, sånn egentlig. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Arild37 skrev (22 minutter siden):

Tror det er å undervurdere potensiale av teknologien. Det vil bli lett å glemme at det kun er virtuelt, eller kanskje egentlig ikke bry seg om det når en ikke vil merke forskjell på AI og en videosamtale med psykolog. Den vil huske alle samtaler, ha dyp forståelse om psykologi, og når det i tillegg ikke er mulig å se at det er AI på video og stemmen, så tror jeg mange ikke ville brydd seg om det ikke var et ekte menneske, siden de føler det hjelper uansett. Vi er ikke helt der ennå, men at det kommer er jeg 100% overbevist om 

Og når det har kommet fordi den barrieren, så vil det overraske meg stort om ikke mange vil ha et romantisk forhold med AI også 

Meg du siterer.  Jeg var kanskje forhastet da jeg avskrev datamaskiner.

Men jeg vet ikke om det blir noe bedre om AI blir så gode at de kan erstatte menneskelige relasjoner. Om noe så høres det ut som oppskriften på at pasientene blir avhengig av AIen i stedet for å lære seg å bli selvstendig. Med menneskelig psykolog så vil man normalt ha maksimalt en time i uka og behandlingen stopper når pasienten blir frisk. Med AI-psykolog så kan man ha en som er der for deg 24 timer i døgnet og som aldri avslutter behandlingen selv om du blir frisk.  Man kan ende med at folk lever hele livet sitt med kun AI-venner og AI-kjærester(kanskje sexdukker med kunstig intelligens). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Hvis det er relasjonen som er viktigst så kan man like godt snakke med vennene sine eller familie. En psykolog vil aldri bli personlig eller bry seg om deg, sånn egentlig. 

Hvorfor skal den menneskelige kontakten erstattes? Hvorfor skal de aller mest sårbare lukes vekk til å få hjelp av datamaskiner? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En del mennesker trenger å lære å åpne seg, trenger å lære mer om seg i møte med andre og mestre. Å sitte forran en pc gir deg kanskje info, men det gir ikke den mestringen eller den følelsen av at nå har jeg åpnet meg for et annet menenkse. Bare her inne føler ikke jeg noe mye av å prate med dere. Jeg kan bli sinnt eller le, men det er ikke sammenlignbart med å sitte sammen med noen. Det er hult.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Det er snakk om den terapeutiske relasjonen. Den kan ikke sammenlignes med en privat relasjon. 

Anonymkode: adc5a...0c8

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en app som heter Pi.

Den er designet for, og fungerer som en psykolog.

Prøv den!

Anonymkode: 71d09...3f2

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...