Hoppetaujenta Skrevet 23. desember 2024 #41 Del Skrevet 23. desember 2024 Jeg hater en slik byggemote, for når de først begynte med slikt, så skulle alle ha det for da var det fint. Hvis folk likte gjennomsiktigheten så godt før, så kunne de jo ha laget det selv da, men nei... Når alle gjør det så er det stilig. Fra gulv til tak med digre vinduer som ofte ikke kan åpnes en gang, men alle naboene kan se tvers igjennom hele huset, for innvendige vegger er borte og "åpne landskap" er en nødvendighet. Folk som kjøper tomt midt i gammel bebyggelse og tvinger alle til å se hva de gjør i alle rom, for disse nye bryr seg kun om at de selv får det slik de vil ha det. Voldtekt av et vanlig lukket boområde, sier jeg. Naboer må få ha sin lille plass og gjerne kunne få sitte litt i le for innsyn på. Ikke en gang verandaer på de nye husene er fredet, for alt skal lages i glass og når alt henger sammen vegg-i-vegg, så får alle med seg alt om folks privatsituasjoner. Nei takk. 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nymerïa Skrevet 23. desember 2024 #42 Del Skrevet 23. desember 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Ja, drømmen min er faktisk et sånt hus som i England, med en bitteliten hage og høye gjerder rundt 😄 Men vi har jo regler for maks høyde på gjerder, er 1,5 meter som er innafor her. Anonymkode: 2e8ae...cc3 Det ante meg at det var noe sånt som var grensa. Det er egentlig noe som burde ha vært revurdert nå som alt skal bli veldig tett. Jeg ser ikke problemet med at noen setter opp et høyt gjerde rett utenfor sitt eget hus. AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Gud, jeg er så glad jeg har en eldre leilighet som har EGET KJØKKEN, ikke kjøkken som er en vegg i stua. Det er rene slummen, om du spør meg. Anonymkode: 6a43f...db0 Helt enig. At kjøkkenet er et eget rom både bokstavlig og billedlig er noe av det viktigste for meg. Mye annet kan jeg inngå kompromiss på, men ikke akkurat det. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2024 #43 Del Skrevet 23. desember 2024 Nymerïa skrev (7 minutter siden): Det ante meg at det var noe sånt som var grensa. Det er egentlig noe som burde ha vært revurdert nå som alt skal bli veldig tett. Jeg ser ikke problemet med at noen setter opp et høyt gjerde rett utenfor sitt eget hus. Helt enig. At kjøkkenet er et eget rom både bokstavlig og billedlig er noe av det viktigste for meg. Mye annet kan jeg inngå kompromiss på, men ikke akkurat det. Ja, og gjerdene må også være faktiske gjerder man kan se gjennom, dersom de blir helt tette blir det regnet som levegg og da slår det inn andre regler igjen. Anonymkode: 2e8ae...cc3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2024 #44 Del Skrevet 23. desember 2024 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Jeg er oppvokst på landet og tror det ville være veldig vanskelig for meg å bli vant til å bo i boligfelt, rekkehus, bygård eller blokk. Det blir for tett på folk. Jeg setter pris på å ikke trenge frostet glass eller gardiner på badet. Jeg kan pisse uforstyrret på flere av hushjørnene, og jeg kan bråke så mye jeg vil inne i huset uten å forstyrre noen naboer... Anonymkode: 6e7cd...087 Hvorfor vil du pisse nær ditt eget hus? Anonymkode: 7823d...f67 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hoppetaujenta Skrevet 23. desember 2024 #45 Del Skrevet 23. desember 2024 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Hvorfor vil du pisse nær ditt eget hus? Anonymkode: 7823d...f67 Det er visst en del som liker det og rent praktisk skal det holde unna rådyr fra blomsterbedet om en har noe, så de får fortsette med sitt fornødne utendørs uansett grunn. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2024 #46 Del Skrevet 23. desember 2024 Derfor bor ikke jeg i by eller der de skal fortette. De har ødelagt masse fine boligfelt, men jeg liker hus med mye vinduer. Vi har hekk som er 3 meter høy, tomt på 1,5 mål, tomten grenser til skogen. Aller helst vil jeg bo ved sjøen, med utsikt. Har dessverre ikke 15 mill og opp på å bruke på det. Anonymkode: 5d74f...ec2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2024 #47 Del Skrevet 23. desember 2024 Vi bor i ett lite hus midt i sentrum. Alle husene her er små og for det meste bygget på 1800 tallet. Vi bor tett men de av oss som har bakgård har 180-200 gjerder rundt hele bakgården. Jeg kan sitte naken ute uten å bli sett og det er svært lite innsyn. Jeg kan se om naboer har lys på men ikke hva de gjør. Eneste ulempen er at vårt hus har liten stue og litt for lite muligheter til oppbevaring på kjøkkenet men så er det ikke store stuer og kjøkken i mange av disse nye funkishusene heller, iallefall ikke hvis man har begrenset med penger. Anonymkode: 514e7...e08 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2024 #48 Del Skrevet 23. desember 2024 Lys, store vinduer betyr lys og man føler seg ikke så innesperret. Mange eldre hus er mørke og trange. Nye hus er åpne, lyse og sosiale. Hus med store vinduer uten hage så slipper man jobb ute slik man slapp i leilighet, men slipper alle naboer rundt. Jeg synes mange 80/90 talls lave hus er mye styggere enn funkishusene. Gardiner, finnes liftgardiner, persienner osv, hvorfor nødvendig med gardiner som stenger lyset ute. Bor ikke i funkishus, men har valgt hus med liten tomt (og hater hagearbeid) og har store vinduer i flere vinkler, har null behov for å gå rundt naken i huset. Anonymkode: 0cd1c...af0 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2024 #49 Del Skrevet 23. desember 2024 Jeg har nesten som hobby å se på dyre, store, relativt nye hus på Finn (og drømmer/planlegger til jeg selv forhåpentligvis skal bygge nytt hus en gang) og det er ikke sjelden jeg blir satt ut av "dukkehuseffekten". Her snakker vi hus med dyre løsninger/materialvalg, hvor de har valgt at nesten en hel side av huset skal bestå av vinduer fra gulv til tak, og dermed får jeg flashbacks til dukkehusene vi hadde i min barndom på 90-tallet 😅 Har ikke de verste eksemplene her nå, da jeg bare trykker forbi slike hus, men disse er litt illustrerende: Her har man tilnærmet full oversikt over begge etasjene utenfra. I denne er man på utstilling uansett hvor man befinner seg i stue/kjøkken... Jeg synes forøvrig sjelden det er noe godt tegn når hovedbildet av huset er med screens nede 🤣 Vil legge til at jeg absolutt ikke er motstander av store vinduer, jeg vil gjerne ha store vinduer selv også, men det handler om å gjøre det på en smart måte, slik at man får skjerming (men likevel bevarer lys og utsikt) der man sitter/oppholder seg over tid, og så har det selvsagt mye med tomt/beliggenhet/omgivelser å gjøre. "Vindusvegger" er flott hvis boligen ligger høyt, naturlig uten innsyn og langt unna vei/naboer/osv (på "vindussiden"), men likevel må man tenke gjennom hvordan vinduer plasseres, hvor store/mange man "kan"/bør ha. Store vinduer har jo også konsekvenser for møbleringen. For noen dager siden så jeg et hus med svære vinduer på vaskerommet, som var i første etasje av huset og vendt mot veien/naboene - vil folk virkelig ha det sånn? 😳 Skjønner at det er godt med naturlig lysinnslipp også på vaskerommet, men normale vinduer er nok for meg... Vil gjerne kunne henge vask på tørkestativ uten at dette skal være på utstilling når man ser huset utenfra. Når det gjelder tomtestørrelse/små hager er det vel todelt. Grunneier/utbygger ønsker mest mulig penger (flest mulig tomter) og særlig når det gjelder sentrale og attraktive tomter har også kommunen krav til tetthet/fortetting. Også usentrale tomter kan ha krav om tetthet ettersom det tas areal som kunne vært brukt til noe annet, enten dyrket mark eller naturområder. Anonymkode: 0efb6...b56 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2024 #50 Del Skrevet 23. desember 2024 Jeg vokste opp på landet (1500 innbyggere) på 90-tallet. Selv om det er positive sider med å bo på bygda ville jeg aldri valgt å bosette meg der. Jeg trives mye bedre i byen, med folk og liv rundt meg. Nå har jeg barn og det er utrolig viktig for meg med barn i nabolaget, siden det verken var voksne eller barn rundt meg da jeg vokste opp. Jeg ville mye heller bodd i blokk enn på landet. Anonymkode: a7192...10a 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2024 #51 Del Skrevet 23. desember 2024 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Gud, jeg er så glad jeg har en eldre leilighet som har EGET KJØKKEN, ikke kjøkken som er en vegg i stua. Det er rene slummen, om du spør meg. Anonymkode: 6a43f...db0 Enig! Jeg har blokkleilighet fra 60 og her er det gammeldags med adskilt kjøkken med plass til et bittelite kjøkkenbord ved vinduet. Så koselig atte! Anonymkode: 08b13...6b7 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2024 #52 Del Skrevet 23. desember 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Enig! Jeg har blokkleilighet fra 60 og her er det gammeldags med adskilt kjøkken med plass til et bittelite kjøkkenbord ved vinduet. Så koselig atte! Anonymkode: 08b13...6b7 Det er kjempekoselig, akkurat det savner jeg i mitt gamle lille hus. Anonymkode: 514e7...e08 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. desember 2024 #53 Del Skrevet 24. desember 2024 Jeg er enig. Liksom selve ‘veggene’ til terrassen er jo av gjennomsiktig glass… store glassflater hvor ingenting brytes.. hvis man er litt passiv og deprimert blir det fort til ‘alt eller ingenting’. Med eldre bygninger må man liksom anstrenge seg litt mer eller posisjonere seg merkelig sånn at det blir mer innlysende at ‘hey nå glor jeg inn her fordi jeg har lyst til å gloooo…’, mens med nyere bolig får du liksom alt presentert for deg mens du går der, helt vanlig i veien… får med deg alt uten å måtte fremstå som en weirdo som får det med deg,,, eneste du trenger å gjøre er å kikke.. så nå kreves det vel mer at man har litt selvkontroll. Hehe. jaja. Jeg har glass på glass og jeg tenker på alt stresset jeg må gå igjennom for å markere for andre at jeg ikke vil være underholdning. Anonymkode: 4aa31...bad 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. desember 2024 #54 Del Skrevet 24. desember 2024 AnonymBruker skrev (21 timer siden): Jeg bor i en storby og jobber med dette, og i denne byen er det lite fortettingsareal igjen. Med mindre man begynner å ekspropiere private hager. Da må man bygge på myr, dyrka mark og grøntareal, og da kommer kravene om flest mulig boliger på minst mulig areal. Det handler rett og slett om at det ikke er nok areal. Noe som høres litt sprøtt ut når man ser alt det ubebygde arealet i Norge, men det er for det første mest "på bygda" i tillegg til at det er en drøss med viktige interesser som slår inn - jordbruk, beitenæring, reindrift, klima og miljø (særlig myr er blitt hellig den siste tida) osv. Å bygge boliger med mer luft og privatliv tror jeg faktisk ikke kommer til å skje i byer igjen. Til og med i mindre kommuner er det strenge krav til arealeffektivitet. Anonymkode: 2e8ae...cc3 Hvis det ikke er 20-etasjers blokker ved hvert t-bane-stopp så har man vel plass til fortetting i høyden? Forøvrig så forstår jeg ikke at Oslo skal ha plikt til å huse alle som vil bo der til en pris de kan leve med. Prisene blir for høye for noen og de flytter til Fredrikstad. Helt greit det er jo en flott by? Anonymkode: befed...7c5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. desember 2024 #55 Del Skrevet 24. desember 2024 Nymerïa skrev (20 timer siden): Det ante meg at det var noe sånt som var grensa. Det er egentlig noe som burde ha vært revurdert nå som alt skal bli veldig tett. Jeg ser ikke problemet med at noen setter opp et høyt gjerde rett utenfor sitt eget hus. Små hager med høye gjerder passer kanskje bedre lengre sør hvor sola står rett opp på himmelen om sommeren og på dagen. Her i Nord hvor sola følger en skrå bane så ser jeg for meg at en slik hage fort ville bli mørk og innestengt? Anonymkode: befed...7c5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. desember 2024 #56 Del Skrevet 24. desember 2024 AnonymBruker skrev (21 timer siden): Men du går kanskje ut når det er mørkt innimellom? Anonymkode: 954ee...4a7 Ja gjør du ikke det du da? Går du aldri ut når det er mørkt? Jeg går ikke på do i skogen hvis du hinter til det. Jeg er verken redd for dyr eller mennesker. Og gleder meg til å få tegnet et hus på den tomten. Anonymkode: 2adcb...4b6 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. desember 2024 #57 Del Skrevet 24. desember 2024 AnonymBruker skrev (22 timer siden): Ja, høye boligpriser og grådighet fra myndighetene og boligbyggerne er årsaken. Nordmenn har ikke forandret syn på privatlivet. Boligbyggerne ønsker flest mulig menneskesjeler på minst mulig tomt, det samme gjør myndighetene, for å gjøre vann og kloakksystemet så billig og enkelt som mulig. Og i tillegg legge til rette for at menneskemaur skal reise kollektivt. Hvis en ser på utviklingen i et større perspektiv, så er det sosialdemokratiet som ønsker å samle små ubetydelige mennesker i store grupper, for å lette håndteringen av oss, og samtidig begrense vår frihet/alburom, ved å krympe eiendom og hage. Det handler altså ikke om at nordmenn ikke har behov for privatliv lenger. Vi skal krympes, vår frihet skal krympes, gjennom mindre hus, ikke ha råd til bil, i hvert fall ikke mer enn en, og den skal sjelden brukes. Anonymkode: d1a28...431 Så lenge noen er villig til å betale prisen som settes, så er det vel behov for disse boligene. For det er tross alt etterspørselen etter boliger i de største byene som er grunnen til de ekstreme prisene. Og veldig mange ønsker bo sentralt. Det er jo ikke myndigheten som krever at folk skal flytte Anonymkode: a25c5...250 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. desember 2024 #58 Del Skrevet 24. desember 2024 Vi har hus i enden av en stikkvei. Vi kan til tider se eller høre naboene, men veldig lite. Kan gå naken rundt i hele huset uten at noen kan se det utenfra. I tillegg har vi vanvittig flott utsikt over sørfjorden (Hardanger). Elsker det, og vil ikke gå tilbake til en bolig der det er naboer rundt hele huset og masse innsyn. Anonymkode: 12efe...442 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. desember 2024 #59 Del Skrevet 24. desember 2024 Nymerïa skrev (21 timer siden): Det ante meg at det var noe sånt som var grensa. Det er egentlig noe som burde ha vært revurdert nå som alt skal bli veldig tett. Jeg ser ikke problemet med at noen setter opp et høyt gjerde rett utenfor sitt eget hus. Naboene mister utsikt/sollys med høyere gjerder/levegg. Jeg bor i rekkehus og ønsker skjerming, men naboene på begge sider vil ha det åpent. Derfor er det bare er stusslig lavt gjerde mellom husene våre og sitter vi ute samtidig er det fullt sinnsykt og null privatliv. Det er også fullt innsyn fra naboene over veien og fra veien. Jeg har alltid persiennene nede, naboene har det derimot alltid plettfritt og åpne digre vinduer. Anonymkode: cf223...9d1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. desember 2024 #60 Del Skrevet 24. desember 2024 AnonymBruker skrev (21 timer siden): Ja, og gjerdene må også være faktiske gjerder man kan se gjennom, dersom de blir helt tette blir det regnet som levegg og da slår det inn andre regler igjen. Anonymkode: 2e8ae...cc3 Og dere mener fremdeles Norge er et fritt demokrati? Byråkratiet og kontrollbehovet er faktisk blitt en trussel mot frihet og demokrati. For meg er frihet og demokrati nært knyttet. Frihet til å stå opp om morgenen og gjøre hva en vil, så lenge det ikke kommer til skade for andre. Det fine er at vi kan fremdeles flytte til landsbygda, der er det enda litt frihet. Anonymkode: d1a28...431 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå