AnonymBruker Skrevet 24. desember 2024 #61 Del Skrevet 24. desember 2024 AnonymBruker skrev (19 timer siden): Jeg har nesten som hobby å se på dyre, store, relativt nye hus på Finn (og drømmer/planlegger til jeg selv forhåpentligvis skal bygge nytt hus en gang) og det er ikke sjelden jeg blir satt ut av "dukkehuseffekten". Her snakker vi hus med dyre løsninger/materialvalg, hvor de har valgt at nesten en hel side av huset skal bestå av vinduer fra gulv til tak, og dermed får jeg flashbacks til dukkehusene vi hadde i min barndom på 90-tallet 😅 Har ikke de verste eksemplene her nå, da jeg bare trykker forbi slike hus, men disse er litt illustrerende: Her har man tilnærmet full oversikt over begge etasjene utenfra. I denne er man på utstilling uansett hvor man befinner seg i stue/kjøkken... Jeg synes forøvrig sjelden det er noe godt tegn når hovedbildet av huset er med screens nede 🤣 Vil legge til at jeg absolutt ikke er motstander av store vinduer, jeg vil gjerne ha store vinduer selv også, men det handler om å gjøre det på en smart måte, slik at man får skjerming (men likevel bevarer lys og utsikt) der man sitter/oppholder seg over tid, og så har det selvsagt mye med tomt/beliggenhet/omgivelser å gjøre. "Vindusvegger" er flott hvis boligen ligger høyt, naturlig uten innsyn og langt unna vei/naboer/osv (på "vindussiden"), men likevel må man tenke gjennom hvordan vinduer plasseres, hvor store/mange man "kan"/bør ha. Store vinduer har jo også konsekvenser for møbleringen. For noen dager siden så jeg et hus med svære vinduer på vaskerommet, som var i første etasje av huset og vendt mot veien/naboene - vil folk virkelig ha det sånn? 😳 Skjønner at det er godt med naturlig lysinnslipp også på vaskerommet, men normale vinduer er nok for meg... Vil gjerne kunne henge vask på tørkestativ uten at dette skal være på utstilling når man ser huset utenfra. Når det gjelder tomtestørrelse/små hager er det vel todelt. Grunneier/utbygger ønsker mest mulig penger (flest mulig tomter) og særlig når det gjelder sentrale og attraktive tomter har også kommunen krav til tetthet/fortetting. Også usentrale tomter kan ha krav om tetthet ettersom det tas areal som kunne vært brukt til noe annet, enten dyrket mark eller naturområder. Anonymkode: 0efb6...b56 Det øverste huset skulle jeg svært gjerne bodd i.Der er det lite innsikt til huset gjennom vinduene i stue/kjøkken. Anonymkode: e7bdf...6b1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. desember 2024 #62 Del Skrevet 24. desember 2024 Her kan jeg fint se hva naboene ser på tv eller hvilke bilder de har på veggen,hvis jeg er på kjøkkenet. Og det er ikke nye funkishus,men helt vanlige hus fra 60/70 tallet. Jeg har ikke gardiner på kjøkkenet,men hvis jeg kikker ut gjennom vinduet,så er det for å kikke på fjellet ikke stua til naboen. I mørket nå er det kjempekoselig å se alle lysene folk pynter med. Anonymkode: e7bdf...6b1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. desember 2024 #63 Del Skrevet 24. desember 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Og dere mener fremdeles Norge er et fritt demokrati? Byråkratiet og kontrollbehovet er faktisk blitt en trussel mot frihet og demokrati. For meg er frihet og demokrati nært knyttet. Frihet til å stå opp om morgenen og gjøre hva en vil, så lenge det ikke kommer til skade for andre. Det fine er at vi kan fremdeles flytte til landsbygda, der er det enda litt frihet. Anonymkode: d1a28...431 Reglene er jo der for å beskytte folk, høye levegger gir fort uønsket skygge på naboeiendommen. Om en liten hage er omgitt av levegger på 2 meter er det ikke lenge av gangen man får sol i visse deler av landet. Anonymkode: 2e8ae...cc3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. desember 2024 #64 Del Skrevet 24. desember 2024 AnonymBruker skrev (På 23.12.2024 den 11.14): Lys, store vinduer betyr lys og man føler seg ikke så innesperret. Mange eldre hus er mørke og trange. Nye hus er åpne, lyse og sosiale. Hus med store vinduer uten hage så slipper man jobb ute slik man slapp i leilighet, men slipper alle naboer rundt. Jeg synes mange 80/90 talls lave hus er mye styggere enn funkishusene. Gardiner, finnes liftgardiner, persienner osv, hvorfor nødvendig med gardiner som stenger lyset ute. Bor ikke i funkishus, men har valgt hus med liten tomt (og hater hagearbeid) og har store vinduer i flere vinkler, har null behov for å gå rundt naken i huset. Anonymkode: 0cd1c...af0 Min årlige vinterdepresjon ble betydelig bedre da jeg flyttet i nybygg med vi duer fra gulv til tak. Jeg har hjemmekontor og får nå alt det lille dagslyset og sollyset rett inn. Det gjør underverker. Jeg skal aldri bo i mørkt hus igjen. Anonymkode: 954ee...4a7 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. desember 2024 #65 Del Skrevet 24. desember 2024 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Ja gjør du ikke det du da? Går du aldri ut når det er mørkt? Jeg går ikke på do i skogen hvis du hinter til det. Jeg er verken redd for dyr eller mennesker. Og gleder meg til å få tegnet et hus på den tomten. Anonymkode: 2adcb...4b6 Det er gatelys over alt her, så aldri det stummende mørke som skogen gir😰 Anonymkode: 954ee...4a7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. desember 2024 #66 Del Skrevet 24. desember 2024 Jeg er opppvokst på et tradisjonelt klyngetun på landsbygda, og har alltid bodd tett opp i naboer. Jeg har aldri hatt problemer med det, bor ikke tettere nå i borettslag rett utenfor bykjernen. Jeg har ikke gardiner på stua, bare passer på å ikke være naken der. Det vil si, jeg går inn og skrur på kaffemaskinen før jeg går på badet, ingen står og glaner inn i andres stuer tidlige morgener. Anonymkode: 693b6...894 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. desember 2024 #67 Del Skrevet 24. desember 2024 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Jeg er enig. Liksom selve ‘veggene’ til terrassen er jo av gjennomsiktig glass… store glassflater hvor ingenting brytes.. hvis man er litt passiv og deprimert blir det fort til ‘alt eller ingenting’. Med eldre bygninger må man liksom anstrenge seg litt mer eller posisjonere seg merkelig sånn at det blir mer innlysende at ‘hey nå glor jeg inn her fordi jeg har lyst til å gloooo…’, mens med nyere bolig får du liksom alt presentert for deg mens du går der, helt vanlig i veien… får med deg alt uten å måtte fremstå som en weirdo som får det med deg,,, eneste du trenger å gjøre er å kikke.. så nå kreves det vel mer at man har litt selvkontroll. Hehe. jaja. Jeg har glass på glass og jeg tenker på alt stresset jeg må gå igjennom for å markere for andre at jeg ikke vil være underholdning. Anonymkode: 4aa31...bad Man vil jo glo litt av og til. Det gjør jeg alltid når jeg går i tettbygde strøk. Nysgjerrig på hvordan folk har det i stua si jeg! Anonymkode: 32f88...12a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
000VF000 Skrevet 24. desember 2024 #68 Del Skrevet 24. desember 2024 GreatApe skrev (På 22.12.2024 den 14.08): Jeg har alltid hørt at nordmenn er så private. Likevel skal alle hager og stuer i nye boliger ha fullt innsyn fra alle naboene. Som er et stort mysterium for meg. Har du noen sinne sett et funkishus? Det er en stil fra 30 tallet hvor stue ofte hadde store vinduer. Det har vært tradisjon siden tidenes morgen å bygge hus med mye vinduer i Norge, fordi vi vil slippe inn lyset. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
000VF000 Skrevet 24. desember 2024 #69 Del Skrevet 24. desember 2024 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Jeg er opppvokst på et tradisjonelt klyngetun på landsbygda, og har alltid bodd tett opp i naboer. Jeg har aldri hatt problemer med det, bor ikke tettere nå i borettslag rett utenfor bykjernen. Jeg har ikke gardiner på stua, bare passer på å ikke være naken der. Det vil si, jeg går inn og skrur på kaffemaskinen før jeg går på badet, ingen står og glaner inn i andres stuer tidlige morgener. Anonymkode: 693b6...894 Kanskje TS Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. desember 2024 #70 Del Skrevet 24. desember 2024 000VF000 skrev (14 minutter siden): Har du noen sinne sett et funkishus? Det er en stil fra 30 tallet hvor stue ofte hadde store vinduer. Det har vært tradisjon siden tidenes morgen å bygge hus med mye vinduer i Norge, fordi vi vil slippe inn lyset. De vinduene er anderledes plassert så man ser ikke mye inn i funkishus vs nye hus. Anonymkode: 514e7...e08 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
000VF000 Skrevet 24. desember 2024 #71 Del Skrevet 24. desember 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): De vinduene er anderledes plassert så man ser ikke mye inn i funkishus vs nye hus. Anonymkode: 514e7...e08 Det kommer helt an på plassering. Plenty med funkishus som ligger i ulendt terreng. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå