Gå til innhold

Nye norske boliger gir ofte mye innsyn og lite privatliv

GreatApe

Anbefalte innlegg

Jeg har alltid hørt at nordmenn er så private. Likevel skal alle hager og stuer i nye boliger ha fullt innsyn fra alle naboene. Som er et stort mysterium for meg.

Er det høyere boligpriser som gjør at folk er villig til å akseptere å miste privatlivet?

Har folk mistet interesen for store hager, og privatlivet er ikke viktig nok til å veie opp for dette.

Eller er nordmenn private kun på andre områder, og innsyn har aldri vært så viktig egentlig? Hvorfor denne forskjellen? Jeg er veldig privat selv, men forstår ikke at dette skal være annerledes.

Screenshot2024-12-22at13-49-44Mariero-10rekkehusog5eneboliger.Kommerforsalg.FINNeiendom.png.1c0996c5b1682cbc62c59a45677598b5.png

• Liker 9
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Sikkert sammensatt hvordan og hvorfor vi er private. Jeg syns ikke nødvendigvis nordmenn er så private, men det kommer jo an på hva man sammenligner det med, og hvor i landet man er.

Jeg er privat, og skulle helst bodd i et hus hvor jeg slapp å se og høre naboen. Men det er ulemper med det også, og jeg må prioritere hva som er viktigst. Skal ja ha dette huset og bo mer privat, så må jeg enten vinne i lotto eller flytte til annen kant av landet. 

For meg er det viktigere å slippe å høre naboen, enn om naboen ser meg i hagen. Det er viktigere å bo i nærheten av alt jeg trenger i hverdagen og det som er kjent, enn å kunne gå naken på terrassen. Jeg tror det er veldig hva man er vant med. Jeg er vokst opp i byggefelt hvor det er mye folk. Rekkehus, leilighet. Bodd i Oslo i årevis, og vant til å ha folk tett på. Det betyr ikke at jeg liker det, men det er kompromisset jeg må inngå for å ellers leve det livet jeg ønsker/ha råd til bolig. 

Det er nok annerledes for de som er vokst opp i bygda og alltid bodd der. Jeg hadde slitt veldig med å skulle omstille meg fra en enebolig på Rauland til å putselig skulle ha mye naboer rundt meg. 

Jeg er enig i at mange av boligene som bygges i dag byr på lite privatliv. Enten så er balkongene og rommene vendt slik at man sitter på utstilling/er oppi naboen, eller så er vinduene så store og vendt slik at man må ha persienner nede for at folk ikke skal se hva du lager til middag. Jeg vil heller ha en bolig hvor jeg slipper å ha persiennene nede uten gjenboere, enn at folk ikke ser meg på verandaen. For jeg er jo mest inne, tross alt.

Sånn sett elsker jeg å bo i blokk litt oppi etasjene, for ingen kan se om jeg er hjemme. 

Anonymkode: 08b13...6b7

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge du IKKE, under noen omstendigheter, måtte finne på å dra på uanmeldt besøk så går det fint

😂

Anonymkode: 4caf8...784

• Liker 9
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Så lenge du IKKE, under noen omstendigheter, måtte finne på å dra på uanmeldt besøk så går det fint

😂

Anonymkode: 4caf8...784

Uanmeldt besøk er det verste som finnes :ler:

Anonymkode: 08b13...6b7

• Liker 8
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

GreatApe skrev (37 minutter siden):

Jeg har alltid hørt at nordmenn er så private. Likevel skal alle hager og stuer i nye boliger ha fullt innsyn fra alle naboene. Som er et stort mysterium for meg.

Er det høyere boligpriser som gjør at folk er villig til å akseptere å miste privatlivet?

Har folk mistet interesen for store hager, og privatlivet er ikke viktig nok til å veie opp for dette.

Eller er nordmenn private kun på andre områder, og innsyn har aldri vært så viktig egentlig? Hvorfor denne forskjellen? Jeg er veldig privat selv, men forstår ikke at dette skal være annerledes.

Screenshot2024-12-22at13-49-44Mariero-10rekkehusog5eneboliger.Kommerforsalg.FINNeiendom.png.1c0996c5b1682cbc62c59a45677598b5.png

Følger du ikke med? Det kalles fortetning, man skal bygge mest mulig på minst mulig plass og nærmest mulig kollektiv og store knutepunkt. 
I tillegg skal tomteland utnyttes mest mulig for å spare både miljø og penger på dyrt tomteland. 

Vi har og en fin oppfinnelse som heter gardiner og kommer i ulike varianter, for dem som vil skjerme for innsyn utenfra. 

Anonymkode: 85e14...d34

• Liker 7
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har nok først og fremst med kostnader å gjøre. Det er fint med store hager, men hvem har vel råd til det? 

Anonymkode: 38cd4...649

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det bygges mye på dyrka mark i dag og det er viktig at arealet utnyttes godt, derfor blir det fort trangt. 

Anonymkode: 2e8ae...cc3

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil ha utsikt. Jeg vi ha store vinduer som slipper inn den fine naturen slik at jeg ikke trenger å kjøpe kunst for å ha på veggene. Jeg vil ha en hel vegg med vindu mot utsikten. Jeg vil sitte og se og slappe av og nyte. Det er som meditasjon. Det finnes vinduer som ikke gir innsyn men utsyn. Jeg er villig til å legge i en del i slike vinduer. Eneste som er negativ er at fuglene opplever det som natur og ikke et hus. Så dem vil fly på vinduene. Så jeg er i tankeboksen enda. Jeg tenkte ikke å ha store vinduer rett mot naboen ved siden av. Og jeg kan bare håpe at jeg ikke får en nabo rett foran meg. Men jeg må legge huset såpass høyt at jeg når over med utsikten min hvis det kommer et hus foran. Og man får ikke så store eiendommer lenger. For dem skal skvise ut mye mere eiendommer no enn før. Men det passer meg perfekt. For jeg gidder ikke hage. Jeg har aldri likt å drive på der. 

Anonymkode: 2adcb...4b6

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke dette er noe nytt i Norge egentlig. Vi bor iallefall i bystrøk hvor husene er over 100 år gamle. En del har hager, men kun ca 1 av 10 boligeiere har da valgt å skjerme hagen litt, så de har privatliv, og dette er isåfall gjort de siste 10 årene. Det vanlige har vært og er fremdeles å leve med fullt innsyn til både hage og bolig. 

Sentralt byfenomen mer enn noe nytt fenomen? 

Anonymkode: 851e7...a22

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Følger du ikke med? Det kalles fortetning, man skal bygge mest mulig på minst mulig plass og nærmest mulig kollektiv og store knutepunkt. 
I tillegg skal tomteland utnyttes mest mulig for å spare både miljø og penger på dyrt tomteland. 

Vi har og en fin oppfinnelse som heter gardiner og kommer i ulike varianter, for dem som vil skjerme for innsyn utenfra. 

Men hvis du har gardinene trukket for, risikerer du at naboen lager tråd på KG og lurer på om hun skal melde bekymring til BV/kommunen/politiet.

Anonymkode: ff4ba...dcc

• Liker 4
  • Hjerte 2
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Men hvis du har gardinene trukket for, risikerer du at naboen lager tråd på KG og lurer på om hun skal melde bekymring til BV/kommunen/politiet.

Anonymkode: ff4ba...dcc

Og har du gardinene fratrukket så finner noen og på å lage tråd på kg. 
Setter du bilen parkert bittelitt skjevt, eller ikke tar inn avis eller reklame blir det tråd av det. 
Går du ikke på jobb slik du pleier, eller ikke lar barnet ditt leke ute, eller lar barnet være for lenge ut om kvelden så blir det tråd av det. 
Livet er et risikoprosjekt. Hva som helst kan havne på kv, når som helst. Vi lever farlig. 

• Liker 2
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo et vanskelig valg når man blir tvunget til å bygge så tett. Skal du ha lite vinduer/lys og lite innsyn, eller mye innsyn, og slippe inn det lille dagslyset som fines så langt nord? 

Anonymkode: 954ee...4a7

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hater disse nye "funkis"-rekkehusene som bygges overalt. Stygge og upraktiske, grisedyre og helt uten hage eller grønt rundt seg. Og med digre vinduer overalt. Som å bo i dyrehage. 

Søsteren min har akkurat flyttet inn i et, og der er det altså tre etasjer der det største rommet nesten er gangen i første etasje. Barnerommene er knøttsmå. Åpen stue/kjøkken selvfølgelig, der det ikke er plass til sofa til mer enn to personer og ikke til sofabord, så man kan ikke ha gjester utenom rundt spisebordet. Badet i den etasjen er walk-in fra foreldresoverommet, så gjester må gå ned en etasje for å bruke barnas bad. Liten stue i tredje etasje med plass til hjørnesofa bare hvis man plasserer ene siden foran et av de digre vinduene - og to etasjer ned til badet for gjester. Mest upraktiske huset jeg har vært i noen gang. 

Fordelene med huset er jo at det er ganske nytt med ny kjøkkeninnredning, fjernvarme og mye fancy løsninger, men det er helt ubrukelig for en familie med tenåringsbarn eller til å ha gjester i. 

Anonymkode: b292a...9d9

• Liker 8
  • Hjerte 1
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er ekstremt privat, kunne aldri bodd slik, her jeg bor er det flere kilometer til nærmeste nabo, noen mil til neste. 

Men bor en så nær som det der, så blir en jo vant til det, og livet går nå sin gang, jeg tenker det blir flere i de husene der som ikke aner fornavnet på naboen der, som alle andre plasser, slik er jo vi nordmenn private. 

Funkishus er kostnadsbesparende hus, er derfor de bygges, egentlig passer de ikke klimaet og været her til lands, med sine flate tak og ingen takutstikk.

Anonymkode: 1fe49...92a

• Liker 3
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det handler nok om pris ja. Mitt drømmehus ligger høyt-isj og har utsikt over havet slik at jeg kan ha store glassflater, mye lysinnslipp og kunne føle meg fri.

Nå bor jeg slik at jeg må ha liftgardiner helt eller delvis oppe hele året. Hater det.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns ikke eksempelet på bildet var så farlig, her jeg bor føles det som at man deler soverom med naboen nesten. Ikke får man sollys på balkongene heller da naboblokka ligger så nærme. Skjønner ikke hvordan folk kan bo så. Kan strekke seg over fra balkong til balkong og håndhilse. Jeg må trekke før hos meg ellers har jeg ca 40 naboer som kan se inn til meg, og ser meg sitte naken i sofaen og hva jeg har i kjøleskapet. Nei, jeg skal flytte ut i skogen. Men, forsvinner jo masse andre goder og. Det er pest eller kolera helt enkelt. 

Kvinne, 41, med 39 i 👞 

Anonymkode: d8d27...17d

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Syns ikke eksempelet på bildet var så farlig, her jeg bor føles det som at man deler soverom med naboen nesten. Ikke får man sollys på balkongene heller da naboblokka ligger så nærme. Skjønner ikke hvordan folk kan bo så. Kan strekke seg over fra balkong til balkong og håndhilse. Jeg må trekke før hos meg ellers har jeg ca 40 naboer som kan se inn til meg, og ser meg sitte naken i sofaen og hva jeg har i kjøleskapet. Nei, jeg skal flytte ut i skogen. Men, forsvinner jo masse andre goder og. Det er pest eller kolera helt enkelt. 

Kvinne, 41, med 39 i 👞 

Anonymkode: d8d27...17d

Derfor jeg ble så glad når det dukket opp en eiendom. Skog på to sider av huset. Kommer ikke hus bakom oss siden det er bratt skog. Jeg skal ha eiendommen. Så får jeg heller bygge meg en liten hybelhus. Hvis det er bare det jeg får råa til. Men jeg skal ha store vinduer til skogen. Det går rådyr bak på det å. Rev har jeg å sett der. Så jeg vil kose meg i en stol og bare sitte der og nyte livet i skogen. 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Derfor jeg ble så glad når det dukket opp en eiendom. Skog på to sider av huset. Kommer ikke hus bakom oss siden det er bratt skog. Jeg skal ha eiendommen. Så får jeg heller bygge meg en liten hybelhus. Hvis det er bare det jeg får råa til. Men jeg skal ha store vinduer til skogen. Det går rådyr bak på det å. Rev har jeg å sett der. Så jeg vil kose meg i en stol og bare sitte der og nyte livet i skogen. 

I mens jeg hadde aldri turt å bo med skog tett på rundt huset. Mannen sin familiehytte er sånn, og jeg syntes det er veldig kreepy når det er mørkt. Jeg tør ikke bruke utedoen om natten, for jeg føler at hvem som helst kan sitte i skogen utenfor å se meg😰

Anonymkode: 954ee...4a7

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er oppvokst på landet og tror det ville være veldig vanskelig for meg å bli vant til å bo i boligfelt, rekkehus, bygård eller blokk. Det blir for tett på folk. Jeg setter pris på å ikke trenge frostet glass eller gardiner på badet. Jeg kan pisse uforstyrret på flere av hushjørnene, og jeg kan bråke så mye jeg vil inne i huset uten å forstyrre noen naboer.

Kona og jeg leier av og til hytter. Da foretrekker vi hytter med jacuzzi hvor vi kan gå nakne ut til jacuzzien og nyte den uten å bli overvåket av hyttenaboer. Er det fint vær, setter vi også pris på å kunne nyte solen utenfor hytta uten klær. MEN, det har jaggu begynt å bli vanskeligere å finne hytter som har en usjenert beliggenhet. Hyttene ligger jo mange steder like tett som  i et boligfelt, og noen steder faktisk som rekkehus. Og jeg som trodde byfolk dro på hytta for å nyte naturen, og ikke for å bo like tett som i byen. Vi prøver jo allikevel å finne det vi er ute etter ved å studere kart og annonsebilder, men vi har allikevel blitt grundg lurt et par ganger, hvor det viser seg at nabohytta har fullt innsyn til jacuzzi og terrasse. 

Anonymkode: 6e7cd...087

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøp i eldre boligområder bare pass på at det ikke er noe sted rundt huset det er mulig å fortette med nye boliger. 

Anonymkode: 477ff...073

• Liker 2
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...