Gå til innhold

Dattera mi fikk nettop mensen..?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (54 minutter siden):

Her var det mange ideer og mye styr... Jeg hadde ikke satt pris på å kjøpe bind sammen med pappa i den alderen. Trengte ikke time hos helsesøster, eller masse forskjellig utstyr og apper. Tenker det er bedre at dere snakker sammen, at du spør om det er noe hun trenger.

Kommer langt med bind, truseinnlegg og vanlige truser som det er plass til bind i. Selvfølgelig greit med smertestillende om det trengs, men man trenger ikke å gå ut i fra at det blir helt forferdelig heller. Jerntilskudd tror jeg bør avklares med lege eventuelt, det er ikke noe man automatisk skal begynne med fordi man får mensen. Dere finner nok ut av det sammen etterhvert :)

Anonymkode: 22422...931

Veldig enig. Hvis jeg som er pappa skulle forholdt meg til alt det som kommer i denne tråden, hadde jeg påført datteren masse bekymringer. Da 12-åringen fikk mensen, dro jeg ut og kjøpte bind i riktig størrelse. Spurte litt om hvordan det går og om hun trenger noe. Nå 15 år og kommet seg gjennom det hele uten traumer.

Rådet mitt er; kjøp bind som passer, evt nattbind i tillegg og spør datteren om det er noe hun lurer på eller trenger. Verre er det ikke.

Anonymkode: 9dd3c...134

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kjøp inn litt forskjellig bind/tampong. Da kan hun finne det som passer hennes behov. Gul og blå pakke ob, nattbind med vinger og litt mindre bind uten vinger. Sørg for at du har en bøtte på toalett hvor hun kan kaste det, gjerne også på badet hvis dere har dusjen separat. 

Hvis hun har kramper anbefaler jeg varmepose med ris som du kan varme i mikroen. Den er kjekk for vond nakke og rygg også, så ingen tap å skaffe seg uansett. Naproxen og Ibux hjelper, men bør ikke tas for mye eller over tid, spesielt ikke Ibux. Blør hun mye er det en trygghet med menstruse, men det kan du se an litt hvor ille hun får det før du vandrer inn i den verden. 

PS, kjøp en sjokolade, f eks melkehjerter, en liten velkommen i de voksnes verden. 

Anonymkode: 3fde5...7e8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Viktig å ha søppel på badet :)

Anonymkode: beaa5...ab7

Søppel på badet? Søppelkasse, mener du?

Anonymkode: 0ae8e...b4e

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk også at dersom hun er av de som blir veldig plaget så kan man få  minipille som gjør at man slipper mensen. 14 er kanskje litt tidlig, men 15-16 går fint. Jeg vet det er mange som er skeptiske fordi det er prevensjon, men når man har så vondt en gang i mnd at man ikke fungerer så trumfer det foreldres ideer om at veslejenta ikke skal få p-piller. Min begynte da hun var 15 og hun er så glad for å slippe å ha vondt nesten en mnd. av året totalt. 

Anonymkode: 058c9...8f7

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Eg er alenepappa til min datter på 14, hun fikk ettop mensen. Har dere noen tips til hva man kan gjøre osv?

Takk for svar:)

Anonymkode: 01645...f2b

Grøss og gru stakkars unge, du kontakter en av bestemødrene om ikke mora er tilgjengelig, eller en tante eller en av mødrene til venninne hun har et nært forhold til. 

Anonymkode: 056e2...c9b

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tviler hun vil ha med pappa og sjekke ut og kjøpe bind, nye truser osv. 

Hadde kjøpt ulike typer bind. Nattbind er ok om hun blør mye. Som regel blå pakke. Les på antall dråper bind og tamponger er merket med. Kan være lurt å kjøpe ulike størrelser. Ville også kjøpt tamponger i tilfelle hun ønsker det. 

Du kan spørre om det er noe mer hun trenger, feks andre truser. Så kan hun få penger eller du kjøpe. Kan bestilles på nett også. 

Ville kjøpt beskyttelses laken. Veldig kjedelig å få flekker i sengen. 

Har hun noen andre nære kvinner i livet sitt? Kanskje hun ønsker å snakke med en av de i stedet? Feks tante eller farmor? 

Anonymkode: 67dbc...ea3

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

Grøss og gru stakkars unge, du kontakter en av bestemødrene om ikke mora er tilgjengelig, eller en tante eller en av mødrene til venninne hun har et nært forhold til. 

Anonymkode: 056e2...c9b

Stakkars unge? 😂 folk lager altså så store problemer ut av ingenting her inne. 

Anonymkode: 33e69...e1a

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kun min mann som var hjemme når datteren på 14 fikk mensen for første gang og de måtte i butikken. Alt jeg hadde kjøpt inn for å ha i tilfelle hadde blitt brukt opp av venninner.

Vi kjøpte mensentruser til å bruke på natten og andre dager hvor hun trengte litt ekstra og ikke så lett kunne skifte tampong, tok også tid å vende seg til tamponger. Har både typer som absorberer mye og lite (finnes på Cubus, Lindex, Zalando mm) 

Kjløp flere typer bind, og flere størrelser med tamponger. 

Kjøp også gjerne flere slags toalettmsppe/veske til å ha  intimservietter, bind/tamponger og ekstra truse til å ha i skolesekken og treningsbagen. 

Bytt til mørke kluter/håndklær så ikke det ser like ekkelt ut om det trengs litt tørk/vask. 

Husk at blod må skyldes bort i kaldt vann. 

Så lær henne å bruke kalender så hun vet hvor lenge til neste. (følg gjerne med for humørssvingninger følger fjerne med i dagene før mensen) 

Greit med tisselaken under tykt beskyttelseslaken/tynn overmadrass, for det kan lett skje ulykke. 

Søppelbøtte med pose og lokk på badet, bytte ofte. 

Vær tålmodig og forvent litt ulykker i klærne..

Anonymkode: 8ddae...54e

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Daisy-love skrev (9 timer siden):

Veldig enig. Jeg hadde ikke tatt som utgangspunkt at hun må ha smertelindring, og en varmepute er vel så bra for mange. Fint å ha i bakhånd. Jerntilskudd er ikke anbefalt å ta uten konferert med lege. Hun er også 14, og ikke en del yngre, så litt utstyr og at hun kan snakke med far om det er noe, og det er nok nok. 

Hadde kraftige blødninger med tykke klumper og trengte 3 store nattbind oppå hverandre og byttet hele tiden fra jeg fikk mensen som 13åring. Og smerter som fødende har, dvs sterke rier i 1uke hver gang. Noen har smerter , andre lite eller ingenting. Noen blør litt og andre MYE.

Ikke noe som tok smertene, men for de fleste holder det nok med vanlig smertelindring, men barn/ungdom skal ikke ha full tilgang på sånt uten kontroll, pass på så det ikke misbrukes. 

No er du far så spørs hvor nært forhold dere har. Mest sannsynlig vil hun ikke snakke med deg om det i det hele tatt. Full ett skap/skuff på badet med truselinnlegg, vanlig libresse bind rosa pk med ognuten vinger feks og libresse/always ultra nattbind.

Boken fra Helsesista eller jenteboka kan være greit.

Anonymkode: 1bc79...b90

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Handle inn binn for henne eller spør om hun vil kjøpe det selv. Hvilke type binn kan man lese om ved å google, da får dere en oversikt. Nattbind kan være fint å bruke bl.a. Snakk med henne og be hun si ifra hvis hun trenger noe for smerter eller andre artikler. Ufarliggjør det. Her er ikke noe flaut, bare så det er sagt.

Anonymkode: c64a5...6d5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Omg. 
IKKE noe feiring eller felles-shopping av hygiene-produkter, så utrolig kleint. 

Kjøp masse bind og gjerne tampax med hylse (helst papir) og ha i skap på badet og do. Gjerne mens-trusler. Bare si det som det er til henne - mensen er no dritt.

Kjøp også ekstra truser, kjekt å ha. Og det kan være fint om hun kan vaske egne klær også om hun vil. 

Anonymkode: bd96c...b1a

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke lag noe styr, bare spør om hun vet hva hun trenger eller om dere skal gå på butikken samme eller send med henne penger. Tror at om faren min skulle oppført seg som om han ikke vil snakke om det for å skåne meg, så hadde jeg i hvert fall syntes det hadde vært kleint å gå til faren min med sånt. Oppfør deg som om det er naturlig siden det er akkurat det det er.  Heldigvis var det ikke flaut for han, men måtte jo fnise litt når jeg ba pappa om å kjøpe en pakke bind og han kom hjem med 5 forskjellige typer bind+ sjokolade og cola. 

Overtrekkslaken høres litt mye ut. Jeg har en madrassbeskytter fra ikea som er enkelt å vaske og stopper det meste. Det bruker jeg ikke for beskyttelse under mens men som beskyttelse for overmadrass mot svette og alt annet, men den hjelper jo om man skulle ha en lekkasje. 

Ellers er det lurt som noen sier  å lære å skylle i kaldt/lunket vann om det er kommet en lekkasje. Det hjelper også å bløtlegge truser i vann med salt i. Hiver jeg det rett til vask så gidder jeg ikke noe forbehandling for da vaskes blodet ut uansett. Har mye erfaring med flekkfjerning siden jeg bruker hjemmesydde bind i tøy. 

Anonymkode: 1081e...66b

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg trengte når jeg først fikk mensen var STORE bind, for man har jo null peiling på hvor mye man kommer til å blø. Det finnes massevis av ulike bind, men det er kun Libresse eller Always jeg ville anbefalt, for mange ulike merker har tjukke bind som egentlig ikke absorberer så mye, men får en til å se ut som om man har på bleie. I tillegg finnes det bind som klumper seg og disintegrerer -_-

Ville anbefale Libresse Ultra+ With Wings (rosa-gul pakke), Libresse Ultra (uten vinger, rosa-oransje pakke), i tillegg til det som heter "dagsbind" - ikke fordi man går med det hele dagen, men fordi det også brukes av noen til hverdags, når de ikke blør; en eller annen type Always Dailies - f.eks Flexistyle Slim (lilla-grønn forpakning). Slike bind kan brukes både når det ikke er mye blid, men også til å beskytte undertøyet foran eller bak et annet bind hvis blodet har en tendens til å smøres i en eller annen retning.

Endret av katties
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Gå ut på en restaurant og feire at hun har blitt kvinne! 

Anonymkode: 9eac7...26c

Nåja...

Historisk sett fikk jo jenter menstruasjon i 17-18 årsalderen. DA kunne man jo kanskje kalle dem "kvinner".
Slik vi har forandret verden, og alt vi omgir oss med og inntar på alle måter, så er jo mye gått på skjeve.
Menn sliter med sædkvaliteten, jenter starter å menstruere tidligere og tidligere. Blant annet.

Blir bekymret jeg...

Anonymkode: eb2d0...4f3

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til sammen er vel det meste oppsummert hittil i tråden.

Små ektrapopplysninger: viktig med håndvasken før en setter inn og bytter tampong

Det er nødvendig å rulle brukte bind i noe så de ikke folder seg ut og har massakre i søpla

Blodflekker løser seg helt fint opp i varmt vann etter min erfaring

Mørke truser og håndduker er praktiske for å få mindre flekker. Spesielt nyttig er en mørk håndduk når en er på vei ut av dusjen med kraftig blødning

Mensen er stort sett ikke en grunn til å la være å trene eller å være aktiv, men kan være lurt å justere litt i forhold til syklus. Jeg hadde perioder med så kraftig blødning i min ungdom at det var uråd å være i en fellesdusj, og jeg fikk heldigvis bruke eget rom

Moderne mensenprodukter er billige, gode og heldigvis lett tilgjengelig. Har jentungen skap på skolen, er ren truse og noen bind tilgjengelig i en liten veske i skapet en fornuftig ting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Gå ut på en restaurant og feire at hun har blitt kvinne! 

Anonymkode: 9eac7...26c

Nei🤦🏼‍♀️

Anonymkode: 9dd12...453

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Hadde kraftige blødninger med tykke klumper og trengte 3 store nattbind oppå hverandre og byttet hele tiden fra jeg fikk mensen som 13åring. Og smerter som fødende har, dvs sterke rier i 1uke hver gang. Noen har smerter , andre lite eller ingenting. Noen blør litt og andre MYE.

Ikke noe som tok smertene, men for de fleste holder det nok med vanlig smertelindring, men barn/ungdom skal ikke ha full tilgang på sånt uten kontroll, pass på så det ikke misbrukes. 

No er du far så spørs hvor nært forhold dere har. Mest sannsynlig vil hun ikke snakke med deg om det i det hele tatt. Full ett skap/skuff på badet med truselinnlegg, vanlig libresse bind rosa pk med ognuten vinger feks og libresse/always ultra nattbind.

Boken fra Helsesista eller jenteboka kan være greit.

Anonymkode: 1bc79...b90

Jeg blødde selv veldig mye, og var som jeg skrev annet sted sengeliggende hver måned med både diaré og oppkast. Blødde igjennom alt. Det betyr likevel ikke at en skal ta som utgangspunkt at alle vil blø like mye, eller vil trenge smertelindring. Lurt å noe på lur da. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøp denne boka til henne:
Jenteboka - Ellen og Ninas guide til puberteten | ARK Bokhandel

Hun kan ta en samtale med helsesøster, tante, bestemor, venninners mødre, eller i det hele tatt andre voksne damer som har erfaring med å ha mensen. 

AnonymBruker skrev (På 22.12.2024 den 14.03):

14 år, jenta greier å skaffe tingene selv. Gi datteren din noen penger til dette, ikke morsomt at far driver å kjøper mens-ting. 

Anonymkode: e4f55...a7e

Går ut fra at de som er i kretsen rundt dem vet at han er alenepappa. Derfor bør det jo ikke være noe problem. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Søppelkasse på badet så ikke brukte bind etc. ender i do slik at den blir tett, og info om at bind og slikt skal i pose i søpla og ikke i do. 

Resten finner hun ut selv/med venninner/evt. eldre søstre. Tror ingenting hadde vært mer kleint for henne enn en far som skulle prøve å ordne alt mulig med noe han overhodet ikke har peiling på. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...