Gå til innhold

Dattera mi fikk nettop mensen..?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Eg er alenepappa til min datter på 14, hun fikk ettop mensen. Har dere noen tips til hva man kan gjøre osv?

Takk for svar:)

Anonymkode: 01645...f2b

• Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kjøp et bredt utvalg av bind til henne uten å lage noe greie ut av det. Holder at du setter det tilgjengelig på badet. Du burde også sørge for at dere alltid har Paracet i beredskap dersom hun får smerter :)

Anonymkode: 7fd91...005

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøpt et utvalg av bind og truseinnlegg, ha Naproxen klart for evt menssmerter, og svart på evt spørsmål hun måtte ha. Ellers ikke gjør noe stor sak utav det, de lærer jo om slikt på ungdomsskolen. 

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gå sammen å kjøp forskjellige bind typer slik at hun kan finne den mest komfortabel til henne. Ta gjerne kontakt med helsesøster på skolen om de har slik at hun kan stille spørsmål. Kjøp svarte truser med god lining / bredde. Ikke boxer. Gi henne tid til å omstille seg, spør om har smerter, for det finnes hjelpe midler for det. Og ikke vær sjenert om bind og blod. Husk pose i dobøtten.  Lær at det kreves mer personlig hygiene og hyppig skift av bind. Last ned en menstruasjon app så hun kan følge opp syklusen.  Du er god pappa og forsett å ha en interesse for din datters helse. Er hun veldig aktiv så er det andre ting som tampong og menskopp. Kreves litt trening å få det plassert rett,så dra gjerne inn ei venninne til å ta den praten. 

• Hjerte 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gå på Normal og kjøp intimvask, intimwipes, diverse typer bind og tamponger, hundeposer (til å ha brukte bind/tamponger i), klistre-varmeputer til å ha på magen, og ei varmeflaske.

Sørg for å ha hjemme Paracet, Ibux, Naproxen og ikke minst jerntilskudd. 

Gi henne penger til å kjøpe det hun vil av menstruser eller menskopp. Viktig at hun i så fall skyller godt gjennom menstrusa før den går i vaskemaskinen. Og menskopp skal mellom bruk vaskes med parfymefri såpe og varmt/kokende vann. 

Av mat er det lurt med noe som er lett å spise, proteiner og fett (egg, avocado, kjøtt), og litt sjokolade. Og kvalmestillende som ingefær og sitron. 

En eller annen kalender for mensen/ syklus; fysisk eller en app på telefonen. Over tid vil hun da se sin egen syklus. Hun vil også få varsel på appen om når mensen kommer. Men uansett lurt å alltid ha et bind i sekken/veska. 

Endret av Virrevirrevapp
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Eg er alenepappa til min datter på 14, hun fikk ettop mensen. Har dere noen tips til hva man kan gjøre osv?

Takk for svar:)

Anonymkode: 01645...f2b

Hei:) Som de andre sier, kjøp inn forskjellige bind og la hun erfare hva som passer best. Kjøp (om hun ikke har) sånn beskyttelseslaken, i tilfelle det lekker om natta. Pass på at hun alltid har ekstra bind i skolesekken og at hun har ekstra truser og mørke bukser med seg eller be henne legge det i garderoben på skolen dersom uhellet skulle være ute. Kjøp «mensenkake» og feir at hun har fått mensen og snakk om det, da blir det ikke like flaut for henne dersom hun sitter med den følelsen nå:) 

Anonymkode: 8331b...0ed

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Omsorg, trygghet, at dere kan snakke om det uten at det er kleint, og et utvalg bind/tamponger, og gjerne truser som er bedre «menstruser», og Ibux/naproxen kan være lurt. Ikke sikkert hun har vondt, og varmepute kan være vel så bra. 

Om dere ikke har søppelbøtte på badet er det nødvendig nå, og da med pose i. Hun kan nok en del om det alt, siden hun er 14år. Ellers gode tips her, og la det være en naturlig ting hjemme hos dere, uten at du gjør noe veldig ut av det. Husk regelmessig påfyll av de produktene hun liker. 

Så god du er 💚

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her var det mange ideer og mye styr... Jeg hadde ikke satt pris på å kjøpe bind sammen med pappa i den alderen. Trengte ikke time hos helsesøster, eller masse forskjellig utstyr og apper. Tenker det er bedre at dere snakker sammen, at du spør om det er noe hun trenger.

Kommer langt med bind, truseinnlegg og vanlige truser som det er plass til bind i. Selvfølgelig greit med smertestillende om det trengs, men man trenger ikke å gå ut i fra at det blir helt forferdelig heller. Jerntilskudd tror jeg bør avklares med lege eventuelt, det er ikke noe man automatisk skal begynne med fordi man får mensen. Dere finner nok ut av det sammen etterhvert :)

Anonymkode: 22422...931

• Liker 20
  • Nyttig 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Kjøp et bredt utvalg av bind til henne uten å lage noe greie ut av det. Holder at du setter det tilgjengelig på badet. Du burde også sørge for at dere alltid har Paracet i beredskap dersom hun får smerter :)

Anonymkode: 7fd91...005

Og kjøp en bok med info om kroppen/pubertet som er for ungdommer. Samt en liste over egna nettsider.

Anonymkode: 8c79e...1a9

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Her var det mange ideer og mye styr... Jeg hadde ikke satt pris på å kjøpe bind sammen med pappa i den alderen. Trengte ikke time hos helsesøster, eller masse forskjellig utstyr og apper. Tenker det er bedre at dere snakker sammen, at du spør om det er noe hun trenger.

Enig, det beste er å gi penger til det hun trenger, så kan hun velge selv. 

Anonymkode: ba106...11e

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Virrevirrevapp skrev (21 minutter siden):

Gå på Normal og kjøp intimvask, intimwipes, diverse typer bind og tamponger, hundeposer (til å ha brukte bind/tamponger i), klistre-varmeputer til å ha på magen, og ei varmeflaske.

Gi henne penger til å kjøpe det hun vil av menstruser eller menskopp. Viktig at hun i så fall skyller godt gjennom menstrusa før den går i vaskemaskinen. Og menskopp skal mellom bruk vaskes med parfymefri såpe og varmt/kokende vann. 

Av mat er det lurt med noe som er lett å spise, proteiner og fett (egg, avocado, kjøtt), og litt sjokolade. Og kvalmestillende som ingefær og sitron. 

En eller annen kalender for mensen/ syklus; fysisk eller en app på telefonen. Over tid vil hun da se sin egen syklus. Hun vil også få varsel på appen om når mensen kommer. Men uansett lurt å alltid ha et bind i sekken/veska. 

Hjelpes... 😅
Hun har fått mensen, det er ikke unntakstilstand...

Anonymkode: 8bc92...e3d

• Liker 24
  • Nyttig 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Virrevirrevapp skrev (36 minutter siden):

Kjære vene 😂 

Anonymkode: 33e69...e1a

• Liker 4
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Kommer langt med bind, truseinnlegg og vanlige truser som det er plass til bind i. Selvfølgelig greit med smertestillende om det trengs, men man trenger ikke å gå ut i fra at det blir helt forferdelig heller. Jerntilskudd tror jeg bør avklares med lege eventuelt, det er ikke noe man automatisk skal begynne med fordi man får mensen. Dere finner nok ut av det sammen etterhvert :)

Veldig enig. Jeg hadde ikke tatt som utgangspunkt at hun må ha smertelindring, og en varmepute er vel så bra for mange. Fint å ha i bakhånd. Jerntilskudd er ikke anbefalt å ta uten konferert med lege. Hun er også 14, og ikke en del yngre, så litt utstyr og at hun kan snakke med far om det er noe, og det er nok nok. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 år, jenta greier å skaffe tingene selv. Gi datteren din noen penger til dette, ikke morsomt at far driver å kjøper mens-ting. 

Anonymkode: e4f55...a7e

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Daisy-love skrev (4 minutter siden):

Veldig enig. Jeg hadde ikke tatt som utgangspunkt at hun må ha smertelindring, og en varmepute er vel så bra for mange. 

Sant nok, jeg trengte aldri verken smertelindring eller varmepute, derimot gikk det fort med en rull toalettpapir ekstra om dagen. Så folk har ulike behov.

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Viktig å ha søppel på badet :)

Anonymkode: beaa5...ab7

Det er alltid viktig, hvis man i det hele tatt har besøk av jenter over 10 år noen gang. Har sett noen merkelige tråder her på kg om hvor mange, inkludert kvinner, som insisterer på å ikke ha søplebøtte på badet. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Sant nok, jeg trengte aldri verken smertelindring eller varmepute, derimot gikk det fort med en rull toalettpapir ekstra om dagen. Så folk har ulike behov.

Det er alltid viktig, hvis man i det hele tatt har besøk av jenter over 10 år noen gang. Har sett noen merkelige tråder her på kg om hvor mange, inkludert kvinner, som insisterer på å ikke ha søplebøtte på badet. 

Jeg forstår heller ikke de som ikke har søppelbøtte på badet, men vet jo om de som dropper det. Jeg er ikke noe glad i å måtte ta med meg et brukt bind til kjøkkenet for å kaste 🙄 Greit å slippe det. 

Helt klart ulike behov. Jeg var selv sengeliggende hver måned i den alderen som TS skisserer. Både diaré og oppkast, og trengte både varmepute og smertestillende. Blødde igjennom alt. Så det er veldig ulikt. En kommer likevel langt med bind/tamponger i første omgang, så hun blir fortrolig med det, også kan eventuelt menskopp og/eller menstruser komme etterhvert. Tipper de snakker sammen venninnene også og får litt tips fra hverandre. Det gjorde i hvert fall min venninnegjeng den gangen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Start med å spørre om hun kjenner til ulike bind/tamponger og spør om det er noe spesifikt hun ønsker. Be henne evt sende deg bilde så du vet hva du skal se etter. Noen blør lite og andre mye. Så ha godt med bind tilgjengelig. Spesielt nå i julen hvor det ikke er store utvalg på søndagsåpne butikker og bensinstasjoner. 

Kjøp madrassbeskytter om dere ikke har. Mange som får en flekk her og der i løpet av natten. Lær henne bruken av vaskemaskinen om hun ønsker å vaske noe selv. Ikke alltid så kjekt at far skal vaske alt. 

Snakk sammen om hygiene. Hyppig skift av bind/tampong. Les litt om TSS (Google). Søppel på badet som må tømmes hyppig for å unngå lukt. Ha ekstra dopapir. Ekstra vaskekluter hvis hun føler for å vaske seg utenom dusj. Intimservietter kan også brukes, bare påminn at de ikke kan kastes i do. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...