AnonymBruker Skrevet 22. desember 2024 #1 Del Skrevet 22. desember 2024 Flere som sliter med den kombinasjonen? Jeg kommer meg greit gjennom dagene til vanlig, fordi jeg er ufør. Kan slappe av når jeg vil, sove når jeg vil, være for meg selv når jeg vil osv, alt etter dagsform. Nå har utflyttede unger kommet hjem på ferie, og jeg har det helt grusomt. Angst, panikkanfall, tinnitus på topp, søvnløs, gråteferdig m.m. Og prøver jeg å gjøre noe praktisk, kommer hetetoktene som perler på en snor. Dette blir en lang jul, kjenner jeg. Følte bare for å klage litt. Anonymkode: 59035...9d0 2 18 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2024 #2 Del Skrevet 22. desember 2024 Spis Omega 3, D-vit og bad i kaldt vann. Gå deg en tur når det røyner på. Anonymkode: 50e0d...070 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2024 #3 Del Skrevet 22. desember 2024 Ta deg sammen og lag en fin jul. De voksne ungene kan vel hjelpe til. Anonymkode: 58b12...fe0 6 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2024 #4 Del Skrevet 22. desember 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Ta deg sammen og lag en fin jul. De voksne ungene kan vel hjelpe til. Anonymkode: 58b12...fe0 Ta meg sammen fra overgangsalderen og dens plager? Tja.... Ungene hjelper da til de, er ikke arbeidsmengden som slår beina under meg, det er psyken/overgangsalderen. Anonymkode: 59035...9d0 4 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2024 #5 Del Skrevet 22. desember 2024 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Spis Omega 3, D-vit og bad i kaldt vann. Gå deg en tur når det røyner på. Anonymkode: 50e0d...070 Gjør det der, bortsett fra å bade i kaldt vann. Har vurdert det mange ganger, men aldri kommet så langt. Syns du det hjelper godt? Anonymkode: 59035...9d0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2024 #6 Del Skrevet 22. desember 2024 Hei TS, da er vi to. Får hjem en utflytta unge i dag og det er stygt å si det, men jeg gruer meg litt. Hun som bor hjemme er mye på rommet sitt, så jeg har stua stort sett for meg selv, men hun som kommer liker å sitte på stua og skravle. Jeg er også ufør og har mine begrensninger, behov og rutiner, og vet at nå i jula så faller alt slikt ut. Regner da med en oppblomstring av alle symptomer, både av min kroniske sykdom og overgangsplagene. Men det får bare bli som det blir, for jeg ønsker jo en god jul med min familie selv om det er slitsomt. Skal prøve å være flinkere i år med medisinering og "fristunder". Det er jo en unntakstilstand, så jeg vet jeg ikke burde ha dårlig samvittighet for å ta litt ekstra medisiner, men det sitter langt inne. Hverdagen kommer heldigvis fort tilbake, så da får jeg tid til å komme i hektene igjen. AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Ta deg sammen og lag en fin jul. De voksne ungene kan vel hjelpe til. Anonymkode: 58b12...fe0 😂 Ja, hvis det hadde vært så lett!🤦♀️ Anonymkode: d2915...daf 2 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2024 #7 Del Skrevet 22. desember 2024 Er det mulig…. Anonymkode: 6cc52...246 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2024 #8 Del Skrevet 22. desember 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Hei TS, da er vi to. Får hjem en utflytta unge i dag og det er stygt å si det, men jeg gruer meg litt. Hun som bor hjemme er mye på rommet sitt, så jeg har stua stort sett for meg selv, men hun som kommer liker å sitte på stua og skravle. Jeg er også ufør og har mine begrensninger, behov og rutiner, og vet at nå i jula så faller alt slikt ut. Regner da med en oppblomstring av alle symptomer, både av min kroniske sykdom og overgangsplagene. Men det får bare bli som det blir, for jeg ønsker jo en god jul med min familie selv om det er slitsomt. Skal prøve å være flinkere i år med medisinering og "fristunder". Det er jo en unntakstilstand, så jeg vet jeg ikke burde ha dårlig samvittighet for å ta litt ekstra medisiner, men det sitter langt inne. Hverdagen kommer heldigvis fort tilbake, så da får jeg tid til å komme i hektene igjen. 😂 Ja, hvis det hadde vært så lett!🤦♀️ Anonymkode: d2915...daf Der sa du noe viktig, for jeg er heller ikke så flink med medisinering. Har både sovemedisin og beroligende, men er "flink" og tar de helst ikke. Sovemedisinen har jeg ikke rørt, selv om legen tydeligvis unner meg litt søvn. Så jeg skal jaggu være snill mot meg selv, og unne meg selv både pauser fra angsten og litt nattesøvn. Takk for tips 🥰 Er akkurat sånn her også, de utflytta ungene sitter på stua. Hyggelig det altså, men min hjerne klarer ikke å være påkobla lang tid av gangen. Anonymkode: 59035...9d0 3 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2024 #9 Del Skrevet 22. desember 2024 Vær åpen og si ifra til ungene hvordan tilstanden er og senk terskelen for å trekke deg tilbake. Fordel arbeidsoppgaver om de ikke ser ting selv. Vær snill og raus med deg selv. Anonymkode: 8c05e...c07 1 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2024 #10 Del Skrevet 22. desember 2024 Det sitter en del folk der ute som drømmer om en dag fri og ha en familie. Utakknemlige dame. Overgangsalder er ikke en livskrise. Anonymkode: 9b743...2f4 1 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2024 #11 Del Skrevet 22. desember 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det sitter en del folk der ute som drømmer om en dag fri og ha en familie. Utakknemlige dame. Overgangsalder er ikke en livskrise. Anonymkode: 9b743...2f4 Er du klar over hvor dårlig man kan bli av mangler og ubalanser av hormoner, man blir rett og slett veldig sjuk. Ikke noe man kan skjerpe seg fra. Jeg er helt slått ut og sengeliggende pga dette og gruer meg til besøk i jula. Anonymkode: 91abe...753 2 3 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2024 #12 Del Skrevet 22. desember 2024 AnonymBruker skrev (30 minutter siden): Er det mulig…. Anonymkode: 6cc52...246 Ja en tredel av oss kvinner får så store plager i overgangsalderen at vi sliter med å fungere. Anonymkode: 9ba92...d29 5 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2024 #13 Del Skrevet 22. desember 2024 AnonymBruker skrev (37 minutter siden): Er det mulig…. Anonymkode: 6cc52...246 Er det mulig å være så tankeløs at dette er det man svarer… Anonymkode: 93c8a...cff 8 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2024 #14 Del Skrevet 22. desember 2024 AnonymBruker skrev (55 minutter siden): Ta meg sammen fra overgangsalderen og dens plager? Tja.... Ungene hjelper da til de, er ikke arbeidsmengden som slår beina under meg, det er psyken/overgangsalderen. Anonymkode: 59035...9d0 Sååå ille er dette ikke, verken med overgangsalder eller med voksne barn hjemme på besøk. Seriøst, er tråden for å provosere til debatt, eller… Anonymkode: 4477c...520 4 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2024 #15 Del Skrevet 22. desember 2024 AnonymBruker skrev (26 minutter siden): Det sitter en del folk der ute som drømmer om en dag fri og ha en familie. Utakknemlige dame. Overgangsalder er ikke en livskrise. Anonymkode: 9b743...2f4 Kryp ned i hullet ditt igjen. Noen har det så ille under overgangsalderen at de ikke fungere i jobb lenger, noen ender med å ta livet av seg. Andre merker knapt noe til overgangsalderen. Anonymkode: 8c05e...c07 8 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2024 #16 Del Skrevet 22. desember 2024 AnonymBruker skrev (42 minutter siden): Er det mulig…. Anonymkode: 6cc52...246 Dette svaret tror jeg kommer fra noen som ikke vet hva OA innebærer, og i alle fall ikke hvordan den 1/3 delen som får de verste symptomene. Jeg vet og skjønner godt. TS har du prøvd hormonbehandling ? Det vil ikke hjelpe deg denne julen, men kanskje på sikt ? Anonymkode: 58ad2...9b6 7 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2024 #17 Del Skrevet 22. desember 2024 AnonymBruker skrev (29 minutter siden): Det sitter en del folk der ute som drømmer om en dag fri og ha en familie. Utakknemlige dame. Overgangsalder er ikke en livskrise. Anonymkode: 9b743...2f4 Så bare fordi noen har det verre, er det ikke lov å klage. Og JO, min overgangsalder har vært min største livskrise. Den har gjort med arbeidsufør og tatt fra meg mye av mitt sosiale liv. Så for noen av oss er overgangsalderen ille. Anonymkode: 59035...9d0 4 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2024 #18 Del Skrevet 22. desember 2024 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Dette svaret tror jeg kommer fra noen som ikke vet hva OA innebærer, og i alle fall ikke hvordan den 1/3 delen som får de verste symptomene. Jeg vet og skjønner godt. TS har du prøvd hormonbehandling ? Det vil ikke hjelpe deg denne julen, men kanskje på sikt ? Anonymkode: 58ad2...9b6 Ja, har prøvd ut mye forskjellig av hormonterapi, dessverre tåler jeg det ikke. Har tett oppfølging av gynekolog. Men har blitt bedre av antidepressiva heldigvis. Mange som ikke vet hvor ille OA er ja. Anonymkode: 59035...9d0 4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2024 #19 Del Skrevet 22. desember 2024 Mange som svarer her som ikke aner hvordan overgangsalder er. Selv slapp jeg billig unna. 2 - 3 år med helt elendig søvn, og moderate hetetokter. Oppå annen sykdom, så var det ille nok. Småbarnsmødre tror de sover dårlig, men bare vent til overgangsalder 😂. Føler med deg, TS. Du må ta deg en time nå og da på rommet ditt for å hente deg inn. Også lærer du døtrene dine om overgangsalderen. En gang blir det deres tur. Anonymkode: 4b3ae...b29 1 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2024 #20 Del Skrevet 22. desember 2024 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Sååå ille er dette ikke, verken med overgangsalder eller med voksne barn hjemme på besøk. Seriøst, er tråden for å provosere til debatt, eller… Anonymkode: 4477c...520 Vet ikke om du har vært igjennom en overgangsalder selv. Men en del av oss får invalidiserende symptomer, ikke «bare litt» hetetokter og humørsvingninger. Hormonene våre virker inn på alle kroppens funksjoner og noen får så funksjonsnedsettelse av at hormonene ikke spiller på lag at man blir sengeliggende og husbunden. Anonymkode: 91abe...753 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå