Gå til innhold

Julebesøk, barn med vannkopper.

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Julen er over før det eventuelt bryter ut hos barnet, spørsmålet er egentlig om du vil bruke 5+ sykt barn dager i januar eller ikke. Barnet får ikke tilbake i barnehagen før alle vannkopper har begynt å tørke inn

Anonymkode: 5b302...d95

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Jeg holder med søster. 

Man er mest smittsom i dagene før utbrudd, selv om man kan smitte så lenge det kommer nye. Men risikoen er ganske lav på julaften om det begynte i går.. ellers er det som flere nevner lang inkubasjonstid så dere får uansett ikke jula ødelagt (eller ødelagt og ødelagt, de færreste blir vel sjeldent veldig påvirket når de er så små).

Å bruke opp sykt barn dager i januar eller oktober betyr vel katten om man uansett «må» gjennom vannkopper på ett eller annet tidspunkt.

hvor mange er dere i familien? Hva med å foreslå at f.eks. foreldrene dine kan dra til søster (selv om det er lovlig sent å starte storhandling nå om annet var planlagt) og så kommer resten til deg?

Anonymkode: 298f1...475

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Man får sykdommer også med vaksine. Forskjellen er at kroppen har antistoffer, og at sykdomsforløpet blir mye bedre. 

Like greit å få det overstått, slik mange i tråden skriver. 

Anonymkode: a6d1e...9be

Det må være noe med vaksinen som ikke er bra. Siden så og si alle får sykdommen, hadde det vært en «no brainer» å legge den inn i vaksineprogrammet dersom det var en god vaksine som har noe for seg.

Når det gjelder trådens problemstilling, mener jeg søsteren har rett såfremt alle voksne har hatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Brunello skrev (57 minutter siden):

Det må være noe med vaksinen som ikke er bra. Siden så og si alle får sykdommen, hadde det vært en «no brainer» å legge den inn i vaksineprogrammet dersom det var en god vaksine som har noe for seg.

Når det gjelder trådens problemstilling, mener jeg søsteren har rett såfremt alle voksne har hatt.

Nei, den trenger bare å bli vurdert som ikke kostnadseffektiv for alle. Den gis til barn i risikogruppe for alvorlig infeksjon.

Den er standard i USA, blant annet. Flere land også.

Anonymkode: 9191b...b93

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Like greit å få vannkopper som ditt barn og vil få en gang. Yngste her ble smittet som baby og fikk faktisk helvetesild fire år senere.

Jeg selv fikk vannkopper rundt 25 års alderen, det var ikke særlig gøy.

Anonymkode: c8603...531

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Million skrev (1 time siden):

Jeg sørget for at barnet mitt ble utsatt for vannkoppesmitte mens jeg var hjemme i permisjon uansett, så slapp vi det fraværet fra jobb om/når han ble smittet av det senere. Så mitt barn ble smittet da han var 10 mnd gammel, og kom fint gjennom sykdommen. Han ble fremdeles ammet da han fikk det (og jeg hadde hatt vannkopper i voksen alder som 30 åring og var skikkelig dårlig!).

Jeg synes du rett og slett bare skal arrangere julen som planlagt og la barnet bli smittet like så godt nå som senere. Greit å bli ferdig med det, tenker jeg.

Kom ditt barn fint gjennom vannkoppeforløpet så har du vært uhyre heldig. 
Mitt søsken finn vannkopper som baby og kom ikke særlig fint ut av vannkoppeforløpet. 
Vannkopper på babyer under året gamle er ikke å anbefale. 

Anonymkode: 3159c...e18

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Mitt søsken finn vannkopper som baby og kom ikke særlig fint ut av vannkoppeforløpet. 

Nei, man er ikke uhyre heldig. De aller fleste har vannkopper og det går helt greit for de aller fleste. Det er de det ikk går bra for som har skikkelig uflaks.

• Liker 3
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

(Og vannkopper er noe man bare har én gang i livet)

Anonymkode: 42595...50d

Feil. Det gjelder kanskje de fleste, men min sønn fikk det to ganger. Lege bekreftet begge gangene. 

Ellers er jeg enig med flertallet. Like greit å få det overstått. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Stor pike skrev (1 time siden):

Feil. Det gjelder kanskje de fleste, men min sønn fikk det to ganger. Lege bekreftet begge gangene. 

Ellers er jeg enig med flertallet. Like greit å få det overstått. 

Mitt ene søsken fikk det også to ganger. Jeg ble smittet den andre gangen…

Og ingen av oss hadde vært i form til å dra i noe julebesøk mens vi var syke. Fatter ikke at noen i det hele tatt tenker at det er greit å dra med en syk unge på besøk i jula. Syke barn har det best hjemme.

Anonymkode: 7aca6...0dc

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Hei. I år var planen at jeg og familien min skulle feire jul sammen. I går kom søsteren min og fortalte at gutten hennes hadde fått vannkopper, da avlyste jeg hele besøket. Barnet mitt er 1 år og har aldri hatt vannkopper før, men jeg ønsket alikevel ikke smitte i julen.

Søsteren min lagde et helvete på jord og sa at barn mitt kommer til å bli smittet en gang uansett, og at jeg er frekk som sier at de ikke får komme. At jeg utestenger et uskyldig barn i jula. 

Da får jeg vondt inni meg, for det er ikke det som er greia. Er jeg urimelig eller hva? 

Anonymkode: 62ffd...7f0

Ja du er urimlig. og ungen blir ikke syk på julaften, går 7-10 dager

Anonymkode: cf6ac...53a

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Skjønner ikke helt problemet. Hos det ene barnet mitt tok det på dagen 3 uker fra hun ble smittet til det brøt ut. 

Anonymkode: c1264...3c0

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Mitt ene søsken fikk det også to ganger. Jeg ble smittet den andre gangen…

Og ingen av oss hadde vært i form til å dra i noe julebesøk mens vi var syke. Fatter ikke at noen i det hele tatt tenker at det er greit å dra med en syk unge på besøk i jula. Syke barn har det best hjemme.

Anonymkode: 7aca6...0dc

Mine lærte seg å sykle da de hadde vannkopper, så formen varierer jo…

Anonymkode: 0962a...04f

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg holder for øvrig med din søster. Bare å få det overstått, inkubasjonstiden er så lang at det er uansett ikke noe som ødelegger jula…

Anonymkode: 0962a...04f

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Som mange sier, inkubasjonstiden er så lang at jula berger. Eldste her fikk det som seksåring, ti dager etter påvist smitte i barnehagen, fikk noen få kopper som klødde litt, ellers ingen reaksjon. 10 dager etterpå fikk lillebror på 18 mnd vannkopper, høy feber og helt utslått i tre-fire dager, fikk også kopper inni munnen, ammet heldigvis ennå og morsmelk var det eneste han ville ha noen dager. Ikke noe alvorlig sykdom på noen av dem sånn sett, men ville aldri utsatt for smitte med vilje, da hadde samvittigheten vært svart de dagene det sto på. 
Skulle det utvikle seg til alvorlig sykdom, som det gjør hos noen få, ville hvertfall jeg ikke tilgitt meg selv om jeg hadde oppsøkt smitten. 

Anonymkode: eabca...a45

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde stålsatt meg og bare blitt ferdig med smitten, med mindre det er eldre voksne til stede som ikke har hatt vannkopper. Jeg smittet min far da jeg hadde det som barn, og han ble skikkelig syk.

Prøvde å smitte datteren min flere ganger, hun fikk det endelig som 8-åring og ble ganske syk, faktisk, så var greit at hun fikk det før hun ble voksen.

Hadde enten blitt ferdig med det, eller så må du vaksinere...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brunello skrev (4 timer siden):

Grunnen til at man ikke vaksinerer alle barn er at man tror at andre mennesker kan bli mer utsatt for å få helvetesild (oppbluss av vannkoppvirus som ligger latent i kroppen etter tidligere infeksjon) dersom det sirkulerer mindre vannkoppvirus blant barn.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
gjest:) skrev (7 minutter siden):

Grunnen til at man ikke vaksinerer alle barn er at man tror at andre mennesker kan bli mer utsatt for å få helvetesild (oppbluss av vannkoppvirus som ligger latent i kroppen etter tidligere infeksjon) dersom det sirkulerer mindre vannkoppvirus blant barn.

Altså at en større andel av befolkningen får helvetesild når de blir eldre på grunn av vaksinasjonen. Det er ikke andre mennesker. Det er de samme menneskene når de blir eldre. Man anser det som langt verre enn å gå gjennom vannkopper som barn, som for de fleste er relativt udramatisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Synes 1 år er tidlig å smitte noen med vilje. Kunne vurdert det hvis det var en 3-4-5-åring. Da kan man forklare hvorfor det føles jævlig og kanskje også begrense at barnet klør seg og får stygge arr. Det blir mer enn nok smitte i barnehagen og masse sjanser til å bli smittet senere. 

Anonymkode: 2f948...47d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Som regel uforlig for babyer. Unntaket er for de aller yngste. 

Anonymkode: 2f948...47d

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har 4 barn og min erfaring er at jo mindre barnet er under smitte jo lettere er sykdomsforløpet. 

Endret av Urwa
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...