Gå til innhold

Julebesøk, barn med vannkopper.

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hei. I år var planen at jeg og familien min skulle feire jul sammen. I går kom søsteren min og fortalte at gutten hennes hadde fått vannkopper, da avlyste jeg hele besøket. Barnet mitt er 1 år og har aldri hatt vannkopper før, men jeg ønsket alikevel ikke smitte i julen.

Søsteren min lagde et helvete på jord og sa at barn mitt kommer til å bli smittet en gang uansett, og at jeg er frekk som sier at de ikke får komme. At jeg utestenger et uskyldig barn i jula. 

Da får jeg vondt inni meg, for det er ikke det som er greia. Er jeg urimelig eller hva? 

Anonymkode: 62ffd...7f0

• Hjerte 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Det er jo like greit å få vannkopper først som sist, dessuten blir jo ikke barnet ditt syk med en gang det er i kontakt med fetteren sin. Inkubasjonstiden på vannkopper er på to til tre uker, og det er heller ikke gitt at barnet ditt faktisk blir smittet av fetteren sin. (Og vannkopper er noe man bare har én gang i livet)

Anonymkode: 42595...50d

• Liker 18
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Er vel nesten like greit å bli ferdig å med vannkopper. Så sandt det ikke er diagnoser som er inne som gjør at barnet ikke tåler det. De fleste blir ikke alvorlig syk. Men jo eldre en blir så kan en bli mer syk. Her sa barnelegen best å få vannkopper før en er 12 år

Anonymkode: 126fe...27c

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg hadde også sagt nei , det kan oppstå ettersykdommer etter vannkopper så å smitte med vilje hadde jeg aldri gjort 

Anonymkode: 7c7ad...6ec

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hadde bare blitt ferdig med det, først som sist, bedre som liten. Tar fort en uke eller to før de slår ut hos din og. 

Anonymkode: b6441...19b

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Jeg hadde også sagt nei , det kan oppstå ettersykdommer etter vannkopper så å smitte med vilje hadde jeg aldri gjort 

Innmari dumt å få det som voksen hvertfall. 

Anonymkode: bf7d0...985

• Liker 10
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Jeg hadde også avlyst, dette burde moren (og faren) med det syke barnet strengt tatt gjort selv. Er de ikke istand til å lage jul for seg selv, siden hele julen blir ødelagt om de ikke får dra på besøk? Hvor gammelt er det syke barnet som får julen ødelagt av å feire hjemme med foreldrene? Eller er det foreldrene som synes det er fælt å ikke dra på besøk?

Anonymkode: e74a6...e72

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hadde avlyst, men jeg er gravid og gjør alt jeg kan for å unngå vannkopper 

Ellers hadde jeg vel tenkt st det er like greit å bli ferdig med det

Anonymkode: fb47d...a52

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Barnet mitt er 1 år og har aldri hatt vannkopper før, men jeg ønsket alikevel ikke smitte i julen.

Jula er over innen dere merker om barnet er smittet. Greit å bli ferdig med det.

Anonymkode: a4594...107

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (50 minutter siden):

Da har du egentlig bare et valg, og det er å vaksinere. Generelt verre desto eldre man er, og hvis du har jenter så er det veldig dumt å gravid uten å ha hatt vannkopper...

Anonymkode: 9191b...b93

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg hadde tenkt at det var like greit å bli ferdig med. Å møte dem to uker før julaften hadde jeg ikke ønsket, fordi vi da hadde risikert at barnet fikk det midt oppi jula. Men det er inkubasjonstid, og at det kommer i januar, hadde jeg tenkt var like greit. 

Samtidig så tenker jeg ikke det er urimelig å ikke ville få vannkopper i hus i januar heller. Og særlig hvis fetteren er tidlig i forløpet og fortsatt får nytt utslett, så er smittefaren ganske stor. 

Hvis både barnet med vannkopper er i ferd med å bli bra, i god form, ikke får nytt utslett mer, og det handler om at de ikke får feire jul med besteforeldre eller annen øvrig familie heller fordi du ikke vil, syns jeg det er litt urimelig. 

Anonymkode: 94fac...a1b

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ingen barn trenger å få vannkopper. Der finnes vaksine mot vannkopper. Diskusjonen har i årevis vært om vannkoppe vaksine skal inn i barnevaksinasjonsprogrammet.

Barn eller voksne i familer der risikoen som følger med vannkopper er tilstede blir vaksinert. 
Så å betale de få kronene en slik vaksine koster og unngå vannkopper er noe flere bør vurdere, inntil myndighetene bestemmer seg for å ta kostnadene og få vannk. Vaksine inn i barnevaksinasjonsprogrammet. 

Anonymkode: 3159c...e18

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er ditt valg ts om det passer for dere å bli smittet nå, ingen andre har noe med det. Godt å bli ferdig med vannkopper kanskje, men samtidig så må man selv kjenne på om man ønsker det nå.. en annen ting er at hvert fall mine barn var ganske febersyke og dårlige når de hadde vannkopper, ikke sikkert det syke barnet har så godt av å ut å reise, bo hos andre etc, men heller være hjemme å bli frisk. Sikkert like mye foreldrene som syns det er kjipt, men sånn er det å få barn.. 

Hvis barnet er dårlig så ville det også bli mye sutring, og kanskje misnøye så det er jo også en grunn til å droppe besøket 

Anonymkode: b50e5...dac

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

som mange her skriver, det tar litt mer enn et par dager før det bryter ut om en blir smittet, så hadde ikke ødelagt jula for dere. Her brøt det ut på eldste ca 14 dager etter at yngste fikk det.

Anonymkode: 1cb32...57a

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Hei. I år var planen at jeg og familien min skulle feire jul sammen. I går kom søsteren min og fortalte at gutten hennes hadde fått vannkopper, da avlyste jeg hele besøket. Barnet mitt er 1 år og har aldri hatt vannkopper før, men jeg ønsket alikevel ikke smitte i julen.

Søsteren min lagde et helvete på jord og sa at barn mitt kommer til å bli smittet en gang uansett, og at jeg er frekk som sier at de ikke får komme. At jeg utestenger et uskyldig barn i jula. 

Da får jeg vondt inni meg, for det er ikke det som er greia. Er jeg urimelig eller hva? 

Enig med søstera di her, men synst allikevel hun skal holde seg for god for "å lage et helvete på jord", som du skriver. Vitner om litt lavpanna opplegg...

Anonymkode: 48677...e3c

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er egentlig veldig fint å bli ferdig med vannkopper allerede. På skolen er det noen som fikk det sent og det var ikke så kjekt. Min første fikk vannkopper som 2-åring  og da er de så små at de tenker ikke på det. Med 5-åringen var det litt mer styr. Ville invitert jeg!

Anonymkode: b5d85...027

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg sørget for at barnet mitt ble utsatt for vannkoppesmitte mens jeg var hjemme i permisjon uansett, så slapp vi det fraværet fra jobb om/når han ble smittet av det senere. Så mitt barn ble smittet da han var 10 mnd gammel, og kom fint gjennom sykdommen. Han ble fremdeles ammet da han fikk det (og jeg hadde hatt vannkopper i voksen alder som 30 åring og var skikkelig dårlig!).

Jeg synes du rett og slett bare skal arrangere julen som planlagt og la barnet bli smittet like så godt nå som senere. Greit å bli ferdig med det, tenker jeg.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ingen barn trenger å få vannkopper. Der finnes vaksine mot vannkopper. Diskusjonen har i årevis vært om vannkoppe vaksine skal inn i barnevaksinasjonsprogrammet.

Barn eller voksne i familer der risikoen som følger med vannkopper er tilstede blir vaksinert. 
Så å betale de få kronene en slik vaksine koster og unngå vannkopper er noe flere bør vurdere, inntil myndighetene bestemmer seg for å ta kostnadene og få vannk. Vaksine inn i barnevaksinasjonsprogrammet. 

Støtter denne, minstemann på 12 har ikke hatt vannkopper (selv etter utallige forsøk på å få han smittet over årene), så nå vaksineres han. Skal faktisk ta dose 2 i morgen på helsestasjonen.

Eldste fikk vannkopper naturlig.

Anonymkode: e4b98...7e5

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vi har og barn  i familien med vannkopper nå i julen. Der holder heldigvis familien med det syke barnet seg hjemme på eget initiativ da det er flere barn som ikke har hatt vannkopper i familien.

Jeg er ikke interessert i å utsette mine for smitte, det passer dårlig å bruke opp alle sykt barn dagene i januar.

Anonymkode: 7800b...caf

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Man får sykdommer også med vaksine. Forskjellen er at kroppen har antistoffer, og at sykdomsforløpet blir mye bedre. 

Like greit å få det overstått, slik mange i tråden skriver. 

Anonymkode: a6d1e...9be

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...