Gå til innhold

CV- hvor langt tilbake?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei, jeg har i en alder av 40+ tatt utdanning i et fag som søker mennesker men samtidig så er det litt konkurranse om de beste arbeidsplassene. Jeg kommer gå ut med C i snitt  nå når jeg er ferdig til våren og C er absolutt bra i denne retningen. Men, så lurer jeg på hvor langt tilbake jeg skal gå på CV med alle «urelevante» jobber jeg har hatt siden jeg ble 18 år. Jeg har også en bachelor i et annet fag som ikke er relevant på noen måter og som jeg ikke har jobbet med/innen. Jeg har heller ikke hatt samme arbeidsgiver alle disse årene, men har hoppet rundt innen turisme/service, og deretter offentlig administrasjon på forskjellige steder. Har hatt et jobb som varte 6 år ca. Begynte der i 2010. Og jeg lurer på er egentlig hvis jeg kan begynne CV der? Og så utelate den bacheloren jeg tok i 2014? Kan det være lurt? Jeg har jo ikke noen relevant erfaring i forhold til det jeg skal begynne med nå annet enn «vært i arbeid hele livet». 

Hva gjør dere? 

Anonymkode: ba98d...e86

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du inkluderer selvsagt all utdanning og jobber i CV? 

Hvis du har hatt 20+ jobber så teller ikke det nødvendigvis til din fordel, men hull i CV ser jo også rart ut. Og bør forklares 

Anonymkode: 67b94...fc8

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Hvis du har hatt 20+ jobber så teller ikke det nødvendigvis til din fordel, men hull i CV ser jo også rart ut. Og bør forklares 

Hvorfor, hvorfor og hvorfor? Det som er interessant (burde være i hvert fall) er hvem jeg er nå, hva jeg har gjort de siste årene og hva jeg kan bidra med. At jeg jobbet som vikar i bhg når jeg var 18 er jo ikke relevant eller interessant i det hele tatt. Er jo helt vanlig å justere litt på CV og ikke sende inn 5 sider langt CV. Hvorfor skal hull forklares? Med mindre man skal sikkerhetsklareres ser jeg virkelig ikke at en en arbeidsgiver i 2025 har noe med hva jeg gjorde i 2005. Trodde måten man ansatte på hadde blitt forandret de siste årene.. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hvorfor, hvorfor og hvorfor? Det som er interessant (burde være i hvert fall) er hvem jeg er nå, hva jeg har gjort de siste årene og hva jeg kan bidra med. At jeg jobbet som vikar i bhg når jeg var 18 er jo ikke relevant eller interessant i det hele tatt. Er jo helt vanlig å justere litt på CV og ikke sende inn 5 sider langt CV. Hvorfor skal hull forklares? Med mindre man skal sikkerhetsklareres ser jeg virkelig ikke at en en arbeidsgiver i 2025 har noe med hva jeg gjorde i 2005. Trodde måten man ansatte på hadde blitt forandret de siste årene.. 

Må legge til, at jeg heller ikke er interessert i en arbeidsplass hvor de nødvendig må vite hva jeg gjorde for 25 år siden. Så vi kansellerer hverandre. 😁😁

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som arbeidsgiver er jeg enig i at det ikke er nødvendig å ramse opp alle strøjobber, men samtidig er det nyttig for oss å se at du faktisk har arbeidserfaring. Etter korona får vi inn unge på 20–27 år som nesten ikke har noe arbeidserfaring å vise til, så du bør få frem arbeidserfaringen din for å skille deg fra disse. Det kan fint være en linje med oppramsing som f.eks. «2005–2012 Diverse deltidsjobber som bl.a. et år i barnehage, 8 mnd på cafe ….»

Anonymkode: 9a17c...792

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville tatt med alt. Men ikke skrevet mer enn en setning om jobbene du hadde for 20år siden. Kanskje samlet noen av de mest ubetydelige i en enkelt setning:

2000-2005: div. helge og kveldsjobber innen salg/omsorg/servering/turisme.

Arbeidsgivere er nok uenige om dette. Det sier ikke noe om din kompetanse innenfor ditt nye fagfelt. Men det forteller noe om hvordan du er som arbeidstaker. Har du stått på hele livet ville jeg vist frem det i en jobbsøkeprosess.

Anonymkode: cc8d1...073

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

Det er langt ifra selvsagt. Det eneste man oppnår er en rotete CV uten en rød tråd, som vitner om at man er et surrehue som sliter med å finne retning i livet.

På min CV skriver jeg øverst «kun relevant erfaring er inkludert». Irrelevant utdannelse går i sekkeposten «diverse fag fra Universitet»

Hull i CV’en er det ingen som bryr seg om med mindre man er veldig ung og mangler generell arbeidserfaring.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det er ingen arbeidsgivere som bryr seg om man hadde ett år eller to uten jobb/skole for tyve år siden... Når man er 40 år må man ikke forklare hvorfor man tok ett friår før studier. Arbeidsgiver bryr seg heller ikke noe særlig om hvilken linje man gikk på videregående på 90-tallet.

Men arbeidsgiver bryr seg derimot om at man ikke klarer trekke ut hvilken erfaring som er relevant for jobben. Det å ramse opp absolutt alt når man er såpass gammel vil kunne telle negativt enn om man har litt hull fra ungdomstiden.

Anonymkode: 6a7f8...631

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er også en person som har to forskjellige utdanninger, der den siste ble tatt mens jeg var i 40-årene. Av den grunn får CV-en selvsagt en del flere linjer enn hos en 30-åring med en stabil og strømlinjeformet karriere. Alt med måte, selvsagt, men selv jeg som er over 50 har tatt med alle fulltidsjobber fra ETTER at jeg var ferdig med den første utdannelsen. Alt før dette samler jeg i en sekkepost som jeg har kalt "ulike deltids- og feriejobber". 

Av jobber jeg har hatt i voksen alder har jeg ført opp alt, men jeg vektlegger ulike erfaringer avhengig av stillingen jeg søker. Selv om jeg har en ny utdanning, kan arbeidsoppgaver fra tidligere yrke være høyst relevant. , Derfor er det viktig å huske at CV-en ikke er et statisk dokument, men at den må tilpasses de kravene og egenskapene som gjelder i hvert enkelt tilfelle. Dette er det mange som glemmer; ikke bare når det gjelder CV-en, men faktisk også i en jobbintervjusituasjon. 

Anonymkode: 214ab...faf

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har kun tatt med jobber fra etter studiene. Da jeg studerte, jobbet jeg jo. Men  føler det er helt irrelevant. Har fått jobb likevel.

Anonymkode: 990ab...5c9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har tatt med alt på cv'n, men det er fordi jeg hadde en annen utdanning tidligere og samme arbeidsplass over flere år. Den arbeiderfaringen er ikke relevant for min nåværende utdanning. Men tenker at det tidligere arbeidet allikevel viser mye om meg som person, og det er alltid gode erfaringer man tar med seg fra tidligere arbeid også. Småjobber hadde jeg ikke tatt med.

Anonymkode: 568d3...2d0

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville tatt med alle fulltidsjobber og fullførte utfanninger, men droppet deltidsjobber og kortere kurs, med mindre det har åpenbar relevans. Den gangen man leverte søknad og cv på papir, var det en tommelfingerregel at cven ikke skulle overskride en A4-side, det er et greit utgangspunkt. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Innholdet på CV sier noe om personligheten din. Flere utdannelser i ulike retninger kan vitne om litt vingling, hull midt i livet kan spekuleres i og hyppige arbeidplasskifter kan bety at du enten sliter med å beholde en jobb, at du fort kjeder deg eller at du ikke er sannsynlig arbeidskraft i et langtidsperspektiv.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...