AnonymBruker Skrevet 22. desember 2024 #1 Del Skrevet 22. desember 2024 Er det noe håp, hva hjalp? Anonymkode: b8865...ecd Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2024 #2 Del Skrevet 22. desember 2024 Løsningen avhenger hva som er underliggende årsak(er). Jeg har veldig angst/traumer som er sterkt medvirkende årsak. Jeg er helt avhengig av å fokusere på pust og gjøre pusteøvelser. Jeg MÅ sette i gang med pusteøvelsene med en gang jeg legger meg, også må jeg telle/si alfabetet for å få fokus vekk fra tankekjør, slik at disse tankene bare observeres og kommer mer i bakgrunnen, fremfor å stresse meg mer. I tillegg har b12 og magnesium vært viktig. Anonymkode: 130fe...98a 4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2024 #3 Del Skrevet 22. desember 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Løsningen avhenger hva som er underliggende årsak(er). Jeg har veldig angst/traumer som er sterkt medvirkende årsak. Jeg er helt avhengig av å fokusere på pust og gjøre pusteøvelser. Jeg MÅ sette i gang med pusteøvelsene med en gang jeg legger meg, også må jeg telle/si alfabetet for å få fokus vekk fra tankekjør, slik at disse tankene bare observeres og kommer mer i bakgrunnen, fremfor å stresse meg mer. I tillegg har b12 og magnesium vært viktig. Anonymkode: 130fe...98a Hvordan pusteøvelser gjør du, kan du forklare litt? Måtte du teste for B12 og magnesium, eller bare tok du det? Jeg har kjøpt blålysbriller, hjelper lite. Jeg har også mye angst, uro og frykt i meg, sensitiv person. Vært sånn hele livet. Anonymkode: b8865...ecd Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2024 #4 Del Skrevet 22. desember 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Hvordan pusteøvelser gjør du, kan du forklare litt? Måtte du teste for B12 og magnesium, eller bare tok du det? Jeg har kjøpt blålysbriller, hjelper lite. Jeg har også mye angst, uro og frykt i meg, sensitiv person. Vært sånn hele livet. Anonymkode: b8865...ecd Rolig innpust gjennom nesen (munnen lukket, magen blåser seg litt opp) i ca 3-4 sekunder, holder pusten 2 sekunder, rolig ut 3-4 sekunder, holder 2 sekunder, osv. Noen ganger øker jeg sekundene når jeg klarer. Det er alltid lurt å teste vitaminer og mineraler, men det er ikke alltid ting blir sett på som mangel. Jeg lå innenfor normalen på begge deler, men lå i nedre sjiktet. Kronisk stress kan bidra til dårligere næringsopptak og behov for litt hjelp med tilskudd. Riktig kosthold er selvsagt også veldig viktig. Har du vært utredet for plagene dine? Anonymkode: 130fe...98a 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2024 #5 Del Skrevet 22. desember 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Rolig innpust gjennom nesen (munnen lukket, magen blåser seg litt opp) i ca 3-4 sekunder, holder pusten 2 sekunder, rolig ut 3-4 sekunder, holder 2 sekunder, osv. Noen ganger øker jeg sekundene når jeg klarer. Det er alltid lurt å teste vitaminer og mineraler, men det er ikke alltid ting blir sett på som mangel. Jeg lå innenfor normalen på begge deler, men lå i nedre sjiktet. Kronisk stress kan bidra til dårligere næringsopptak og behov for litt hjelp med tilskudd. Riktig kosthold er selvsagt også veldig viktig. Har du vært utredet for plagene dine? Anonymkode: 130fe...98a Ja, for søvnapné. Men det er ikke der problemet ligger. Vet at det er angst og depresjon. Mistrivsel osv. Og nå bekymring rundt insomni. Ond sirkel. Skal igjen til psykolog, føler ikke at det hjelper. Vært der før. Tok det lang tid før du merket bedring etter inntak av vitamintilskudd? Og virker pusteøvelser fra dag 1? Anonymkode: b8865...ecd Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2024 #6 Del Skrevet 22. desember 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Ja, for søvnapné. Men det er ikke der problemet ligger. Vet at det er angst og depresjon. Mistrivsel osv. Og nå bekymring rundt insomni. Ond sirkel. Skal igjen til psykolog, føler ikke at det hjelper. Vært der før. Tok det lang tid før du merket bedring etter inntak av vitamintilskudd? Og virker pusteøvelser fra dag 1? Anonymkode: b8865...ecd Pusteøvelser virker ikke fra dag 1. Det må jobbbes med flere ganger daglig, ikke bare når du er stresset. Slå av tv, sett av f.eks 5 minutter hvor du bare fokuserer på pusteteknikk. Gjør det flere ganger daglig, og gjerne lengre intervaller når du har fått teknikkene på plass. Du kan se og følge denne grafen til å begynne med Jeg kan ikke gi noe godt svar på hvor lang tid det tar å respondere på tilskudd, for det kommer helt an på dosene man tar og hvor mye man trenger. Det kan ta uker og måneder, avhengig om man har en vesentlig mangel eller ikke. Jeg trengte b12 injeksjoner, vanlige tilskudd hjalp ikke. Foreslår at du begynner med å ta en fullsjekk hos legen på nyåret. D vitamin, b-12, folat, jern, magnesium, stoffskifte, osv. Så er kosthold viktig. Jeg spiser ikke ultraprosessert mat, godteri, potetgull osv, for det stresser kroppen mer. Veldig nøye med å spise næringsrikt. Det jeg mente med utredning var i forhold til psykiske problemer. Det må jo være en grunn til at du sliter. Har noe skjedd i oppveksten, kan du ha udiagnosert ADHD/ADD eller andre ting. Anonymkode: 130fe...98a 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2024 #7 Del Skrevet 22. desember 2024 Psykolog for angst og uro hjelper ikke særlig mye hvis det bare er prat. Når det gjelder angst og uro, er eksponering og å lære seg og ikke styres av tankene sine veldig viktig. Trening er også viktig. Og kosthold. Ikke spis etter 1800. Blir du sulten, ta en yoghurt e.l. - Ikke skjerm på senga, kjøp heller en alarmklokke. - Les på senga så ikke tankene tar over. Når du blir trøtt, kan du legge deg lenger ned i senga og lese sånn at du blir skikkelig trøtt. - pusteøvelser som automatisk senker puls: pust inn på 4 sekunder, hold pust i 10 sekunder, pust ut på sekunder. Gjenta til du er rolig og litt til. - når du merker du har uro/stress/angst, ikke forøsk å bli kvitt det. Sitt i det, pust deg gjennom det, opplev at det kan gå over eller bli bedre uten å "rømme fra det". - be psykologen om konkrete øvelser for angst/uro/stress og søvn. Ha en loggbok. Anonymkode: 30982...3ca 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2024 #8 Del Skrevet 22. desember 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Psykolog for angst og uro hjelper ikke særlig mye hvis det bare er prat. Når det gjelder angst og uro, er eksponering og å lære seg og ikke styres av tankene sine veldig viktig. Trening er også viktig. Og kosthold. Ikke spis etter 1800. Blir du sulten, ta en yoghurt e.l. - Ikke skjerm på senga, kjøp heller en alarmklokke. - Les på senga så ikke tankene tar over. Når du blir trøtt, kan du legge deg lenger ned i senga og lese sånn at du blir skikkelig trøtt. - pusteøvelser som automatisk senker puls: pust inn på 4 sekunder, hold pust i 10 sekunder, pust ut på sekunder. Gjenta til du er rolig og litt til. - når du merker du har uro/stress/angst, ikke forøsk å bli kvitt det. Sitt i det, pust deg gjennom det, opplev at det kan gå over eller bli bedre uten å "rømme fra det". - be psykologen om konkrete øvelser for angst/uro/stress og søvn. Ha en loggbok. Anonymkode: 30982...3ca Jeg tenker også at prat ikke løser så mye, ikke for meg i hvert fall. Vil heller lære kroppen å ta i mot hvile. Kroppen har låst seg. Føler at man er i beredskapsmodus hele tiden, hjernen tenker at søvn er farlig, hvis det gir mening.. Anonymkode: b8865...ecd 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2024 #9 Del Skrevet 22. desember 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg tenker også at prat ikke løser så mye, ikke for meg i hvert fall. Vil heller lære kroppen å ta i mot hvile. Kroppen har låst seg. Føler at man er i beredskapsmodus hele tiden, hjernen tenker at søvn er farlig, hvis det gir mening.. Anonymkode: b8865...ecd Hva er du redd for? Når er du mest redd? Du kan begynne med å lokalisere hvor toppene er og legg merke til hva som skjer i kroppen din. Angst er en såkalt sekundærfølelse. Dvs., det skjer det noe i kroppen vår før angstfølelsen kommer, og når angstfølelsen kommer, har vi ofte laget oss, gjerne ubevisst, dempende strategier, som ofte ikke er hensiktsmessige. Anonymkode: 30982...3ca Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2024 #10 Del Skrevet 22. desember 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Hva er du redd for? Når er du mest redd? Du kan begynne med å lokalisere hvor toppene er og legg merke til hva som skjer i kroppen din. Angst er en såkalt sekundærfølelse. Dvs., det skjer det noe i kroppen vår før angstfølelsen kommer, og når angstfølelsen kommer, har vi ofte laget oss, gjerne ubevisst, dempende strategier, som ofte ikke er hensiktsmessige. Anonymkode: 30982...3ca Hører og leser over alt er søvn er veldig viktig, og at det er farlig å ikke sove. Har slitt i nesten 5 år. Og redd for at ting ikke blir bedre. Anonymkode: b8865...ecd Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2024 #11 Del Skrevet 22. desember 2024 Finn ut årsak og prøv deg frem hva som virker for deg. Greit å ta utgangspunkt i søvnhygieniske råd, men kjenn også etter hva dom fungerer på deg. Jeg gikk lenge for anbefaling om å legge seg senere hvis man sover bare få timer, men det fungerte ikke for meg. Jeg må legge meg tidlig og så får jeg heller stå opp før fuglene. Jeg fulgte også råd om ikke å sove på dagtid men det gjorde meg enda mer aktiver ti kroppen pg førte til at jeg sov enda mindre. Så nå kan jeg unne meg en liten lur men jeg har alltid vekking på etter 30min og jeg gjør det kun hvis jeg måtte veldig tidlig opp. For meg handler det om å passe på å ikke bli fullstendig utslitt og overstimulert på dagtid, for da klarer jeg ikke finne roen til natta. (Har adhd) Jeg legger meg til fast til (tidlig) og står opp senest 30 min etter at jeg har våknet ( så lenge det er etter kl 04.00.) Jeg hører på lydbok i ca 30 min for det leder tankene mine over på bok i stedetfor alle andre tanker og ideer som kan banke på. Jeg har gått fra å sove 0-1t flere ganger i uka og ellers 4-5, til å klare å sove ca 6 timer stort sett hver natt, med noen unntak. Anonymkode: 8a906...5ae 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2024 #12 Del Skrevet 22. desember 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Finn ut årsak og prøv deg frem hva som virker for deg. Greit å ta utgangspunkt i søvnhygieniske råd, men kjenn også etter hva dom fungerer på deg. Jeg gikk lenge for anbefaling om å legge seg senere hvis man sover bare få timer, men det fungerte ikke for meg. Jeg må legge meg tidlig og så får jeg heller stå opp før fuglene. Jeg fulgte også råd om ikke å sove på dagtid men det gjorde meg enda mer aktiver ti kroppen pg førte til at jeg sov enda mindre. Så nå kan jeg unne meg en liten lur men jeg har alltid vekking på etter 30min og jeg gjør det kun hvis jeg måtte veldig tidlig opp. For meg handler det om å passe på å ikke bli fullstendig utslitt og overstimulert på dagtid, for da klarer jeg ikke finne roen til natta. (Har adhd) Jeg legger meg til fast til (tidlig) og står opp senest 30 min etter at jeg har våknet ( så lenge det er etter kl 04.00.) Jeg hører på lydbok i ca 30 min for det leder tankene mine over på bok i stedetfor alle andre tanker og ideer som kan banke på. Jeg har gått fra å sove 0-1t flere ganger i uka og ellers 4-5, til å klare å sove ca 6 timer stort sett hver natt, med noen unntak. Anonymkode: 8a906...5ae Wow👏Hvor lenge slet du før du fant ut av ting? Anonymkode: b8865...ecd Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2024 #13 Del Skrevet 22. desember 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hører og leser over alt er søvn er veldig viktig, og at det er farlig å ikke sove. Har slitt i nesten 5 år. Og redd for at ting ikke blir bedre. Anonymkode: b8865...ecd På hvilken måte mener du det er farlig? Anonymkode: 8a906...5ae Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2024 #14 Del Skrevet 22. desember 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Hører og leser over alt er søvn er veldig viktig, og at det er farlig å ikke sove. Har slitt i nesten 5 år. Og redd for at ting ikke blir bedre. Anonymkode: b8865...ecd For min del er angsten og insomni veldig sammensatt. Jeg har konkrete traumer som skaper stressreaksjon, og jeg tåler ikke lyder pga det. Våkner av naboer som kommer hjem osv, og havner sånn sett i beredskapsmodus og har taggene ute selv når det er helt stille. Alt koker ned til at jeg ikke klarer å slappe av fordi det er for mye belastninger. Og når jeg klarer å få til pusten, så er det det som er noe av det viktigste. Jeg vet det ikke er lett, men det er en praksis som må opprettholdes. Jeg har også affirmasjoner jeg drar frem og gjentar. "Jeg er trygg", f.eks. For i mitt rasjonelle sinn så vet jeg jo at jeg er trygg. Jeg har ei varm seng og tak over hodet. Det er bare skitet som har satt seg fast i kroppen som må overbevises. Jeg opplever angst som et tegn på at man ikke har kontakt med seg selv og ikke er til stede. Pusteøvelser/meditasjon hjelper med dette. Lær deg å observere tankene dine, fremfor å engasjere deg i dem. Tankene dine er ikke deg. Hvis terapi skal hjelpe så må du vite hva som er problemet. Samtaleterapi er ikke alltid nyttig, og noen ganger er selve terapeuten helt feil også. Du bør få ordentlig utredning hvis dette er noe du har slitt med siden barn. Har du andre utfordringer, f.eks sosialt, osv? Angst og uro kan være tilleggssymptomer for autisme, adhd, men også helt andre ting. Det hjelper ikke å snakke om "hva føler du nå" hvis det viser seg at du f.eks har adhd. Anonymkode: 130fe...98a 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2024 #15 Del Skrevet 22. desember 2024 Her var det mange gode svar jeg også tar med meg. Vil legge til at jeg også har forsøkt pusteøvelser, men det fungerte ikke for meg. Ble veldig stresset av det, og følte nesten at jeg ikke fikk nok luft, så det virket mot sin hensikt, jeg ble mer urolig. Det som fungerer for meg, er å fokusere på avspenning i kroppen. Jeg ligger på ryggen, og så fokuserer jeg på å spenne av leggene, kjenne at de er tunge mot lakenet, så lårene, oppover hele kroppen, også ansiktsmusklene. Det kan også fungere å stramme musklene først, for så å slappe helt av, og kjenne tyngden til kroppen mot underlaget. Det er en god øvelse for meg. Har i perioder hatt mellom null og tre timers søvn, men nå klarer jeg stort sett å få seks timer. Noen netter går det derimot ikke, men da hører jeg på rolige podcaster som slås av etter en episode eller leser. Anonymkode: 00fda...24b 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2024 #16 Del Skrevet 22. desember 2024 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Løsningen avhenger hva som er underliggende årsak(er). Jeg har veldig angst/traumer som er sterkt medvirkende årsak. Jeg er helt avhengig av å fokusere på pust og gjøre pusteøvelser. Jeg MÅ sette i gang med pusteøvelsene med en gang jeg legger meg, også må jeg telle/si alfabetet for å få fokus vekk fra tankekjør, slik at disse tankene bare observeres og kommer mer i bakgrunnen, fremfor å stresse meg mer. I tillegg har b12 og magnesium vært viktig. Anonymkode: 130fe...98a Dette med underliggende årsak er litt interessant. Jeg tror jo selv at det i mitt tilfelle er snakk om angst, uro og bekymringer (krisemaksimering). Har gruet meg til masse i livet. Hvordan kan da pusteøvelser fjerne insomnien og problemene? Føler at nervesystemet er helt ødelagt. Anonymkode: b8865...ecd Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2024 #17 Del Skrevet 22. desember 2024 AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Dette med underliggende årsak er litt interessant. Jeg tror jo selv at det i mitt tilfelle er snakk om angst, uro og bekymringer (krisemaksimering). Har gruet meg til masse i livet. Hvordan kan da pusteøvelser fjerne insomnien og problemene? Føler at nervesystemet er helt ødelagt. Anonymkode: b8865...ecd Ja, men hva er grunnen til at du har angst og uro? Det er det som er interessant. Pusteøvelser/meditasjon fjerner stress og roer ned nervesystem. Men som sagt er det sammensatt, og for noen er pusteøvelser et av flere grep som er viktig. Viser det seg at du har angst pga ubehandlet adhd/add, eller autisme, så må du få hjelp. At du har hatt det slik hele livet er jo en indikasjon på at noe kanskje bør utredes. Hva slags andre utfordringer har du evnt? Sosialt, hvordan gikk det på skolen, osv. Anonymkode: 130fe...98a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2024 #18 Del Skrevet 22. desember 2024 Kronisk insomni betyr vel at søvnmangel er uten forklaring. jeg har hverken traumer eller annet men har altså kronisk insomni. D vitaminer (da påvist for lav), alimemazine en pille, evt en melatonin + alimemazine er det beste:) har hjulpet meg masse. Anonymkode: ec084...cc9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2024 #19 Del Skrevet 22. desember 2024 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Kronisk insomni betyr vel at søvnmangel er uten forklaring. jeg har hverken traumer eller annet men har altså kronisk insomni. D vitaminer (da påvist for lav), alimemazine en pille, evt en melatonin + alimemazine er det beste:) har hjulpet meg masse. Anonymkode: ec084...cc9 Kronisk insomni trenger ikke være uten forklaring. Det kjennetegnes av graden av søvnproblemer, ikke årsaken. Anonymkode: 130fe...98a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2024 #20 Del Skrevet 22. desember 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Dette med underliggende årsak er litt interessant. Jeg tror jo selv at det i mitt tilfelle er snakk om angst, uro og bekymringer (krisemaksimering). Har gruet meg til masse i livet. Hvordan kan da pusteøvelser fjerne insomnien og problemene? Føler at nervesystemet er helt ødelagt. Anonymkode: b8865...ecd Da er det absolutt nyttig for deg å sette deg inn i pusteteknikk! Gjennom pusten kan du kontrollere det autonome nervesystemet. Anonymkode: 8a906...5ae Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå