Gå til innhold

Kjæresten min er fattig…

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Min mann bodde i kollektiv og tjente luselønn når vi møttes. Vi har vært så fattige sammen at vi har bodd i fuktige kjellere med luftmadrasser i stedet for seng, og uten sofa i månedsvis. Vi pantet flasker, og plukket bær i skogen for å få i oss noe næringsrikt på det verste. Viktigste var at vi hadde hverandre💜

Vi har vært arbeidsledige, hatt elendig betalte jobber, studert på siden og jobbet oss opp. Fast forward 14 år, så har vi firma sammen, eiendom for 30 mill og inntekter på 5 mill i året sammen. På veien har vi tapt stort på boligsalg, blitt nedbemannet og headhuntet. Det har vært oppturer og nedturer.  Og vi har fått to fantastiske barn. Sammen skaper vi magi. Det kan kanskje dere også gjøre? 

Husk at kjærlighet er den viktigste rikdommen💜

Anonymkode: 7ec12...e76

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Det kan hende at dette burde utdypes, for de færreste har gjeldsfri bolig i dette landet. Uansett er det sikkert en trekkfull gammel bolig, og da spises nok mesteparten av den lille lønnen opp av strømutgifter.

Anonymkode: 59efe...235

Jo, det er ganske vanlig å være gjeldfri når man runder 40-50 nå.

Neste generasjon derimot de er heldige om de er gjeldfrie innen pensjonsalder. Pga de "fine" nye boligprisene.

Anonymkode: 15e71...9a8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Min inntekt er 575 000 kr om året. TS

Anonymkode: 3b5a5...623

Du har ikke veldig høy inntekt selv heller. Hvis du forventer at en mann skal forsørge deg så får du lete videre. 

Anonymkode: 58da1...25c

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Vi har vært sammen i snart to år og han ønsker seg barn, men har samtidig vært veldig usikker. Jeg har nå funnet ut at årsaken til usikkerheten hans er pga. kostnader rundt barn. Jeg har nå funnet ut hvorfor bryllupssnakk er en trigger. Det er pga. økonomi! Det kom frem at han har kun 20.000 kr på kontoen sin. Dette er alle penger han har. Ja, han eier en 12 år gammel brukt bil, et lite hus på landet verdt 1.5 mill og en motorsykkel, men that’s it. Han er vokst opp med en alenemor og har aldri fått penger av familie. Han har en lønn på 32.000 kr før skatt og har ikke høyere utdanning.

Dette betyr jo at det blir vanskelig med barn, reiser, bryllup, osv. Som er utrolig viktig for meg. Jeg elsker å reise, og har alltid drømt om tre barn, stort bryllup og årlige turer i Sør-Europa sammen med familie.

Dette har gjort meg veldig usikker. Jeg vet ikke hva jeg skal tenke eller føle. Fattigdom avler fattigdom, og jeg vil ikke ha et liv der man sliter og ikke kan finne på ting. Penger er ikke alt, men i dagens samfunn er det samtidig veldig viktig.

Hva tenker dere?

Jeg tenker kanskje han HODLER crypto. Det er mange der ute som er søkkrike men har lyst å vente litt på å realisere gevinst av crypto investeringer. Kanskje han er en av de?

Anonymkode: ada14...f5a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så det er altså definisjonen på fattigdom.

400k i årslønn og eiendom verdt 1,5 regnes som fattig.

Det er ikke rart så mange i Norge sliter dette er terskelen for å regnes som fattig.

Anonymkode: 7ce45...7db

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han har lav lønn til å være en yrkesaktiv på fulltid i alder av 41 år. Jeg hadde også stusset på det hvis jeg var ts. Jeg hadde også stusset over 20.000,- i buffer. Når du eier enebolig bør du være bedre økonomisk forberedt hvis noe skjer som må rettes opp med en gang .

Samtidig virker han å ha noe bedre økonomisk sans enn deg, ts, siden du ikke eier noe. Og det er jo helt opp til deg hva du bruker pengene på. Men da er det jo rart å dømme andre som faktisk eier egen bolig? 

Anonymkode: 8843b...d10

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jo, det er ganske vanlig å være gjeldfri når man runder 40-50 nå.

Neste generasjon derimot de er heldige om de er gjeldfrie innen pensjonsalder. Pga de "fine" nye boligprisene.

Anonymkode: 15e71...9a8

Nei, det er absolutt ikke vanlig å være gledsfri når man er 40-50 år nå. Det er mulig det er vanlig på bygda, men greit å få med srg følgende fakta: gjennomsnitt for førstegangskjøp og første barn er rundt 30 år. Man er rimelig god om man betaler ned all gjeld og forsørger barn innen 10-20 år.

Anonymkode: d2a6a...716

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei TS. Du har vært flink å ta utdanning. Det kan se ut til at du har valgt en karriære som ikke gir spesielt høy lønn, men penger betyr vel ikke alt. Så finner du en partner som kanskje også har tenkt å skape seg et lykkelig liv uten å bli spesielt rik. Han har for tiden et yrke med lav lønn. Det ser likevel ut til at han har ryddig økonomi. Har ikke hørt noe om gjeld. I et parforhold og ekteskap blir økonomien mer eller mindre sammeslått. Han kaster inn sine verdier på 1,5 mill og du legger inn din BSU og dine øvrige verdier og gjeld. Har du studielån?. Her ser det ut til at han ligger 1 mill eller 2 foran deg. Det betyr at hans egenkapital sparer dere for boliglån og renter, men du har bedre lønn, i alle fall i øyeblikkket. La oss anta at du vil tjene netto ca 100.000 mer i året i årene fremover. Med Bachelor utdanning klare du fort å regne ut hvor mange år det tar før du har bidratt like mye i felleskassa. Vi kan gjøre regnestykket mer avansert med å regne på hvor mye husleie eller merutgifter dere hadde hatt uten hans EK. Svaret er vel også da ca 100.000 i året. Hvem av dere har da egentlig best økonomi? Jeg blir oppriktig lei meg når jeg leser at damer skal finne seg en "rik mann". Dette var kanskje mer normalt for 100 år siden å finne en ektemann med god forsørgerevne.  Personlig synes jeg at det er trist og patetisk å se dette når samfunnet er likestilt så er det opp til den enkelte å skape sin privatøkonomi, karriære og lykke. Jeg brukte ikke kalkulator når jeg valgte ektefelle. Vi brukte heller ikke mye penger på bryllupsfest. Det har gått veldig bra på alle måter. Til slutt vil jeg si til dere at det er mange muligheter for å tjene mye penger i dette landet. Alle har muligheter.

Endret av Mannisinbestealder
Feil
  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har jo bare surret bort dine penger, og så vil du at noen andre skal rydde opp/ha god økonomi fordi du ikke har giddet noe mer selv…. Veldig rart. 

Anonymkode: e0568...391

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ærlig talt. Mannen eier bil, motorsykkel og hus og har penger på konto! Han er langt fra fattig! Ta deg sammen TS, dette er et hån mot alle som virkelig sliter!!!

• Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har jo svaret selv, ts, finne mann som tjener 1,5 mill. Så er bare å finne ny kar det vel? 

Anonymkode: a2ad4...860

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Vi har vært sammen i snart to år og han ønsker seg barn, men har samtidig vært veldig usikker. Jeg har nå funnet ut at årsaken til usikkerheten hans er pga. kostnader rundt barn. Jeg har nå funnet ut hvorfor bryllupssnakk er en trigger. Det er pga. økonomi! Det kom frem at han har kun 20.000 kr på kontoen sin. Dette er alle penger han har. Ja, han eier en 12 år gammel brukt bil, et lite hus på landet verdt 1.5 mill og en motorsykkel, men that’s it. Han er vokst opp med en alenemor og har aldri fått penger av familie. Han har en lønn på 32.000 kr før skatt og har ikke høyere utdanning.

Dette betyr jo at det blir vanskelig med barn, reiser, bryllup, osv. Som er utrolig viktig for meg. Jeg elsker å reise, og har alltid drømt om tre barn, stort bryllup og årlige turer i Sør-Europa sammen med familie.

Dette har gjort meg veldig usikker. Jeg vet ikke hva jeg skal tenke eller føle. Fattigdom avler fattigdom, og jeg vil ikke ha et liv der man sliter og ikke kan finne på ting. Penger er ikke alt, men i dagens samfunn er det samtidig veldig viktig.

Hva tenker dere?

Jeg har null utdanning og samme inntekt som han som er godt betalt for en uten utdanning. Jeg har hus, ny bil og båt. Og har råd til å gå på byen hver helg om jeg hadde ønsket. Anser ikke meg selv som fattig. 

Anonymkode: e108f...7ca

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er vel tøys? 

Selv har både jeg og eks årslønn på rundt 600 000. Eksen hadde i tillegg noen mill i arv/investeringer pga arv, så han satt greit i det. Han ble etterhvert en forferdelig partner. 

Har i ettertid møtt drømmemannen, som tjener knappe 450 000 i året og bare har ubetydelige summer i sparing (en knapp buffer). Han levde livet som ung og har i senere tid prioritert at eksen skal få beholde huset pga barna (dette blir jo senere barnas arv) så han har veldig lite og rutte med. Det har allikevel aldri vært et problem.

Med eksen kompenserte jeg for hvor dårlig jeg hadde det med å kjøpe meg fine ting (gikk ikke i minus eller noe sånt, fikk bare spart mindre enn jeg burde). Med nåværende kjæreste betyr materiellet goder ingenting. Jeg prioriterer pengene mine på barnet mitt og grunnleggende ting til livsopphold og er lykkeligere enn noen gang. 

Anonymkode: 5fbb2...a0a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Han er ikke fattig. Det er du som drømmer om en livsstil som de fleste ikke har råd til. 

Anonymkode: 2cc7d...bc7

Dette er 100% riktig. 

Anonymkode: e108f...7ca

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Emmajunga skrev (23 timer siden):

Sorry ts. Kjæresten din er ikke fattig. Den må du lengre ut på landet med. 
Det går fint an å oppdra rause, fornuftige barn på den inntekten der. Spesielt når man er to.

Holdningene til mor derimot bør kanskje jobbes med så ikke de går i arv…. 

Her jeg bor er man fattig om man ikke eier mer. 10 år siden noe annet enn et krypinn kostet 1,5 million og jeg bor ikke engang i noen by, men på landet og ser rett ut på åkre. 

Det å ha dårlig råd vil sive inn i alt og overføres til neste generasjon. Mine foreldre vokste opp uten så mye penger, men fikk mer penger når jeg ble eldre, men den kjøpe billigst (og dårlig) sitter i og terpet i meg, så jeg får dårlig samvittighet om jeg kjøper jakke til 2000kr. Mine foreldre kjøper altså masse billig ræl fordi de har en misforstått ide om hva penger kan gjøre. Så hold deg unna noen som ikke har samme forhold til penger som deg og hvor det å kjøpe noe til hus, hjem og barn kan bli en kamp. Kjærlighetssorg går over. Lite penger er så rødt flagg. 

Anonymkode: 98768...d11

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Her jeg bor er man fattig om man ikke eier mer. 10 år siden noe annet enn et krypinn kostet 1,5 million og jeg bor ikke engang i noen by, men på landet og ser rett ut på åkre. 

Det å ha dårlig råd vil sive inn i alt og overføres til neste generasjon. Mine foreldre vokste opp uten så mye penger, men fikk mer penger når jeg ble eldre, men den kjøpe billigst (og dårlig) sitter i og terpet i meg, så jeg får dårlig samvittighet om jeg kjøper jakke til 2000kr. Mine foreldre kjøper altså masse billig ræl fordi de har en misforstått ide om hva penger kan gjøre. Så hold deg unna noen som ikke har samme forhold til penger som deg og hvor det å kjøpe noe til hus, hjem og barn kan bli en kamp. Kjærlighetssorg går over. Lite penger er så rødt flagg. 

Hvis han har egenkapital på 1,6 mill, har han jo mer enn henne, og er ikke mer fattig enn henne. De kan selvsagt kjøpe et sted å bo, selv i Oslo, med 1.6 mill pluss hennes sparepenger i egenkapital og to faste inntekter.

Ts bør se at hun kan øke sin egen inntekt, dersom hun ønsker bedre økonomi, ikke bytte kjæreste. Da får de råd til bedre bolig, og en mer romslig økonomi. Hvorfor legge alt økonomisk ansvar KUN på mannen, når både ts og mannen har lav inntekt??

Endret av anonym111111
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Det er jo ts som har lite penger i forhold til hvilken livsstil hun vil ha, ikke han. 

Jeg tjente forøvrig nesten en million i år, får vondt i lommeboka av prisene til et antrekk til over tusenlappen jeg trenger til hobby, og ville aldri kjøpt jakke til 2.000 kr når den kjøpt på salg til 500 holder meg varm. Om jeg skal spandere på meg selv bruker jeg penger på min egen kropp eller bolig. 

Anonymkode: a2ad4...860

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tråden er ryddet for latterliggjøring, spekulasjoner, brudd på opphavsretten, avsporinger og svar til dette.

Matas, mod.

Endret av Matas
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 22.12.2024 den 13.55):

Jeg er ufør på minstesats, og før det i lavlønnet yrke. Og vært alene med 2 barn i 17 år. Og siden vi bor billig, så har vi reist mye. 1-2 ganger i året, eller feks en lang ferie på 4 uker. 

Og dere har jo mulighet til å bo billig, han eier jo allerede bolig. Så dere burde ha råd til en uke med ferie i året. 

Men når du er 35 år, dere ennå ikke bor sammen. Hvordan skal dere rekke bryllup, 3 barn og mange reiser før du blir for gammel for barn.

Og skal du finne en ny mann nå, så blir det nok ikke 3 barn.

Anonymkode: 6a870...328

Jeg vil ikke flytte inn til han. Det skjer ikke. Han bor i et lite hus på landet. 55 kvadrat. Jeg bor i en av Norges største byer. TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

anonym111111 skrev (På 23.12.2024 den 12.06):

Hvis han har egenkapital på 1,6 mill, har han jo mer enn henne, og er ikke mer fattig enn henne. De kan selvsagt kjøpe et sted å bo, selv i Oslo, med 1.6 mill pluss hennes sparepenger i egenkapital og to faste inntekter.

Ts bør se at hun kan øke sin egen inntekt, dersom hun ønsker bedre økonomi, ikke bytte kjæreste. Da får de råd til bedre bolig, og en mer romslig økonomi. Hvorfor legge alt økonomisk ansvar KUN på mannen, når både ts og mannen har lav inntekt??

Han har ikke EK på 1.6 mill. Selger han boligen får han ca. 400 000 kr. 20.000 kr er alt han har på konto. Barn koster ca. 50.000 kr pr. år. Det sier seg selv at han ikke har råd til barn og bryllup da. TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...