AnonymBruker Skrevet 10 timer siden #1 Del Skrevet 10 timer siden Jeg har det veldig tungt. I år blir jeg alene med jul. Jeg vet det er mange som er det, også her inne, og gjennom årene har jeg lest en del som også finner mye glede i sin alenejul. Jeg gjør dessverre ikke det og skriver her fordi jeg rett og slett kjenner meg så ensom og alene. Dette er et forsøk på å strekke ut en hånd og kanskje få tips til hvordan komme gjennom det uten katastrofe, håndtere ensomheten, eller bare å bli hørt i dette. Eller også praktisk eller endring i tankesett for å gjøre det koselig/fint/OK gjennom de neste halvannen ukene. Dette er naturligvis ikke noe som er bare nå, det har bygd seg opp over mange år, og denne høsten har ting toppet seg. Pga helsa er jeg mer og mer isolert, og helsa er nok også verre pga jeg er så isolert og ensom. Til hverdags prøver jeg å oppsøke de tilbudene som finnes, men siste 2 måneder har alt blitt verre og jeg har ikke hatt kapasitet til å gå særlig ut, eller være rundt mennesker. (Og derfor er også de fine mulighetene for å feire på slike offentlige arrangement utilgjengelig for meg i år). Jeg kjenner på en desperasjon og ensomhet jeg aldri har følt. Helt ærlig tenker jeg det er ganske kleint å skrive dette og ikke minst er jeg redd for å bli latterliggjort, men alternativet er verre. På toppen skammer jeg meg over at jeg føler det sånn. "Det er bare vanlige dager", "du er voksen", "du lever ikke i krig". Patetisk. Samtidig så kjennest alt så fælt, og ensomheten er så vond og jeg tenker hele tiden at jeg kan ikke holde det ut. Hadde det ikke vært jul, hadde det nok vært fælt likevel, men da hadde jeg hatt ukentlig time hos min psykolog, og legetimer/fysio innimellom. Fysisk er jeg ikke på et godt sted med smerter og kapasitet. Men jeg håper likevel å få til noe så jeg kommer meg gjennom disse dagene. Må prøve å gjøre noen små prioriteringer, hyggelige omgivelser er kanskje en viktig prioritet for meg, heldigvis har jeg nettopp hatt noen som har vasket, bare velge med omhu hvordan få mest ut av kreftene jeg har. Jeg vet ikke hva jeg skal skrive. Kjenner en så intens følelse av isolasjon. Setter enormt pris på hvis noen vil dele noen ord meg meg. ❤️ Anonymkode: 89bcf...9f3 1 14 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10 timer siden #2 Del Skrevet 10 timer siden Du må bare prøve å snu tankemønsteret. Jeg skjønner hva du føler, men du må ikke la de negative tankene styre. Fokuser på det som faktisk blir koselig. Kunne du kanskje jobbet frivillig i julen, i Frelsesarmeen eller noe slikt? Kanskje det hjelper deg å kunne gi tilbake til andre, pg samtidig slippe å være helt alene Anonymkode: 2cf79...be7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10 timer siden #3 Del Skrevet 10 timer siden Føler med deg. Det første jeg tenkte på var å delta på noe frivillig (det gjør jeg), men så leste jeg at slike ting blir vanskelig for deg. Jeg hadde kjøpt inn masse god mat, tent lys, sett på julefilm. Ta på deg noe du føler deg fin i uansett om du er alene. Anonymkode: 2026c...4c7 1 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10 timer siden #4 Del Skrevet 10 timer siden Hei! Vil bare ønske deg alt godt! Anonymkode: 79800...eff 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tunaen Skrevet 10 timer siden #5 Del Skrevet 10 timer siden Har også vært veldig ensom i det siste. Så kan tenke meg hvordan du har det. Håper at helsa blir bedre, og du får mer kapasitet til å være rundt folk. Men inntil da må du gjøre det du kan, og det som gir deg glede. Hvis du kan, så er en tur ut i naturen godt for kropp og sjel. Ihvertfall ut i dagslys, kanskje ta en stol og noe varmt å drikke og sitte ute og nyte? Sender deg gode tanker og håper at du klarer å finne lyspunktene å fokusere på ❤️ 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10 timer siden #6 Del Skrevet 10 timer siden Kanskje du finner noen tips her: Anonymkode: c0efd...023 2 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10 timer siden #7 Del Skrevet 10 timer siden AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Føler med deg. Det første jeg tenkte på var å delta på noe frivillig (det gjør jeg), men så leste jeg at slike ting blir vanskelig for deg. Jeg hadde kjøpt inn masse god mat, tent lys, sett på julefilm. Ta på deg noe du føler deg fin i uansett om du er alene. Anonymkode: 2026c...4c7 Takk for medfølelsen, betyr så mye med noen ord. ❤️ Jeg er glad for at slike frivillige tilbud finnes, og ja, dessverre får jeg det ikke til i år. Jeg skal skrive en handleliste til bestilling nå i dag som kommer på døra i morgen, lys har jeg liggende. Tusen takk for tipsene og håper du får en fin feiring. Er merkelig med det, når alt skranter kommer også hjernetåka og gjør det vanskelig å løse selv små oppgaver, så du og alle må vite at de praktiske tipsene betyr mye. AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Hei! Vil bare ønske deg alt godt! Anonymkode: 79800...eff Hei, og tusen takk for det, gode ønsker varmer ❤️ Anonymkode: 89bcf...9f3 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Irak Skrevet 10 timer siden #8 Del Skrevet 10 timer siden AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Jeg har det veldig tungt. I år blir jeg alene med jul. Jeg vet det er mange som er det, også her inne, og gjennom årene har jeg lest en del som også finner mye glede i sin alenejul. Jeg gjør dessverre ikke det og skriver her fordi jeg rett og slett kjenner meg så ensom og alene. Dette er et forsøk på å strekke ut en hånd og kanskje få tips til hvordan komme gjennom det uten katastrofe, håndtere ensomheten, eller bare å bli hørt i dette. Eller også praktisk eller endring i tankesett for å gjøre det koselig/fint/OK gjennom de neste halvannen ukene. Dette er naturligvis ikke noe som er bare nå, det har bygd seg opp over mange år, og denne høsten har ting toppet seg. Pga helsa er jeg mer og mer isolert, og helsa er nok også verre pga jeg er så isolert og ensom. Til hverdags prøver jeg å oppsøke de tilbudene som finnes, men siste 2 måneder har alt blitt verre og jeg har ikke hatt kapasitet til å gå særlig ut, eller være rundt mennesker. (Og derfor er også de fine mulighetene for å feire på slike offentlige arrangement utilgjengelig for meg i år). Jeg kjenner på en desperasjon og ensomhet jeg aldri har følt. Helt ærlig tenker jeg det er ganske kleint å skrive dette og ikke minst er jeg redd for å bli latterliggjort, men alternativet er verre. På toppen skammer jeg meg over at jeg føler det sånn. "Det er bare vanlige dager", "du er voksen", "du lever ikke i krig". Patetisk. Samtidig så kjennest alt så fælt, og ensomheten er så vond og jeg tenker hele tiden at jeg kan ikke holde det ut. Hadde det ikke vært jul, hadde det nok vært fælt likevel, men da hadde jeg hatt ukentlig time hos min psykolog, og legetimer/fysio innimellom. Fysisk er jeg ikke på et godt sted med smerter og kapasitet. Men jeg håper likevel å få til noe så jeg kommer meg gjennom disse dagene. Må prøve å gjøre noen små prioriteringer, hyggelige omgivelser er kanskje en viktig prioritet for meg, heldigvis har jeg nettopp hatt noen som har vasket, bare velge med omhu hvordan få mest ut av kreftene jeg har. Jeg vet ikke hva jeg skal skrive. Kjenner en så intens følelse av isolasjon. Setter enormt pris på hvis noen vil dele noen ord meg meg. ❤️ Anonymkode: 89bcf...9f3 Mitt beste tips til deg er å se noe på tv som kan få deg til å le... Latter er frigjørende og god medisin for deg. Om du ikke orker å se serier eller filmer, så finnes det et hav av klipp på youtube ❤️ 1 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10 timer siden #9 Del Skrevet 10 timer siden Kan du beskrive hvordan du ønsker at jula skal være? 😊 hvis du identifiserer hvilke mennesker og aktiviteter du ønsker å omgi deg med så kanskje vi kan komme med forslag til hvordan få til akkurat det 😊 Anonymkode: 379e9...ce4 1 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Irak Skrevet 10 timer siden #10 Del Skrevet 10 timer siden Irak skrev (Akkurat nå): Mitt beste tips til deg er å se noe på tv som kan få deg til å le... Latter er frigjørende og god medisin for deg. Om du ikke orker å se serier eller filmer, så finnes det et hav av klipp på youtube ❤️ 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sveits35 Skrevet 10 timer siden #11 Del Skrevet 10 timer siden Dette var vanskelig å svare på. Har begynt på flere setninger og slettet igjen, ord blir tomme og meningsløse. Jeg ville ha ringt alle jeg kjente iallefall og slått av en prat. Og jeg ville nok ringt de hjelpelinjene som finnes og pratet med profesjonelle». Ingen fortjener å ha det slik du beskriver. Kommer til å tenke mye på innlegget ditt gjennom hele jula. ❤️ 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10 timer siden #12 Del Skrevet 10 timer siden tunaen skrev (9 minutter siden): Har også vært veldig ensom i det siste. Så kan tenke meg hvordan du har det. Håper at helsa blir bedre, og du får mer kapasitet til å være rundt folk. Men inntil da må du gjøre det du kan, og det som gir deg glede. Hvis du kan, så er en tur ut i naturen godt for kropp og sjel. Ihvertfall ut i dagslys, kanskje ta en stol og noe varmt å drikke og sitte ute og nyte? Sender deg gode tanker og håper at du klarer å finne lyspunktene å fokusere på ❤️ Jeg er lei meg for å høre at du også har kjent mye ensomhet. Det er en så vond følelse synes jeg, fysisk også. Ikke som sorg, den renser, ensomheten knekker en liksom. Er det noe jeg kunne sagt for å støtte deg? Tusen takk for gode ord og tanker, og praktisk tips. Skal faktisk ta deg på ditt ord og få de lysglimta nå i dag også, kjente at jeg er nær å resignere. Koke en kopp kakao og sitte på trappa litt, kanskje det frisker opp litt. Om så bare en smule. Dette var viktig for meg. Du er god. ❤️ AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Kanskje du finner noen tips her: Anonymkode: c0efd...023 Takk for tipset, det er en veldig fin tråd, har lest litt i den og andre lignende siste tiden. 🫶🏻 viser at det absolutt er mulig å finne noe fint alene også. Jeg tror jeg bare trengte å sette ordene mine ut der også, få noen små kontaktpunkt i verden, se at jeg er faktisk et ekte menneske i samme verden som andre. Om det gir mening. TS Anonymkode: 89bcf...9f3 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9 timer siden #13 Del Skrevet 9 timer siden Hva slags planer har du i dag da, ts? Kan du tenne lys siden det er fjerde søndag i advent? Brenne litt røkelse for å kjenne lukt av jul? Høre på julemusikk? En dag av gangen ♥️ Anonymkode: 92d8a...78f 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
000VF000 Skrevet 9 timer siden #14 Del Skrevet 9 timer siden AnonymBruker skrev (33 minutter siden): Jeg har det veldig tungt. I år blir jeg alene med jul. Jeg vet det er mange som er det, også her inne, og gjennom årene har jeg lest en del som også finner mye glede i sin alenejul. Jeg gjør dessverre ikke det og skriver her fordi jeg rett og slett kjenner meg så ensom og alene. Dette er et forsøk på å strekke ut en hånd og kanskje få tips til hvordan komme gjennom det uten katastrofe, håndtere ensomheten, eller bare å bli hørt i dette. Helt ærlig tenker jeg det er ganske kleint å skrive dette og ikke minst er jeg redd for å bli latterliggjort, men alternativet er verre. På toppen skammer jeg meg over at jeg føler det sånn. "Det er bare vanlige dager", "du er voksen", "du lever ikke i krig". Patetisk. Samtidig så kjennest alt så fælt, og ensomheten er så vond og jeg tenker hele tiden at jeg kan ikke holde det ut. Anonymkode: 89bcf...9f3 Det virker på meg som om de negative følelsene kommer fra din idé om andres forventninger til deg. At du bryr deg for mye om hva andre tror. Det er ingen katastrofe å være alene i jula, med mindre du gjør det til en katastrofe. Og jeg tror ikke «gi noen tanker til de stakkarne som er alene i jula» tankegangen mange har hjelper. Ok, så du er alene i jula, so what? Det er ingen katastrofe. Kjøp inn godteri, god mat og drikke. Ta på en myk joggebukse, pledd, og rigg deg til i sofaen. Se på julefilmer, eller vanlige filmer. Kos deg. Ikke bry deg om hva folk tror eller mener. Livet går videre. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9 timer siden #15 Del Skrevet 9 timer siden 000VF000 skrev (2 minutter siden): Det virker på meg som om de negative følelsene kommer fra din idé om andres forventninger til deg. At du bryr deg for mye om hva andre tror. Det er ingen katastrofe å være alene i jula, med mindre du gjør det til en katastrofe. Og jeg tror ikke «gi noen tanker til de stakkarne som er alene i jula» tankegangen mange har hjelper. Ok, så du er alene i jula, so what? Det er ingen katastrofe. Kjøp inn godteri, god mat og drikke. Ta på en myk joggebukse, pledd, og rigg deg til i sofaen. Se på julefilmer, eller vanlige filmer. Kos deg. Ikke bry deg om hva folk tror eller mener. Livet går videre. Hvem skulle ment noe? Jeg er ensom fordi JEG er ensom. Fordi jeg mangler nettverk, fellesskap osv. Fordi jeg er kronisk syk over mange år og står i mange sorger alene. Katastrofen er at jeg lever et ekstremt tungt liv og har hatt for mye belastninger over lang tid, uten beskyttelsen av fellesskap. Hva andre tenker om at jeg er alene angår ikke meg. Men jeg tenker jeg er teit som sliter så med å være alene, noe egentlig ditt svar bygger oppunder, for "jeg burde jo bare kose meg alene". Men jeg tar ditt tips der jeg, at du ikke forstår hvor smertefullt ensomhet er er på din kappe, og jeg gir slipp på tanken om at dette er tragisk å føle på. Det ville jeg jo aldri sagt til noen andre. ❤️ Takk for de praktiske tipsene! TS Anonymkode: 89bcf...9f3 9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
JackRT Skrevet 9 timer siden #16 Del Skrevet 9 timer siden Ønsker deg en riktig god jul, håper du får en koselig jul selv om den blir annerledes enn du kanskje hadde håpet❤️ 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9 timer siden #17 Del Skrevet 9 timer siden AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Hva slags planer har du i dag da, ts? Kan du tenne lys siden det er fjerde søndag i advent? Brenne litt røkelse for å kjenne lukt av jul? Høre på julemusikk? En dag av gangen ♥️ Anonymkode: 92d8a...78f I dag har jeg planer om å lage en handleliste til hjemlevering i morgen. Lage en kriseplan for ukene som kommer. Ta noen beroligende så jeg ikke overveldes av stresset jeg står i. Takk for påminnelsen om at i dag er også en dag. Skal lage den koppen kakao nå, få litt dagslys, skru på noe julemusikk. Og tenne fire telys for 4. dag i advent. Setter så pris på de omtenksomme svarene. ❤️ Har du noen fine planer for dagen? -- Tusen hjertelig takk alle sammen, jeg vil roe meg litt ned nå, har så indre kaos, og så leser jeg og svarer senere. Takk for at dere tok i mot den utstrakte hånda mi. TS Anonymkode: 89bcf...9f3 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
000VF000 Skrevet 9 timer siden #18 Del Skrevet 9 timer siden AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Hvem skulle ment noe? Jeg er ensom fordi JEG er ensom. Fordi jeg mangler nettverk, fellesskap osv. Fordi jeg er kronisk syk over mange år og står i mange sorger alene. Men jeg tar ditt tips der jeg, at du ikke forstår hvor smertefullt ensomhet er er på din kappe, og jeg gir slipp på tanken om at dette er tragisk å føle på. Det ville jeg jo aldri sagt til noen andre. ❤️ Takk for de praktiske tipsene! TS Anonymkode: 89bcf...9f3 Vi er i akkurat samme situasjon, faktisk. Du må akseptere situasjonen. Gjør du det, forsvinner byrden. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tunaen Skrevet 9 timer siden #19 Del Skrevet 9 timer siden AnonymBruker skrev (37 minutter siden): Jeg er lei meg for å høre at du også har kjent mye ensomhet. Det er en så vond følelse synes jeg, fysisk også. Ikke som sorg, den renser, ensomheten knekker en liksom. Er det noe jeg kunne sagt for å støtte deg? Tusen takk for gode ord og tanker, og praktisk tips. Skal faktisk ta deg på ditt ord og få de lysglimta nå i dag også, kjente at jeg er nær å resignere. Koke en kopp kakao og sitte på trappa litt, kanskje det frisker opp litt. Om så bare en smule. Dette var viktig for meg. Du er god. ❤️. TS Anonymkode: 89bcf...9f3 Den er det, og så overveldende til tider. Har selv også tatt i bruk tips og råd, og avfunnet meg med at sånn er det akkurat nå. Litt kontakt med verden utenfor gjør godt, både i form av å være ute i dagslys (det lille vi har, bor nordpå😅) og å observere livet utenfor husets fire vegger Og lesing av bøker, eller egentlig alt mulig annet, istedenfor sosiale medier gjør underverker. Glansbilder trenger jeg ikke på toppen av det hele. Ta vare ❤️ Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8 timer siden #20 Del Skrevet 8 timer siden Jeg kjenner ikke på slik ensomhet ved å være alene, da jeg liker mitt eget selskap. Men jeg har jo også mye glede av katten min. Hadde du ikke hatt glede av å ha en katt eller hund? Selv om jeg skjønner at man trenger mennesker i tillegg, så hadde det jo i hvert fall vært en start, så ikke ensomheten blir total. Anonymkode: f6f70...ad4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå