Gå til innhold

Venninne som ikke har hatt kontakt med datteren sin på 3 år

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Moren vet grunnen, men forstår den kanskje ikke, eller er ikke enig. Mannen min kuttet kontakten med foreldrene sine en periode (eller omvendt, de brøt med ham og broren, det var litt uavklart). selvfølgelig visste han at faren var glad i ham og at de syntes situasjonen var lei. Men foreldrene forsto ikke, eller ville ikke forstå, årsaken. De misforsto alle forsøk på forsoning. Da en venn (som sønnene kjente) tok kontakt og fortalte at foreldrene var lei seg for dette, hjalp det virkelig ikke. 
Det løste seg etter noen år, på sønnenes initiativ. 

Du skal ligge langt unna.

Anonymkode: 7e6cd...8ff

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Og du vet ikke om datteren er lei seg. Kanskje det var den beste avgjørelsen hun har kunna gjort for seg selv. 

Anonymkode: 4284e...6fd

Jeg har kuttet ut moren min og det er den beste avgjørelsen jeg har gjort - det eneste jeg angrer på at jeg ikke gjorde det tidligere. Min mor fremstiller seg nok som om det er veldig synd på henne, for det er alltid sånn som hun gjør det, og at alle andre er slemme mot henne. Hun sitter jo ikke å forteller til folk at hun kaller meg feit, stygg, ubrukelig, at ingen er glad i meg, at jeg er dum og at hun skammer seg over å ha satt meg til livet osv. Hun vet jo at det er feil.. men hun vinkler det til at er synd på henne fordi jeg er så slem, hun sier jo ingenting om hvorfor jeg ber henne klappe igjen og oppføre seg. 

• Liker 7
  • Hjerte 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ingen har noen slags forpliktelse, ts, til å holde kontakt med noen som helst.

Dete r ikke slik at barn «skylder» sine foreldre å ha kontakt med dem. «Vil ikke» er en fullgod, akseptabel grunn til å kutte kontakten. Akkurat slik «vil ikke» er en fullgod grunn til å gå ut av et vennskap, et forhold etc.

En mor eller far har ikke og bør aldri anta at de har, mer «rett» til å sette lavere krav til egen adferd enn feks venner eller partner. Alle relasjoner er, og skal være, heftet med betingelser. 

Så, nei, du skal ikke blande deg utover å si til din «venninne» at hun har to valg: 1 velge å respektere nei som et fullverdig svar. 2. værelse å aktivt være et dårlig menneske.

Hun må la sin datter være i fred. Det er det eneste valget forenelig med å være et ok menneske.

Anonymkode: 38acd...67e

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg vet via andre at datteren er lei seg og savner en mor. Men hun mener nok ikke sin egen mor som hun har. Det er trist

Anonymkode: 7a584...9ee

Selvsagt kan man kjenne på en sorg over å ikke klare å ha en relasjon til moren sin og samtidig være helt bevisst på at man ikke ønsker å ha henne i livet sitt.

Det virker som om stadig flere voksne barn kutter ut en eller begge foreldre. Det er litt trist enten det er godt eller dårlig begrunnet.

Selv har jeg kuttet ut svigerforeldre fordi det de bringer inn i livet er konflikter og roping og grenseløs adferd. Det gjør enkelte ting mer komplisert men det er utrolig godt å helt slippe å se de motbydelige menneskene.

Anonymkode: a0772...f9b

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg vet via andre at datteren er lei seg og savner en mor. Men hun mener nok ikke sin egen mor som hun har. Det er trist

Ja, det er trist at din venninne ikke har greid å være en god nok mor til at datteren ønsket å ha kontakt. Det er alltid trist når voksne mennesker velger å sette barn til verden for så å ikke evne å ivareta det uskyldige barnet.

Anonymkode: 63ae1...855

• Liker 1
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Hvorfor ikke, tenker du?

Hva hvis jeg kunne snakke med datteren om hvor glad moren er i henne, at hun er stolt, og ønsker henne det beste. 

Hvor godt det kan være for begge å ha kontakt, selv om det også er vanskelig. At de begge trenger hverandre. At mor gjerne ikke er så flink til å uttrykke kjærlighet på den måten datteren skulle ønske, men at det kan gjøre oss godt å tenke og tro det beste. For jeg vet at moren elsker henne.

Ikke meg du siterer, men vær så snill å hold deg unna datteren. Datteren har lov til å sette grenser, og velge å ikke ha kontakt med din mor. Det må både du og mor respektere. 

jeg har selv hatt null kontakt med foreldrene mine i lange perioder. Det var fordi jeg klarte ikke mer, etter en veldig trøblete oppvekst der ingen var der for meg. Det var en lettelse å slippe å ha kontakt. Utad er det ingen som kan se hvordan oppveksten min var. Foreldrene mine er respektert i lokal miljøet og sett på som ressurssterke. Det betyr ikke at det var bra for meg å ha kontakt med dem. Du har kjent venninnen din i 1 år. Du har ikke møtt datteren. Her kjenner du faktisk ikke situasjonen og MÅ holde deg langt unna. Du kan støtte venninnen din i at det er leit og hjelpe henne håndtere det. Men din rolle er ikke å blande deg i datterens liv når hun viser så tydelig at hun ikke ønsker kontakt med moren sin.

Anonymkode: 7b947...90c

• Liker 4
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Fordi livet mitt er mye bedre uten henne i det. Så enkelt. Angrer kun på én ting, og er at jeg ikke kutta kontakten tidligere! 

Joda, jeg savner en mor. Men den finner jeg aldri hos min mor! Sånn er det, og det har jeg innfunnet meg i. Om du som en fremmed hadde kommet til meg og skulle ‘mekke’ eller noe annet for oss, så hadde jeg bedt deg om å dra til helvete og passe dine egne saker! 

Anonymkode: 6286b...9c9

Jeg aksepterer og føler veldig med deg i din beslutning.

Bare for å påpeke det nok en gang. Jeg skal ikke blande meg.

Samtidig synes jeg ikken det er riktig å be noen dra til helvete hvis noen kommer i gode hensikter. Men hvis de ikke gir seg, eller hører etter/går, så selvsagt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Hvor godt det kan være for begge å ha kontakt, selv om det også er vanskelig. At de begge trenger hverandre.

La meg gjette, du har/hatt lignende situasjon og overfører nå egne tanker og behov..?

Nei, det er absolutt ikke alltid godt å ha kontakt med folk uavhengig av slektskap. 

Nei, man trenger absolutt ikke en mor for enhver pris!

Du vil ha kontakt med din slekt, på tross av deres feil. Men du må jo ikke tro at andre familier er lik din? 

Tenker du at jeg (fordi min gamle far nå savner noen) skal utsette meg for kontakt med et menneske som gjorde livet mitt til et sant helvete? Fordi du mener at jeg trenger det? 

Kan fortelle at det å bryte kontrakten er noe av det beste jeg har gjort, og som godt voksen dame reagerer jeg kraftig når folk legger føringer for andre utifra egen følelser og ønsker for hvordan livet skal være. 

En hobby eller frivillighet kan være løsningen om andres liv opptar veldig mye av egen tid. 

Anonymkode: a021c...b58

• Liker 7
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Jeg er også lei meg til tider fordi det er tungt, men det forandrer ikke det som har skjedd og at min mor aldri kommer til å bli glad i meg, kommer aldri til å respektere meg og bryr seg om meg. Jeg kommer aldri til å ta opp kontakten med henne igjen. 

Endret av Blått
  • Liker 1
  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Kunne vært moren min dette. Moren min er syk og kan ikke klare nære relasjoner uten å reagere mot de. Hun ønsker nærhet, ønsker kjærlighet, men når hun får det, reagerer hun med hat og straff. Når det forsvinner, reagerer hun som venninnen til ts. Gråter, ringer, vil ha kontakt, skjønner ikke hva hun har gjort. 

Å vokse opp med dette, bli påført skam og beskjed om at en har gjort noe galt ved å forsøke å nærme seg og være sårbar, har fucka meg opp på så mange måter at du kan ikke forestille deg tingene jeg har gjort for å leve med det, når jeg ikke visste bedre.

Ligg unna. Og vær obs på denne venninnen din og hvordan hun behandler deg egentlig. 

Anonymkode: 6bded...47b

• Liker 6
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Dette er som det sies none of your business, du har ingenting med å blande deg inn i deres saker.

Anonymkode: e2db8...e26

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

image.gif.501428a42f5bcfbd505f0b3c04d0c929.gif

Denne tråden bør kopieres inn under kapittelet om narsissisten og dens apekatter. Uansett hvilken grunn datteren har til å ikke prate med sin mor på over ett år, så er det ikke din oppgave å ødelegge julen for datteren ved å blande deg inn og gi henne dårlig samvittighet. Tror du man kutter all kontakt med foreldrene sine over bagateller? Over dagligdagse ting eller små uoverensstemmelser? Nei, man gjør det fordi man må ta vare på seg selv og sine egne.

Jeg hadde vært morderisk om noen kom på døra mi og skulle forklare meg hvor manipulert de selv er av noen som jeg hadde kuttet kontakten med. Slutt å bland deg, TS. 

• Liker 6
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Samtidig synes jeg ikken det er riktig å be noen dra til helvete hvis noen kommer i gode hensikter. Men hvis de ikke gir seg, eller hører etter/går, så selvsagt. 

Hva du synes betyr veldig lite hvis du kommer og stikker nesen ned i saker du har absolutt ikke noe med å gjøre. Du vet at veien til helvete er brolagt med gode intensjoner?? 

Datteren har satt grenser, respekter de. Denne mora viser jo at hun nettopp ikke gjør det med alt dette hun sier hun gjør. Du starter også tråden med å skal gjøre akkurat det samme. Det er godt du har endret mening nå. Spre det gode budskap også til mora. Og lær gjerne også mora å snakke så mye. Hun er tydeligvis en av disse som stadig tråkker over andres grenser. Det er bare tidsspørsmål før hun også tråkker over dine. 

Anonymkode: 6286b...9c9

• Liker 3
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (50 minutter siden):

Jeg har en venninne som har en ung voksen datter som ikke vil ha noe med moren å gjøre.

Denne moren har prøvd å gjøre alt mulig for å oppnå kontakt med datteren, men datteren har blokkert henne alle mulige steder og vil ikke ha noe med henne å gjøre.

Denne moren er nokså fritt talende uten å legge bånd på seg på seg når det gjelder å si noe hun mener. Det kan sikkert være sårende spesielt for nære familemedlemmer og barn å høre. 

Moren vet ikke akkurat hvorfor datteren har slått hånden av henne, og sier nå at hun er villig til å gjøre alt for gjenopprette kontakten. Mor gråter mye og er lei seg.

Hun har nå senest skrevet brev til datteren om at hennes dør står alltid åpen for henne, og at hun så gjerne må komme på julaften. Men datteren svarer ikke. Godt mulig hun ikke har lest brevet en gang.

Jeg synes det er så trist. Har villet snakke med datteren, men vet ikke om jeg skal blande meg. Hva tenker dere?

Jeg har ikke kjent moren mer enn i 1 år, og datteren kjenner jeg ikke.

Det skal MYE til for at et barn slår hånden av en forelder . Her har nok moren forårsaket mye sorg , frustrasjon og smerte hos datter . Å det at hun (liksom )  ikke vet grunnen selv, sier mye om evnen til selvrefleksjon / selvinnsikt . Her må du holde fingrene av fatet, å ikke bli manipulert til  å blande deg inn . Det vil KUN gjøre situasjon verre . 

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Herlighet nå må dere slutte med diagnosesettingen

Anonymkode: 18c95...a10

Kan ha......

Anonymkode: f4eaf...c0a

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Blått skrev (14 minutter siden):

Jeg har kuttet ut moren min og det er den beste avgjørelsen jeg har gjort - det eneste jeg angrer på at jeg ikke gjorde det tidligere. Min mor fremstiller seg nok som om det er veldig synd på henne, for det er alltid sånn som hun gjør det, og at alle andre er slemme mot henne. Hun sitter jo ikke å forteller til folk at hun kaller meg feit, stygg, ubrukelig, at ingen er glad i meg, at jeg er dum og at hun skammer seg over å ha satt meg til livet osv. Hun vet jo at det er feil.. men hun vinkler det til at er synd på henne fordi jeg er så slem, hun sier jo ingenting om hvorfor jeg ber henne klappe igjen og oppføre seg. 

Dem er veldig flink til å legge skylt på andre enn seg selv. Jeg er stolt av deg. Sett deg selv først og gjør det beste med de korta du fikk utdelt. Vis henne at du har det veldig bra i ditt liv og at du ikke trenger henne. 

Anonymkode: 4284e...6fd

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (57 minutter siden):

Denne moren er nokså fritt talende uten å legge bånd på seg på seg når det gjelder å si noe hun mener. Det kan sikkert være sårende spesielt for nære familemedlemmer og barn å høre. 

Så denne moren har vært drittsekk mot datteren, og datteren har kuttet kontakt?

Det er helt opp til datteren, det.

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

1. Det er overhodet ikke sikkert at mor kommer med gode hensikter. 

2. Høyst sannsynlig har hun fått flere høflige beskjeder om hvordan hun må endre oppførsel før hun har fått beskjed om å ligge unna.

Anonymkode: 63ae1...855

• Liker 5
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Du må ikke plapre mer... 

Anonymkode: f4eaf...c0a

• Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blått skrev (17 minutter siden):

Vil bare gi deg en virituell klem og sende styrke din vei❤️ . Du har gjort det rette, ta godt vare på deg selv ❤️

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...