Gå til innhold

Kjæresten min blir rar når det går bra med meg

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg føler ting er rart, men han sier at jeg bare innbiller meg det og blir sjokkert over at jeg kan si det sier han, så jeg vet ikke om det jeg føler og tenker er rett. Jeg møtte kjæresten i en veldig dårlig tid av livet, jeg var syk, hadde mistet noen nær, økonomi var ute å kjøre og hodet også. Han var et friskt pust i livet, han kom inn og la armene rundt meg og sa alt ville bli bra, så meg og tok vare på meg som ingen før. Det var så deilig men jeg fikk også dårlig samvittighet at alt lå på ham hele tiden. Jeg gjorde innsats i å komme på hans nivå, men da begynte ting å forandre seg mellom oss...

Jeg begynte å trene og helsen ble bedre, de kroniske smertene jeg hadde ble mindre og eg var veldig glad og lettet.. jeg kunne gjøre mer fysisk i huset og også komme meg ut mer. Jeg ville feire det med ham og han virket litt lunken til alt, jeg spurte om han ikke var glad, men han sa han var det. Ha kommer ofte med blikk, eller små ironiske stikk når jeg får til ting alene, jeg spør hva han mener og da sier han noe annet eller at jeg ikke forstår.

Vi har det kjempefint, tilbringer mye tid sammen, vil det samme for fremtiden, men føler han sier en ting og gjør en annen, at han synes det er ubehagelig at jeg får til ting. Kan dette være en greie? 

Anonymkode: 5a65c...756

• Liker 1
  • Hjerte 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Kan du komme med eksempler?

Mange liker å føle seg nyttige/at de trengs 

Anonymkode: 3fab4...df3

• Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det kan være som du sier. Mulig han liker å være «den sterke» hvis du skjønner. Kan også tenkes at han er redd du skal bli dårlig igjen, og at han ikke helt klarer å glede seg over det av den grunn?

Anonymkode: a2bae...adc

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det høres ut som han føler seg nyttig når du har det dårlig og han kan hjelpe deg og at han blir usikker når han ikke lenger trenger å hjelpe? Det er mulig han ikke er bevisst på det selv. Kan du ta en prat med ham om det?

Anonymkode: 326b2...dc6

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Kan du komme med eksempler?

Mange liker å føle seg nyttige/at de trengs 

Anonymkode: 3fab4...df3

Flere eksempler er at når jeg fikk ny jobb så var det bare han som ikke ble stormende glad på mine vegne. Han gratulerte kortfattet en gang så var det ikke nevnt igjen, ikke spørsmål om jeg hadde en fin dag på jobb, om jeg trives osv. Jeg kunne snakke om jobb, da var svaret mmmmja, så stille som regel.

Hvis jeg lager middag så er den bare god, eller greit det, feks.

Da jeg var sjuk og ikke fikk til ting gjorde han det meste, kjørte, fikset, handlet, osv, jeg ville trodd han ble glad for å se fremgang. 

• Liker 3
  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Flere eksempler er at når jeg fikk ny jobb så var det bare han som ikke ble stormende glad på mine vegne. Han gratulerte kortfattet en gang så var det ikke nevnt igjen, ikke spørsmål om jeg hadde en fin dag på jobb, om jeg trives osv. Jeg kunne snakke om jobb, da var svaret mmmmja, så stille som regel.

Da jeg var sjuk og ikke fikk til ting gjorde han det meste, kjørte, fikset, handlet, osv, jeg ville trodd han ble glad for å se fremgang. 

Kanskje han har dårlig selvtillit? Føler seg avhengig av deg (det å hjelpe deg) og er redd du vil løpe til en annen jo mer selvstendig du blir. 🤷‍♀️ Det beste er god kommunikasjon. 

Anonymkode: 16aba...965

• Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Kanskje han har dårlig selvtillit? Føler seg avhengig av deg (det å hjelpe deg) og er redd du vil løpe til en annen jo mer selvstendig du blir. 🤷‍♀️ Det beste er god kommunikasjon. 

Når jeg snakker med ham om det sier han at det er ikke sånn, eller han avbryter praten, kommer ikke lenger, han sier at det er ikke slik og at det er noe jeg ser eller tror. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Han har jo hatt full kontroll over deg hele relasjonen, og nå når du får til ting alene,blir friskere etc så mister han den kontrollen over deg. Han virker også til å gaslighte. 

Anonymkode: b918c...56c

• Liker 4
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

ja. men tror du egentlig forventer for mye, men jeg vet ikke altså. men min erfaring er at få mennesker har den perfekte balansen/miksen av både trygg og spennende. enten heller de mer mot den kjedelige/trygge delen, eller så heller de litt mer spennende, men også mer uforutsigbar, vimsete, ego, sjarmerende, impulsive..... osv.

kan jo være at det er sånn han er... litt flat kanskje, men trofast og snill. men kan også være fordi han kanskje tenker at nå som du er ovenpå igjen så ser du ham i et annet lys og kanskje ditcher han. 

Anonymkode: 0c1b3...bc2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan være han er redd for å miste deg om du blir sterk og ikke trenger ham lengre. 
Vær litt obs. Det kan komme fra en god plass, men det kan også være et skikkelig rødt flagg

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg liker å føle meg nyttig og verdsatt. Å få være en støtte ovenfor et annet menneske innebærer at dette mennesket må tørre å vise sine svake sider til meg.

Det betyr ikke at jeg _vil_ at dama skal være deprimert, arbeidsledig og syk. Men relasjonen vår er på det svakeste når dama er selvhevdende, brautete og prøver å mikro-manage meg i alt.

Anonymkode: 972b2...60d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Når jeg snakker med ham om det sier han at det er ikke sånn, eller han avbryter praten, kommer ikke lenger, han sier at det er ikke slik og at det er noe jeg ser eller tror. 

Nå skal jeg ikke betvile din opplevelse på noen som helst måte, men kan det være mulig du ser han med andre øyne nå som du er frisk? Eller at du projiserer dine negative tanker om deg selv over på han? Igjen, bare noe du kan reflektere over. Det er vondt uansett. Og om han genuint ikke ønsker å se deg lykkes så er ikke dette et sunt forhold. Mulig han har et kontrollbehov overfor deg som nå glipper taket. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Det betyr ikke at jeg _vil_ at dama skal være deprimert, arbeidsledig og syk. Men relasjonen vår er på det svakeste når dama er selvhevdende, brautete og prøver å mikro-manage meg i alt.

Anonymkode: 972b2...60d

Nå er det ikke noe i de eksemplene TS gir  som tilsier at hun er selvhevdende, brautende og prøver å "micro-manage" kjæresten. Dette handler om evnen til å glede seg over andres framgang, en evne som usikre, sjalu og kontrollerende mennesker mangler. 

Anonymkode: 76a4f...85a

• Liker 3
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

Han har jo hatt full kontroll over deg hele relasjonen, og nå når du får til ting alene,blir friskere etc så mister han den kontrollen over deg. Han virker også til å gaslighte. 

Anonymkode: b918c...56c

Pfff. Snakk om å hoppe til konklusjoner. 

Kanskje han ikke har det så bra selv? Han syns kanskje det er lett å vise omsorg for noen som ikke har det bra, enn å vise at han er glad på andres vegne. Kanskje han føler at ts er så glad for å være bedre selv, at hun ikke ser at han ikke har det greit? 

Anonymkode: 4e4a6...82c

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg er ikke så god til å uttrykke meg, med følelser eller ord. Men liker å holde orden på ting, hjelpe folk, trøste. Andre kan være mer overstrømmende glade og oppmuntrende, noen kanskje bare i ord der og da også er det borte i neste sekund.

For meg betyr det ikke at jeg ikke gleder meg over ting andre gjør, det ligger bare ikke for meg å uttrykke det så godt. Hvis TS trenger en person som er mye mer "på" så er kanskje ikke den mannen den rette for akkurat henne?

Anonymkode: 6cd5c...188

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Dessverre er det sånn noen folk er. De har ikke det spennet i personligheter som skal til for å kunne håndtere å være med samme person under vidt ulike omstendigheter. 

Min eks ble ganske fæl mot meg idet jeg ble frisk, begynte å komme ut i jobb igjen etc. Han sa rett ut at mens folk så opp til ham som støttet meg under den alvorligste delen av sykdommen, fikk han ikke samme beundring da jeg ble mye bedre og folk kunne se at jeg fikk ting til. Hvis jeg hadde blitt ufør, hadde jeg hatt en fast inntekt og vi kunne hatt et familieliv, men han orka ikke å være med på etter-syk-perioden der jeg skulle få livet mitt på plass etter sykdommen. 

Anonymkode: 8e355...3b3

• Liker 2
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Mange menn er slik. De fungerer ikke i likeverdige relasjoner men er avhengige av å føle makt, kontroll og dominans. Syke personlighetstrekk som kan bli helseskadelige for partneren.

Fortsett å observer, og kom deg vekk hvis han ikke endrer seg. Ta en samtale med han. Lytt nøye. Det finnes normaltfungerende menn der ute, men det er vanskelig å finne de. De er få, og oftest opptatt og i gode relasjoner.

Heller alene enn med personlighetsforstyrra, narsissistiske menn. 

Anonymkode: 06c77...052

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det kan være at han er avhengig av at du er avhengig av han for at han skal føle seg bra. Du bør passe på at han ikke holde deg nede. Ikke la han stoppe deg i å bli bedre, og om du opplever at han ønsker å holde deg nede må du ikke nøle med å ta grep og kutte han ut. 

Anonymkode: 9da9b...092

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...