AnonymBruker Skrevet 10 timer siden #1 Del Skrevet 10 timer siden Nå er det snart slutt på livet til en av mine foreldre. En forelder jeg ikke kjenner. Er det en ting jeg har grudd for i mange år er nettopp ett arveoppgjør etter denne forelderen. Må jeg møte opp hos advokat der hen bor, er snakk om helt på andre siden av landet. Jeg vil ha min del, bare så det er sagt. Lang historie, men med hens manglende interesse for meg i alle år, så skal jeg ha min del. Spiller ingen rolle om det er snakk om 1000.- eller millioner i arv. Jeg vet ikke noe om hens økonomi. Samtidig føler jeg meg som en gribb hvis jeg sier til advokaten eller hvem det måtte være at gjør hva dere vil, bare jeg får min arv. Hen har fått ett barn før meg og jeg har heller ingen kontakt med hen. Er redd det er dette halvsøskenet som vil stå for samtaler med meg og jeg vil på ingen måte snakke med hen. Er en historie bak her også som jeg ikke vil nevne. Jeg har aldri vært med på noe arveoppgjør og heller aldri snakket med noen om det. Kan noen gi meg noen råd og fortelle meg hva som skjer nå fremover? Vedkommende har giftet seg på nytt for ca 12 år siden, så må jo dele arv med både hen og søskenet mitt. For alt jeg vet er det ingen arv, men la oss gå ut fra at det er noe på kistebunnen. Anonymkode: 1e837...b1d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10 timer siden #2 Del Skrevet 10 timer siden Det var litt tungt å lese teksten din. Men en forelder av deg ligger altså for døden, denne forelderen har ett barn i tillegg til deg, og denne forelderen har giftet seg med en ektefelle som fremdeles lever? Ofte ønsker enke(-mann) å sitte i uskiftet bo. Dvs å få disponere evt felles bolig og felles midler (det som forelderen din ikke hadde særeie på inn i ekteskapet). Er det noe du vil motsette deg? https://www.arveoppgjor.no/uskiftet-bo/ Anonymkode: e22b0...2d7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9 timer siden #3 Del Skrevet 9 timer siden AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Det var litt tungt å lese teksten din. Men en forelder av deg ligger altså for døden, denne forelderen har ett barn i tillegg til deg, og denne forelderen har giftet seg med en ektefelle som fremdeles lever? Ofte ønsker enke(-mann) å sitte i uskiftet bo. Dvs å få disponere evt felles bolig og felles midler (det som forelderen din ikke hadde særeie på inn i ekteskapet). Er det noe du vil motsette deg? https://www.arveoppgjor.no/uskiftet-bo/ Anonymkode: e22b0...2d7 Ene forelderen min ligger for døden ja. Ektefellen lever fremdeles og vil jo også arve en del. Jeg vil motsette med uskiftet bo siden jeg føler jeg ikke skylder hverken min forelder, hens ektefelle eller mitt søsken noe som helst. Anonymkode: 1e837...b1d 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9 timer siden #4 Del Skrevet 9 timer siden Du trenger normalt ikke å gjøre noen ting. Når dødsfall er meldt inn vil du få brev fra skifteretten med dokumenter du skal undertegne. Om det bare er gjeld, frasier du deg arven. Om personen har en ektefelle som ønsker å sitte i uskiftet bo, så må du bekrefte at du går med på det. Du kan jo sjekke ligningen til personen for å se hvordan det ligger an. Anonymkode: 60687...0d4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9 timer siden #5 Del Skrevet 9 timer siden AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Det var litt tungt å lese teksten din. Men en forelder av deg ligger altså for døden, denne forelderen har ett barn i tillegg til deg, og denne forelderen har giftet seg med en ektefelle som fremdeles lever? Ofte ønsker enke(-mann) å sitte i uskiftet bo. Dvs å få disponere evt felles bolig og felles midler (det som forelderen din ikke hadde særeie på inn i ekteskapet). Er det noe du vil motsette deg? https://www.arveoppgjor.no/uskiftet-bo/ Anonymkode: e22b0...2d7 Syns du det virker som om ts vil samtykke til at gjenlevende kan sitte i uskiftet bo? 😅 Anonymkode: 6438a...e31 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9 timer siden #6 Del Skrevet 9 timer siden Hvis du har råd ville jeg kontaktet en advokat som kan opptre på dine vegne. Da kan du bare henvise ditt halvsøsken dit og be om at all kontakt tas den veien Anonymkode: 81890...da5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Apis Skrevet 9 timer siden #7 Del Skrevet 9 timer siden (endret) Det høres ut som du TS er tjent med offentlig skifte. Da er det tingretten som utfører skiftet. https://www.domstol.no/no/dodsfall-arv-og-skifte/forskjellige-former-for-skifte/ Endret 9 timer siden av Apis 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9 timer siden #8 Del Skrevet 9 timer siden TS vær forberedt på at det ikke er noe å arve, bare så du ikke blir skuffet. Din forelder kan ha gitt bort alt mens hen har levd. Anonymkode: 16d19...57a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9 timer siden #9 Del Skrevet 9 timer siden AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Syns du det virker som om ts vil samtykke til at gjenlevende kan sitte i uskiftet bo? 😅 Anonymkode: 6438a...e31 Det ser jeg ikke kommer tydelig fram i innlegget. Man kan tenke seg at TS er «kald» ovenfor sin døende forelder men samtidig ikke ønsker å jage ektefellen ut av huset for å selge det og få sin brøkdel av verdien. Anonymkode: e22b0...2d7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9 timer siden #10 Del Skrevet 9 timer siden AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Ene forelderen min ligger for døden ja. Ektefellen lever fremdeles og vil jo også arve en del. Jeg vil motsette med uskiftet bo siden jeg føler jeg ikke skylder hverken min forelder, hens ektefelle eller mitt søsken noe som helst. Anonymkode: 1e837...b1d Ok, da synes denne relevant fra linken min: »Arveloven §14 Hvis avdøde hadde særkullsbarn (barn med noen annen enn sin ektefelle), kan disse kreve at gjenlevende skifter boet.» Anonymkode: e22b0...2d7 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9 timer siden #11 Del Skrevet 9 timer siden AnonymBruker skrev (3 minutter siden): TS vær forberedt på at det ikke er noe å arve, bare så du ikke blir skuffet. Din forelder kan ha gitt bort alt mens hen har levd. Anonymkode: 16d19...57a Jeg er forberedt på det. Er det null arv, så er det også greit. Da er saken ute av verden for godt 😊 Anonymkode: 1e837...b1d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9 timer siden #12 Del Skrevet 9 timer siden AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Ok, da synes denne relevant fra linken min: »Arveloven §14 Hvis avdøde hadde særkullsbarn (barn med noen annen enn sin ektefelle), kan disse kreve at gjenlevende skifter boet.» Anonymkode: e22b0...2d7 Ja, den er jo ganske tydelig. Så kommer nok til å følge den paragrafen og blir det bråk så har jeg likevel lov til å bruke den. Anonymkode: 1e837...b1d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9 timer siden #13 Del Skrevet 9 timer siden Du har vel rett på pliktdelsarven som er 2/3 deler av arven, såfremt din forelder ikke har brukt den opp eller overført alt på sin nye ektefelle. Anonymkode: 7daf0...52d 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #14 Del Skrevet 5 timer siden AnonymBruker skrev (4 timer siden): Du trenger normalt ikke å gjøre noen ting. Når dødsfall er meldt inn vil du få brev fra skifteretten med dokumenter du skal undertegne. Om det bare er gjeld, frasier du deg arven. Om personen har en ektefelle som ønsker å sitte i uskiftet bo, så må du bekrefte at du går med på det. Du kan jo sjekke ligningen til personen for å se hvordan det ligger an. Anonymkode: 60687...0d4 Jeg ville ikke vært passiv her. Meld i fra til tingretten der forelderen bor umiddelbart etter dødsfallet. De andre kan lett «glemme» deg i oppgjøret. Det skal gå greit hvis alt er korrekt i folkeregisteret. Rett etter dødsfallet kan du be om innsyn i skattemelding mv. før noen tar over boet. Det kan være veldig lurt. Noen nevner at arvelater kan ha gitt bort alt. Det trenger du ikke nødvendigvis tåle, det er noe som kalles dødsdisposisjoner, og disse kan reverseres. I så fall bør du gå til advokat. Anonymkode: d6dcb...78f 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #15 Del Skrevet 4 timer siden AnonymBruker skrev (4 timer siden): Ene forelderen min ligger for døden ja. Ektefellen lever fremdeles og vil jo også arve en del. Jeg vil motsette med uskiftet bo siden jeg føler jeg ikke skylder hverken min forelder, hens ektefelle eller mitt søsken noe som helst. Anonymkode: 1e837...b1d Som felles barn kan du ikke nekte uskiftet bo. Anonymkode: 01e22...d2c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #16 Del Skrevet 4 timer siden AnonymBruker skrev (22 minutter siden): Som felles barn kan du ikke nekte uskiftet bo. Anonymkode: 01e22...d2c Jeg kan ikke på noen måte forstå at det høres ut som om dette er ts sine foreldre begge to? Anonymkode: 051a4...3b4 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #17 Del Skrevet 4 timer siden Ikke skriv under på å motta noe før du har sjekket om det er mer verdier enn arv. Få utskrevet preklusivt proklama, da må alle kreditorer melde seg innen en frist. Mange som har ramlet i fella og arvet gjeld, selv etter foreldre de trodde de kjente godt. Anonymkode: 4051a...cd1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pillarguri Skrevet 3 timer siden #18 Del Skrevet 3 timer siden AnonymBruker skrev (5 timer siden): Du har vel rett på pliktdelsarven som er 2/3 deler av arven, såfremt din forelder ikke har brukt den opp eller overført alt på sin nye ektefelle. Anonymkode: 7daf0...52d Dette er fullstendig feil. Hvis det i utgangspunktet ikke finnes noe testament og vedkommende har felleseie med ektefelle, da fordeles arven som følger: 50% eies av din forelder - 50 % eies av forelders ektefelle og holdes helt utenfor din andel. Din forelder etterlater seg da ektefelle og to barn. Ektefellen arver 25% (1/4). De resterende 75% (3/4) av din forelders arv fordeles på deg og ditt halvsøsken. Dersom det finnes et testament så kan din forelder ha øket ektefellens arvedel til 33,33% i stedet for de vanlige 25%. Din forelder kan også ha skrevet i testament at du skal kun arve pliktdelen, som nå er på 15G. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3 timer siden #19 Del Skrevet 3 timer siden AnonymBruker skrev (5 timer siden): Du har vel rett på pliktdelsarven som er 2/3 deler av arven, såfremt din forelder ikke har brukt den opp eller overført alt på sin nye ektefelle. Anonymkode: 7daf0...52d Hvorfor svarer du på noe du helt tydelig ikke har greie på? Dette er helt misvisende. Anonymkode: 6438a...e31 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #20 Del Skrevet 2 timer siden AnonymBruker skrev (2 timer siden): Som felles barn kan du ikke nekte uskiftet bo. Anonymkode: 01e22...d2c Er kun en av de som er min forelder. Hadde begge vært mine foreldre hadde jeg uten tvil godkjent uskiftet bo. Jeg bare skylder ikke disse to å være grei. Anonymkode: 1e837...b1d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå