AnonymBruker Skrevet 11 timer siden #1 Del Skrevet 11 timer siden Dette var beskjeden vi fikk på 3 års kontroll. Barnet bruker stort sett bare smokk på natta, og vi vil slutte snart, men tannlegen sa at hun kunne starte å sutte på tommelen om hun ikke var "klar". Barnet putter generelt alt i munnen. Hvis hun blir desperat etter smokken når hun ikke får den, begynner hun å lete etter andre ting å putte i munn. Og hun spiser fortsatt på alt mulig rart.. ofte ser hun på meg med et lurt blikk og så har hun putta noe i munn hun vet hun ikke får lov til. Alltid vært veldig "oral" om jeg kan si det sånnn Anonymkode: 38df5...0b8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11 timer siden #2 Del Skrevet 11 timer siden Har aldri hørt om smokke-barn som begynner å suge på tommelen ved smokkeslutt. Merkelig råd. Nå er det jo en gylden anledning til å samle inn alt av smokker så hun kan gi de til julenissen. Bruk de neste par dagene på å snakke om at store jenter gir smokkene til julenissen og får gaver i retur. Ikke la henne bruke smokk lenger, hun er tre år. Anonymkode: b7503...bcd 4 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10 timer siden #3 Del Skrevet 10 timer siden Jeg har ikke hørt om det før. Jeg jobber med småbarn, og har ikke erfart at de pleier å begynne å sutte på tommelen når de slutter med smokk. Kanskje det var fordi de var klare nok da? De jeg møter som sutter på tommelen, har gjort det fra tidlig av, enten i stedet for eller i tillegg til smokk. Jeg har heller ikke sett noen sammenheng i form av at "orale" barn som putter "alt" i munnen begynner å sutte på tommelen. Jeg har et barn av den typen selv, og hun har ikke brukt hverken smokk eller tommel. Men det er jo bare anekdotiske bevis, og jeg er ikke noen ekspert på dette. Jeg hadde bare blitt like forvirret som deg. Jeg ville spurt tannlegen igjen om han eller hun kan fortelle hva du skal se etter for å vite at barnet er klart. Anonymkode: 167dd...eed Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10 timer siden #4 Del Skrevet 10 timer siden Jeg hadde fjernet smokkene nå som hun er tre år, tror ikke hun begynner med tommelen i stedet. Det er heller tilfelle hos barn som aldri har fått smokk som finner tommelen i stedet. Anonymkode: da6ff...5fb 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8 timer siden #5 Del Skrevet 8 timer siden Sluttet ikke med smokk på eldste før uka etter han fylte 4. Da hadde han endelig utviklet nok språk til at vi kunne forklare at han skulle slutte og at det ventet en premie etter to uker. Og det var helt greit. Det begynte egentlig med to overnattinger borte hvor vi hadde “glemt” smokken, og da inngikk vi avtalen, fordi mamma begeistret “fikk en idé”, som han ble like ivrig på. Han ble storebror da han var 3,5 og jeg ville ikke styre med smokkeslutt samtidig som det kom en baby i hus som fikk lov å bruke smokk.. gikk kjempefint, og nå vil han ikke ha smokk for det er bare for babyer 😅 Anonymkode: e4ecf...5e5 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8 timer siden #6 Del Skrevet 8 timer siden Vi sluttet med smokk rett etter 4 års dagen, han skulle gjennom en operasjon i narkose, så vi ville slutte med smokken etter det. Var en liten trygghet å ha smokken da. Synes det er greit å ha smokk til etter fylte 4, jobber i barnehage, å det er flere som bruker til de er 5 også. Anonymkode: 6a162...394 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8 timer siden #7 Del Skrevet 8 timer siden Min tannlege sa at det var lurt å slutte før tre år for da vil det ikke påvirke bittet. Min sluttet rett før han fylte tre, og jeg så at han hadde åpent bitt, men tannlegen sa at det ville gå seg til. Nå synes det ikke lenger og han fyller snart fire. Jeg sa til han at han skal få gave av meg om han slutter. En stor dinosaur. Og det gikk veldig fint. Han har alltid hatt stort sugebehov, men det gikk fort over da han slutta med smokken. Og det er ikke vente til barnet er klart, det er du som mor som må ta det ansvaret... Anonymkode: 0b8e0...c3e 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7 timer siden #8 Del Skrevet 7 timer siden AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Vi sluttet med smokk rett etter 4 års dagen, han skulle gjennom en operasjon i narkose, så vi ville slutte med smokken etter det. Var en liten trygghet å ha smokken da. Synes det er greit å ha smokk til etter fylte 4, jobber i barnehage, å det er flere som bruker til de er 5 også. Anonymkode: 6a162...394 I alle dager, 5 år og bruker smokk? Selv i barnehagetiden? Med mindre det er spesielle behov involvert, synes jeg foreldrene her har vært slappe. Anonymkode: 53c0b...1d5 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #9 Del Skrevet 6 timer siden Mitt barn sluttet med smokk 4,5 år gammel, dagen etter tannlegebesøk. "Jeg ser han har smokkebitt, det har påvirket tannstillingen permanent. Vi anbefaler å slutte SENEST før fylte 4 år for å unngå dette. Jeg kommer til å sende en henvisning til reguleringstannlege." Følte meg overhodet ikke som årets mor. Angrer så sykt. Anonymkode: 8584b...5cc 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #10 Del Skrevet 6 timer siden AnonymBruker skrev (4 timer siden): Dette var beskjeden vi fikk på 3 års kontroll. Barnet bruker stort sett bare smokk på natta, og vi vil slutte snart, men tannlegen sa at hun kunne starte å sutte på tommelen om hun ikke var "klar". Barnet putter generelt alt i munnen. Hvis hun blir desperat etter smokken når hun ikke får den, begynner hun å lete etter andre ting å putte i munn. Og hun spiser fortsatt på alt mulig rart.. ofte ser hun på meg med et lurt blikk og så har hun putta noe i munn hun vet hun ikke får lov til. Alltid vært veldig "oral" om jeg kan si det sånnn Anonymkode: 38df5...0b8 Den tannlegen skulle jeg gjerne hatt navnet på, slik at jeg fikk rapportert hen videre i systemet. Fordi en tannlege med en slik uttalelse er like mye på jordet som en viss lege i Frosta sin måte å gjøre gynekologiske undersøkelser på. smokken må bort og da er det foreldrenes jobb å få den bort, uten å erstatte den med andre ting. En treåring er heller ikke normal om alt skal 8munnen, så her må det være enten noe galt med barnet eller med den som skriver innlegget. Jeg tipper på det siste, fordi juleferien har begynt og noen gjerne lett kjeder seg. Anonymkode: 74db0...c15 1 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #11 Del Skrevet 4 timer siden Sluttet konsekvent med smokk da mine var 3 år. Da hadde vi snakket om det i flere uker og ikke lenge etter de fylte 3 år så sluttet de. Et av barna kastet selv smokkene. Et av barna har fått de klassiske tennene etter bruk av smokk, men verken vi eller tannlegen er særlig bekymret av den grunn, det går seg til. Fellesnevner for de alle, ingen har brukt tommel verken før eller etter slutt. Anonymkode: 1e2b3...2df Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #12 Del Skrevet 2 timer siden AnonymBruker skrev (8 timer siden): Dette var beskjeden vi fikk på 3 års kontroll. Barnet bruker stort sett bare smokk på natta, og vi vil slutte snart, men tannlegen sa at hun kunne starte å sutte på tommelen om hun ikke var "klar". Barnet putter generelt alt i munnen. Hvis hun blir desperat etter smokken når hun ikke får den, begynner hun å lete etter andre ting å putte i munn. Og hun spiser fortsatt på alt mulig rart.. ofte ser hun på meg med et lurt blikk og så har hun putta noe i munn hun vet hun ikke får lov til. Alltid vært veldig "oral" om jeg kan si det sånnn Anonymkode: 38df5...0b8 Barnet ditt regulerer seg oralt. Du bør lese om regulering av nervesystemet og sørge for at hun får nok oral stimuli i løpet av dagen, eksempler på dette er: - Elektrisk tannbørste - Drikke smoothie gjennom et tynt sugerør - Blåse bobler - Blåse fjær over en vannbalje - Mat med hardere konsistenser, tyggemostand og generelt ulike teksturer Det kan godt hende hun begynner å bite seg på innsiden av kinnene, bite negler etc. Vår eldste tygger på håret, vi sørger for nok oral stimuli og input i løpet av dagen for å prøve å unngå dette. Dette er en reguleringsteknikk. Sørg for at barnet får nok fysisk stimuli så hun slipper å søke så mye input oralt. - Anonymkode: a10fe...deb 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #13 Del Skrevet 2 timer siden AnonymBruker skrev (6 timer siden): Sluttet ikke med smokk på eldste før uka etter han fylte 4. Da hadde han endelig utviklet nok språk til at vi kunne forklare at han skulle slutte og at det ventet en premie etter to uker. Og det var helt greit. Det begynte egentlig med to overnattinger borte hvor vi hadde “glemt” smokken, og da inngikk vi avtalen, fordi mamma begeistret “fikk en idé”, som han ble like ivrig på. Han ble storebror da han var 3,5 og jeg ville ikke styre med smokkeslutt samtidig som det kom en baby i hus som fikk lov å bruke smokk.. gikk kjempefint, og nå vil han ikke ha smokk for det er bare for babyer 😅 Anonymkode: e4ecf...5e5 Det er alt for sent, tannlegen ser allerede at tennene begynner å vokse i feil retning på grunn av smokken. Anonymkode: a10fe...deb Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
C8H10N4O2 Skrevet 1 time siden #14 Del Skrevet 1 time siden Huff, ikke få barnet til å begynne å suge på tommelen som et substitutt for smokk 😬 Jeg har ingen formening om når og hvordan smokkeslutt skal foregå (har ikke barn) men jeg brukte tommelen selv som barn. Hadde periodevis sår på tommelen, og det var vanskelig å få meg til å slutte; tommelen kan jo ikke legges vekk sånn som smokken kan. Syv og et halvt år var jeg før jeg var avvent. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1 minutt siden #15 Del Skrevet 1 minutt siden Kjøp et tyggesmykke om dere ser at tommel blir et prosjekt. Anonymkode: 082e6...b0d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå