Gå til innhold

Drar man i familieselskap i julen med små barn som har feber og luftveissymtpomer?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hvor går grensen? Barna har vært syke flere ganger i høst, tar aldri slutt. Nå i natt har en ny runde startet. Jeg blir glatt hjemme med de men er redd hva familie tenker om vi ikke kommer. Ikke gøy å bli smittet heller tenker jeg men..

Anonymkode: 73470...7f1

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nei takk, vil ikke bli smittet. Og barn som er syke, trenger ro og fred. 

God bedring 

Anonymkode: 8f9e7...d10

• Liker 19
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir hjemme og sier at barnet er syk. Tror vertskapet setter pris på at dere holder dere hjemme og ikke smitter andre.  

Her har minstemann blitt kraftig forkjøla ned tett nese,  hosting osv. Har avlyst besøk.

• Liker 10
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer an på så mye, alt fra formen til barna til hvem man skal til. 

Jeg sender alltid mld og spør, og så tar jeg det derfra.

Anonymkode: 28cf7...11a

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, ville ikke gjort det. Spesielt om det er andre barn til stede. Men stakkars barnet som er syk som trenger heller fred og ro. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde informert vertskapet og latt dem bestemme. Men om den syke har feber så hadde vi ikke dratt. Litt snørr og hoste? Ja fullt mulig dersom vertskapet vil, siden de fleste småbarn holder på slik i månedsvis hver vinter. 

Anonymkode: 11543...8d7

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Hvor går grensen? Barna har vært syke flere ganger i høst, tar aldri slutt. Nå i natt har en ny runde startet. Jeg blir glatt hjemme med de men er redd hva familie tenker om vi ikke kommer. Ikke gøy å bli smittet heller tenker jeg men..

Hadde spurt de andre gjestene. 

Anonymkode: d9b0f...865

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snufsete og hoste ok (normaltilstanden siste måned).

Feber = bli hjemme.

Anonymkode: 1022f...9af

• Liker 9
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Feber og/eller dårlig allmenntilstand = bli hjemme.

"Bare" snørr og/eller hoste = spørre vertskapet om de fortsatt ønsker besøk. Hvis ikke, bli hjemme.

• Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ringer de vi skal til, og diskuterer det med dem, samt ser an barnas form. Vi skal i utgangspunktet kjøre mange timer med bil for å dra på julebesøk i morgen. Men det ene barnet har lett feber. 

Så det som avgjør det for oss, er hvordan det utvikler seg. Får barnet høy feber, og blir i dårlig form, drar vi ikke. Både mtp. at barnet skal slippe å reise langt som syk, og mtp. at vi ikke skal smitte dem vi skal besøke. De (besteforeldrene) ønsker sterkt at vi kommer om barnet ikke blir sykere, og barnet selv har veldig lyst til å dra. De andre gjestene har heller ikke innvendinger, de sier at det ordner seg om vi alle er nøye med håndvask. Så foreløpig er ikke juleplanene avlyst, og vi krysser fingrene.

Håper det ordner seg for dere, TS!

Anonymkode: 2aa54...6c3

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig gjør man ikke det. 

En forelder og søsken kan dra. 

Anonymkode: 105e1...84f

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde blitt hjemme med mine barn i såfall ja. Vi er 20 personer i selskap, inkludert noen over 90. Jeg vil ikke risikere noe 🙂 Kan evt dele oss, så jeg går med det friske barnet og mannen blir hjemme med det syke, eller omvendt. 

Anonymkode: 086ae...056

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

vafle skrev (1 minutt siden):

Hvorfor skal man legge ansvaret om det er greit å komme eller ikke på vertskapet? 🤦🏽‍♀️ 

Ansvar?  Det er vel ikke for å plassere ansvar er sted, men for å høre deres mening? 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg hadde informert vertskapet og latt dem bestemme. Men om den syke har feber så hadde vi ikke dratt. Litt snørr og hoste? Ja fullt mulig dersom vertskapet vil, siden de fleste småbarn holder på slik i månedsvis hver vinter. 

Anonymkode: 11543...8d7

Så vertskapet føler seg presset til å si ja?

Anonymkode: 20853...43a

• Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Me0987 skrev (2 minutter siden):

Ansvar?  Det er vel ikke for å plassere ansvar er sted, men for å høre deres mening? 

Det var en her som lar vertskapet bestemme. Stiller noen meg det spørsmålet, får de til svar at det får de kjenne på selv. Jeg som vertskap vil ikke ha ansvar for at andre blir smittet. For eldre mennesker og utsatte grupper kan det være alvorlig. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Du forteller familie at de har feber og syk så får de avgjøre om de vil treffes for det. Dumt at andre skal bli syk i julen.. Men det viktigste er hvordan barna har det, om de har feber og syk,bør du vel uansett bli hjemme og la de hvile og bli bra, ikke reise rundt i besøk..

Anonymkode: 29177...641

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ved feber er det en selvfølge å bli hjemme, av hensyn til barnet. Resten av familien kan dra.

Snørr og hoste er en normal del av hverdagen med små barn, så det ville jeg ikke brydd meg om.

Anonymkode: da89d...6eb

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Du forteller familie at de har feber og syk så får de avgjøre om de vil treffes for det. Dumt at andre skal bli syk i julen.. Men det viktigste er hvordan barna har det, om de har feber og syk,bør du vel uansett bli hjemme og la de hvile og bli bra, ikke reise rundt i besøk..

Har selv hatt barn med korona og influensa som hadde feber og veldig dårlig, så vi måtte avlyse å ha julen her og feire alene. De som skulle komme ble veldig oppgitt og sur, de måtte no ordne noe selv(selv om jeg på forhånd sa at siden alle har barn,er det lurt å gradere seg med mat osv i tilfelle sykdom,har gått mye sykdom). Men noen klarer tydligvis ikke feire alene med kjernefamilien sin så kastet seg rundt for å være hos noen andre.. Klagde som om det var min feil og sure.. Kan ærlig si at det driter jeg i. Barna kommer først. Når de er sengeliggende og veldig syk skal de slippe å måtte forholde seg til besøk som blir værende hele dagen og aldri går..Små barn som hyler og skriker og løper rundt.. Ro og fred og hvile da! Så får de andre bare være sur... Det er lov å tenke selv! Om du gir beskjed så ligger ballen hos de. Men tenk uansett på barna dine, og drasse de rundt om de er syk er vel ikke det lureste uansett..

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Avhengig av hvor man skal.

vi hadde lett dratt til både mine foreldre og svigers. Der kunne det syke barnet slappet av og blitt vartet opp. Ingen av oss er noe spesielt redd for annen smitte enn omgangssyke.

Anonymkode: 0daad...cc5

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...