Gå til innhold

Ser du ned på renholdere?

AnonymBruker

Ser du ned på renholdere?  

327 stemmer

1. 1. Ser du ned på renholdere?

• Ja
      12
    • Nei
      315

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det har endret seg men jammen henger det igjen hos mange og! 

Du trenger kilde? Vel det greier jeg ikke å finne på stående fot fordi det er sent og jeg er trøtt. Men jeg kjenner mitt fag og hvordan det står til, har vært på fagmesser med bransjefolk og ikke minst har jeg kjent det på egen kropp og sett hvordan mine kollegaer har det. Så du får ta meg på mitt ord, om du gidder. Jeg kaster ikke ut slike påstander uten at jeg vet det stemmer. 

Og du snakker om artrose, det kan ofte være det som knekker en renholder. Ikke snakk om ting du ikke har peiling på du. 

Anonymkode: 9fbe2...ca5

Jeg kjenner mange som har byttet jobb fordi de syns det var tungt, men det er det hele. En av de som byttet var en 20 år gammel jente som ikke orket mer enn 6 mnd. 

Jeg kjenner en som har slitt med kneet hele livet så han byttet bort det å være assisterende butikksjef til å bli renholder. For som renholder kunne han ta en pause når han trenger og styre arbeidsdagen selv. 

Oppigjennom tidene har jeg blitt kjent med utallige renholdere. Jeg har vært 3 år innenfor iss og eir (ren pluss den gangen.) Ikke møtt andre enn de som bytter jobb. Jeg har vært leder i et mindre firma ca 4 år, veldig lite fravær der, for vi tilpasser. Resterende år innenfor staten samtidig som et vikariat kommunalt. Jeg burde jo ha møtt så mange som ble uføre. Jeg burde jo ha hørt om det i etterkant da jeg har holdt kontakten med minst 1 fra hvert arbeidssted. 

Per dags dato har jeg daglig kontakt med 10 renholdere som har jobbet 12-30 år i bransjen. 

Anonymkode: 146c7...f73

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Verden går ikke under, er det liksom grensen. Det kan man vel si om ganske mange yrker. 

Som sagt tidligere i tråden: Om en renholder forsvinner kan andre vaske. Hvis elektrikeren og strømmen forsvinner er det hakket verre. Hvis sanitæranleggene og vannverkene stopper er det hakket verre. 

Det betyr ikke at det er greit å se ned på renholderen, men for noen er det tydeligvis innmari viktig å være uunnværlig. Den tankegangen er i grunn bare latterlig, fordi alle kan erstattes. Om jeg faller død om i morgen blir det satt inn en erstatter for meg. Om statsministeren dauer blir det satt inn en erstatter. Om Paven dør blir det valgt en ny. Osv…

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Knirke skrev (1 minutt siden):

Som sagt tidligere i tråden: Om en renholder forsvinner kan andre vaske. Hvis elektrikeren og strømmen forsvinner er det hakket verre. Hvis sanitæranleggene og vannverkene stopper er det hakket verre. 

Det betyr ikke at det er greit å se ned på renholderen, men for noen er det tydeligvis innmari viktig å være uunnværlig. Den tankegangen er i grunn bare latterlig, fordi alle kan erstattes. Om jeg faller død om i morgen blir det satt inn en erstatter for meg. Om statsministeren dauer blir det satt inn en erstatter. Om Paven dør blir det valgt en ny. Osv…

Kan du forklare hvordan du foretar riktig behandling av vinyl? Kan du ta vinduspuss uten striper og skjolder? Hvor mye såpe og hva slags såpe brukes i doen for å unngå slitasje? Hva bruker du for å fjerne bakterier på dørhåndtak? 

Det er mer enn dass og do, og ja, jeg vet at du kan Google dette. Men hvor ofte skal alt gjøres for å slippe grov smitte? 

En periode her så var det kjempe utbrudd av skabb pga noen gjorde feil på et sykehjem. Flaut å være det arbeidsstedet, men du må gjerne ta vask selv. 

Med opplæring og motivasjon kan man lære seg mange ting. Men det er veldig mange som hater å vaske. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Kan du forklare hvordan du foretar riktig behandling av vinyl? Kan du ta vinduspuss uten striper og skjolder? Hvor mye såpe og hva slags såpe brukes i doen for å unngå slitasje? Hva bruker du for å fjerne bakterier på dørhåndtak? 

Det er mer enn dass og do, og ja, jeg vet at du kan Google dette. Men hvor ofte skal alt gjøres for å slippe grov smitte? 

En periode her så var det kjempe utbrudd av skabb pga noen gjorde feil på et sykehjem. Flaut å være det arbeidsstedet, men du må gjerne ta vask selv. 

Med opplæring og motivasjon kan man lære seg mange ting. Men det er veldig mange som hater å vaske. 

Mer enn dass og gulv, mente jeg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hilser pent på vaskedamene på jobben, og da føler jeg at jeg gjør en god gjerning. Så, indirekte ser jeg vel litt ned på de?

Anonymkode: 76e4c...115

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg kunne godt svart deg, og jeg kunne også spurt deg om hvordan man kobler høyspentledninger eller lander et fly, men det blir bare for dumt å stille yrker opp mot hverandre på den måten. Alle er viktige, alle er like mye verd som mennesker, og alle har krav på respekt.

Du adresserer ikke noen av poengene mine i tråden, så da antar jeg at du er en av de som sliter med mindreverdighetskomplekser og stort behov for ytre bekreftelse. Det finnes hjelp mot dette, og KvinneGuiden er definitivt ikke stedet å gå.

Takk for meg.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Knirke skrev (6 minutter siden):

Jeg kunne godt svart deg, og jeg kunne også spurt deg om hvordan man kobler høyspentledninger eller lander et fly, men det blir bare for dumt å stille yrker opp mot hverandre på den måten. Alle er viktige, alle er like mye verd som mennesker, og alle har krav på respekt.

Du adresserer ikke noen av poengene mine i tråden, så da antar jeg at du er en av de som sliter med mindreverdighetskomplekser og stort behov for ytre bekreftelse. Det finnes hjelp mot dette, og KvinneGuiden er definitivt ikke stedet å gå.

Takk for meg.

Jeg har aldri påstått at alle kan ditt yrke, i motsetning til deg. 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er et faktum at renhold er omtrent nederst i hierarkiet. Middelklassen og «overklassen» tar ikke den type jobb. Jobben har ikke status - man får hverken sosial, kulturell eller økonomisk kapital ved å ha den.  Det er, for flere, bedre å gå arbeidsledig enn å «besudle» cven med en «lavklasse» jobb. Dette leser man bl.a. jevnlig på karriereforumet. Dette gjelder dog flere jobber, ikke bare renhold. Helsefagarbeider, busssjåfør, lastebilsjåfør etc. er yrker som får gjennomgå. 

Når majoriteten skriver at er såå viktig, det er såå flott med renholdsarbeidere - så er det klart - det er flott med renhold. Men de blir sett ned på. Du blir feks møtt på en helt annen måte på legekontoret og i møte med offentlige instanser om du er bedriftsleder, professor eller byråkrat i staten. Synd men sant. Man kan naturligvis påstå at klasser ikke finnes lenger. Men -  arbeiderklassen finnes i høyeste grad. Og renhold er en arbeiderklassejobb. Arbeiderklassen blir, historisk sett, sett ned på. 

Anonymkode: a6ede...923

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ned på noen renholdere, de som er lavere enn meg. Det er ikke mange, da jeg bare er 1,59 på strømpelesten. Så jeg ser nok opp til de fleste renholdere. 🤪

Men for å være seriøs, NEI jeg ser ikke ned på renholdere. Hvorfor skulle noen gjøre det? De gjør en viktig og hard jobb. Det er kun et "yrke" jeg ser ned på, og det er influenseryrket. Mer patetisk, unødvendig, og late mennesker skal man lete lenge etter. 

Anonymkode: 2143c...223

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Det er et faktum at renhold er omtrent nederst i hierarkiet. Middelklassen og «overklassen» tar ikke den type jobb. Jobben har ikke status - man får hverken sosial, kulturell eller økonomisk kapital ved å ha den.  Det er, for flere, bedre å gå arbeidsledig enn å «besudle» cven med en «lavklasse» jobb. Dette leser man bl.a. jevnlig på karriereforumet. Dette gjelder dog flere jobber, ikke bare renhold. Helsefagarbeider, busssjåfør, lastebilsjåfør etc. er yrker som får gjennomgå. 

Når majoriteten skriver at er såå viktig, det er såå flott med renholdsarbeidere - så er det klart - det er flott med renhold. Men de blir sett ned på. Du blir feks møtt på en helt annen måte på legekontoret og i møte med offentlige instanser om du er bedriftsleder, professor eller byråkrat i staten. Synd men sant. Man kan naturligvis påstå at klasser ikke finnes lenger. Men -  arbeiderklassen finnes i høyeste grad. Og renhold er en arbeiderklassejobb. Arbeiderklassen blir, historisk sett, sett ned på. 

Anonymkode: a6ede...923

Når man som renholder kan tjene 500k i året så skjønner jeg ikke at man ikke har råd til det. I tillegg får man arbeidssko og arbeidstøy, det er mer enn hva ansatte i barnehage og skole får. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Opplæringen🤣🤣. Ja det skulle jeg likt å se at vi fikk. 

Anonymkode: b9c3a...060

Der kom den ovenfra og ned holdningen. Du kan ditt felt, men renhold er ett eget fag og skal du renholde en opr stue skal du følge alle prosedyrer.

Jobber tett på opr spl selv og de er meget gode på sitt, men litt utenfor sitt felt stopper det. 

Derfor opplæring og prosedyrer er viktig.

Anonymkode: 1546c...f39

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Ja, alt det orket jeg ikke å ramse opp. Jeg holder selv på med fagbrevet, kunne den praktiske prøven som gjenstår. 

Og de som nevner smittevernvask; spesielt i 2020 måtte alle gjennom et lite kurs på dette. Det foregikk på nett med informasjon, spørsmål og "eksamen." I tillegg fikk man ekstra informasjon fra leder. 

Enig. Jeg er eneste med fagbrev på min jobb som renholder. De andre sliter med fagbrev pga av språk. Men de bruker ofte feil middel på gulvet. Skjønner ikke at gulvet må vedlikeholdes for at de skal vare lengere 

Anonymkode: 8e8b0...a30

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er ikke renholdet i orden så blir stemningen på arbeidsplassen dårlig. Derfor er også renholdsarbeiderne viktig for enhver arbeidsplass. De som prater i gangene om hvor viktige de selv er fordi de har en utdannelse og ser på seg som viktigere enn andre har misforstått alt, og lider nok av komplekser selv. 

Anonymkode: 0a4be...d68

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slitenmamma skrev (På 25.12.2024 den 11.09):

Nei, renholdere er en av de jeg faktisk beundrer mest. Fordi jeg hater å vaske, og da mener jeg at jeg HATER det.  

Samme her, noen må jo vaske og det blir ikke meg 😅Veldig takknemlig for at renholdere finnes sånn at man kan betale seg ut av ting man hater.

Anonymkode: 384b5...b61

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Det er flere enn renholdere som har artrose. De renholderne jeg kjenner som har artrose, har ikke fravær pga det og de er ikke uføre. Ei har i kneet, ei har i de fleste ledd, ei kjenner det bare i hendene. De står på 100% selv etter 30 år i bransjen. Det kan vel ikke stemme at det kun er de jeg kjenner som holder ut. 

Mange piner seg i mange år og da. Går og kjenner på smerter og presser seg på jobb. Artrose kommer i mange varianter og grader. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Enig. Jeg er eneste med fagbrev på min jobb som renholder. De andre sliter med fagbrev pga av språk. Men de bruker ofte feil middel på gulvet. Skjønner ikke at gulvet må vedlikeholdes for at de skal vare lengere 

Anonymkode: 8e8b0...a30

Nettopp! Folk sier"alle kan vaske" og tror at det er bare å bruke moppen som er renholdsyrket. I barnehagen ødelegger personell gulv og flater med grønnsåpe, Klorin,jif og andre dårlige midler og sier "jo mer vann og sterkere middel jo renere blir det" Rent vrøvl! 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 22.12.2024 den 8.44):

Det høres rasistisk ut....

Anonymkode: 62abd...0c3

Hva har det med rase å gjøre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Mange piner seg i mange år og da. Går og kjenner på smerter og presser seg på jobb. Artrose kommer i mange varianter og grader. 

Hvis de piner seg så har jeg ikke sett det, vi er rimelig åpne med hverandre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...