Gå til innhold

Ser du ned på renholdere?

AnonymBruker

Ser du ned på renholdere?  

327 stemmer

1. 1. Ser du ned på renholdere?

• Ja
      12
    • Nei
      315

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg kjenner renholdere som er 70+ og fremdeles jobber. Det spørst helt på arbeidsplassen. Ellers har HMS blitt viktigere med årene og vakg av utstyr har blitt bedre. 

Før dyppet man hele moppen i vann for å vaske, før måtte man vri opp kluten. Det sleit på kroppen. Nå gjør man dette på en helt annen måte. 

Anonymkode: 146c7...f73

Og det spørs også hvor sterk kropp og helse renholder har i utgangspunktet. Men det er ingen tvil om at det er stor andel av renholdere som ender opp ufør. Før eller siden merkes belastningen selv om man ikke ligger på kne og skurer som i hine hårde dager. 

Anonymkode: 9fbe2...ca5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (På 25.12.2024 den 20.29):

Nei! Jeg ser ned på de firmaene som skal ha renholdere, men kun vil ha dem inne om kvelden/natta sånn at de ikke skal synes for de ansatte i kontorlokalene.

Anonymkode: b7f3f...b72

Nå er ikke dette så lovlig lengre, renholdere skal kunne jobbe på dagtid som alle andre. 

Jeg kunne ønske vi kunne vaske barnehage, skole og butikker etter stengetid, men det må nå gjøres mens det er folk der. Butikker kan man begynne når de ansatte kommer. Så man må gjøre ferdig kasseområdet først. Man bør også ha rukket å kjøre maskin før butikken åpner. Dermed går man to og to på slikt, for at det skal gå kjappere. Den dagene de får varer så må lageret prioriteres før varene kommer. 

Så er det renhold av barnehage og skole. Best å begynne på morgnene, ta unna sfo før barna kommer. Er man forsinket så må man ta sfo når de går til klasserommene. Mens de er i klasserommet så tar man toaletter og ganger. Så håper vi på å rekke å ta de fleste klasserom mens det er pause, men det blir ofte 2-3 stk. Så må man forflytte seg frem og tilbake for å få tatt klasserom når det er pauser. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Vet du hvor mye ansvar renholdere har på er sykehus? De vasker ikke bare gulv. 

De behandler gulvene, må alltid sørge for riktig bruk av maskin til akkurat det gulvet. Det må opprettholdes jevnlig så de slipper å kjøpe nye gulv. 

De må sørge for at alle flater holdes rene, ikke bare gulv.

Renholdere må vaske senger, skifte på senger og sette sengene tilbake. 

De må sørge for at vinduer er rene innvendig og utvendig. 

Periodisk sørger de for full nedvask av alle rom.

Tømme søppel

Påfylling av diverse i dispensere, påfylling av papir, legge inn ekstra papir.

Bare av det jeg ramser opp her, fortell meg gjerne hvor ålreit det hadde vært uten renholdere? 

+ at vi må finne ut hva slags renhold og vedlikehold de forskjellige flater skal ha. Da må vi ha kunnskap om materialer( vinyl, parkett, ymse flis osv) vite alt om midler ( ph og bruksområder) Innen renholdsfaget ligger og skadesanering etter brann-og vannskade. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg syns er trist er at dagens unge ikke virker å respektere lavstatusyrker. 

Alle skal ha master innen et eller annet.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Og det spørs også hvor sterk kropp og helse renholder har i utgangspunktet. Men det er ingen tvil om at det er stor andel av renholdere som ender opp ufør. Før eller siden merkes belastningen selv om man ikke ligger på kne og skurer som i hine hårde dager. 

Jeg har jobbet i bransjen i 10 år og møtt mange renholdere som er 50+. Bare på egen arbeidsplass per dags dato er det andre renholderne 43, 44, 48, 64, 65, 70 og 72. De to siste har gått av med pensjon, men er vikarer og har jobbet 60% det siste året. 

Fysisk så har en av de slitt med karpaltunnel syndrom, en har tilbakevendende betennelse i en skulder, en har litt trøbbel med blodtrykk, men alt i alt er dette ting man også kunne slitt med om man satt på et kontor. 

På min forrige arbeidsplass var det ei på 63 og ei på 58. De har samlet kanskje 5 sykdomsfravær i løpet av året. Artrose er vanlig, men de har ikke fravær fordet. 

Et sted jeg jobbet for 8 år siden var det en renholder på 60 år som sleit med leddgikt i hendene. Dette kunne hun unngått om vridning av klut var fjernet tidligere. 

Jeg har vært ansatt i to store og kjente firmaer og ikke sett noen av de bli ufør pga jobb. Nå er jeg ansatt i staten og ser det fremdeles ikke, så jeg lurer på hvor du har det ifra?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

+ at vi må finne ut hva slags renhold og vedlikehold de forskjellige flater skal ha. Da må vi ha kunnskap om materialer( vinyl, parkett, ymse flis osv) vite alt om midler ( ph og bruksområder) Innen renholdsfaget ligger og skadesanering etter brann-og vannskade. 

Ja, alt det orket jeg ikke å ramse opp. Jeg holder selv på med fagbrevet, kunne den praktiske prøven som gjenstår. 

Og de som nevner smittevernvask; spesielt i 2020 måtte alle gjennom et lite kurs på dette. Det foregikk på nett med informasjon, spørsmål og "eksamen." I tillegg fikk man ekstra informasjon fra leder. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

DelvisPresley skrev (7 minutter siden):

Det jeg syns er trist er at dagens unge ikke virker å respektere lavstatusyrker. 

Jeg forstår ikke hvorfor man kaller renhold for lavstatus. Det har da endret seg endel gjennom de siste 30 årene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg har jobbet i bransjen i 10 år og møtt mange renholdere som er 50+. Bare på egen arbeidsplass per dags dato er det andre renholderne 43, 44, 48, 64, 65, 70 og 72. De to siste har gått av med pensjon, men er vikarer og har jobbet 60% det siste året. 

Fysisk så har en av de slitt med karpaltunnel syndrom, en har tilbakevendende betennelse i en skulder, en har litt trøbbel med blodtrykk, men alt i alt er dette ting man også kunne slitt med om man satt på et kontor. 

På min forrige arbeidsplass var det ei på 63 og ei på 58. De har samlet kanskje 5 sykdomsfravær i løpet av året. Artrose er vanlig, men de har ikke fravær fordet. 

Et sted jeg jobbet for 8 år siden var det en renholder på 60 år som sleit med leddgikt i hendene. Dette kunne hun unngått om vridning av klut var fjernet tidligere. 

Jeg har vært ansatt i to store og kjente firmaer og ikke sett noen av de bli ufør pga jobb. Nå er jeg ansatt i staten og ser det fremdeles ikke, så jeg lurer på hvor du har det ifra?

5 dager per år*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg forstår ikke hvorfor man kaller renhold for lavstatus. Det har da endret seg endel gjennom de siste 30 årene. 

Det har endret seg men jammen henger det igjen hos mange og! 

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Du trenger kilde? Vel det greier jeg ikke å finne på stående fot fordi det er sent og jeg er trøtt. Men jeg kjenner mitt fag og hvordan det står til, har vært på fagmesser med bransjefolk og ikke minst har jeg kjent det på egen kropp og sett hvordan mine kollegaer har det. Så du får ta meg på mitt ord, om du gidder. Jeg kaster ikke ut slike påstander uten at jeg vet det stemmer. 

Og du snakker om artrose, det kan ofte være det som knekker en renholder. Ikke snakk om ting du ikke har peiling på du. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei. ser kun ned på noen typer influencere, og folk som er kjent for å være kjent, reality og sånn. Renholdere kunne vi ikke klart oss uten. Hilser til de jeg ser på jobb. 

Anonymkode: 4369a...c91

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 22.12.2024 den 16.27):

Merker at barne psykologene (når jeg vasker der) er de mest kalde av en eller annen grunn. Mulig de er en traumatisert gjeng. 

Anonymkode: 16c0d...f66

De har sikkert nok å tenke på. Ikke at det unnskylder noe men for et fælt yrke. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Knirke skrev (På 22.12.2024 den 15.33):

Renhold er viktig, ja. Trenger det å utføres av en med spesialtittel «renholder»? Nei.

Jeg har vasket så mange gulv og så mange dasser i løpet av mitt liv at akkurat det kan jeg. Jeg stepper gjerne inn og vasker på jobben selv om det ikke er min primæroppgave, det skulle bare mangle.

Tror forøvrig ikke kirurgen løper ut midt i en operasjon for å vaske gulv. Da tar han det heller etterpå.

Imponerende initiativ. Jeg får knapt folk til å vaske kjøleskap og mikro når det er deres tur. De fleste "glemmer" det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle har vel vaska en eller annen gang hvis de har hatt eksplosiv diaré. Helt vanlig ting 

Anonymkode: baa47...d79

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Alle har vel vaska en eller annen gang hvis de har hatt eksplosiv diaré. Helt vanlig ting 

Anonymkode: baa47...d79

??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser absolutt ikke ned på renholdere. Det merkes mer at de er borte fra jobb enn at jeg er det, for å si det sånn. Men har nok i mange år likevel ikke hilst på dem på jobb - skyldes vel at jeg rett og slett ikke tenkte på å gjøre det, de har heller ikke «sett» meg, og jeg tenkte vel det var sånn det skulle være. De siste årene har det endret seg pga en enkelt renholder vi har på jobb: hun hilser høyt og tydelig på alle. Så nå hilser vi og snakker endel med henne og andre renholdere, og alle er nok litt beskjemmet over at vi tidligere ikke «enset» dem -  eller de oss. Så å begynne å hilse kan være en god start.

Anonymkode: c3dd1...e45

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jobber "på gølvet" selv. Uansett om det er renholdere, sjåfører eller håndverkere som kommer for å gjøre jobben sin hos oss så bidrar vi heller til at de får jobben gjort så lett og greit som mulig og viser på den måten at deres arbeid blir verdsatt. Er da en selvfølge. 

Godt å se at så mange har respekt for de av oss som gjør de praktiske og fysisk tyngre jobbene. Samfunnet hadde ikke fungert lenge uten oss. 

Men jeg ser i grunn litt ned på folk som er opptatt av statushierarkier og kategoriserer folk sånn etter hva de jobber med. Det syns jeg er lavmåls. 

Anonymkode: 5e79f...65b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Vet du hvor mye ansvar renholdere har på er sykehus? De vasker ikke bare gulv. 

De behandler gulvene, må alltid sørge for riktig bruk av maskin til akkurat det gulvet. Det må opprettholdes jevnlig så de slipper å kjøpe nye gulv. 

De må sørge for at alle flater holdes rene, ikke bare gulv.

Renholdere må vaske senger, skifte på senger og sette sengene tilbake. 

De må sørge for at vinduer er rene innvendig og utvendig. 

Periodisk sørger de for full nedvask av alle rom.

Tømme søppel

Påfylling av diverse i dispensere, påfylling av papir, legge inn ekstra papir.

Bare av det jeg ramser opp her, fortell meg gjerne hvor ålreit det hadde vært uten renholdere? 

Jeg har jobbet i svømmehall, på hotell, og med søppeltømming. Har ikke fagbrev innenfor noen av tingene, og jeg har klart å holde det både rent, hygienisk og ryddig. På nåværende arbeidsplass er det et tresifret antall personer som jobber med renhold, ingen av dem har fagbrev.

Så nei, verden går ikke under uten renholdere. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det har endret seg men jammen henger det igjen hos mange og! 

Du trenger kilde? Vel det greier jeg ikke å finne på stående fot fordi det er sent og jeg er trøtt. Men jeg kjenner mitt fag og hvordan det står til, har vært på fagmesser med bransjefolk og ikke minst har jeg kjent det på egen kropp og sett hvordan mine kollegaer har det. Så du får ta meg på mitt ord, om du gidder. Jeg kaster ikke ut slike påstander uten at jeg vet det stemmer. 

Og du snakker om artrose, det kan ofte være det som knekker en renholder. Ikke snakk om ting du ikke har peiling på du. 

Det er flere enn renholdere som har artrose. De renholderne jeg kjenner som har artrose, har ikke fravær pga det og de er ikke uføre. Ei har i kneet, ei har i de fleste ledd, ei kjenner det bare i hendene. De står på 100% selv etter 30 år i bransjen. Det kan vel ikke stemme at det kun er de jeg kjenner som holder ut. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Knirke skrev (6 minutter siden):

Jeg har jobbet i svømmehall, på hotell, og med søppeltømming. Har ikke fagbrev innenfor noen av tingene, og jeg har klart å holde det både rent, hygienisk og ryddig. På nåværende arbeidsplass er det et tresifret antall personer som jobber med renhold, ingen av dem har fagbrev.

Så nei, verden går ikke under uten renholdere. 

Verden går ikke under, er det liksom grensen. Det kan man vel si om ganske mange yrker. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

DelvisPresley skrev (3 timer siden):

Hva ER det med dere som skal snakke dritt om alle som har høy utdanning? Selv om jeg har master ser jeg da ikke ned på, eller mangler respekt for dem som ikke har det. Det har aldri vært en tema noensinne. Hvor kommer disse fordommene fra?? Kan vi ikke bare respektere hverandre alle sammen? Er så slitsomt å måtte overtale noen om at man ikke ser ned på dem. Folk går vel ikke rundt og vurderer hverandres plass i hierarkiet og behandler dem ulikt på bakgrunn av det?? Ikke i mine "masterkretser" iallefall 🫠

Anonymkode: 4f823...a00

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...