Gå til innhold

Ser du ned på renholdere?

AnonymBruker

Ser du ned på renholdere?  

327 stemmer

1. 1. Ser du ned på renholdere?

• Ja
      12
    • Nei
      315

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Er det et fenomen? Aldri hørt om. Når jeg jobbet på Rema 1000 derimot var det slik. Vaskepersonalet var ferdig å vaske før kl 07.00, men det var fordi det var upraktisk å gjøre det når butikken var åpen og full av kunder.

Anonymkode: ea40d...19f

Det er det, jeg jobber i et firma som driver med renhold å det er mange firma som spesifikt ber om dette. Jeg har forståelse for at man ikke kan drive renhold av kontorer når det er folk som jobber der, men ganger, toaletter og fellesområdene burde ikke være noe problem 

Anonymkode: b7f3f...b72

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vi er avhengig av renholdere, enkelt og greit. Ser overhodet ikke ned på de. De er blandt de viktigste yrkene i dette landet!

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 22.12.2024 den 2.46):

Jobber som renholder på forskjellige steder i byen. Noen steder er de som jobber der greie og hilser, mens andre steder er det som du er luft, så hva tenker dere egentlig om renholdere? Det er en lavstatus jobb tross alt.

Anonymkode: 16c0d...f66

Jeg ser ikke ned på verken renholdere, de som tømmer søppel, de som plukker opp søppel fra gaten osv. Jeg ser ikke ned på noen yrker. Men jeg ser derimot ned på de som ser ned andre, uavhengig av yrke. De er pill råtne rett igjennom...

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 22.12.2024 den 15.47):

Nedvask av en operasjonssal kan kun forskriftmessig utføres av en med fagbrev som renholder, jo. Det er ikke som å vaske fellesdoen på en skole eller gulvet i en korridor på en hvilken-som-helst arbeidsplass.

Anonymkode: 30f2a...f1d

Det gjør vi spl helt selv på natt, helg og helligdager. Smittevask også. Ingen av oss har fagbrev. Går helt fint det. 

Anonymkode: b9c3a...060

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei! Alle jobber har en verdi. Jeg har selv en såkalt "høystatus jobb", men synes egentlig det er bare tull å skille på det sånn.

Vi er alle bare mennesker. Vi har forskjellige livssituasjoner og interesser som fører til at vi tar forskjellige jobber.

Jeg synes hun som vasker fast hos oss er en hyggelig dame, som også er veldig dyktig. Respekterer henne like mye som jeg respekterer min leder, eller nærmeste kollega. Noen ganger respekterer jeg kanskje henne hakket mer, men det handler nok mest om at vi aldri har faglige disputter og blander oss inn i hvordan hverandres jobb skal gjøres.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lt.Dan skrev (På 22.12.2024 den 17.42):

Det er ikke pent å juge, spesielt før jul🎅

Hvor mange av dere som ikke ser ned på renholdere kunne tenkt dere det samme yrke selv, eller for barna deres?

Noen yrker har lavere status enn andre, slik er det bare. Dette gjenspeiler seg som regel i lønnsnivået/nødvendig utdanning.

Å "se ned på" beyr ikke det samme som  å spytte vedkommende i ansiktet evt velte vasketralla dems bare for å være jævlig.

Jeg kunne ikke tenkt meg å være renholder. Jeg kunne heller ikke tenkt meg å være lege eller f.eks. ingeniør. Det appelerer ikke til meg.

Men barna mine må gjerne gå den retningen de selv ønsker, om det er lege, renholder, eller noe i den samme retningen som jeg har gått er meg totalt likegyldig så lenge det er noe de selv trives med.

Ser ikke ned på ett yrke bare fordi jeg ikke ønsker å arbeide med det selv. Da hadde jeg måttet sett ned på mange.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ser heller ned på noen av de som jobber på toppen og som ikke vet hva det betyr å jobbe på gulvet. 

Anonymkode: 8e8b0...a30

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, en renholder er like bra som alt annet yrke. En advokat , politi er ikke bedre. 

Anonymkode: 681ed...bbb

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nedvask av en operasjonssal kan kun forskriftmessig utføres av en med fagbrev som renholder, jo. Det er ikke som å vaske fellesdoen på en skole eller gulvet i en korridor på en hvilken-som-helst arbeidsplass.

Ikke riktig. Ingen hos oss har fagbrev så vidt jeg vet. De får opplæring til å vaske operasjons stuer, men jeg ser viktigheten av at de med opplæring gjør det og ikke feks en opr spl.

Har selv fagbrev i renhold, men mange år siden jeg var i yrket.

Anonymkode: 1546c...f39

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Det gjør vi spl helt selv på natt, helg og helligdager. Smittevask også. Ingen av oss har fagbrev. Går helt fint det. 

Og hvordan er opplæringen? Er ikke bare å sette igang. Spesielt ikke på smittevask. 

Der jeg jobber nå får vi ikke spesifikk beskjed om smitte, alt behandles som smitte. Er nok det tryggeste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 23.12.2024 den 17.56):

Ser ikke ned på noen som helst pga yrket deres, vi trenger absolutt alle!

Den ene renholderen på jobben er derimot potte sur og negativ til alt, så hun er jeg ikke så begeistret for. Men det er pga personligheten hennes, ikke pga yrket hennes! Hadde hatt like mye imot henne om hun var adm.dir!

Anonymkode: 827d7...0ca

Har du snakket med henne og vet hun er negativ eller kan hun bare være ensom og føle seg lite verdt? For jeg har det sånn enkelte dager når ingen snakker med meg, da kan jeg virke sur. Men i virkeligheten er jeg ensom og sugen på en liten prat, å bli sett. 

Anonymkode: 9fbe2...ca5

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei. De er utrolig viktige for samfunnet. Hvis renholdere, postbud og søppeltømmere hadde streiket, da hadde alt stoppet opp etter kort tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kullsyrevann skrev (19 minutter siden):

Nei. De er utrolig viktige for samfunnet. Hvis renholdere, postbud og søppeltømmere hadde streiket, da hadde alt stoppet opp etter kort tid.

Alle trenger hverandre. Ingen er sterkere enn det svakeste ledd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg hilser eller smiler alltid til renholdere da jeg har vært renholder selv. De betyr mye at andre anerkjenner deg som et menneske og ikke et møbel.

Anonymkode: 79bdc...559

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Og hvordan er opplæringen? Er ikke bare å sette igang. Spesielt ikke på smittevask. 

Der jeg jobber nå får vi ikke spesifikk beskjed om smitte, alt behandles som smitte. Er nok det tryggeste.

Opplæringen🤣🤣. Ja det skulle jeg likt å se at vi fikk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner flere som har jobba med dette, og ingen av dem har fagbrev... 

Anonymkode: 910cf...79d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ser absolutt ikke ned på renholdere. Det er 8000 ansatte her jeg jobber, så det blir unaturlig å hilse på alle sammen. Personen som vasker på vår avdeling fast har jeg forsøkt å hilse på, men vedkommende hilser aldri tilbake og ser alltid veldig sur ut. Har slutta å hilse. For å være helt ærlig, så er ikke vaskingen vedkommende gjør spesielt bra heller. 

Anonymkode: 910cf...79d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Opplæringen🤣🤣. Ja det skulle jeg likt å se at vi fikk. 

så du mener det er bare å sette igang? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Knirke skrev (På 22.12.2024 den 15.17):

Disse stedene ville nok ikke grodd ned i møkk akkurat. Det er vel heller andre ansatte som må ta vaskingen.

Status har ikke sammenheng med «viktighet», men av kompetansekrav og hvor vanskelig man er for arbeidsgiver å erstatte. En kirurg kan vaske et gulv, men jeg tviler på at en renholder har like mye suksess med å utføre åpen hjertekirurgi. Ergo vil alltid kirurgen ha høyere status enn renholderen. Det betyr ikke at vedkommende er mer verd som menneske av den grunn.

Vet du hvor mye ansvar renholdere har på er sykehus? De vasker ikke bare gulv. 

De behandler gulvene, må alltid sørge for riktig bruk av maskin til akkurat det gulvet. Det må opprettholdes jevnlig så de slipper å kjøpe nye gulv. 

De må sørge for at alle flater holdes rene, ikke bare gulv.

Renholdere må vaske senger, skifte på senger og sette sengene tilbake. 

De må sørge for at vinduer er rene innvendig og utvendig. 

Periodisk sørger de for full nedvask av alle rom.

Tømme søppel

Påfylling av diverse i dispensere, påfylling av papir, legge inn ekstra papir.

Bare av det jeg ramser opp her, fortell meg gjerne hvor ålreit det hadde vært uten renholdere? 

Anonymkode: 146c7...f73

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 22.12.2024 den 20.17):

Nei. De gjør en viktig jobb. En fysisk krevende jobb som går på helsa løs. Når jeg ser noen som er 45+ jobbe på renholder så tenker jeg at jeg håper at de nettopp har startet i yrket. For ellers å må de virkelig slite med føtter, hofter og rygg. 
Hadde ikke hatt noe imot å kunne gå i mine egne tanker en hel arbeidsdag, spesielt da jeg sleit med mye angst og levde isolert. Jeg var innom tanken da jeg gikk på AAP, men jeg har ikke kropp og helse for et slikt yrke. 

Hilser alltid om det er naturlig å hilse. Flytter meg om de skal vaske akkurat der jeg står/sitter. Som oftest gir jeg bare et smil, slik som jeg gjør med alle andre jeg møter blikket til. Vil ikke forstyrre noen som er på jobb. Spiller ingen rolle om det er sykepleiere, leger eller renholdere som passerer meg.
Er som oftest på sykehuset og DPS jeg møter på renholdere. 

Anonymkode: 8b7bc...d3d

Jeg kjenner renholdere som er 70+ og fremdeles jobber. Det spørst helt på arbeidsplassen. Ellers har HMS blitt viktigere med årene og vakg av utstyr har blitt bedre. 

Før dyppet man hele moppen i vann for å vaske, før måtte man vri opp kluten. Det sleit på kroppen. Nå gjør man dette på en helt annen måte. 

Anonymkode: 146c7...f73

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...