Gå til innhold

Ser du ned på renholdere?

AnonymBruker

Ser du ned på renholdere?  

327 stemmer

1. 1. Ser du ned på renholdere?

• Ja
      12
    • Nei
      315

Anbefalte innlegg

Det er ikke pent å juge, spesielt før jul🎅

Hvor mange av dere som ikke ser ned på renholdere kunne tenkt dere det samme yrke selv, eller for barna deres?

Noen yrker har lavere status enn andre, slik er det bare. Dette gjenspeiler seg som regel i lønnsnivået/nødvendig utdanning.

Å "se ned på" beyr ikke det samme som  å spytte vedkommende i ansiktet evt velte vasketralla dems bare for å være jævlig.

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Lt.Dan skrev (2 minutter siden):

Hvor mange av dere som ikke ser ned på renholdere kunne tenkt dere det samme yrke selv, eller for barna deres?

Noen yrker har lavere status enn andre, slik er det bare. Dette gjenspeiler seg som regel i lønnsnivået/nødvendig utdanning.

Å "se ned på" beyr ikke det samme som  å spytte vedkommende i ansiktet evt velte vasketralla dems bare for å være jævlig.

Det er ikke alle som deler det verdisynet du har. Er det seriøst nødvendig å tre meningen din nedover halsen på andre folk, for at du skal kunne stå i den meningen alene? Resten av oss ser ikke ned på renholdsmedarbeidere. Trist at det finnes folk som gjør det, men fint at vi får se hvem det gjelder.

Anonymkode: ebe00...f58

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lt.Dan skrev (19 minutter siden):

Hva slags logikk er dette? 😂 At det at man selv ikke kunne tenkt seg et yrke, automatisk betyr at man ser ned på dem?
Jeg kunne aldri tenkt meg å jobbe som tannlege. Ergo ser jeg ned på tannleger? 😅

Anonymkode: d4a8b...e46

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei. Tvert i mot er jeg imponert over dem, og takknemlig. Jeg er litt dårlig til å hilse på folk jeg ikke kjenner da, og litt redd for å forstyrre folk som holder på med noe. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ned på mange jeg, men aldri på grunn av yrker. Ser ned på idioter. Er du idiot og renholder, ja, da kan det hende jeg ser ned på deg. Men ikke fordi du er renholder. 

Anonymkode: 0a5e9...25c

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

All ære til renholdere som jobber i land. Jeg hadde nok aldri valgt en sånn jobb, men jeg er renholder/helivakt offshore og jeg er veldig stolt over jobben min.

Anonymkode: 88204...e51

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var resepsjonist i en privat helseklinikk som har høy stjerne i byen min, men halve jobbdagen gikk i renholdsarbeid. Pasienter så meg ofte med vaskeklut eller vaskekost, og hva var det mest irriterende jeg kunne høre da? Jo, typisk: "Ikke at ikke din jobb er like viktig som noen andres, altså, men har du muligheten til å hjelpe meg med x, y, z eller æøå?" Og denne: "Ja, vasking er OGSÅ viktig for å drive en god bedrift, ikke bare kiropraktorene som gjør en god jobb". Jeg ble snakket til som om jeg var et barnehagebarn som hadde tegnet en halvdårlig tegning, og så kommer en voksen med "så fiiiin tegning, den var AKKURAT like fin som Trine sin!". 

Ærlig talt, jeg ble snakket til som om jeg var smått tilbakestående. "Så flink du er" og sånt. Ingen av pasientene som visste at jeg hadde en mastergrad som jeg ikke orket å bruke. Husker en fyr som jobbet hos Audi spurte hvilken bil jeg kjørte, og jeg svarte Audi e-tron, og han trodde ikke på meg og mente at jeg surret med bilmodellene (fordi det var en ny og "dyr" bil på det tidspunktet). Han så vantro på meg da jeg igjen måtte bekrefte hvilken bil det var snakk om. Sikkert vanskelig å fatte, men selv om man har en lavt betalt jobb betyr det ikke at man nødvendigvis kjører rundt i en rustholk. I mitt tilfelle har jeg en mann som tjente bedre enn sjefen min/bedriftseieren, og jeg jobbet kun for å være litt ute i arbeidslivet. 

Men konklusjonen min: nei, ser ikke ned på noen, folk tar valg eller havner i en jobb av grunner man ikke har oversikt over. 

Anonymkode: 80a6b...40f

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei selvfølgelig ikke. Renholdere gjør en utrolig viktig jobb, og jeg kunne ikke gjort jobben min uten dem

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ikke ned på, er selvfølgelig takknemlig for at de gjør en superviktig jobb som er essensiell i samfunnet. Men som brukeren over skriver, jeg ønsker jo ikke denne jobben for mine barn, og undrer meg over hvorfor noen med gjennomsnittlige evner har tatt dette valget for seg selv og sitt liv med mindre de har arvet mye eller har rike menn. Når det ikke er et reelt valg pga språk, kompetanse etc forstår jeg bedre. Det finnes lettere liv der ute. 

Anonymkode: 4f823...a00

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei slett ikke, hilser skikkelig hvis ikke jeg eller de er opptatt, jobben de gjør er av kritisk viktighet 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nei. De gjør en viktig jobb. En fysisk krevende jobb som går på helsa løs. Når jeg ser noen som er 45+ jobbe på renholder så tenker jeg at jeg håper at de nettopp har startet i yrket. For ellers å må de virkelig slite med føtter, hofter og rygg. 
Hadde ikke hatt noe imot å kunne gå i mine egne tanker en hel arbeidsdag, spesielt da jeg sleit med mye angst og levde isolert. Jeg var innom tanken da jeg gikk på AAP, men jeg har ikke kropp og helse for et slikt yrke. 

Hilser alltid om det er naturlig å hilse. Flytter meg om de skal vaske akkurat der jeg står/sitter. Som oftest gir jeg bare et smil, slik som jeg gjør med alle andre jeg møter blikket til. Vil ikke forstyrre noen som er på jobb. Spiller ingen rolle om det er sykepleiere, leger eller renholdere som passerer meg.
Er som oftest på sykehuset og DPS jeg møter på renholdere. 

Anonymkode: 8b7bc...d3d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk skriver på nett at renholdere er noe av de viktigste vi har, at " vi må anerkjenne og ta vare på". Det er bare piss de skriver for i den virkelige verden opplever vi å bli tråkka på , vi får virkelig vite at vi er nederst på stigen. 

Jeg er renholder selv og får sjelden høre noe positivt eller føle at jeg betyr noe. 

Anonymkode: 9fbe2...ca5

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Lt.Dan skrev (3 timer siden):

Jeg har vært renholder selv, og vil ikke bli det igjen. Men det betyr jo ikke at jeg ser ned på renholdere, tvert imot. Ser du selv ned på alle yrker du ikke kunne tenkt deg å ha selv?

Anonymkode: 95d01...da9

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Jobber som renholder på forskjellige steder i byen. Noen steder er de som jobber der greie og hilser, mens andre steder er det som du er luft, så hva tenker dere egentlig om renholdere? Det er en lavstatus jobb tross alt.

Anonymkode: 16c0d...f66

Nei. 
De gjør en kjempejobb. Holde det rent. Akkurat som de som kjører søppelbil. 
Kjempe viktig jobb. 
De er like viktig som de som står på butikken🥰

Anonymkode: 2796a...abb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser ikke ned på renholdere i det hele tatt. 

Jeg ser dem i øynene, nikker og sier 'hei' i det jeg går forbi. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei!

Bare tenk på hvordan det hadde sett ut rundt omkring på skoler og kjøpesentre, om vi ikke hadde hatt renholdere 🤢 Jeg vil faktisk si at dere gjør en fantastisk jobb😊 

I grunn ser jeg ikke ned på noen yrkesgrupper, for de fleste yrker trengs for å få Norge A/S til å gå rundt 365 dager i året.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...