Gå til innhold

Forelder med god råd tilbyr forskudd på arv

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Må det være enten eller? (Altså enten bestemme nå at det er 40 000 i året, eller ingenting før hun dør). Hvis du har barn hadde jeg foreslått at hun beholder pengene, men gir til barnebarna når de er større. Tenker det er hyggelig for henne å få være den som støtter neste generasjon, men at de er gamle nok til å forstå. 

Anonymkode: 081cc...fb7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (58 minutter siden):

Hun snakket om at hun har 1 650 000 på konto. 

Anonymkode: aa18b...c38

Mao så har hun ikke råd til dette.. 40 000 × 30 = 1,2 kun for ett barn. 

Anonymkode: 896dd...9ff

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Hvorfor skal ikke ts får arve sin mor, hvorfor skal hun testamentere den bort til andre? Tror faktisk jeg som mor hadde blitt litt såra over et sånt forslag, når mitt ønske var å hjelpe barn/barnebarn.

Anonymkode: 935dd...bcb

Fordi det er ganske umoralsk å skal ta penger fra et eldre menneske som kommer til å trenge pengene selv. Ts oppgir at det er snakk om 1,650 mil i tilgjengelig midler. Og at de er flere søsken. Den summen holder kun til at ett av barna kunne fått 40 000 i året i 30 år ( antar vedkommende er mellom 62-67 nå). 

1,6 mil er også en ganske beskjeden sum å ha på bok i sine eldre dager. Sannsynligheten for at hun faktisk kommer til å trenge pengene selv de neste 30 årene er stor.

Som sagt ville ikke Jeg personlig kunne tatt fra noen de lille de har når jeg selv er voksen å med alle muligheter.

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Hvis alternativet er å arve dem så vil du vel uansett motta en pengegave i voksen alder. Om du vil donere dem til et godt formål så er det ditt valg.

Anonymkode: 0ca2c...be1

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Du er helt bak mål! 

Anonymkode: 4ebbb...1ae

Det er ikke gitt at det er penger i boet realt sett. 

Må gjerne utdype hvorfor jeg er bak mål?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vikke spurt om hun kunne satt feks 10 k hvert år på sparekonto til barnebarn. De kommer virkelig til å trenge det om noen år for å få kjøpt hus. Så tatt eventuelt arv som er igjen når den tid kommer. Hun vet jo ikke hvor gammel hun blir 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det viktigste er å sikre at hun har en god leilighet som hun kan bli boende i resten av livet. Dvs. oppusset til moderne standard, uten terskler, med brede nok døråpninger til rullator/rullestol, alt nytt elektrisk osv. Her bør hun legge pengene sine. Lage en lettstelt bolig.

Dernest bør hun tenke på praktisk hjelp, og om hun trenger å legge til side penger til det. Hjemmehjelp fra kommunen er ikke noe å satse på, det er dyrt og dårlig. Hun må regne med å måtte betale vaskehjelp privat. I tillegg til hjelp med matlaging og andre ting. Slike tjenester koster mye.

Så hun har ikke råd til å gi bort penger.

Skal hun i tillegg reise og kose seg i pensjonisttiden så har hun egentlig for lite penger til det. 

Anonymkode: 8f752...734

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 22.12.2024 den 11.33):

Fordi det er ganske umoralsk å skal ta penger fra et eldre menneske som kommer til å trenge pengene selv. Ts oppgir at det er snakk om 1,650 mil i tilgjengelig midler. Og at de er flere søsken. Den summen holder kun til at ett av barna kunne fått 40 000 i året i 30 år ( antar vedkommende er mellom 62-67 nå). 

1,6 mil er også en ganske beskjeden sum å ha på bok i sine eldre dager. Sannsynligheten for at hun faktisk kommer til å trenge pengene selv de neste 30 årene er stor.

Som sagt ville ikke Jeg personlig kunne tatt fra noen de lille de har når jeg selv er voksen å med alle muligheter.

Det er ikke gitt at det er penger i boet realt sett. 

Må gjerne utdype hvorfor jeg er bak mål?

Det var ikke jeg som skrev at du er bak mål, men jeg er veldig enig i det. Dette synes jeg fordi du mener at ts, istedet for å ta imot en arv vedkommende har rettmessig krav på, skal be moren gi arven til et veldedig formål. Jeg skjønner ikke hvorfor ts skal gjøre det istedet for å ta imot. Selv om ts kanskje ikke har et akutt behov akkurat nå, så kan det jo være barn som har bruk for pengene i forbindelse med studier og boligkjøp, og hvem vet hva som skjer i fremtiden.

At ts ber moren heller bruke pengene på seg selv er jeg med på - men å gi dem bort til andre istedet for egne barn og barnebarn (fordi barna på nåværende tidspunkt har jobber og forsørger seg selv), det skjønner jeg ingenting av. Det er skikkelig bak mål og utrolig dumt. Kanskje det dummeste jeg har hørt så langt i dette året som snart er forbi.

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Flere skulle ha vært som din mor. Har alltid hatt sansen for foreldre med en slik oppdragelse, der barnet er med å bidrar på det man kan som er alderstilpasset.

Anonymkode: bfc7c...97e

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 22.12.2024 den 10.28):

Jeg ville nok oppmuntret henne til å beholde de pengene selv. Det kan godt være at hun vil trenge penger til å kjøpe seg tjenester i hjemmet som kan få stor betydning for hennes livskvalitet og trygghet når hun blir eldre. Min mormor betalte for private tjenester de siste årene av livet sitt, fordi hjemmesykepleien ikke var nok. Ikke så mye nødvendigvis, men det var en trygghet at det kom noen som tok oppvasken hun ikke klarte selv, varmet opp Fjordland, og tok en prat. Det kan komme utgifter knyttet til bolig etc. Rørlegger, renovasjon, økt eiendomsskatt, mye kan skje. Hvis hun sier at hun skal gi 40k i året til hvert barn kan det hende at hun fortsetter med det selv om hun økonomisk sett ikke burde gjøre det. 
Mine foreldre er i samme alder, og jeg hadde ikke ønsket å ta imot penger av dem på den måten, fordi jeg hadde vært redd for at noe uforutsett hadde ført til at de gikk tom for penger. 

Anonymkode: f4b89...a11

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 22.12.2024 den 11.53):

Det viktigste er å sikre at hun har en god leilighet som hun kan bli boende i resten av livet. Dvs. oppusset til moderne standard, uten terskler, med brede nok døråpninger til rullator/rullestol, alt nytt elektrisk osv. Her bør hun legge pengene sine. Lage en lettstelt bolig.

Dernest bør hun tenke på praktisk hjelp, og om hun trenger å legge til side penger til det. Hjemmehjelp fra kommunen er ikke noe å satse på, det er dyrt og dårlig. Hun må regne med å måtte betale vaskehjelp privat. I tillegg til hjelp med matlaging og andre ting. Slike tjenester koster mye.

Så hun har ikke råd til å gi bort penger.

Skal hun i tillegg reise og kose seg i pensjonisttiden så har hun egentlig for lite penger til det. 

Anonymkode: 8f752...734

Dette!! 
1,6 millioner er ikke en stor sum hvis man skal leve av en forholdsvis lav pensjon resten av livet. 

Anonymkode: f4b89...a11

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Det var ikke jeg som skrev at du er bak mål, men jeg er veldig enig i det. Dette synes jeg fordi du mener at ts, istedet for å ta imot en arv vedkommende har rettmessig krav på, skal be moren gi arven til et veldedig formål. Jeg skjønner ikke hvorfor ts skal gjøre det istedet for å ta imot. Selv om ts kanskje ikke har et akutt behov akkurat nå, så kan det jo være barn som har bruk for pengene i forbindelse med studier og boligkjøp, og hvem vet hva som skjer i fremtiden.

At ts ber moren heller bruke pengene på seg selv er jeg med på - men å gi dem bort til andre istedet for egne barn og barnebarn (fordi barna på nåværende tidspunkt har jobber og forsørger seg selv), det skjønner jeg ingenting av. Det er skikkelig bak mål og utrolig dumt. Kanskje det dummeste jeg har hørt så langt i dette året som snart er forbi.

Jeg har jo da predikert at damen skal bruke penge på seg selv/turer/opplevelser så du kan jo roe deg rett ned. 

Poenget var uansett hvor uenig du måtte være at ; damen har i underkant 1,7 mil. Det er flere barn. Hun kan dø i morgen for all del, men hun har som ts forteller gener til å havne oppi 90 åra. Det vil derfor ikke være tilstrekkelig midler til å skulle gi 40 000 × 30 år × antall barn. Damen har allerede vært svært gavmild opp igjen og samtidig arbeidet i et lavtlønnet yrke forteller ts. Pensjon hennes vil også være deretter, og dette skal også holde livet ut. Damen har med stor sannsynlighet behov for pengene til eget forbruk. 

Det finnes uendelig mange gavmilde mennesker her i Norge, gjerne eldre. Jeg er i kontakt med mange av dem ukentlig, de som sparer seg til fant, for å gi pengegaver til nære. De som får strømmen stengt, de som har pålegg i kjøleskapet gått ut for flere år siden osv.. 

Det er helt sykt at fjerne å nære er villige til å ta til seg store pengegaver uten å se helheten.

• Liker 6
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Jeg har jo da predikert at damen skal bruke penge på seg selv/turer/opplevelser så du kan jo roe deg rett ned. 

Poenget var uansett hvor uenig du måtte være at ; damen har i underkant 1,7 mil. Det er flere barn. Hun kan dø i morgen for all del, men hun har som ts forteller gener til å havne oppi 90 åra. Det vil derfor ikke være tilstrekkelig midler til å skulle gi 40 000 × 30 år × antall barn. Damen har allerede vært svært gavmild opp igjen og samtidig arbeidet i et lavtlønnet yrke forteller ts. Pensjon hennes vil også være deretter, og dette skal også holde livet ut. Damen har med stor sannsynlighet behov for pengene til eget forbruk. 

Det finnes uendelig mange gavmilde mennesker her i Norge, gjerne eldre. Jeg er i kontakt med mange av dem ukentlig, de som sparer seg til fant, for å gi pengegaver til nære. De som får strømmen stengt, de som har pålegg i kjøleskapet gått ut for flere år siden osv.. 

Det er helt sykt at fjerne å nære er villige til å ta til seg store pengegaver uten å se helheten.

Som sagt så reagerer jeg ikke på at du mener damen skal bruke pengene på seg selv. Det er HELT ok, og sikkert også det smarteste. Det jeg reagerte på var at DU skrev at ts burde oppmuntre henne til å heller gi arven til et VELDEDIG FORMÅL enn å ta imot den selv. Det er fortsatt bak mål i mine øyne.

Det er kun det jeg reagerte på, og det presiserte jeg også i svaret mitt, så det er heller du som bør roe deg rett ned.

• Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 22.12.2024 den 10.28):

Det er ikke veldig mye penger, og  det er litt dumt å love barna en årlig sum. Bedre å gi fine gaver nå og da, og så srber barna det som er igjen når hun dør.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi får 30-40000 kr hver jul. 

Det er helt topp og en har ikke problem med å få julen til å  gå rundt. 

Vi  søsken har ulik økonomisk situasjon og jeg tror hun ønsker at vi alle skal ha mulighet til å kjøpe mat ,gaver ect i jula. Vi feirer sammen. 

Anonymkode: 6a197...fec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

KG fornekter seg ikke 😂 Så mange merkelige svar, som ikke har noe med hva TS spør om. Siden TS sin mor fremdeles er i jobb regner jeg med at hun verken er dement eller har kognitiv svikt. Så da bestemmer hun helt selv hva hun vil gjøre med pengene sine. Og så kommenterer folk at det er umoralsk å ta imot, at barna skal si hun må gi de bort til andre, at man omtrent skal skamme seg for å ta imot. Er dere riktig bevart?

Om noen hadde «diktert» hva jeg skulle gjøre med pengene mine hadde jeg blitt drittforbannet. Hun har gitt et særdeles generøst tilbud til barna sine og så skal de liksom si at nei, du skal ikke gi oss penger (som tydeligvis er det hun ønsker), men gi dem bort til fremmede?

Jeg er litt yngre en TS sin mor, men ikke så mye. Tjener godt og gir endel videre til barna mine. Det har mine foreldre gjort, har vel fått ca 1 mill siste 20 årene. Samme har mine søsken. Ikke noe vi forventet, men noe vi er veldig takknemlig for. 

Og før noen kommenterer at jeg er egoistisk og grisk; nei det er jeg ikke. Gir månedlig til 2 ulike veldedige formål og jevnlig til et lokalt formål innen rus/mental helse. Men det er barna mine som skal arve meg, ingen andre. Så fremt man har mulighet anser jeg som en del av det å være forelder. 

Til TS. Det er er svært generøst tilbud fra din mor, du er heldig. Hvis jeg var deg ville jeg ta en god prat med henne. For å takke for tilbudet og for å sjekke om hun er sikker på at hun klarer seg framover i alderdommen. At hun har nok penger om hun vil kjøpe leilighet, reise eller andre ting hun vil gjøre. Så kommer det an på din situasjon. Vil pengene komme godt med nå? Eller er det greit å vente 20-30 år?

Rent personlig  ville  jeg foretrukket å få deler av beløpet allerede nå. Det kan også være greit å avklare om pengene kommer med  betingelser. Forventer din mor at pengene skal gå til noe bestemt? Eller vil det være helt opp til deg å bestemme hva pengene skal brukes til? Jeg ville satt pengene i fond, eventuelt gitt noe til barna mine. Håper du og din mor finne ut av det.

Anonymkode: 7631f...6e5

• Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 22.12.2024 den 2.11):

Hun kan gi oss 40 000 hver hvert år frem til hun dør eller vi kan regne med at den summen er spart opp til oss den dagen hun er borte. Vi ønsker selvfølgelig ikke at hun skal dø fra oss. Hun med alle svarene, oppskriftene, gode ordene og all støtten. En fantastisk bestemor på alle måter. Om det er stebarnebarn eller fosterbarn så er alle like inkludert hos henne. 

Hun ønsker å vite vårt ønske før hun går av med pensjon og jeg vet virkelig ikke hva jeg skal svare. 

Hva hadde dere valgt? 

Jeg hadde valgt å få pengene nå, man vet aldri hva som skjer i fremtiden. Så hadde jeg spart dem selv frem til min mor var borte for å forsikre meg om at hun ikke trengte dem selv på et tidspunkt. 

Anonymkode: 78e2f...2e5

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 22.12.2024 den 11.28):

Mao så har hun ikke råd til dette.. 40 000 × 30 = 1,2 kun for ett barn. 

Jeg hadde i dag en lengre prat med min mor etter at de andre forlot selskapet. En gang før eldste ble konfirmert vant mamma penger på lotto, noe hun holdt skjult for alle. Hun har aldri levd over evne eller vist tegn til å ha masse, men hun gjorde mye bra med de pengene. 

Hun skilte seg fra far pga økonomiske utfordringene hans før hun vant pengene. Likevel valgte hun å hjelpe hans situasjon så han skulle få det lettere, han holdt på å miste barndomshjemmet sitt. 

Så har hun lagt av pengene vi fikk til konfirmasjon og det vi fikk til egenkapital. Hver gang vi har hatt behov for økonomisk hjelp eller fått dyre barnevogner så har hun tatt fra den kontoen. Det står på høyrentekonto det som er igjen. I tillegg sparer hun hver måned av pensjonen sin, fordi hun ikke bruker mer enn hun gjør

Hun liker ikke reise, har aldri vært trygg i fly eller ukjente land. Så det ønsker hun fremdeles ikke å bruke penger på. Vi har vært på noen turer utenlands, for oss barna så reiste hun, men aldri igjen.

Hun har allerede huset i stand og nedbetalt. Dette huset har 2 soverom, bad og ekstra stue i annen etasje. I hovedetasje har hun bad med vaskerom, et soverom og stue med åpen kjøkkenløsning. Det ble kjøpt for å kunne ha det ene huset for alltid. Et hus å bli gammel i. 

De siste 5 årene har hun brukt lønnen sin på huset fiks og oppussing for å slippe å tenke på slikt i senere tid. 

Så hun har penger til overs av lønnen sin hver måned som tilskudd til de 1.650. 

Hun spurte meg "hva skal jeg bruke penger på som jeg ikke allerede har?" 

Jeg ba henne om å vente 10 år og se hvordan livet hennes ser ut da, før hun velger å gi så masse penger. Hun sa at hun skal tenke på det, men hun ønsket å være tilstedet da vi hadde alle muligheter også. 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (På 22.12.2024 den 2.50):

Snakket ikke om at hun ikke har vært/er omsorgsfull. 

Men at jeg som voksen i normalt lønnet arbeid aldri hadde tatt i mot pengegaver av størrelse fra noen, og i hvertfall ikke fra et eldre familie medlem som med dine ord har " Hun jobber i et praktisk og tungt yrke som hele veien har vært underbetalt". Underbetalt arbeid er sjelden veien til rikdom, og sannsynligvis har hun levd uhorvelig sparsommelig for å kunme tilby dere både det ene og det andre. Og for all del, mye mulig hun har fått det til å gå rundt mens hun var i arbeid. Men som pensjonist, hvor pensjonen gjerne står i stil med det underbetalte yrke, vell da blir det ikke all verden å rutte med. I tillegg til at det er stor sannsynlighet for at man både blir godt oppi 80 og 90 åra før man parkerer tøflene. 

hadde 100% bedt henne enten testamentere vekk min andel eller brukt de til opplevelser for seg selv/alle/familen/venninder mens helsa fortsatt er inntakt. 

Du hadde nektet å motta arven din? Merkelig tankegang. 

Anonymkode: 67afe...0c0

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Perfume skrev (På 22.12.2024 den 3.38):

Wow du er heldig med så snill mamma! Tror jeg ville valgt det første fakrisk, ikke fordi det er så innmari kult å ta imot så mye fra sin mor, men fordi du da kan vise henne og fortelle hvor mye du setter pris på det mens hun lever.. 

dette! Det er mine foreldres STORE glede å se hvor glad og takknemmelig barn og barnebarn blir av deres pengegaver. 

Anonymkode: 67afe...0c0

• Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har arvet/fått hjelp av mine foreldre i flere runder. Mine foreldre har GOD råd, og bruker det de vil på seg selv. 

For min del har det kjentes ubehagelig å «få» så mye penger, da jeg har følt meg både bortskjemt og at det er ufortjent.

Men hvis man ser på det rent praktisk:

1) Jeg er enebarn. Alle disse pengene blir mine uansett.

2) Foreldrene mine forsaker ingenting.

3) Jeg har betydelig mer nytte av disse pengene nå enn jeg har når jeg er 60+.

4) Foreldrene mine gleder seg over å kunne bidra - og det er hyggelig for dem å kunne se (mens de lever) at disse pengene gjør at jeg har det godt.

5) Foreldrene mine betaler voldsomt mye skatt for sin formue. De er begge pensjonister med lav pensjonsutbetaling. 

Anonymkode: 9105c...aca

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville foreslått å bruke pengene på ferie sammen.

Jeg får ferie til rundt 20 000 hvert år. Det er ferie sammen med foreldrene mine. De har råd til å gi meg den summen, og vi elsker reise sammen og oppleve nye steder, og ha kvalitetstid sammen.

Anonymkode: 8e074...d32

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...