AnonymBruker Skrevet 22. desember 2024 #1 Del Skrevet 22. desember 2024 Min mor har tatt gode valg i livet og vi barna har blitt opplært deretter. Fra vi var veldig unge, rundt 4-6 år har vi hatt egne oppgaver i huset. Vi hentet ved, var med på husvask, var med på stell utendørs. Med tiden ble det oppgaver utfra alder og hver gang fikk vi en belønning. Vi ble tidlig med på mors handletur med handleliste og budsjett. Hun inkluderte oss i det økonomiske i hverdagen utfra alder og forståelse. Hun sa alltid "Jeg er ikke god i matte og teori, men jeg kan pluss og minus, så har jeg forstått prosentregning med tiden." Hun jobber i et praktisk og tungt yrke som hele veien har vært underbetalt. Hun ble tidlig alene med oss 3 barna og faren vår sleit med gjeld, så det var bare henne. Vi har alle blitt motivert på det vi ikke er fullt så gode på og blitt rost for det vi er flinke til. Hun har virkelig sett oss. Nå er vi 36-42 år og veletablerte alle sammen. Da vi sto til konfirmasjon hadde hun låst av 30 000 til hver av oss. Dette var til førerkort på moped og bil. Faren vår kunne hjelpe oss med vår første billige bruktbil. Da vi var klare for boligkjøp ble vi overrasket med 200 000 hver. Dette hadde hun spart opp over lengre tid. Gjennom tiden har hun hjulpet med stort og smått, da min bror mistet jobben og når vi har fått barn. Nå går hun av med pensjon neste år, 67 år gammel. Hun sier at hun har god råd som pensjonist pga egen sparing så spørsmålet hennes er hvordan vi ønsker arven fordelt. Hun kan gi oss 40 000 hver hvert år frem til hun dør eller vi kan regne med at den summen er spart opp til oss den dagen hun er borte. Vi ønsker selvfølgelig ikke at hun skal dø fra oss. Hun med alle svarene, oppskriftene, gode ordene og all støtten. En fantastisk bestemor på alle måter. Om det er stebarnebarn eller fosterbarn så er alle like inkludert hos henne. Hun ønsker å vite vårt ønske før hun går av med pensjon og jeg vet virkelig ikke hva jeg skal svare. Hva hadde dere valgt? Anonymkode: aa18b...c38 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2024 #2 Del Skrevet 22. desember 2024 Arvet når hun dør og oppfordret henne til å leve livet litt. Gå på teater, spis god mat, reis litt… Anonymkode: 8fa9c...049 19 2 13 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2024 #3 Del Skrevet 22. desember 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Arvet når hun dør og oppfordret henne til å leve livet litt. Gå på teater, spis god mat, reis litt… Anonymkode: 8fa9c...049 Hun sier hun har nok til det og. Anonymkode: aa18b...c38 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2024 #4 Del Skrevet 22. desember 2024 Hadde tatt nå. Da kan dere hjelpe deres barn igjen feks Og hun får se resultatet. Skulle selv ønske jeg hadde bedre råd da barna var små det er da du har de. Anonymkode: 7eded...21b 3 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2024 #5 Del Skrevet 22. desember 2024 Hadde aldri selv kunne tatt i mot pengegaver av størrelse som voksen. Så hadde 100% bedt henne donert "min andel" til et veldedig formål, eller brukt de på en større ferie/opplevelse for alle. Anonymkode: 896dd...9ff 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2024 #6 Del Skrevet 22. desember 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Hadde aldri selv kunne tatt i mot pengegaver av størrelse som voksen. Så hadde 100% bedt henne donert "min andel" til et veldedig formål, eller brukt de på en større ferie/opplevelse for alle. Anonymkode: 896dd...9ff Hun pleier å være med å ordne Julegaver til krisesenteret i byen her. Har hun kommet over noe som gis bort av mat og utstyr til dyr så reiser hun å leverer til dyrebeskyttelsen. Så tror slike ting også er sikret. Som sagt, en veldig omsorgsfull dame. Anonymkode: aa18b...c38 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2024 #7 Del Skrevet 22. desember 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hun pleier å være med å ordne Julegaver til krisesenteret i byen her. Har hun kommet over noe som gis bort av mat og utstyr til dyr så reiser hun å leverer til dyrebeskyttelsen. Så tror slike ting også er sikret. Som sagt, en veldig omsorgsfull dame. Anonymkode: aa18b...c38 Snakket ikke om at hun ikke har vært/er omsorgsfull. Men at jeg som voksen i normalt lønnet arbeid aldri hadde tatt i mot pengegaver av størrelse fra noen, og i hvertfall ikke fra et eldre familie medlem som med dine ord har " Hun jobber i et praktisk og tungt yrke som hele veien har vært underbetalt". Underbetalt arbeid er sjelden veien til rikdom, og sannsynligvis har hun levd uhorvelig sparsommelig for å kunme tilby dere både det ene og det andre. Og for all del, mye mulig hun har fått det til å gå rundt mens hun var i arbeid. Men som pensjonist, hvor pensjonen gjerne står i stil med det underbetalte yrke, vell da blir det ikke all verden å rutte med. I tillegg til at det er stor sannsynlighet for at man både blir godt oppi 80 og 90 åra før man parkerer tøflene. hadde 100% bedt henne enten testamentere vekk min andel eller brukt de til opplevelser for seg selv/alle/familen/venninder mens helsa fortsatt er inntakt. Anonymkode: 896dd...9ff 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2024 #8 Del Skrevet 22. desember 2024 For en klok og raus mor❤️ Anonymkode: 34ca0...9da 2 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Perfume Skrevet 22. desember 2024 #9 Del Skrevet 22. desember 2024 Wow du er heldig med så snill mamma! Tror jeg ville valgt det første fakrisk, ikke fordi det er så innmari kult å ta imot så mye fra sin mor, men fordi du da kan vise henne og fortelle hvor mye du setter pris på det mens hun lever.. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2024 #10 Del Skrevet 22. desember 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Snakket ikke om at hun ikke har vært/er omsorgsfull. Men at jeg som voksen i normalt lønnet arbeid aldri hadde tatt i mot pengegaver av størrelse fra noen, og i hvertfall ikke fra et eldre familie medlem som med dine ord har " Hun jobber i et praktisk og tungt yrke som hele veien har vært underbetalt". Underbetalt arbeid er sjelden veien til rikdom, og sannsynligvis har hun levd uhorvelig sparsommelig for å kunme tilby dere både det ene og det andre. Og for all del, mye mulig hun har fått det til å gå rundt mens hun var i arbeid. Men som pensjonist, hvor pensjonen gjerne står i stil med det underbetalte yrke, vell da blir det ikke all verden å rutte med. I tillegg til at det er stor sannsynlighet for at man både blir godt oppi 80 og 90 åra før man parkerer tøflene. hadde 100% bedt henne enten testamentere vekk min andel eller brukt de til opplevelser for seg selv/alle/familen/venninder mens helsa fortsatt er inntakt. Anonymkode: 896dd...9ff Hvorfor skal ikke ts får arve sin mor, hvorfor skal hun testamentere den bort til andre? Tror faktisk jeg som mor hadde blitt litt såra over et sånt forslag, når mitt ønske var å hjelpe barn/barnebarn. Anonymkode: 935dd...bcb 22 2 13 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2024 #11 Del Skrevet 22. desember 2024 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Hadde aldri selv kunne tatt i mot pengegaver av størrelse som voksen. Så hadde 100% bedt henne donert "min andel" til et veldedig formål, eller brukt de på en større ferie/opplevelse for alle. Anonymkode: 896dd...9ff Hvis alternativet er å arve dem så vil du vel uansett motta en pengegave i voksen alder. Om du vil donere dem til et godt formål så er det ditt valg. Anonymkode: 0ca2c...be1 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2024 #12 Del Skrevet 22. desember 2024 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Snakket ikke om at hun ikke har vært/er omsorgsfull. Men at jeg som voksen i normalt lønnet arbeid aldri hadde tatt i mot pengegaver av størrelse fra noen, og i hvertfall ikke fra et eldre familie medlem som med dine ord har " Hun jobber i et praktisk og tungt yrke som hele veien har vært underbetalt". Underbetalt arbeid er sjelden veien til rikdom, og sannsynligvis har hun levd uhorvelig sparsommelig for å kunme tilby dere både det ene og det andre. Og for all del, mye mulig hun har fått det til å gå rundt mens hun var i arbeid. Men som pensjonist, hvor pensjonen gjerne står i stil med det underbetalte yrke, vell da blir det ikke all verden å rutte med. I tillegg til at det er stor sannsynlighet for at man både blir godt oppi 80 og 90 åra før man parkerer tøflene. hadde 100% bedt henne enten testamentere vekk min andel eller brukt de til opplevelser for seg selv/alle/familen/venninder mens helsa fortsatt er inntakt. Anonymkode: 896dd...9ff Du er helt bak mål! Anonymkode: 4ebbb...1ae 5 1 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2024 #13 Del Skrevet 22. desember 2024 https://www.familieadvokatene.no/Arv https://no.m.wikipedia.org/wiki/Arveavgift «Arveavgift Den bortfalt i 2014, men er varslet innført på nytt dersom Arbeiderpartiet vinner valget i 2021.» Dette har tydeligvis ikke skjedd, men det er en joker. Penger du får som gave nå har ingen avgift, mens penger du får som arv i fremtiden kan (potensielt) bli avgiftsbelagt. Jeg ville ha tatt imot pengene nå, satt dem i fond og latt dem stå der til egne barn trenger dem, og gjort dem oppmerksom på kilden. Anonymkode: 0ca2c...be1 3 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2024 #14 Del Skrevet 22. desember 2024 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Min mor har tatt gode valg i livet og vi barna har blitt opplært deretter. Fra vi var veldig unge, rundt 4-6 år har vi hatt egne oppgaver i huset. Vi hentet ved, var med på husvask, var med på stell utendørs. Med tiden ble det oppgaver utfra alder og hver gang fikk vi en belønning. Vi ble tidlig med på mors handletur med handleliste og budsjett. Hun inkluderte oss i det økonomiske i hverdagen utfra alder og forståelse. Hun sa alltid "Jeg er ikke god i matte og teori, men jeg kan pluss og minus, så har jeg forstått prosentregning med tiden." Hun jobber i et praktisk og tungt yrke som hele veien har vært underbetalt. Hun ble tidlig alene med oss 3 barna og faren vår sleit med gjeld, så det var bare henne. Vi har alle blitt motivert på det vi ikke er fullt så gode på og blitt rost for det vi er flinke til. Hun har virkelig sett oss. Nå er vi 36-42 år og veletablerte alle sammen. Da vi sto til konfirmasjon hadde hun låst av 30 000 til hver av oss. Dette var til førerkort på moped og bil. Faren vår kunne hjelpe oss med vår første billige bruktbil. Da vi var klare for boligkjøp ble vi overrasket med 200 000 hver. Dette hadde hun spart opp over lengre tid. Gjennom tiden har hun hjulpet med stort og smått, da min bror mistet jobben og når vi har fått barn. Nå går hun av med pensjon neste år, 67 år gammel. Hun sier at hun har god råd som pensjonist pga egen sparing så spørsmålet hennes er hvordan vi ønsker arven fordelt. Hun kan gi oss 40 000 hver hvert år frem til hun dør eller vi kan regne med at den summen er spart opp til oss den dagen hun er borte. Vi ønsker selvfølgelig ikke at hun skal dø fra oss. Hun med alle svarene, oppskriftene, gode ordene og all støtten. En fantastisk bestemor på alle måter. Om det er stebarnebarn eller fosterbarn så er alle like inkludert hos henne. Hun ønsker å vite vårt ønske før hun går av med pensjon og jeg vet virkelig ikke hva jeg skal svare. Hva hadde dere valgt? Anonymkode: aa18b...c38 Jeg gir barnet mitt (voksent, 35 år, to barn) litt større summer her og der. Gjør det egentlig når jeg føler for det, ingen spesielle rutiner på det Da føler hun mindre på at det er forskudd på arv også. Dog kommer jeg også til å etterlate meg større summer når jeg dør, synes bare det gir meg en god trygghet å vite at barnet mitt får en god pensjonisttilværelse når jeg dør. Anonymkode: 4ebbb...1ae 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2024 #15 Del Skrevet 22. desember 2024 «Hun kan gi oss 40 000 hver hvert år frem til hun dør eller vi kan regne med at den summen er spart opp til oss den dagen hun er borte.» Hva er «den summen»? Vet hun hvor lenge hun skal leve da? Anonymkode: 4c111...678 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2024 #16 Del Skrevet 22. desember 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): «Hun kan gi oss 40 000 hver hvert år frem til hun dør eller vi kan regne med at den summen er spart opp til oss den dagen hun er borte.» Hva er «den summen»? Vet hun hvor lenge hun skal leve da? Anonymkode: 4c111...678 Hvis hun er 67 nå og har 40.000 x 20 x antall barn så er det vel rimelig å si at hun kan stå inne for utsagnet. Anonymkode: 0ca2c...be1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2024 #17 Del Skrevet 22. desember 2024 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Hun sier hun har nok til det og. Anonymkode: aa18b...c38 Har hun tenkt nøye over at hun kan leve mer enn 30 år til. Det å tømme boet for 160000 hvert år blir fort mye penger. Anonymkode: feb0e...e11 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2024 #18 Del Skrevet 22. desember 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): «Hun kan gi oss 40 000 hver hvert år frem til hun dør eller vi kan regne med at den summen er spart opp til oss den dagen hun er borte.» Hva er «den summen»? Vet hun hvor lenge hun skal leve da? Anonymkode: 4c111...678 Hun snakket om at de fleste før henne lever til de er 90/92. Hun er ellers i veldig god form, så det kan skje henne også. Anonymkode: aa18b...c38 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2024 #19 Del Skrevet 22. desember 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Har hun tenkt nøye over at hun kan leve mer enn 30 år til. Det å tømme boet for 160000 hvert år blir fort mye penger. Anonymkode: feb0e...e11 Hun snakket om at hun har 1 650 000 på konto. Anonymkode: aa18b...c38 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hengebuksvinet Skrevet 22. desember 2024 #20 Del Skrevet 22. desember 2024 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Min mor har tatt gode valg i livet og vi barna har blitt opplært deretter. Fra vi var veldig unge, rundt 4-6 år har vi hatt egne oppgaver i huset. Vi hentet ved, var med på husvask, var med på stell utendørs. Med tiden ble det oppgaver utfra alder og hver gang fikk vi en belønning. Vi ble tidlig med på mors handletur med handleliste og budsjett. Hun inkluderte oss i det økonomiske i hverdagen utfra alder og forståelse. Hun sa alltid "Jeg er ikke god i matte og teori, men jeg kan pluss og minus, så har jeg forstått prosentregning med tiden." Hun jobber i et praktisk og tungt yrke som hele veien har vært underbetalt. Hun ble tidlig alene med oss 3 barna og faren vår sleit med gjeld, så det var bare henne. Vi har alle blitt motivert på det vi ikke er fullt så gode på og blitt rost for det vi er flinke til. Hun har virkelig sett oss. Nå er vi 36-42 år og veletablerte alle sammen. Da vi sto til konfirmasjon hadde hun låst av 30 000 til hver av oss. Dette var til førerkort på moped og bil. Faren vår kunne hjelpe oss med vår første billige bruktbil. Da vi var klare for boligkjøp ble vi overrasket med 200 000 hver. Dette hadde hun spart opp over lengre tid. Gjennom tiden har hun hjulpet med stort og smått, da min bror mistet jobben og når vi har fått barn. Nå går hun av med pensjon neste år, 67 år gammel. Hun sier at hun har god råd som pensjonist pga egen sparing så spørsmålet hennes er hvordan vi ønsker arven fordelt. Hun kan gi oss 40 000 hver hvert år frem til hun dør eller vi kan regne med at den summen er spart opp til oss den dagen hun er borte. Vi ønsker selvfølgelig ikke at hun skal dø fra oss. Hun med alle svarene, oppskriftene, gode ordene og all støtten. En fantastisk bestemor på alle måter. Om det er stebarnebarn eller fosterbarn så er alle like inkludert hos henne. Hun ønsker å vite vårt ønske før hun går av med pensjon og jeg vet virkelig ikke hva jeg skal svare. Hva hadde dere valgt? Anonymkode: aa18b...c38 Jeg hadde bedt henne begynne å bruke mer penger på seg selv. Har det litt på samme måte med svigermor. Hun har vært enke i en årrekke, og slitt for å holde på hus og hjem. I et sliteryrke, der hun ikke fikk spesielt godt betalt. Unger og svigerbarn har nå vært tydelige med henne. Vi ønsker du reiser og opplever ting, kjøper det du har lyst på i hverdagen. Du har gjort jobben din, nå står barna på egne ben. 6 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå