Sirah Skrevet 23. desember 2024 #141 Del Skrevet 23. desember 2024 Akkurat julaften er vel ikke den dagen man trenger å være prinsippfast i matveien… Sleng oppi noen pølser og bruk det samme tilbehøret. Så kan alle spise noe de liker Mener så klart ikke at man skal lage en helt egen matrett til ungene, men akkurat julaften kan man vel strekke seg litt. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2024 #142 Del Skrevet 23. desember 2024 AnonymBruker skrev (På 22.12.2024 den 1.22): Lag ribbe med tilbehør til barna da, hva er problemet med det? Anonymkode: 926bd...98f Er ekkelt 🤮 Anonymkode: 2b41f...ea6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2024 #143 Del Skrevet 23. desember 2024 Har ei jente som snart er tenåring. Hun har alltid vært kresen, det er bare få ting hun liker. Dette gjelder middagsmat, brød, kaker og snop - lista over ting hun spiser er veldig kort. Hun er flink å smake på ting, men liker som oftest ikke det hun smaker på. Hun liker ikke poteter, kålrabistappe, pølse, medisterkaker - og heller ikke riskrem, karamellpudding osv. Så på julaften får hun pizza og is til dessert - men helt vanlig sjokoladeis uten noe spesielt i 😅 Har fått mange tips opp igjennom, bl.a 'hun spiser når hun blir sulten nok' - men nei, da gikk hun en gang flere dager uten mat og holdt på å svime av. Ingen god idé. Hun har også blitt veldig tynn, så hun får det hun liker. Anonymkode: 39a0e...691 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2024 #144 Del Skrevet 23. desember 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Snurtne vil-ikke-voksne som tror julaften er for dem og at barn skal holde kjeft? Anonymkode: e7ab1...0b9 Korrekt 🙋🏼♀️ Anonymkode: 214ad...6af 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2024 #145 Del Skrevet 23. desember 2024 Vi har hatt medisterkaker og vossakorv til barna Anonymkode: 5eed1...910 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2024 #146 Del Skrevet 23. desember 2024 AnonymBruker skrev (På 22.12.2024 den 1.17): Det er pinnekjøtt som blir julemiddagen her i huset, men barna er ikke så veldig glade i det. Ønsker tips til alternativ mat evt tilbehør de kan like. Anonymkode: c173c...446 Har dere bare pinnekjøtt til julemiddag? Her er det julepølse og kjøttkaker inntil evt ribbe. Alle får noe de liker. Og alle kan forsyne seg av det de måtte ønske. Anonymkode: 98815...6ab Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2024 #147 Del Skrevet 23. desember 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Har ei jente som snart er tenåring. Hun har alltid vært kresen, det er bare få ting hun liker. Dette gjelder middagsmat, brød, kaker og snop - lista over ting hun spiser er veldig kort. Hun er flink å smake på ting, men liker som oftest ikke det hun smaker på. Hun liker ikke poteter, kålrabistappe, pølse, medisterkaker - og heller ikke riskrem, karamellpudding osv. Så på julaften får hun pizza og is til dessert - men helt vanlig sjokoladeis uten noe spesielt i 😅 Har fått mange tips opp igjennom, bl.a 'hun spiser når hun blir sulten nok' - men nei, da gikk hun en gang flere dager uten mat og holdt på å svime av. Ingen god idé. Hun har også blitt veldig tynn, så hun får det hun liker. Anonymkode: 39a0e...691 Sånn var sønnen min også, og jeg følte veldig på at alle syns han var bortskjemt som fikk lov til å holde på sånn. Men han var så sensitiv på lukt og smak at han ikke klarte å spise,og nei- de spiser ikke når de blir sultne heller. Men det skjedde ting etterhvert. Han smakte på mer og mer,og nå som han er voksen spiser han faktisk det meste! Både julemat og annet! Anonymkode: e5597...8a9 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2024 #148 Del Skrevet 23. desember 2024 AnonymBruker skrev (På 22.12.2024 den 1.17): Det er pinnekjøtt som blir julemiddagen her i huset, men barna er ikke så veldig glade i det. Ønsker tips til alternativ mat evt tilbehør de kan like. Anonymkode: c173c...446 Vi har alltid vossakorv i tillegg så barna spiser nok litt mer pølse enn pinnekjøtt de første årene, men alle barna må smake på alt. De lærer seg å like pinnekjøtt etterhvert. Hadde ikke kommet på tale å lage «egen» middag til dem. Her i huset lærer heller barna seg å like maten gradvis. Anonymkode: 62338...4a1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2024 #149 Del Skrevet 23. desember 2024 AnonymBruker skrev (16 timer siden): Heller snurtne vil-ikke-barn fordi de må spise mat de liker før de får åpne pakker, enn snurtne vil-ikke-voksne som ikke unner unger å få spise noe godt på julaften! Den eneste grunnen jeg hittil har sett for å ikke serverere unger pølse på julaften er 'jeg vil ikke, sådetså'. Anonymkode: d8502...2cc Pinnekjøtt er godt. De får lære seg å like det. Anonymkode: 1860c...2e8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2024 #150 Del Skrevet 23. desember 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Har ei jente som snart er tenåring. Hun har alltid vært kresen, det er bare få ting hun liker. Dette gjelder middagsmat, brød, kaker og snop - lista over ting hun spiser er veldig kort. Hun er flink å smake på ting, men liker som oftest ikke det hun smaker på. Hun liker ikke poteter, kålrabistappe, pølse, medisterkaker - og heller ikke riskrem, karamellpudding osv. Så på julaften får hun pizza og is til dessert - men helt vanlig sjokoladeis uten noe spesielt i 😅 Har fått mange tips opp igjennom, bl.a 'hun spiser når hun blir sulten nok' - men nei, da gikk hun en gang flere dager uten mat og holdt på å svime av. Ingen god idé. Hun har også blitt veldig tynn, så hun får det hun liker. Anonymkode: 39a0e...691 Herregud, det er jo helt krise! Ikke fra et møblert hjem dere med andre ord. Hun kommer til å få trøbbel senere i livet når hun blir bedt bort, får svigerfamilie osv. at du ikke skjems Anonymkode: 62338...4a1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2024 #151 Del Skrevet 23. desember 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Pinnekjøtt er godt. De får lære seg å like det. Anonymkode: 1860c...2e8 Eh… er dette argumentet ditt? Siden du syns det er godt, så skal alle lære seg å like det? 😂 Anonymkode: 214ad...6af 2 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2024 #152 Del Skrevet 23. desember 2024 AnonymBruker skrev (På 22.12.2024 den 8.05): Det er i alle fall viktig at de som har en spiseforstyrrelse - som ARFID er klassifisert som - får diagnose og behandling. Ikke at å ikke like pinnekjøtt er en spiseforstyrrelse - det er ikke engang å være kresen. Anonymkode: d8502...2cc Jeg har et barn med en diagnose. Diagnose er ikke en magisk trylleformel som løser alle problemer. Terapi og medisiner har i vårt tilfelle hatt liten effekt. Det at du formelt er «annerledes» gir deg fint lite i en verden hvor du må forholde deg til andre mennesker og normer. I følge psykologen vår så et dette ingen eksakt vitenskap. Man må gå igjennom en haug av spørreskjema, og så får man en diagnose hvis man scorer over en terskel. Og antallet som får en diagnose har eksplodert. Hvorvidt det skyldes under-diagnostisering i gamle dager eller over-diagnostisering i dag kan man vel diskutere. Anonymkode: 27b57...fda Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2024 #153 Del Skrevet 23. desember 2024 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Har dere bare pinnekjøtt til julemiddag? Her er det julepølse og kjøttkaker inntil evt ribbe. Alle får noe de liker. Og alle kan forsyne seg av det de måtte ønske. Anonymkode: 98815...6ab Bare? Pinnekjøtt er jo en julemiddag. Skal det lages ribbe, kalkun, lutefisk i tillegg? Anonymkode: 1860c...2e8 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2024 #154 Del Skrevet 23. desember 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Eh… er dette argumentet ditt? Siden du syns det er godt, så skal alle lære seg å like det? 😂 Anonymkode: 214ad...6af Å lære seg å spise samme mat som de andre ved bordet er god sosial læring i seg selv, og det er i overført betydning en lærdom i at man ikke er verdens navle. Mange unge voksne lider i dag av troen på at de er «spesiell» og at alle andres plikt er å føye dem. Den andre siden av dette er at de voksne bør prøve å dempe konflikter rundt spising, å unngå tvang. Spesielt på julaften. Derfor foreslår jeg å dampe vossakorv sammen med kjøttet. Det passer godt til (også for voksne) og med rotmos og potet så burde det være rom for å finne noe man liker. Anonymkode: 27b57...fda 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2024 #155 Del Skrevet 23. desember 2024 I min familie er ribbe og riskrem tradisjon. Men vi barna har alltid fått noe annet når vi ikke har likt det. Som min mor alltid har sagt, på julaften skal alle få spise noe de synes er kjempegodt! Etter en årrekke med oss barna + søskenbarn, 6 stk tilsammen, har bonusmenyen vært innom (det jeg kan huske) wienerpølser, tomatsuppe, risengrynsgrøt, havregrøt, karbonadesmørbrød, spagetti med tomatsaus, lasagne, vårruller, loff med sjokade, brokkoli med grillkrydder, frossenpizza, grønnsaksuppe og pommes frites med ketchup. På dessertfronten har vi vært innom sjokoladepudding, lollipop, tress-is og Dent-pastiller 😂 Det har vært null krangling om mat og god stemning ved bordet! Og i løpet av tenåra har vi alle sammen gått over til ribbe og riskrem helt av oss selv, med unntak av en vegetarianer som spiser vegisterkaker sammen med ribbetilbehøret. Nå har ikke jeg egne barn, men jeg følger samme filosofi når jeg har barn på besøk til spesielle anledninger. Da skal alle få kose seg! Anonymkode: 9cc0d...3c7 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2024 #156 Del Skrevet 23. desember 2024 Me har heimelaga karbonade i brun saus til. Populært her, men sikkert meir vanleg med pølse. Vossakorv er godt. Anonymkode: c2c39...8f7 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2024 #157 Del Skrevet 23. desember 2024 AnonymBruker skrev (På 22.12.2024 den 3.06): Dere har vel ikke bare pinnekjøtt? Vi har pølser og medisterkaker til , det liker ofte barns Anonymkode: 706e0...589 Så vidt eg veit, er det like vanleg å servere pinnekjøt med pølse/medisterkaker som å servere det åleine. Anonymkode: c2c39...8f7 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2024 #158 Del Skrevet 23. desember 2024 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Herregud, det er jo helt krise! Ikke fra et møblert hjem dere med andre ord. Hun kommer til å få trøbbel senere i livet når hun blir bedt bort, får svigerfamilie osv. at du ikke skjems Anonymkode: 62338...4a1 Haha, uff jeg er glad jeg ikke lar sånne kommentarer gå innpå meg gitt 😂 Du vet null og niks om hvor møblert vårt hjem er 😅 Anonymkode: 39a0e...691 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2024 #159 Del Skrevet 23. desember 2024 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Sånn var sønnen min også, og jeg følte veldig på at alle syns han var bortskjemt som fikk lov til å holde på sånn. Men han var så sensitiv på lukt og smak at han ikke klarte å spise,og nei- de spiser ikke når de blir sultne heller. Men det skjedde ting etterhvert. Han smakte på mer og mer,og nå som han er voksen spiser han faktisk det meste! Både julemat og annet! Anonymkode: e5597...8a9 Takk for svar, det gir jo håp om at hun kan utvide repertoaret sitt i matveien etter hvert 😊 Hun synes jo selv ikke det er noe gøy at så mye smaker vondt og har veldig lyst å like ting. Anonymkode: 39a0e...691 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2024 #160 Del Skrevet 23. desember 2024 Vokst opp med at man kan spise tilbehøret - potet og vossakorv i vårt hjem. Pinnekjøtt er jo polarisende mat - noen elsker det, men det er også mat selv en del voksne ikke opplever som kos og eventuelt må tvinge i seg... Heier på alle som ikke truer mat i barna❤ Anonymkode: 3302b...609 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå