Gå til innhold

Barna liker ikke pinnekjøtt, hva serverer jeg?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (47 minutter siden):

Jeg vil bare si… jeg er oppvokst med å spise kokt torsk på julaften, med kokte gulrøtter, kokte poteter og smeltet smør. 

Hver eneste jul var en KAMP, mamma prøvde desperat å få i oss noe som helst julemat, men for å være ærlig gikk jeg heller sulten… Det var ikke noe hyggelig stemning, men på død og liv skulle vi tvinges til å like den HERSENS juletorsken. Desserten var multekrem - jeg spiste ikke det heller. 

Så det er klart jeg gledet meg til gavene - endelig noe for oss barna!, men jaggu var jeg for utålmodig og grådig da :( 

julen var egentlig ikke noe særlig magisk. Det var sure og stressa voksne, lite oppmerksomhet til oss barna, lite til ingen tilrettelegging. Vi måtte se hele Sølvguttene-sendingen og, og da fikk vi ikke lov til å si noe en gang… 

og til middag ble det mye alkohol… vi var ikke akkurat i fokus, vi barna! Ikke st jeg forventet 100% fokus, men det var jo mest som om vi var i veien…

…. og sånn skal IKKE mine barn ha det. Ikke at de vokser opp med at ALT skal handle om dem, men her tar vi hensyn til alle så langt det går. Alle skal føle seg inkludert på julaften. Man skal smake på maten (som man gjør de 364 andre dagene i året), men man skal kunne spise seg mett og fornøyd på noe man ikke brekker seg av tanken på. 

Jeg får så vondt av å lese alle som er så prinsippfaste på julaften at de ikke ønsker å skape en magisk og god stemning for alle rundt bordet. Rett og slett SMERTEFULLT å lese. 

Anonymkode: 214ad...6af

Hva er magisk med vil-ikke-barn, som blir snurtne av å ikke få det som de vil?

Anonymkode: 1860c...2e8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Ungene får spise det som er servert, evt kun tilbehøret. Hvis ikke, får de gå sultne.

Slutt å skjem de bort. Du driver ikke restaurant.

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg feirer heller jul med "snurtne vil-ikke-barn" enn kjipe prinsippfaste voksne som syns at dårlig oppførsel er greit så lenge den kommer fra noen verdige voksne! 

Hva er forskjellen på de snurtne vil-ikke-barna fra de snurtne vil-ikke-voksne? Min toleranse for uspiselige barn (no pun inteded!) er mye høyere enn for uspiselige voksne! 

• Liker 3
  • Hjerte 2
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personlig serverer jeg ikke noe annet enn pinnekjøtt. Av tilbehør har vi surkål, kålrabistappe og poteter. De som ikke vil ha pinnekjøtt de får spise tilbehøret. Julaften eller ikke, vi spiser det som blir servert. 

Men jeg ser andre serverer pølse sammen med kjøttet. Så det kan du jo dampe samtidig, og fortsatt ha samme tilbehøret. 

Anonymkode: 01535...23c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Heller snurtne vil-ikke-barn fordi de må spise mat de liker før de får åpne pakker, enn snurtne vil-ikke-voksne som ikke unner unger å få spise noe godt på julaften! 

Den eneste grunnen jeg hittil har sett for å ikke serverere unger pølse på julaften er 'jeg vil ikke, sådetså'.

Anonymkode: d8502...2cc

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Heller snurtne vil-ikke-barn fordi de må spise mat de liker før de får åpne pakker, enn snurtne vil-ikke-voksne som ikke unner unger å få spise noe godt på julaften! 

Den eneste grunnen jeg hittil har sett for å ikke serverere unger pølse på julaften er 'jeg vil ikke, sådetså'.

… rekk opp en hånd de som lurer på hvor noen barn får sin kjipe oppførsel fra…. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Det er pinnekjøtt som blir julemiddagen her i huset, men barna er ikke så veldig glade i det. Ønsker tips til alternativ mat evt tilbehør de kan like.

Anonymkode: c173c...446

her får de tilbehøret ,de liker det

Anonymkode: fa3dc...d04

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

Pinnekjøtt: ulikt alt annet man er vant til å spise, sterk lukt og veldig salt: forståelig at det ikke faller i smak

Surkål: Lett at magen reagerer på mye kål. Smaken er syrlig og bitter og bittert er smaksløk som mange reagerer på. Lukter også veldig sterkt.  

Kålrabistappe har også litt bitter smak og veldig kornete konsistens, forståelig at det ikke er lett å spisse

Potet er helt smaksløs og blir da kjedelig

Om saus/sjy etter damping, kan bli for salt, mange liker ikke sjy

Ertestiung, spyfarge og rar konstistens. 

Selv mye typer pølser kan være for salt eller for mye fett.

Er man typen uten sensitiv luktesans og godtar alt mulig så fungerer nok pinnekjøtt fra man er liten, men det er mange nok barn og voksne uten ARFID hvor det bare blir for mye smak og konstistens at det ikke smaker godt. Like mye som noen ikke liker kaffe eller lakris. (Jeg liker ikke kaffe) Jeg sliter med bitterhet i kaffe og mørk sjokolade. Jeg er ikke glad i salt heller, det blir bare for mye, selv potetgull med salt har vært uspiselig siden jeg var liten.  Jeg har jo prøvd å spise mye. 

Har selv ett barn som spiser det meste og ett barn som er enda mer kresent enn meg, så vi tilpasser så det ikke kun blir poteter (ikke pinnekjøtt her). Drikker ikke brus og liker ikke godteri så det handler ikke om å spare seg til sånt heller. Julemiddag  hadde kun blitt forbundet med hatmat og voksnes makt uten tilpasning og vi kan lese om nok av de som har fått kjipe juler. 

Så om alt er godt for deg så tenk bare at alle er ikke så heldige.  Det er ikke gøy å ha aversjon mot mat.

Anonymkode: 3ad87...35d

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

tuppa skrev (18 timer siden):

Her blir det pinnekjøtt for de voksne, og fiskekaker for de små 😁

Samme her, favoritt her 🙂

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Pinnekjøtt: ulikt alt annet man er vant til å spise, sterk lukt og veldig salt: forståelig at det ikke faller i smak

Surkål: Lett at magen reagerer på mye kål. Smaken er syrlig og bitter og bittert er smaksløk som mange reagerer på. Lukter også veldig sterkt.  

Kålrabistappe har også litt bitter smak og veldig kornete konsistens, forståelig at det ikke er lett å spisse

Potet er helt smaksløs og blir da kjedelig

Om saus/sjy etter damping, kan bli for salt, mange liker ikke sjy

Ertestiung, spyfarge og rar konstistens. 

Selv mye typer pølser kan være for salt eller for mye fett.

Er man typen uten sensitiv luktesans og godtar alt mulig så fungerer nok pinnekjøtt fra man er liten, men det er mange nok barn og voksne uten ARFID hvor det bare blir for mye smak og konstistens at det ikke smaker godt. Like mye som noen ikke liker kaffe eller lakris. (Jeg liker ikke kaffe) Jeg sliter med bitterhet i kaffe og mørk sjokolade. Jeg er ikke glad i salt heller, det blir bare for mye, selv potetgull med salt har vært uspiselig siden jeg var liten.  Jeg har jo prøvd å spise mye. 

Har selv ett barn som spiser det meste og ett barn som er enda mer kresent enn meg, så vi tilpasser så det ikke kun blir poteter (ikke pinnekjøtt her). Drikker ikke brus og liker ikke godteri så det handler ikke om å spare seg til sånt heller. Julemiddag  hadde kun blitt forbundet med hatmat og voksnes makt uten tilpasning og vi kan lese om nok av de som har fått kjipe juler. 

Så om alt er godt for deg så tenk bare at alle er ikke så heldige.  Det er ikke gøy å ha aversjon mot mat.

Anonymkode: 3ad87...35d

Jeg tror du misforsto - jeg mener at oppførselen til de kjipe voksne som ikke tilretterlegger for barna er de som lager den dårlige oppførselen de selv er så imot hos barna… 

gir det mening? Jeg er på tilrettelegging på julaften-siden her :) 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi serverer pinnekjøtt, ribbe, nøttestek, julepølser og medisterkaker. Alt dette har det samme tilbehøret. Vi blir rundt 20 til bords, og alle får noe de liker. Til dessert er det riskrem, sjokoladepudding, gele, dronning maud og is. 

Er vant til dette selv fra barndommen, MEN husker flest juler hvor jeg ikke åt noenting uansett hvor mye jeg likte maten på bordet. Husker jeg var så spent på gavene at jeg ikke klarte å spise noenting. Og så husker jeg mange småturer ut på kjøkkenet for å ta en bit ribbe der og en kald gulrot her osv. Har overlevd helt fint med å ikke spise middag på julafta mange år😅

Anonymkode: fbaae...a23

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Unnskyld, men dette må være den mest horrible påstanden jeg noengang har fått presentert.

Barna har så ekstremt godt av å lære seg om tradisjoner. At man samles, at middagen er høytidelig. Ikke at de skal få pølse i brød og kjøttboller som de får hele jæskla tiden.

Anonymkode: 363bf...2ac

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (44 minutter siden):

Barna har så ekstremt godt av å lære seg om tradisjoner. At man samles, at middagen er høytidelig. Ikke at de skal få pølse i brød og kjøttboller som de får hele jæskla tiden.

Ribbedame fra tidligere i tråden her - er det virkelig så ille at det gjøres tilpasninger som å ha litt julepølse, medisterkaker eller sossiser ved siden av som helt fint passer til resten av tilbehøret?

Jeg som ikke vet bedre har alltid trodd at vossakorv var en naturlig del av et pinnekjøttmåltid. Mulig julepølse og medisterkaker heller ikke er naturlig del av et ribbemåltid. Men det er slik jeg alltid har fått det servert fra jeg var barn. Og mener å huske at det var perioder jeg var mer glad i medisterkakene enn ribbe, mens andre perioder var det utrolig digg å knaske ribbesvor. Da det etter hvert ble barnebarn i familien pleide vi å ha nissepølser i tillegg for at de minste gjestene skulle ha noe som garantert falt i smak. De syntes det var veldig stas at dette var noe som var spesielt for dem, i tillegg til alt det andre gode som sto på bordet. Slik fikk de føle seg både inkludert og samtidig litt spesielle på en god måte. Da var det lettere å smake på litt av alt, og etter hvert så vokste de fra disse nissepølsene og spiste det samme som oss andre. 

Poenget er at vi klarte å tilpasse måltidet slik at det var tradisjonelt, men samtidig tilpasset de yngste gjestene, slik at alle kunne ha en følelse av å spise det samme. 

Anonymkode: bb47a...404

• Liker 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Det står du fritt til å mene. Jeg mener det er viktig at ungene lærer at julaften er hyggelig, at det ikke trenger å være så høytidelig, men at vi er sammen, spiser sammen, snakker sammen, gjør ting sammen, at det er rom for dem og deres glede i de voksnes tradisjoner.

Det er slik jeg er vokst opp og oppdratt. Min strikte farmor laget karbonader til min kusine som ikke likte pinnekjøtt - med ketchupflaska på bordet - fordi julaften skal ungene få noe de liker til middag. Det er samme farmor som ikke satte frem litt overstekte julekjeks til gjester, som hadde nystrøket hvit duk, klassisk husmor vokst opp i mellomkrigstiden der alt var på stell, ned til nystrøkne underbukser. 

Jeg har en datter som er ekstremt sær i matveien (hun har Asperger og sannsynligvis ARFID), som i alle år har spist grillpølser på julaften - med kniv og gaffel. I år foreslo min far at han kan koke litt spaghetti til henne også, det er null problem, bare hun har en hyggelig dag og vil sitte sammen med oss. Den viktigste tradisjonen i vår familie er nemlig å være sammen, ingen verdslige tradisjoner er verdt å ofre samholdet for i våre øyne. 

• Liker 2
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hos oss er det vanlig med tilbehør til pinnekjøtt:

Poteter, rosenkål, kålrotstappe, andre grønnsaker man føler for, og ikke minst også pølser og medisterkaker.

Jeg er vandt til at barn gjerne ikke liker pinnekjøttet, men de spiser det andre som er rundt, der pølser spesielt faller godt i smak.

Anonymkode: 83e58...1fb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Du skjønte altså INGENTING av det innlegget?

Anonymkode: e7ab1...0b9

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Snurtne vil-ikke-voksne som tror julaften er for dem og at barn skal holde kjeft?

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Er sååååå glad for at jeg er så open-minded at jeg forstår at din tradisjon ikke trenger å være det samme som min tradisjon. 

Altså, de som liker det "jæskla" illeluktende ihjelkokte sauekjøttet sitt får selvsagt ha det i fred. Men i MITT hus på julaften - aldri verden! 😉

• Hjerte 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Handler det ikke om å spise det man liker aller best på julaften? Vi har ikke "tradisjonell" julemat siden vi ikke er begeistret for det alle sammen, så vi spiser indrefilét av elg med deilig tilbehør. Dette liker vi alle, så vi gleder oss alle til julaften og vår julemat. Det ville jo vært det samme med dessert, vi lager en dessert vi digger og ikke en dessert som vi ikke liker. Superenkelt😊 Det å samles rundt ett godt måltid er det viktigste💗

Anonymkode: 620c9...23c

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vår julemeny har alltid vært pinnekjøtt, potet, kålrotstappe, ertestuing, rødkål, surkål, medisterkaker og julepølser. Sistnevnte hives bare oppi med pinnekjøttet på slutten. Er først i voksen alder jeg har oppdaget at pinnekjøtt i sin orginale form ser fryktelig stusslig ut på tallerkenen🙈😂

Anonymkode: 0e53a...441

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...