Gå til innhold

Barna liker ikke pinnekjøtt, hva serverer jeg?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Pinnekjøtt.... Man spiser det man får servert. 

Anonymkode: cf2b0...3c5

Akkurat slik man skaper de hyggelige minnene om juleaften 🙈

Anonymkode: f0dc4...7a8

• Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Lurer på om foreldrene som tvinger i barna julemat barna ikke liker, er de samme som klager over at barna bare bryr seg om gavene?

Anonymkode: 214ad...6af

Det er de samme som selv vokste opp i dysfunksjonelle hjem der julen var forbundet med krangling, stress og alkohol.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kalkun! Det er en godt alternativ til den fete maten som mange barn ikke liker. Har en mamma som lager alternativer til sine voksne barn og små barnebarn, heldigvis. Så der er det kalkun med stuffing som alternativ til pinnekjøtt.

Anonymkode: 445e1...dac

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ungene får spise det som er servert, evt kun tilbehøret. Hvis ikke, får de gå sultne.

Slutt å skjem de bort. Du driver ikke restaurant.

Anonymkode: 1860c...2e8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Fullt firståelig st barna ikke liker det salte pinnekjøttet, de er det minste heldige som klarer å være i samme hus som pinnekjøtt og kan få ulike typer av pølser og kjøttkaker/medisterkaker.  Selv er jeg 45 år og blir fortsatt så kvalm at jeg må spy av å være i hus der det lages pinnekjøtt. Hadde svigers laget det på julaften hadde jeg blitt hjemme. De lagde deg en romjul ci var der og jeg vekslet mellom doen eller gjemte meg på soverommet. 

Anonymkode: 3ad87...35d

Slutt å lage drama.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ungene får spise det som er servert, evt kun tilbehøret. Hvis ikke, får de gå sultne.

Det er julaften. Alle skal få noe de liker. Det er en regel. :opplyser:

Anonymkode: 817af...cc4

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker ikke ribbe. Jeg hater ribbe. Men det er ribbe som serveres på julaften, jeg spiser alt tilbehøret. 

Mvh kvinne 40 år

Anonymkode: 363bf...2ac

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Julaften er ikke dagen for matoppdragelse.

Anonymkode: 26436...6dc

Julaften er absolutt dagen for matoppdragelse. Tradisjoner går foran behov.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Julaften er absolutt dagen for matoppdragelse. Tradisjoner går foran behov.

Unnskyld, men dette må være den mest horrible påstanden jeg noengang har fått presentert.

Anonymkode: d8502...2cc

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

Det er julaften. Alle skal få noe de liker. Det er en regel. :opplyser:

De får lære seg å like maten voksne serverer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

De får lære seg å like maten voksne serverer.

Tull og tøys og ære være min svigermor som lager familieribbe slik at jeg kan få kotelettkam i skiver i stedet for ribbe. :hjertesmil: Og jeg er voksen, godt og vel. Som sjenert, lite barn ville jeg ha blitt knust over å få noe jeg ikke likte på julaften. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Unnskyld, men dette må være den mest horrible påstanden jeg noengang har fått presentert.

Anonymkode: d8502...2cc

Den viktigste tradisjonen må vel være at alle har det så bra som det er mulig å få til?

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det er de samme som selv vokste opp i dysfunksjonelle hjem der julen var forbundet med krangling, stress og alkohol.

Høres ut som oppveksten min det! 🙋🏼‍♀️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg liker ikke ribbe. Jeg hater ribbe. Men det er ribbe som serveres på julaften, jeg spiser alt tilbehøret. 

Mvh kvinne 40 år

Ser du fram til dette måltidet? Føler du deg som et verdsatt familiemedlem?

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil bare si… jeg er oppvokst med å spise kokt torsk på julaften, med kokte gulrøtter, kokte poteter og smeltet smør. 

Hver eneste jul var en KAMP, mamma prøvde desperat å få i oss noe som helst julemat, men for å være ærlig gikk jeg heller sulten… Det var ikke noe hyggelig stemning, men på død og liv skulle vi tvinges til å like den HERSENS juletorsken. Desserten var multekrem - jeg spiste ikke det heller. 

Så det er klart jeg gledet meg til gavene - endelig noe for oss barna!, men jaggu var jeg for utålmodig og grådig da :( 

julen var egentlig ikke noe særlig magisk. Det var sure og stressa voksne, lite oppmerksomhet til oss barna, lite til ingen tilrettelegging. Vi måtte se hele Sølvguttene-sendingen og, og da fikk vi ikke lov til å si noe en gang… 

og til middag ble det mye alkohol… vi var ikke akkurat i fokus, vi barna! Ikke st jeg forventet 100% fokus, men det var jo mest som om vi var i veien…

…. og sånn skal IKKE mine barn ha det. Ikke at de vokser opp med at ALT skal handle om dem, men her tar vi hensyn til alle så langt det går. Alle skal føle seg inkludert på julaften. Man skal smake på maten (som man gjør de 364 andre dagene i året), men man skal kunne spise seg mett og fornøyd på noe man ikke brekker seg av tanken på. 

Jeg får så vondt av å lese alle som er så prinsippfaste på julaften at de ikke ønsker å skape en magisk og god stemning for alle rundt bordet. Rett og slett SMERTEFULLT å lese. 

• Hjerte 9
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Det er pinnekjøtt som blir julemiddagen her i huset, men barna er ikke så veldig glade i det. Ønsker tips til alternativ mat evt tilbehør de kan like.

Anonymkode: c173c...446

Etter å ha lest hele tråden og tenkt gjennom egen barndom (vi spiste ribbe) så blir jeg litt i tvil om jeg har fått servert noe som var tilrettelagt for oss barna, eller om det var "utvidet" for å være barnevennlig eller "inkludert" fordi det var et ønske fra de voksne. For meg var det naturlig tilbehør med medisterkaker og medisterpølser, og jeg trodde pølse var tilsvarende tilbehør til pinnekjøttet. Erterstuing var et tilbehør hos oss, som jeg skjønner kanskje ikke er så vanlig til ribbe, men som jeg tror vi hadde fordi noen av de voksne likte det. 

Jeg har aldri vært begeistret for ribbe, men kan ikke huske julemiddag var et problem i vår "ribbefamile" fordi jeg tok et lite stykke ribbe og spiste meg ellers mett på medister og medisterpølse gjennom barndommen. Men jeg husker godt hvordan mine eldre søsken og de voksne storkoste seg med julemiddagen, og det var også en del av det som gjorde det til julemiddag for min del uten at jeg følte jeg gikk glipp av noe. For meg var lukten av ribbe jul, selv om jeg ikke var så begeistret for akkurat ribba! 

Så i stedet for å lage noe helt annet, er det noe annet som kan passe sammen? Er det for eksempel mulig med medisterkaker eller lignende?

Anonymkode: bb47a...404

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er helt vanlig å servere pølser sammen med pinnekjøtt. Vi hadde gjerne «barnevennlige» pølser da barna var små, og ketchup i små skåler ved siden av.

Anonymkode: f9efd...3df

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Det er pinnekjøtt som blir julemiddagen her i huset, men barna er ikke så veldig glade i det. Ønsker tips til alternativ mat evt tilbehør de kan like.

Anonymkode: c173c...446

Det er mange som serverer Vossakorv til pinnekjøtt. Kanskje du kan servere det til eller steke noen julepølser til? Tilbehøret ellers bør de kunne spise.

Endret av Grüner
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Og du bestemmer ikke hva ts sine barn skal spise...

Anonymkode: e5597...8a9

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...