Rosa Gnom Skrevet 22. desember 2024 #81 Del Skrevet 22. desember 2024 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Det er pinnekjøtt som blir julemiddagen her i huset, men barna er ikke så veldig glade i det. Ønsker tips til alternativ mat evt tilbehør de kan like. Anonymkode: c173c...446 Her har vi vokst opp med begge deler. Ribbe og pinnekjøtt. Hvis barnene ikke spiser det heller så har vi pleid å gi de sossiser / medisterkaker eller lignende. Sossiser og medisterkaker har pleid å falle i smak og hos barnene her ialefall Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2024 #82 Del Skrevet 22. desember 2024 Vi skal ha ribbe, men pølser og medisterkaker, mandelpoteter, kålrabistappe, Waldorf salat og saus. Da plukker barna det de vil ha. Anonymkode: c8f5e...5d5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bacteria Skrevet 22. desember 2024 #83 Del Skrevet 22. desember 2024 Stor pike skrev (46 minutter siden): Ringe barnevernet også kanskje? Nei, skal langt mer til før jeg ringer BV. Det har jeg faktisk aldri gjort. Men det er noe med at man høster det man sår. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2024 #84 Del Skrevet 22. desember 2024 Lurer på om foreldrene som tvinger i barna julemat barna ikke liker, er de samme som klager over at barna bare bryr seg om gavene? Anonymkode: 214ad...6af 2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2024 #85 Del Skrevet 22. desember 2024 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Lag ribbe med tilbehør til barna da, hva er problemet med det? Anonymkode: 926bd...98f Er det noe problem med det??? Anonymkode: d4ec0...891 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2024 #86 Del Skrevet 22. desember 2024 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Pinnekjøtt.... Man spiser det man får servert. Anonymkode: cf2b0...3c5 På julaften gjør man ikke det med små barn! Herregud! Det er lov å lage middagen på julaften litt hyggelig ❤️ Mine foreldre pleide å ta et par pølser til oss barna. Etterhvert var det kun pinnekjøttet vi ville ha. Har gjort det samme med alle våre 4 barn, og nå i voksen/stor alder spiser de pinnekjøtt over pølse 😊 Anonymkode: d4ec0...891 4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2024 #87 Del Skrevet 22. desember 2024 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Det er pinnekjøtt som blir julemiddagen her i huset, men barna er ikke så veldig glade i det. Ønsker tips til alternativ mat evt tilbehør de kan like. Anonymkode: c173c...446 Ribbe. Anonymkode: 30556...ac6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Perfume Skrevet 22. desember 2024 #88 Del Skrevet 22. desember 2024 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Det håper jeg virkelig man gjør julaften Anonymkode: 706e0...589 Nei det gjør ikke vi. Da spiser man det andre. Man har da flust av tilbehør, samt såpass mye desserter osv at det går helt fint. De fleste barn liker jo julepølser etc, så.. Julaften betyr ikke " alt er lov og skal være det beste du vet" for oss. For oss betyr julaften tradisjoner. Men bursdagen dems derimot, da får de velge maten. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2024 #89 Del Skrevet 22. desember 2024 Perfume skrev (16 minutter siden): Nei det gjør ikke vi. Da spiser man det andre. Man har da flust av tilbehør, samt såpass mye desserter osv at det går helt fint. De fleste barn liker jo julepølser etc, så.. Julaften betyr ikke " alt er lov og skal være det beste du vet" for oss. For oss betyr julaften tradisjoner. Men bursdagen dems derimot, da får de velge maten. Hos oss er det tradisjon at om ungene ikke liker noe av julekjøttet, får de noe annet som f.eks grillpølser eller karbonader. Anonymkode: d8502...2cc 1 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2024 #90 Del Skrevet 22. desember 2024 Gi barna noe middagsmat de liker veldig godt, det er jo tross alt julaften! jeg har aldri likt pinnekjøtt, så når jeg var liten fikk jeg pølser, som tenåring fikk jeg bestemme maten selv og da ville jeg ha pizza, som voksen er jeg vegetarianer og ordner hovedretten selv og spiser tilbehør som kålrabistappe osv. Anonymkode: e228c...99f 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2024 #91 Del Skrevet 22. desember 2024 Perfume skrev (10 timer siden): Likte ikke det selv som barn. Da er det vel bare å spise tilbehøret?? Poteter, grønnsaker, kålrotstappe.. kanskje tilogmed noen har medisterkaker eller pølser ved siden av, da er det jo alt!! Man lager vel ikke egne retter for kresne barn?? Jo,på julaften gjør man det! Anonymkode: e5597...8a9 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2024 #92 Del Skrevet 22. desember 2024 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Fullt firståelig st barna ikke liker det salte pinnekjøttet, de er det minste heldige som klarer å være i samme hus som pinnekjøtt og kan få ulike typer av pølser og kjøttkaker/medisterkaker. Selv er jeg 45 år og blir fortsatt så kvalm at jeg må spy av å være i hus der det lages pinnekjøtt. Hadde svigers laget det på julaften hadde jeg blitt hjemme. De lagde deg en romjul ci var der og jeg vekslet mellom doen eller gjemte meg på soverommet. Anonymkode: 3ad87...35d Dette høres ut som en sykdom. Du spyr av lukten av vanlig mat? Gjelde det flere typer mat? Anonymkode: 601ff...68c 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2024 #93 Del Skrevet 22. desember 2024 Hva liker de da? Det enkleste er jo å putte noe oppi sammen med pinnekjøttet og bruke det samme tilbehøret og feks en brun saus. Medisterkaker, kjøttkaker, kjøttboller,pølse,kylling eller annet de liker. Alternativt lage en egen rett,men da blir det selvsagt mer jobb. Det gjør absolutt ingen ting om barna får noe annet på julaften, det skal være et hyggelig måltid for alle. Jeg var ikke så glad i julemat som liten selv,nå elsker jeg det! Anonymkode: e5597...8a9 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anciol Skrevet 22. desember 2024 #94 Del Skrevet 22. desember 2024 (endret) Grandiosa:) Har en 16 år gammel datter som heller ikke liker pinnekjøtt, så hun får sin favoritt grandiosa , men hun må dele halvparten med meg siden jeg ikke tåler fet mat lenger! De andre spiser pinnekjøtt selvsagt:) Endret 22. desember 2024 av Anciol 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ToveM Skrevet 22. desember 2024 #95 Del Skrevet 22. desember 2024 Vokst opp med pølser som dampes med pinnekjøttet på slutten gode wienerpølser, julepølse, eller Vossakorv. Fortsatt med det når jeg fikk egne unger. Nå har jeg alltid vossakorv til blitt en tradisjon. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2024 #96 Del Skrevet 22. desember 2024 Vi har alltid både pinnekjøtt, mør (vestlandet), julepølse, og enten medisterkaker eller noe annet. Eventuelt også ribbe men det har vi droppa siste årene da den ikke er så populær her hjemme. Også har vi rotmos, poteter, Surkål, Rødkål, grønnsaker. Så noe blir alltids spist. Anonymkode: 886fc...f60 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2024 #97 Del Skrevet 22. desember 2024 Ukjente barn for deg (i så måte)? -spør foreldrene, eller sats på at tilbehøret duger, ev sleng med sossisser/andre pølser også. Anonymkode: c674a...a19 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2024 #98 Del Skrevet 22. desember 2024 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Flott! Hva er det egentlig med godt voksne folk som oppfører seg sånn? Mine eks-svigerforeldre var av samme ulla. "Alle må spise det man får servert". Problemet er jo at det gjelder bare det de liker. Når jeg lagde middag når de var på helgebesøk ble det taco, asiatisk og annet litt mer "eksotisk". Husker daværende svigerfar bare satt og pirket i maten på disse middagene.... utrolig gøy! Senere var de sååååå veldig på at de skulle lage maten, slik at de kunne spise "ordentlig mat". For noen tullinger. Anonymkode: e7ab1...0b9 Jeg var litt heldigere med mine eks-svigers De hadde ribbe til jul, men stekte en hel kalkun for min skyld🥰 Nå har vi ribbe, medisterkaker- og pølser pluss prinskorv, rødkål, surkål, tyttebærsyltetøy. I tillegg til kalkun (steker et par kalkunbryst) med rosenkål, brokkoli, gulrot, blomkål og waldorfsalat. Har selvfølgelig to sauser, ribbesaus passer ikke til kalkun, der må det fløtesaus til. Også må det være mandelpoteter. Så hos oss skal det mye til for at noen ikke finner noe de liker, store eller små Men, hadde det vært ønske om noe annet, så hadde vi fiksa det også. Alle skal få favorittjulematen her i huset Til dessert har vi riskrem og multekrem. Har flaks med svigersønnen, han er kokk og står for hele middagen😁 Hadde jeg blitt invitert på julemiddag med pinnekjøtt og kålrabistappe hadde jeg nok heller blitt hjemme! Samme gjelder lutefisk. Ribbe med tilbehør kunne jeg spist, men jeg er ikke så glad i feit mat, så det er ingen favoritt. Anonymkode: 2779c...51a 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2024 #99 Del Skrevet 22. desember 2024 Medisterkaker og julepølse. Kan spises med samme tilbehør som pinnekjøtt. Kalkun. Kan servere med samme tilbehør, evt en ferdig saus og waldorfsalat til. Ribbe. Stek evt dagen i forveien. Lapskaus. Lag en stor gryte så kan dere ha i pinnekjøttrester dagen etter. Anonymkode: ab128...48d 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2024 #100 Del Skrevet 22. desember 2024 Ser mange foreslår ribbe, men det er ikk helt gitt at barn liker det heller. Vi hadde aldri ribbe hjemme da jeg vokste opp, så det har jeg bare spist noen få ganger på julebord der det ikke har vært alternativer. Jeg spiser fortsatt ikke ribbe hvis jeg absolutt ikke må. De små i min familie spiser mest medisterkaker (eventuelt kjøttkaker) og pølse til julemiddag, noen spiser poteter, noen ikke, noen spiser saus, andre ikke. Små barn er ofte ikke glad i rent kjøtt nesten uansett hva det er, unntak er kanskje kalkun/kylling. Jeg mener barn (egentlig alle) må få noe de liker til julemiddag. Medisterkaker og en eller annen form for pølse har veldig mange til middagen uansett, så det er jo det enkleste. Anonymkode: 817af...cc4 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå