Gå til innhold

Barna liker ikke pinnekjøtt, hva serverer jeg?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Det er pinnekjøtt som blir julemiddagen her i huset, men barna er ikke så veldig glade i det. Ønsker tips til alternativ mat evt tilbehør de kan like.

Anonymkode: c173c...446

Steker julepølse ved siden av. Enkelt og greit!

Anonymkode: 73967...fc7

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Perfume skrev (6 timer siden):

Likte ikke det selv som barn. Da er det vel bare å spise tilbehøret?? Poteter, grønnsaker, kålrotstappe.. kanskje tilogmed noen har medisterkaker eller pølser ved siden av, da er det jo alt!! 

Man lager vel ikke egne retter for kresne barn?? 

Det håper jeg virkelig man gjør julaften 

Anonymkode: 706e0...589

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tiuren skrev (2 timer siden):

Om man bedriver oppdragelse resten av året er det ikke nødvendig på julaften :) 

Men jeg ville puttet oppi et par gode&grove pølser, eller stekt en liten ribbe til de som ville ha det. Matlaging er ikke problemet med å steke ribbe, men ekstra styr ved servering. 

Gud bedre , elsker sånne svar 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle dere som gnåler om at man skal spise det man får servert og man lager ikke noe annet til noen, hva er det dere prøver å oppnå? I hverdagen, jada, men det er snakk om julaften. Ønsker dere ikke at ungene skal se tilbake på barndommens julaftener med glede, også et godt måltid inkludert? 

Jeg er «vanskelig» i matveien, selv som voksen. Jeg klarer ikke spise ting jeg ikke liker, selv om listen over ting jeg ikke liker er betydelig kortere enn som barn. Men jeg husker fremdeles alle julemiddagene, som alle snakket om var så fantastisk, hvor jeg fikk røkt kjøttpølse og tørr, kokt potet. Jeg hatet julemiddag! Det var det verste i hele verden! Og nei det var ikke bare fordi jeg var gira på pakker og de andre var treige, men fordi hele måltidet var så stusslig. Og alle de andre snakket om dette måltidet i lange tider, og virkelig koste seg med maten. Og jeg var lei meg, og annerledes, og fikk det ikke til. 

Nå er jeg voksen og har egne barn, og jeg ønsker at de og skal kunne kjenne på matglede i julen. Så jeg lager mat de liker. Selv om gavene er hovedprioritet for dem, så vil jeg at de og skal få kjenne på gleden over andre ting, som mat og å være sammen med dem man er glade i. 

Julaften er for trivsel, ikke tvang!

Anonymkode: 9285c...e18

• Liker 6
  • Hjerte 4
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Det er pinnekjøtt som blir julemiddagen her i huset, men barna er ikke så veldig glade i det. Ønsker tips til alternativ mat evt tilbehør de kan like.

Hva er barnas favorittmat? Tenker at dette er en dag alle skal kose seg med mat de liker og ikke sitte og pirke i mat de ikke syns noe om. 

Anonymkode: 96bdc...c83

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg pleide få et lite kalkunbryst (eneste barnet alle julefeiringene) 😊

Anonymkode: 6bf03...d5b

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Alle dere som gnåler om at man skal spise det man får servert og man lager ikke noe annet til noen, hva er det dere prøver å oppnå? I hverdagen, jada, men det er snakk om julaften. Ønsker dere ikke at ungene skal se tilbake på barndommens julaftener med glede, også et godt måltid inkludert? 

Jeg er «vanskelig» i matveien, selv som voksen. Jeg klarer ikke spise ting jeg ikke liker, selv om listen over ting jeg ikke liker er betydelig kortere enn som barn. Men jeg husker fremdeles alle julemiddagene, som alle snakket om var så fantastisk, hvor jeg fikk røkt kjøttpølse og tørr, kokt potet. Jeg hatet julemiddag! Det var det verste i hele verden! Og nei det var ikke bare fordi jeg var gira på pakker og de andre var treige, men fordi hele måltidet var så stusslig. Og alle de andre snakket om dette måltidet i lange tider, og virkelig koste seg med maten. Og jeg var lei meg, og annerledes, og fikk det ikke til. 

Nå er jeg voksen og har egne barn, og jeg ønsker at de og skal kunne kjenne på matglede i julen. Så jeg lager mat de liker. Selv om gavene er hovedprioritet for dem, så vil jeg at de og skal få kjenne på gleden over andre ting, som mat og å være sammen med dem man er glade i. 

Julaften er for trivsel, ikke tvang!

Anonymkode: 9285c...e18

Helt enig. Lurer virkelig på de som svarer slik, hvor gamle er de? Har de virkelig barn?

Hvis de har barn, har de kontakt med dem i dag? 
Begynner å skjønne de som kutter kontakt med foreldre her inne hvis dette er normen. Mattvang på julaften liksom…det sier jo litt om hvordan forholdene har vært ellers også tenker jeg.

• Liker 4
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Pinnekjøtt.

Anonymkode: c4743...974

Hvorfor? Hvilken glede får du, en voksen, av å ikke tilby små barn et alternativ de liker på - julaften? Og hva sier dette om deg, som menneske?

Har du reflektert over det? Jeg ser mange tråder med «de får spise hva de får» og undrer meg over at skribenten ikke på noe tidspunkt reflekterer over at de avslører ting om egen personlighet som de burde skamme seg dypt og inderlig over. Så hvorfor ønsker dere heller dele dem, som om det å være slem er en flex? :klo: 

Anonymkode: b382b...2e6

• Liker 7
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Hvorfor? Hvilken glede får du, en voksen, av å ikke tilby små barn et alternativ de liker på - julaften? Og hva sier dette om deg, som menneske?

Har du reflektert over det? Jeg ser mange tråder med «de får spise hva de får» og undrer meg over at skribenten ikke på noe tidspunkt reflekterer over at de avslører ting om egen personlighet som de burde skamme seg dypt og inderlig over. Så hvorfor ønsker dere heller dele dem, som om det å være slem er en flex? :klo: 

Anonymkode: b382b...2e6

Lurer jeg også på. Det er jo noen som tror at det å få barna til å gjøre nøyaktig det som passer de voksne betyr at de har vært flinke til å «sette grenser» noe som for mange er det som definerer en vellykket oppdragelse. 
Eller så har de vært heldig med at de har hatt altetende barn. Jeg har ett av fire som er slik. 

Uansett, skjønner nå hvorfor mange voksne barn kutter kontakt med foreldrene. 

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bacteria skrev (5 minutter siden):

Uansett, skjønner nå hvorfor mange voksne barn kutter kontakt med foreldrene. 

Ringe barnevernet også kanskje? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lag noe kjøttkaker eller noe sånt? Og masse godt tilbehør :) også spiser de det de synes er godt :D

Anonymkode: fce2b...641

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi damper alltid mør i passende biter i samme gryte som pinnekjøttet. Vanner ut møren på samme måte som pinnekjøttet først. Barna elsker det. 

Anonymkode: 3b390...ffd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vossakorv og medisterkake blir det her på ungene. 

Anonymkode: cf96e...f76

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det håper jeg virkelig man gjør julaften 

Helt enig. Pinnekjøtt har en litt spesiell smak og konsistens som jeg skjønner at ikke alle barn liker. 
Jula er barnas dag så her lager vi definitivt noe som barna kan like - i tillegg. Vi har medisterkaker ved siden av:)

Anonymkode: 08e1a...a71

• Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bacteria skrev (42 minutter siden):

Helt enig. Lurer virkelig på de som svarer slik, hvor gamle er de? Har de virkelig barn?

Hvis de har barn, har de kontakt med dem i dag? 
Begynner å skjønne de som kutter kontakt med foreldre her inne hvis dette er normen. Mattvang på julaften liksom…det sier jo litt om hvordan forholdene har vært ellers også tenker jeg.

Mange som mener dette.. 

mine svigerforeldre mener dette

De mener også det er kjempekrise om barna ikke sitter musestille hele julemiddagen.. de sa de var nervøse for det - selv om det bare er oss kjernefamilie og dem😂 og barna våre på 2 og 5 sitter fint.. men det får være måte på…

men det gir jeg .#%%% i og serverer det barna liker i tillegg. 

• Hjerte 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Pinnekjøtt. Så kan du ha medisterkaker og pølser ved siden av. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Mange som mener dette.. 

mine svigerforeldre mener dette

De mener også det er kjempekrise om barna ikke sitter musestille hele julemiddagen.. de sa de var nervøse for det - selv om det bare er oss kjernefamilie og dem😂 og barna våre på 2 og 5 sitter fint.. men det får være måte på…

men det gir jeg .#%%% i og serverer det barna liker i tillegg. 

Flott! Hva er det egentlig med godt voksne folk som oppfører seg sånn? 

Mine eks-svigerforeldre var av samme ulla. "Alle må spise det man får servert". Problemet er jo at det gjelder bare det de liker. Når jeg lagde middag når de var på helgebesøk ble det taco, asiatisk og annet litt mer "eksotisk". Husker daværende svigerfar bare satt og pirket i maten på disse middagene.... utrolig gøy! 

Senere var de sååååå veldig på at de skulle lage maten, slik at de kunne spise "ordentlig mat".

For noen tullinger.

Anonymkode: e7ab1...0b9

• Liker 5
  • Hjerte 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har alltid pleid å ha pølse oppi samme gryte som pinnekjøttet. Nå er jeg voksen så jeg slipper å spise det, og lager vegisterkaker av bla. blomkål og de forsvinner alltid fort. Tydelig at de kjøttspisende i familien synes det er godt med noe som ikke er så salt og som har mild smak. Synes forslaget tidligere i tråden, om fiskekaker var lurt.

Anonymkode: 1adc6...01d

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...