Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

De fleste, ja. Frykt for vold fra andre handler ikke om kjønn. De fleste som utsettes for vold er menn. 

Anonymkode: 2f017...335

Det er feil.

Samlet sett er det en like stor andel menn og kvinner som årlig utsettes for vold. Kvinner har i tillegg en gjennomgående større andel utsatte for trusler som har gjort dem redd – og når kvinner er utsatt blir de også oftere utsatt for flere tilfeller, og dels andre typer, av både vold og trusl

https://www.ssb.no/sosiale-forhold-og-kriminalitet/kriminalitet-og-rettsvesen/statistikk/utsatthet-og-uro-for-lovbrudd-levekarsundersokelsen/artikler/flere-opplever-vold-og-trusler

Anonymkode: 817e1...383

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Memorangen skrev (21 timer siden):

Så rart at det omtrent kun er kvinner som blir drept av partenere da, og ikke omvendt. Og at krisesentrene omtrent kun består av kvinner og barn. At det omtrent er bare menn som har omvendt voldsalarm og kvinner som har voldsalarm. Det er noe som skurrer med de du sier her. 

Ja, det kan du gjerne lure på, men fakta er at menn også er utsatt i like stort omfang, men volden er mindre grov, mer psykisk osv. Hvis intensjonen i noen grad i tråden her er å antyde at menn har mer vondt i seg, eller er mer tilbøyelige til å behandle en partner dårlig, så er det altså er feilslutning. 

• Liker 1
Skrevet
Memorangen skrev (På 11.1.2025 den 21.36):

Det er ganske rasjonelt jo. Det som ikke er rasjonelt er den oppførselen hos menn som har ført til denne redselen. Å ignorere denne redselen vil være både farlig og naivt av oss kvinner, da vi hadde utsatt oss selv for mye mer fare. 

Å være redd for menn og ikke redd i trafikken synes irrasjonelt av deg. Forstår du statistikk? Lar du deg påvirke av rasjonelle argumenter eller lar du deg bare styre av følelser?

Anonymkode: d16cf...5f5

• Liker 1
Skrevet
Memorangen skrev (22 timer siden):

Å sammenligne kreft med å bli drept av en partner er å være fullstendig på villspor. Unnskyld meg. 

Neida, det er 100% relevant. At du nekter å ta stilling til innlegget skyldes rigiditet fra din side.

• Liker 1
Skrevet
Memorangen skrev (På 11.1.2025 den 21.48):

Reinspikka tull. Ja de fleste som utsettes for vold er menn. FRA andre menn. 

Hvis vi er enige om at menn har større fare for å bli utsatt for vold enn kvinner, hvorfor går ikke menn rundt og er redd? Det må vel bety at slike menn vurderer faren for vold eller risiko på en annen måte enn kvinner som deg?

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 11.1.2025 den 21.38):

De fleste, ja. Frykt for vold fra andre handler ikke om kjønn. De fleste som utsettes for vold er menn. 

Anonymkode: 2f017...335

Leser du hva du selv skriver? Det er fryktelig ulogisk å prøve å begrunne frykt for vold fra andre med kjønnet på de som påføres volden. Poenget er jo at voldsutøverne er menn. 

At menn kommer inn i en tråd og forsøker å tilbakevise kvinners opplevelser med whataboutism og følelsesbasert svogerforskning virker ikke akkurat svekkende på troverdigheten til ts. 

Anonymkode: c3c64...65e

• Nyttig 1
Skrevet

Det er en rasjonelt å ha en sunn skepsis spesielt for ukjente menn i gitte situasjoner. De fleste overgrep begås likevel av menn mot kvinner fra noen de kjenner. 

Kvinner tar forholdsregler hver eneste dag verden over ved at de unngår å gå i mørket alene. Dette er likevel ganske trygt å gjøre det i de landende der kjønn er mer likestilte, som land i Norden. 

Har aldri vært spesielt mørkeredd, men har opplevd en nesten voldtekt som ga meg en støkk. Bodde sentralt i storbyen og grudde meg ikke på å gå de par hundre meterne hjem alene etter en kveld ute med kollegaer. De tok taxi hjem. Hadde ikke gått så langt før en, for meg ukjent, men en jeg kjente igjen som jeg merket hadde fulgt med meg og gitt meg noen merkelige kommentarer ila kvelden på dette utestedet. Han insisterte på at jeg skulle bli med han, da jeg nektet dro han meg inn i ei mørk bakgate brukte makt og vold. For å gjøre historien kort så gikk jeg i kampmodus i stedet for frys, og fikk ropt om hjelp. Et par som gikk bak meg hadde sett opptrinnet og fattet mistanke når de hørte ropene og løp til og reddet meg. Han forsvant, jeg slapp unna med opprevne klær, blåmerker og ribbensbrudd. 

Statistikk viser at en av fire eller fem kvinner opplever voldtekt ila livet. Der er ikke nestenvoldtekter, trusler og skremmende opplevelser fra menn tatt med. Tenk på det! Så og si alle mine venninner har i varierende grad hatt noen ubehagelig opplevelser fra menn.

Menn blir også utsatt for vold, da gjerne i forbindelse med rus og slåssing. Man hører også stadig oftere om blind vold som menn er utsatt for. Det er ikke meningen å bagatellisere eller «konkurrere» om hvilket kjønn som er mest utsatt. Men det er en kjensgjerning at kvinner er svakere fysisk og at noen menn er «ute etter noe» fra en kvinne. At de viser aggressjon og i verste fall vold om de ikke oppnår dette. 

Gikk lenge rundt med pepperspray i veska etter dette. Nå bor jeg ikke så sentralt lenger, og må jeg gå alene i mørket så har jeg alltid på joggesko. Jeg har ungdommer i hus nå, og jeg henter de alltid når de er på fest i helgene. Jeg stoler på de fleste menn, og ser ikke spøkelser på høylys dag, men ser det som både rasjonelt og smart å være føre var. Kan lett skjønne at kvinner er mer mørkeredde og frykter menn mer enn omvendt, noe annet er rett og slett naivt. 

Anonymkode: 84537...2c9

• Nyttig 2
Skrevet
Kygos skrev (2 timer siden):

Ja, det kan du gjerne lure på, men fakta er at menn også er utsatt i like stort omfang, men volden er mindre grov, mer psykisk osv. Hvis intensjonen i noen grad i tråden her er å antyde at menn har mer vondt i seg, eller er mer tilbøyelige til å behandle en partner dårlig, så er det altså er feilslutning. 

Hvordan er menn utsatt i like stort omfang? Hvorfor er ikke de da på krisesentrene? Hvorfor blir de ikke drept av partnere? Volden er mindre grov sier du. Ja nettopp. Da ER det jo nettopp mindre vold fra kvinner. Helt seriøst, hvor mye kan man vri og vende på dette og stikke hodet i sanden. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Å være redd for menn og ikke redd i trafikken synes irrasjonelt av deg. Forstår du statistikk? Lar du deg påvirke av rasjonelle argumenter eller lar du deg bare styre av følelser?

Er du ikke redd i trafikken da? Redd på den måten at du tar forholdsregler? Det er vel nettopp for å unngå ulykker og å påføre seg selv og andre skade at man bruker bilbelte, følger trafikkregler osv. Hva vet du om hva som er irrasjonelt i det å være redd for menn? Tenker du at man ikke skal ta forholdsregler som kvinne? Er ikke det veldig naivt? Sette livet sitt i fare? Hadde du gjort det selv? Å være irrasjonell er jo å ignorere ale tidligere erfaringer. 

• Nyttig 2
Skrevet

Neida, det er 100% relevant. At du nekter å ta stilling til innlegget skyldes rigiditet fra din side.

Så fordi alle får kreft (menn og kvinner) så skal vi ikke bry oss om at en del menn kan være farlige for oss? Hva er logikken din her, hva vil du fram til? Sykdommer og kreft rammer alle uavhengig av kjønn. Hva har det med voldtekt/drap/partnerdrap/overfall av kvinner å gjøre? Hvordan er det relevant på noen måte? Det er ikke meg/TS/ andre kvinner som er redd som er problemet her. Det at du tenker det bekrefter jo bare hele antagelsen om menn😅 

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet

Hvis vi er enige om at menn har større fare for å bli utsatt for vold enn kvinner, hvorfor går ikke menn rundt og er redd? Det må vel bety at slike menn vurderer faren for vold eller risiko på en annen måte enn kvinner som deg?

Tja det er en viss forskjell på å havne i slåsskamp med en som er likeverdig deg selv fysisk, og å bli voldtatt og/eller drept av en som er fysisk sterkere enn deg med påfølgende dødsangst++. Hadde jeg tenkt at jeg potensielt kunne havne i slåsskamp med en kvinne hadde jeg heller ikke tenkt så hardt på det. Men for at du skal klare å sette deg inn i hvordan det kjennes ut; se for deg at du bor et sted der alle andre er homofile menn som alle er større/sterkere enn deg. Noen av disse er voldtektsmenn men du vet ikke hvilke. Hadde du da tatt forholdsregler? Hadde du da følt deg utrygg? Menn er ikke mer utsatt for vold enn kvinner heller, dette er en myte. Menn vurderer nok risikoen for en del ting på en annen måte fordi de aldri har opplevd de tingene som kvinner har opplevd. Syns det er rart at dette må forklares😅

• Nyttig 3
Skrevet
Memorangen skrev (16 minutter siden):

Hvordan er menn utsatt i like stort omfang? Hvorfor er ikke de da på krisesentrene? Hvorfor blir de ikke drept av partnere? Volden er mindre grov sier du. Ja nettopp. Da ER det jo nettopp mindre vold fra kvinner. Helt seriøst, hvor mye kan man vri og vende på dette og stikke hodet i sanden. 

Det ene utelukker jo ikke det andre. Jeg spurte ChatGPT om voldsbruk, inkl. psykisk i omfang, og da er det ganske likt. Menn utfører nok grovere vold, så det er jo ikke symmetrisk, derav de ulikhetene du påpeker. Jeg ser at du har problemer med å ta inn resonnementet, men du kan jo prøve hardt en til to ganger til. Det kan jo også være slik at menn ikke rapportere av skam, fordi det er tabu å være et voldsoffer, inkl. psykisk vold for en kvinne. Poenget mitt er i alle fall at kvinner ikke er snillere og mer etiske og moralske av natur.   

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 11.1.2025 den 1.24):

Det jeg tror menn ikke helt forstår er at redselen ligger latent i oss.
Vi må tenke forebyggende og ikke sette oss i farlige situasjoner.
Kan jeg gå gjennom parken alene i mørket. Jeg må passe på drinken min på utesteder så ingen putter noe oppi.
Er den mannen som går bak meg i mørket farlig, han kan være verdens snilleste, men vi vet ikke.
Menn som er kjempehyggelig i edru tilstand oppfører seg skremmende når de er ruset. Osv, osv.

Samtidig hvis vi ikke passer oss kommer fordømmelsen. Hvorfor ble hun med han hjem, hvorfor drakk hun så mye, hvorfor gikk hun så utfordrende kledd.

Vi vet at menn er fysisk sterkere enn oss, og at i gitte situasjoner har vi tapt

Anonymkode: c1ba2...260

AnonymBruker skrev (På 10.1.2025 den 17.16):

Både overdrivelse og underdrivelse her som vanlig.

Overdrivelse: å være redd for menn hele tiden med mindre man har traumer eller har opplevd noe svært dramatisk i den retningen eller de fleste erfaringene man har med menn er dårlige. De aller fleste kvinner har mest ikke-voldelige erfaringer med menn, av den enkle grunn at de fleste menn ikke utøver vold eller har sinneproblemer. Har man ikke dette er det bare teit å trigge seg selv ved å drukne seg i fæle nyheter, tanker, fantasier og refleksjoner.

Underdrivelse: Kvinner bør ikke være redd for menn. Mange kvinner jeg kjenner har minst én gang vært i en truende situasjon eller en situasjon med ganske grenseoverskridende situasjon med en mann. Kvinner kan være redd noe menn generelt ikke er redd for, nemlig voldtekt, særlig grov voldtekt. Hvis jeg går alene hjem så er det alltid voldtekt jeg er redd for, ikke vold. Det handler om situasjonen man befinner seg i hvorvidt redselen er til stede. Å bli seksuelt ydmyket med vold og tvang til andres forlystelse, ser jeg på som den mest degraderende handlingen som finnes. I tillegg styrker den fysiske forskjellen selvfølgelig redselen.

Menn flest utøver ikke vold eller begår voldtekt. De færreste gjør det. Man definerer ikke menns natur med unntak. Men de fleste som utøver vold er menn og de fleste som voldtar er menn. De voldtar som oftest kvinner.

Anonymkode: ecf79...875

Dette er opplysende for meg som mann. Jeg strevde med startinnlegget og de første sidene her, fordi jeg jo rett og slett ikke kjenner meg igjen i premisset i startinnlegget i tråden her. Nemlig at dette gjelder "alle menn". At også jeg, hvis bare forholdene ligger litt annerledes til rette, har et voldspotensial i meg som jeg selv aldri har kjent på. Ikke minst er påstanden om at det eneste som hindrer meg i å voldta er at det er uglesett. Jeg skjønner man lett kan si at jeg bare ikke forstår det fordi det fortsatt ikke har blitt utløst, men jeg tviler nå på at TS har større innsikt i mannens psyke - i hvert fall i akkurat min psyke - enn jeg selv har. Jeg har blitt utsatt for en god del jævelskap opp gjennom, og jeg opplever at den sperren jeg har for mye av det det skisseres at "alle menn" har i seg er helt absolutt.

Likevel er det klart det hjelper lite for den som aldri har vært inni hodet mitt. Jeg er en skjeggete, grovrøstet mann med en fysikk som gjør at jeg - ved behov - selvfølgelig kunne overmannet de fleste kvinner. De aner jo ikke at det jeg aller mest håper på, når jeg går hjem sent på kvelden, er å møte på en katt jeg kan sette meg ned og kose med. Det synes nå ikke på meg. Det vet jeg, og de helt banale grepene som å stoppe og vente (eller ringe mamma og rope "Hei, mamma!" litt teatralsk inn i mobilen) hvis jeg blir gående bak en kvinne sent på kvelden har jeg alltid tatt. 

Men særlig de to innleggene jeg har sitert her fikk meg nå til å forstå litt mer av den iboende frykten kvinner går rundt med. Og som det, samme hvor trist det er, helt sikkert er rasjonelt at man har innarbeidet. I hvert fall er det uunngåelig. Så takk skal dere ha.

Anonymkode: f4beb...850

• Liker 3
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Skrevet

I mitt 45 år lange liv har jeg heldigvis erfart at de aller fleste menn som jeg har vært borti ikke dreper eller er voldelige.

Men psykopater finnes det av begge kjønn. Selv om det er mer vold og drap blant menn, så kan kvinner virkelig være noen tyranner også.

Anonymkode: 9e2bb...90f

• Liker 3
Skrevet

Kvinne her, og hvis noen i vår husholdning skulle klikke så blir det meg. Mannen er sindig, trygg, omsorgsfull og lar seg ikke påvirke av folk som vil provosere. Jeg kan blir så sint at jeg får vondt i hodet av en enkel diskusjon hvis jeg føler noe er urettferdig- selv om om jeg ikke er offer for urettferdigheten selv også. 

Anonymkode: b6d3d...28b

• Liker 2
Skrevet
Kygos skrev (9 minutter siden):

Det ene utelukker jo ikke det andre. Jeg spurte ChatGPT om voldsbruk, inkl. psykisk i omfang, og da er det ganske likt. Menn utfører nok grovere vold, så det er jo ikke symmetrisk, derav de ulikhetene du påpeker. Jeg ser at du har problemer med å ta inn resonnementet, men du kan jo prøve hardt en til to ganger til. Det kan jo også være slik at menn ikke rapportere av skam, fordi det er tabu å være et voldsoffer, inkl. psykisk vold for en kvinne. Poenget mitt er i alle fall at kvinner ikke er snillere og mer etiske og moralske av natur.   

Du vet at det finnes en gruppe med 70 000 medlemmer (menn) der de diskuterer hvordan de skal voldta andre kvinner? Du vil ikke finne en tilsvarende gruppe for kvinner. At kvinner jevnt over har større emosjonell intelligens er vel hevet over enhver tvil. Kvinner er redd for menn (med god grunn) men menn er ikke redd for kvinner. Om man setter det på spissen. Du kan bortforklare det så mye du vil men sånn er det. Hele poenget er jo nettopp at menn utfører grovere vold! 

• Liker 1
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Kvinne her, og hvis noen i vår husholdning skulle klikke så blir det meg. Mannen er sindig, trygg, omsorgsfull og lar seg ikke påvirke av folk som vil provosere. Jeg kan blir så sint at jeg får vondt i hodet av en enkel diskusjon hvis jeg føler noe er urettferdig- selv om om jeg ikke er offer for urettferdigheten selv også. 

Men du dreper han ikke. 

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

I mitt 45 år lange liv har jeg heldigvis erfart at de aller fleste menn som jeg har vært borti ikke dreper eller er voldelige.

Men psykopater finnes det av begge kjønn. Selv om det er mer vold og drap blant menn, så kan kvinner virkelig være noen tyranner også.

Anonymkode: 9e2bb...90f

Dette kan jeg skrive under på. Det verste mennesket jeg hart møtt var faktisk en kvinne. Men likevel, jeg var aldri redd for at hun skulle drepe meg. Jeg har vært redd for flere menn i løpet av mitt liv. 

• Liker 2
Skrevet
Memorangen skrev (1 minutt siden):

Men du dreper han ikke. 

Og han dreper ikke meg. Men skulle noen klikke hadde jeg satt pengene på meg. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Og han dreper ikke meg. Men skulle noen klikke hadde jeg satt pengene på meg. 

Det kan du faktisk ikke vite. Mest sannsynlig ikke. Men statistisk sett er det du som blir drept. 

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...