Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 21.12.2024 den 23.33):

https://www.aftenposten.no/amagasinet/i/2GRapR/voldtektsdoemte-per-inge-om-aa-slippe-ut-jeg-maa-bli-flink-til-aa-vaere-ensom. Trodde helt ærlig det egentlig var allmennkunnskap nå. Voldtekt og overgrep skjer jo overalt og i alle relasjoner og situasjoner. Menn er rett og slett livsfarlige. 

Anonymkode: b55d1...f01

Jeg forstår ts sitt poeng, men husk at de som sitter i fengsel ikke er representative for den mannlige befolkningen da. jeg er enig med @Gregariousat det ikke er så veldig konstruktivt å dra et kjønn over en kam. Det er veldig mange helt normale menn som aldri dreper kona fordi de skilles. Men India og Afghanistan f.eks, der er det mer vanlig. Så det her mye med æreskultur, rare tolkninger av religion og mangel på utdanning å gjøre. 

Anonymkode: 1e0e1...7d7

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 21.12.2024 den 23.44):

Hvor gammel er du ts? Tror ikke du kjenner mange menn. Hilsen kvinne 54.

Anonymkode: 6d6b6...3ab

AnonymBruker skrev (På 21.12.2024 den 23.44):

Hvor gammel er du ts? Tror ikke du kjenner mange menn. Hilsen kvinne 54.

Anonymkode: 6d6b6...3ab

Jeg tenker helt likt som TS og jeg er ikke mye yngre enn deg.

• Liker 4
Skrevet
Gregarious skrev (På 22.12.2024 den 0.33):

Selvsagt!
Om du skal peke på negative egenskaper hos ett kjønn så er konsekvensen som betyr noe.
At menn er født med en biologi som gjør den mer eksponert for å gjøre visse grusomme handlinger er like mye biologisk fundert som kroppens motstandsdyktighet i barsel. Du bestemmer ikke selv din arv og ditt miljø.
Hele premisset i denne tråden er jo at dette er negative aspekters som følge av kjønnet en har.

Menn er også overrepresentert i statistikken for å forsvare samfunnet.

Nei, men det er stor forskjell på å prøve å endre smalt bekken og å prøve å lære deg å regulere en medfødt agressivitet for de som dessverre er uheldige å være født med det. Jeg vet om noen menn som har hatt problemer med agressivitet i fysisk forstand, og tenker at de fleste av disse har mulighet for å endre seg. Noen har gjort det også. 

Anonymkode: 1e0e1...7d7

• Liker 1
Skrevet

Skjønner deg godt TS, og har det på akkurat samme måte selv. 

• Liker 1
Skrevet

De fleste kvinner har vært i situasjoner hvor de har vært redd for menn. Tror ikke det er tilsvarende den andre veien.

Anonymkode: c1ba2...260

• Liker 6
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 21.12.2024 den 23.05):

Det skjer så mye rundt i verden og ikke minst i Norge nå forårsaket av menn. 
Og jeg må si at jeg opplever menn som utrolig uforutsigbare med vanskeligheter med å kontrollere følelser. 
De dreper familiene sine, 50 stk er med på å voldta en neddopet kvinne, de kjører inn i folkemengder for å ta livet av folk, de knivstikker partneren sin osv. osv. osv. Veldig mange sier "Det er ikke alle menn".

Men, jeg tror virkelig på at det er alle menn! Alle menn har dette i seg, men så kommer det ann på hvilken situasjon som kan utløse dette "behovet". For et års tid siden fikk mannen min en telefon fra sin beste venn. Han hadde over lenger tid vært sykemeldt for prolaps i ryggen og hadde pga dette blitt deprimert. Han hadde tatt kontakt med fastlegen og ble lagt inn umiddelbart da han plutselig hadde fått det for seg at han ønsket å drepe kone og barn. Heldigvis forstod han at dette er "feil" å tenke og oppsøkte hjelp. Men, likevel var dette en utrolig skremmende opplevelse for familien hans og vi som er rundt han. En helt vanlig oppegående mann uten noen historie med psykiske lidelser. 

Med tanke på voldtekt tror jeg at alle menn egentlig kunne gjort dette også. Men, de er mer styrt av at de er redde for å bli tatt og hva andre mennesker syns om dem. Om vi ikke hadde hatt normer og regler i samfunnet hadde de fleste menn voldtatt kvinner over en lav sko. 
I ekteskapet også. Før i tiden var det mer vanlig å voldta ektefellen sin siden kvinner ikke kunne dra fordi menn ikke lot dem ha sine egne penger og ikke fikk lov til å jobbe. Om kvinner ikke hadde fått de rettighetene vi har i dag ville omfanget av vold mot kvinner vært enda høyere. Og hvorfor? Fordi dette ligger i "blodet" til menn. Har de blitt dumpet, blitt gjort narr av eller mistet verdigheten på en eller annet måte er første tanke å bruke vold mot noen. Og dette er kjønnet vi velger til å styre land og store deler av verden. Det er skremmende. 

Voldtektssaken i Frankrike hvor over 50 menn voldtok en neddopet, sovende kvinne viser bare at det er "vanlige" menn som gjør disse tingene. Journalist, sykepleier, soldat, baker, brannmann... Det er naboen din, pappen til venninna di, fysioterapeuten din ja til og med fastlegen din (Frosta saken) kan du ikke stole på. 

Ja, de fleste menn er omsorgsfulle, hardtarbeidende, morsomme, kjekke osv. Men 1 livskrise, et brudd, en prolaps, en avvisning på jobb kan utløse den lille klikken i hodet på mannen som gjør slik at de kan drepe, voldta eller slå. 

Jeg tror rett og slett ikke vi får gjort noe med dette fenomenet i og med at det ligger latent i kroppen hos mannen. Annet enn at "lover og regler" i samfunnet er forbyggende. 

Noen tanker om dette?

Anonymkode: ec44d...c8e

Noen tanker og da først og fremst om vold.

Vold blir anvendt av begge kjønn når andre midler ikke strekker til.

Så spørs det hvor medgjørlige vi er.

Som gruppe er menn mindre medgjørlige enn kvinner.

Menn er i utgangspunktet opplært til å ikke slå kvinner, det motsatte er ikke tilfelle.

En kvinne kan da trenge en mann opp i hjørnet til det virkelig sprekker for han. En mann ville gitt seg før, da vold lettere kan komme til utrykk mellom menn.

Det positive ved vold er at det kan brukes når faren truer.

Så er det selvfølgelig masse negativt også.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 6.1.2025 den 19.51):

Jeg har masse nære mannlige venner og har alltid følt meg trygg og bra rundt menn og i mange settinger med hovedsaklig menn. (Fotballkamper osv.) Men etter å ha tatt initiativ til å gå i fra mannen min i fjor, har jeg blitt litt satt ut av hvilket sinne som ligger latent i menn. En rolig og normal fyr som plutselig klikka av sinne og virkelig skremte meg. Det satte en støkk i meg og hva som er iboende i normale menn som aldri har vært i slåsskamper eller annet. Det er som om det er en latent misogyni der som plutselig kan dukke opp om de blir krenket, og da mister de all kontroll. Jeg tenker i hvert fall annerledes nå og vil nok være veldig veldig forsiktig med å involvere meg i en mann på nytt.

Anonymkode: 64e69...94a

Da har vi hatt veldig ulike opplevelser på fotballkamp. Før dro jeg mye på kamper, men det blir lite nå. Mye avskyelig oppførsel. 

Veldig leit å høre om hvordan din tidligere mann reagerte. Menn som viser sinne så tydelig er veldig skremmende. 

• Liker 1
Skrevet

Er dessverre mange damer som ikke er helt gode i hodet også. Slutter aldri å overraske meg hvor fæle damer kan være.

Anonymkode: 76d58...231

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

De fleste kvinner har vært i situasjoner hvor de har vært redd for menn. Tror ikke det er tilsvarende den andre veien.

Ut fra denne tråden så kan det synes som om kvinnelige nevrotisitet i det minste er en faktor i en slik forskjell.

Anonymkode: d16cf...5f5

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Ut fra denne tråden så kan det synes som om kvinnelige nevrotisitet i det minste er en faktor i en slik forskjell.

Det betviler i alle fall jeg sterkt. Mangel på mannlig empati, derimot. 

Anonymkode: c3c64...65e

• Liker 2
Skrevet
Memorangen skrev (2 timer siden):

Skjønner deg godt TS, og har det på akkurat samme måte selv. 

Jeg også, men jeg er heterofil mann (som tenker likt om damer).

Skrevet

Margaret Atwood sa «Menn er redd for at kvinner skal le av dem. Kvinner er redd for at menn skal drepe dem»

• Liker 8
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Er dessverre mange damer som ikke er helt gode i hodet også. Slutter aldri å overraske meg hvor fæle damer kan være.

Jo men det er vel ingen som sier at ikke damer kan være gale i hodet? Det er vel ingen er som påstår at alle damer er Mor Teresa og aldri gjør noe galt? Det endrer likevel ikke det faktum at mange damer har det sånn som TS, og dette er basert på erfaringer gjennom livet av ting man både har opplevd selv, sett eller hørt om. 

• Liker 2
Skrevet
Traktor skrev (På 22.12.2024 den 2.00):

Som vedkommende du siterer faktuelt påpeker MED kilder er faktisk verden et skumlere sted for menn enn kvinner. For meg som lovlydig og ikke voldelige mann, er det egentlig ganske uvesentlig hvilket kjønn vedkommende som utsetter meg for vold har. Mer vesentlig er at jeg statistikk sett er dobbelt så utsatt for vold enn kvinner. 

Du er kanskje statistisk sett mer utsatt for vold (type slåssing på byen ++) MEN du er statistisk mye mindre utsatt for å bli voldtatt eller drept av en partner. Går du rundt og er redd når du er ute på et øde sted? Tør du gå en tur i mørket? Svarer du nei på dette skjønner du ikke hvordan det er. Eneste måten du kan forstå hvordan det er: Du bor et sted der alle andre er homofile menn som alle er sterkere enn deg, noen av dem er potensielle voldteksmenn. Hadde du vært redd DA?

• Liker 1
  • Nyttig 4
Skrevet

Både overdrivelse og underdrivelse her som vanlig.

Overdrivelse: å være redd for menn hele tiden med mindre man har traumer eller har opplevd noe svært dramatisk i den retningen eller de fleste erfaringene man har med menn er dårlige. De aller fleste kvinner har mest ikke-voldelige erfaringer med menn, av den enkle grunn at de fleste menn ikke utøver vold eller har sinneproblemer. Har man ikke dette er det bare teit å trigge seg selv ved å drukne seg i fæle nyheter, tanker, fantasier og refleksjoner.

Underdrivelse: Kvinner bør ikke være redd for menn. Mange kvinner jeg kjenner har minst én gang vært i en truende situasjon eller en situasjon med ganske grenseoverskridende situasjon med en mann. Kvinner kan være redd noe menn generelt ikke er redd for, nemlig voldtekt, særlig grov voldtekt. Hvis jeg går alene hjem så er det alltid voldtekt jeg er redd for, ikke vold. Det handler om situasjonen man befinner seg i hvorvidt redselen er til stede. Å bli seksuelt ydmyket med vold og tvang til andres forlystelse, ser jeg på som den mest degraderende handlingen som finnes. I tillegg styrker den fysiske forskjellen selvfølgelig redselen.

Menn flest utøver ikke vold eller begår voldtekt. De færreste gjør det. Man definerer ikke menns natur med unntak. Men de fleste som utøver vold er menn og de fleste som voldtar er menn. De voldtar som oftest kvinner.

Anonymkode: ecf79...875

• Liker 5
Skrevet
Flintis skrev (10 timer siden):

Noen tanker og da først og fremst om vold.

Vold blir anvendt av begge kjønn når andre midler ikke strekker til.

Så spørs det hvor medgjørlige vi er.

Som gruppe er menn mindre medgjørlige enn kvinner.

Menn er i utgangspunktet opplært til å ikke slå kvinner, det motsatte er ikke tilfelle.

En kvinne kan da trenge en mann opp i hjørnet til det virkelig sprekker for han. En mann ville gitt seg før, da vold lettere kan komme til utrykk mellom menn.

Det positive ved vold er at det kan brukes når faren truer.

Så er det selvfølgelig masse negativt også.

Dette ser jeg står flere steder, at menn blir opplært til å ikke slå kvinner og opplært til å respektere kvinner. Det at dette er noe de trenger opplæring til er litt bekymringsverdig. Greit nok en 3-åring liksom men😅 Nå er ikke en mann i fare om han blir trengt oppi et hjørne av en kvinne i en diskusjon, så å bruke vold i en sånn situasjon er det ingenting positivt ved. Ved selvorsvar/ i en nødsituasjon er det noe annet. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
Memorangen skrev (54 minutter siden):

Det er ganske mange menn som er en trussel mot kvinner. 

Hvor mange?

Skrevet

Har bare også lyst til å dele denne artikkelen:

https://www.express.co.uk/news/world/1994764/germany-dominique-pelicot-rape-france

Her står det om 70 000 menn. Jeg gjentar 70 000 MENN!!!! i en online chat gruppe som diskuterer hvordan de kan bedøve/dope ned kvinnene i familien sin for å kunne voldta og misbruke dem. Da spesielt konene, barna, søstrene og mødrene sine. Dette var hele premisset for gruppen. Det å få tips og kunne planlegge overgrep mot de kvinnene som stod dem nærmest. I denne gruppen var det menn over hele verden som var med. 

Det som skremmer meg er at dette er EN gruppe!!!! Hvor mange slike grupper finnes det? Når det faktisk er 70 000 menn tilhørende EN gruppe med dette innholdet. 

Anonymkode: ec44d...c8e

• Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 21.12.2024 den 23.05):

Noen tanker om dette?

Menn har omtrent like stor statistisk sjanse for å bli utsatt for fysisk eller psykisk vold i et parforhold som en kvinne. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...