AnonymBruker Skrevet 10. januar #141 Del Skrevet 10. januar Kygos skrev (3 minutter siden): Menn har omtrent like stor statistisk sjanse for å bli utsatt for fysisk eller psykisk vold i et parforhold som en kvinne. Og langt større sjanse generelt. Anonymkode: d16cf...5f5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Flintis Skrevet 10. januar #142 Del Skrevet 10. januar Memorangen skrev (1 time siden): Dette ser jeg står flere steder, at menn blir opplært til å ikke slå kvinner og opplært til å respektere kvinner. Det at dette er noe de trenger opplæring til er litt bekymringsverdig. Greit nok en 3-åring liksom men😅 Nå er ikke en mann i fare om han blir trengt oppi et hjørne av en kvinne i en diskusjon, så å bruke vold i en sånn situasjon er det ingenting positivt ved. Ved selvorsvar/ i en nødsituasjon er det noe annet. Med opplæring i dette tilfellet er det mer som en samfunnsnorm å betrakte. En manns livssituasjon kan utmerket godt være i fare. Jeg tenker da på ting som skillsmisse, barnefordeling, urimlig opptreden og dårlig behandling verbalt i det offentlige rom. Å bruke vold er ikke positivt i situasjonen, men det kan utløse vold. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Memorangen Skrevet 10. januar #143 Del Skrevet 10. januar Flintis skrev (1 time siden): Med opplæring i dette tilfellet er det mer som en samfunnsnorm å betrakte. En manns livssituasjon kan utmerket godt være i fare. Jeg tenker da på ting som skillsmisse, barnefordeling, urimlig opptreden og dårlig behandling verbalt i det offentlige rom. Å bruke vold er ikke positivt i situasjonen, men det kan utløse vold. Det er forskjell på at livssituasjonen din er i fare og at livet ditt er i fare. Alle de problemstillingene du nevner her opplever kvinner også. At en mann er truende til å drepe i en situasjon fordi han er redd for skilsmisse bekrefter jo bare hele poenget med tråden. 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. januar #144 Del Skrevet 10. januar Gregarious skrev (På 22.12.2024 den 0.33): Menn er også overrepresentert i statistikken for å forsvare samfunnet. Mot hvem? Menn. Om menn sluttet å starte kriger, ville menn sluttet å dø i dem.. Anonymkode: c96e9...843 2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gregarious Skrevet 10. januar #145 Del Skrevet 10. januar AnonymBruker skrev (35 minutter siden): Mot hvem? Menn. Om menn sluttet å starte kriger, ville menn sluttet å dø i dem.. Anonymkode: c96e9...843 Man kunne nesten skrive en hel avhandling om alle måtene dette er galt på, men det holder å peke på hvordan kvinner har stemt gjennom historien. Navn som Adolf Hitler, Vladimir Putin, Donald Trump, Benito Mussolini og Ferdinand Emmanuel Marcos Sr. kan nevnes som eksempler. Disse lederne var, og er, menn, men makten de oppnådde, fikk de fra folket, hvor kvinner utgjorde en betydelig andel av velgerne. Mennesker, uansett kjønn, har vist seg i stand til grusomheter. Grusomhet er ikke et spørsmål om kjønn, men om valg og de omstendighetene vi lever i. 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. januar #146 Del Skrevet 10. januar AnonymBruker skrev (15 timer siden): Jeg også, men jeg er heterofil mann (som tenker likt om damer). Anonymkode: 76d58...231 Hva mener du? Er du enig eller har du dameskrekk? Anonymkode: 1cd76...8ab 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Flintis Skrevet 10. januar #147 Del Skrevet 10. januar Memorangen skrev (3 timer siden): Det er forskjell på at livssituasjonen din er i fare og at livet ditt er i fare. Alle de problemstillingene du nevner her opplever kvinner også. At en mann er truende til å drepe i en situasjon fordi han er redd for skilsmisse bekrefter jo bare hele poenget med tråden. Ja det er selvfølgelig forskjell på akutt og lengre tids truing av livssituasjon og for ordens skyld det jeg prøver å belyse er ulike sammenhenger hvorfor det skjer. Kvinner bruker også vold. En trenger ikke drepe noen for å ha tydd til vold. Poenget med tråden er vel at trådstarter er redd menn og jeg prøver å ta opp noen sammenhenger i min kommentar til hovedinnlegget. Så tenker jeg litt videre og stiler spørsmålet kan det være lignende sammenhenger som forårsaker selvmord? At en da utøver vold mot seg selv i maktesløshet? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. januar #148 Del Skrevet 11. januar Det jeg tror menn ikke helt forstår er at redselen ligger latent i oss. Vi må tenke forebyggende og ikke sette oss i farlige situasjoner. Kan jeg gå gjennom parken alene i mørket. Jeg må passe på drinken min på utesteder så ingen putter noe oppi. Er den mannen som går bak meg i mørket farlig, han kan være verdens snilleste, men vi vet ikke. Menn som er kjempehyggelig i edru tilstand oppfører seg skremmende når de er ruset. Osv, osv. Samtidig hvis vi ikke passer oss kommer fordømmelsen. Hvorfor ble hun med han hjem, hvorfor drakk hun så mye, hvorfor gikk hun så utfordrende kledd. Vi vet at menn er fysisk sterkere enn oss, og at i gitte situasjoner har vi tapt Anonymkode: c1ba2...260 6 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Memorangen Skrevet 11. januar #149 Del Skrevet 11. januar Flintis skrev (12 timer siden): Ja det er selvfølgelig forskjell på akutt og lengre tids truing av livssituasjon og for ordens skyld det jeg prøver å belyse er ulike sammenhenger hvorfor det skjer. Kvinner bruker også vold. En trenger ikke drepe noen for å ha tydd til vold. Poenget med tråden er vel at trådstarter er redd menn og jeg prøver å ta opp noen sammenhenger i min kommentar til hovedinnlegget. Så tenker jeg litt videre og stiler spørsmålet kan det være lignende sammenhenger som forårsaker selvmord? At en da utøver vold mot seg selv i maktesløshet? Godt mulig, jeg er ikke mann. Tanken på å drepe familien min av frustrasjon er fjern for meg. Dette tenker jeg er noe menn bør reflektere over. Jeg kan ha meninger om det, men jeg kan ikke komme inni hodet på en mann og forstå tankegangen fullt ut. Mine tanker er at en del menn mangler noen mekanismer for å håndtere en del følelser. Og som har et slags kontrollbehov over kvinner. Jeg har også en tanke om at menn har det i sin biologi at de er forsørgeren og beskytteren. Om de ikke kan gjøre dette lenger av ulike årsaker, klikker det for dem. Og så har de liksom ingenting annet å bidra med. De vet ikke hvem de er uten den rollen. Kvinner er ofte mer trygg i hvem de er dypest inne. Akkurat som de er en slags usikkerhet langt inni en del menn, som kommer til uttrykk i noen situasjoner. Jeg vet ikke. Jeg merker at til eldre jeg blir til mer magefølelse får jeg på hvem disse mennene er. Du merker at de har et litt sånt skjørt ego. De holder jeg meg unna. Men man kan jo aldri vite. Jeg har personlig vært rasende på min (eks)-mann, så sint som det går an føler jeg. Og med god grunn. Tanken på å bruke vold har likevel aldri vært tilstede. Men jeg vet at jeg kunne vært voldelig i en gitt situasjon. Om barna mine var truet f eks. For meg faller det mer naturlig å gå på trening og slå i en boksebag eller kjefte på tingene mine 🤣 Det må nesten være menn som finner ut av denne oppførselen, for fra meg )som kvinne) blir det bare tanker jeg har gjort meg. 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. januar #150 Del Skrevet 11. januar AnonymBruker skrev (13 timer siden): Det jeg tror menn ikke helt forstår er at redselen ligger latent i oss. Anonymkode: c1ba2...260 Jeg kan skjønne at denne redselen ligger latent i noen uten å være enig i at det er rasjonelt. Jeg kan skjønne at noen er redd hunder eller kyr eller edderkopper, men tenker på det som en fobi mer enn fornuft Anonymkode: d16cf...5f5 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. januar #151 Del Skrevet 11. januar AnonymBruker skrev (På 10.1.2025 den 6.31): De fleste kvinner har vært i situasjoner hvor de har vært redd for menn. Tror ikke det er tilsvarende den andre veien. Anonymkode: c1ba2...260 Jeg er en mann på over 190cm og nesten 100kg. Jeg har flere ganger vært i situasjoner hvor jeg har vært redd for andre mennesker. Anonymkode: 2f017...335 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Memorangen Skrevet 11. januar #152 Del Skrevet 11. januar AnonymBruker skrev (6 timer siden): Jeg kan skjønne at denne redselen ligger latent i noen uten å være enig i at det er rasjonelt. Jeg kan skjønne at noen er redd hunder eller kyr eller edderkopper, men tenker på det som en fobi mer enn fornuft Anonymkode: d16cf...5f5 Det er ganske rasjonelt jo. Det som ikke er rasjonelt er den oppførselen hos menn som har ført til denne redselen. Å ignorere denne redselen vil være både farlig og naivt av oss kvinner, da vi hadde utsatt oss selv for mye mer fare. 1 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Memorangen Skrevet 11. januar #153 Del Skrevet 11. januar AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jeg er en mann på over 190cm og nesten 100kg. Jeg har flere ganger vært i situasjoner hvor jeg har vært redd for andre mennesker. Anonymkode: 2f017...335 Antar at de du har vært redd for alltid har vært menn. Med mindre du har blitt siktet på med pistol. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. januar #154 Del Skrevet 11. januar Memorangen skrev (Akkurat nå): Antar at de du har vært redd for alltid har vært menn. Med mindre du har blitt siktet på med pistol. De fleste, ja. Frykt for vold fra andre handler ikke om kjønn. De fleste som utsettes for vold er menn. Anonymkode: 2f017...335 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Memorangen Skrevet 11. januar #155 Del Skrevet 11. januar Gregarious skrev (23 timer siden): Man kunne nesten skrive en hel avhandling om alle måtene dette er galt på, men det holder å peke på hvordan kvinner har stemt gjennom historien. Navn som Adolf Hitler, Vladimir Putin, Donald Trump, Benito Mussolini og Ferdinand Emmanuel Marcos Sr. kan nevnes som eksempler. Disse lederne var, og er, menn, men makten de oppnådde, fikk de fra folket, hvor kvinner utgjorde en betydelig andel av velgerne. Mennesker, uansett kjønn, har vist seg i stand til grusomheter. Grusomhet er ikke et spørsmål om kjønn, men om valg og de omstendighetene vi lever i. Merkelig da at mange kvinner er redd for menn/må passe seg for menn/ta forholdsregler for å ikke blir overfalt/drept/voldtatt av menn mens menn ikke tenker på dette i det hele tatt. 4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. januar #156 Del Skrevet 11. januar Memorangen skrev (Akkurat nå): Merkelig da at mange kvinner er redd for menn/må passe seg for menn/ta forholdsregler for å ikke blir overfalt/drept/voldtatt av menn mens menn ikke tenker på dette i det hele tatt. De fleste som utsettes for vold er menn. Også menn er redd, må passe seg, og ta forholdsregler. Anonymkode: 2f017...335 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Memorangen Skrevet 11. januar #157 Del Skrevet 11. januar AnonymBruker skrev (3 minutter siden): De fleste, ja. Frykt for vold fra andre handler ikke om kjønn. De fleste som utsettes for vold er menn. Anonymkode: 2f017...335 Så en kvinne har gjort at du frykter for ditt liv? Frykt fra vold handler mye om kjønn jo. Hadde jeg vært ute alene i mørket og sett en gjeng komme mot meg, hadde jeg med en gang blitt beroliget ved synet av en eller flere kvinner i denne gjengen. De fleste som usettes for vold er menn ja, AV menn og fordi menn er mer involvert i voldelige situasjoner i utganspunktet. Du går vel ikke rundt i ditt dagligliv og tar forholdsregler for å unngå voldelige kvinner? 4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Memorangen Skrevet 11. januar #158 Del Skrevet 11. januar AnonymBruker skrev (2 minutter siden): De fleste som utsettes for vold er menn. Også menn er redd, må passe seg, og ta forholdsregler. Anonymkode: 2f017...335 Reinspikka tull. Ja de fleste som utsettes for vold er menn. FRA andre menn. Og fordi de gjerne er mer involvert i voldelige situasjoner og bruke vold selv. Type slåssing på byen i fylla. Har knapt noen gang hørt fra en mann at de må passe seg. Når passer menn seg? Man går kanskje ikke rundt alene i et gjengstrøk down town i new york liksom, men hvor mye tenker menn på dette sånn egentlig? Jeg vil tørre å påstå at redselen for å bli overfalt/voldtatt/drept sjelden er noe menn tenker på når de er ute. 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Memorangen Skrevet 12. januar #159 Del Skrevet 12. januar Kygos skrev (På 10.1.2025 den 18.20): Menn har omtrent like stor statistisk sjanse for å bli utsatt for fysisk eller psykisk vold i et parforhold som en kvinne. Så rart at det omtrent kun er kvinner som blir drept av partenere da, og ikke omvendt. Og at krisesentrene omtrent kun består av kvinner og barn. At det omtrent er bare menn som har omvendt voldsalarm og kvinner som har voldsalarm. Det er noe som skurrer med de du sier her. 2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Memorangen Skrevet 12. januar #160 Del Skrevet 12. januar AnonymBruker skrev (På 6.1.2025 den 22.43): Påstanden var at det å finne seg en mann er noe av det farligste en kvinne gjør. Brukeren sammenlignet antall kvinner som blir drept av partneren med antallet som dør av kreft og konkluderte med at påstanden er gal. Hvor du henter de ville ideene dine fra aner jeg ikke. Anonymkode: d16cf...5f5 Å sammenligne kreft med å bli drept av en partner er å være fullstendig på villspor. Unnskyld meg. 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå