Gå til innhold

Menn skremmer meg

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (55 minutter siden):

Det er mulig jeg var utydelig, men forsøker igjen. 

Om det er biologi, miljø, eller andre årsaker til vold, er ikke så viktig.

Poenget mitt er at det er ingenting i menns natur eller biologi som tilsier at de må voldta og drepe. Er du uenig i dette?

Å diskutere om det er miljø eller biologi er for meg hensiktsløst, da ingen av delene unnskylder volden. 

Anonymkode: bd8aa...4c0

Dette er selvmotsigende, om en proklamerer at menn har større sannsynlighet for en type atferd så må det nødvendigvis ligge i deres natur/miljø/biologi.  (Selv om svært få gjør slike handlinger). 
Det er heller ikke snakk om å unnskylde slike handlinger, men å forklare dem. 

På samme måte som hormoner dikterer mye av vår matvaner og overvekt så vil ulike biologiske faktorer regulere aggresjon, risikovillighet osv.  

En må gjerne diskutere tiltak en kan gjøre for å begrense slike hendelser, men slikt det blir lagt opp i denne tråden er særdeles lite produktiv.  
Menn i samfunnet kommer med en rekke bivirkninger, men er likevel livsnødvendige, det samme gjelder for øvrig kvinner.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det skjer så mye rundt i verden og ikke minst i Norge nå forårsaket av menn. 
Og jeg må si at jeg opplever menn som utrolig uforutsigbare med vanskeligheter med å kontrollere følelser. 
De dreper familiene sine, 50 stk er med på å voldta en neddopet kvinne, de kjører inn i folkemengder for å ta livet av folk, de knivstikker partneren sin osv. osv. osv. Veldig mange sier "Det er ikke alle menn".

Men, jeg tror virkelig på at det er alle menn! Alle menn har dette i seg, men så kommer det ann på hvilken situasjon som kan utløse dette "behovet". For et års tid siden fikk mannen min en telefon fra sin beste venn. Han hadde over lenger tid vært sykemeldt for prolaps i ryggen og hadde pga dette blitt deprimert. Han hadde tatt kontakt med fastlegen og ble lagt inn umiddelbart da han plutselig hadde fått det for seg at han ønsket å drepe kone og barn. Heldigvis forstod han at dette er "feil" å tenke og oppsøkte hjelp. Men, likevel var dette en utrolig skremmende opplevelse for familien hans og vi som er rundt han. En helt vanlig oppegående mann uten noen historie med psykiske lidelser. 

Med tanke på voldtekt tror jeg at alle menn egentlig kunne gjort dette også. Men, de er mer styrt av at de er redde for å bli tatt og hva andre mennesker syns om dem. Om vi ikke hadde hatt normer og regler i samfunnet hadde de fleste menn voldtatt kvinner over en lav sko. 
I ekteskapet også. Før i tiden var det mer vanlig å voldta ektefellen sin siden kvinner ikke kunne dra fordi menn ikke lot dem ha sine egne penger og ikke fikk lov til å jobbe. Om kvinner ikke hadde fått de rettighetene vi har i dag ville omfanget av vold mot kvinner vært enda høyere. Og hvorfor? Fordi dette ligger i "blodet" til menn. Har de blitt dumpet, blitt gjort narr av eller mistet verdigheten på en eller annet måte er første tanke å bruke vold mot noen. Og dette er kjønnet vi velger til å styre land og store deler av verden. Det er skremmende. 

Voldtektssaken i Frankrike hvor over 50 menn voldtok en neddopet, sovende kvinne viser bare at det er "vanlige" menn som gjør disse tingene. Journalist, sykepleier, soldat, baker, brannmann... Det er naboen din, pappen til venninna di, fysioterapeuten din ja til og med fastlegen din (Frosta saken) kan du ikke stole på. 

Ja, de fleste menn er omsorgsfulle, hardtarbeidende, morsomme, kjekke osv. Men 1 livskrise, et brudd, en prolaps, en avvisning på jobb kan utløse den lille klikken i hodet på mannen som gjør slik at de kan drepe, voldta eller slå. 

Jeg tror rett og slett ikke vi får gjort noe med dette fenomenet i og med at det ligger latent i kroppen hos mannen. Annet enn at "lover og regler" i samfunnet er forbyggende. 

Noen tanker om dette?

Anonymkode: ec44d...c8e

Så du tror at de fleste menn bare lar være å voldta, fordi vi har normer og regler…. Alle menn ville ellers ha drevet med voldtekt. Og det skal ingen ting omtrent før de klikker og tar livet av folk…. Det var da voldsomt! De aller fleste menn er hverken voldtektsforbrytere eller mordere. Men ja, blant de få som er det, så er det flest menn. Og man får selvsagt vite det i nyhetene når noen begår slike grusomme handlinger. Resten av  andelen menn(som er de fleste) er normale. 

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Absolutt! Jeg har mange menn i livet mitt som gir meg mye. Men, det betyr ikke at jeg ikke mener det jeg mener. 
Jeg syns "Det gjelder ikke alle menn" kommentaren alle kommer med er tull. For jeg tror det gjelder alle menn. Man må bare trykke på "riktig" knapp for å utløse raseriet. 

TS

Dette gjelder også deg og kvinner, det er bare å ta fram en historie bok. Kvinner har startet flere kriger en menn relativt til antall statsoverhoder.  

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Helt enig og tenker nøyaktig det samme. Ser tendensene i flere menn jeg snakker med i løpet av en dag. Vold ligger så naturlig for mange av dem. Hver femte mann i fengsel sitter for eksempel inne for seksuelle overgrep. Det er så mange menn som er tilbøyelige til vold og overgrep at det er mer unormalt med «normale» menn enn gærninger. Dessverre. 

Anonymkode: b55d1...f01

Hva slags menn er det du omgås, hvis du snakker med flere menn med slike tendenser i løpet av en dag….?

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Traktor skrev (4 minutter siden):

Hadde dere hatt mer muskler ville dere også hatt mer testosteron, da ville dere utagert mer som menn. At kvinner er mer emosjonelle enn menn tror jeg det er ganske bred enighet om. 

Ja, det med testosteron er jeg enig i. Så hadde vi vært mer biologisk like dere menn så er jeg enig i at vi også muligens kunne vært mer voldelige med mer muskler.

Og ang det at vi er mer emosjonelle. Det er fordi menn alltid har fått oss til å tro det for å holde oss nede. Men, i realiteten så stemmer det virkelig ikke! 

Vi kan gråte over at katten vår dør mens dere kan dytte til en fyr på byen fordi han sneik i køen. Begge deler er å være emosjonelle. Men, det å gråte har blitt sett ned på i alle år som slags kvinnelig «feil». Mens det kun er maskulint og «boys will be boys» når menn uttrykker følelsene sine på sin måte. 

Og beklager men jeg opplever også deg som ganske emosjonell i tråden her. 

Og at vi sitter med mye empati og medfølelse tror jeg hadde gjort oss til mye bedre ledere enn menn som truer med den «røde» knappen hele tiden. 

TS

• Liker 6
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Og beklager men jeg opplever også deg som ganske emosjonell i tråden her. 

Det er vel ingen som er i nærheten av så emosjonell som du har vært i tråden her, der tar du virkelig kaka! Hele tråden handler jo om dine hatske følelser overfor ALLE menn!  

Og tro meg hadde jeg skrevet like fiendtlig og nedsettende om kvinner som du gjør om menn, ville dere kvinner, inkludert deg selv, gått helt av skaftet. 

Endret av Traktor
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ella-2 skrev (15 minutter siden):

Så du tror at de fleste menn bare lar være å voldta, fordi vi har normer og regler…. Alle menn ville ellers ha drevet med voldtekt. Og det skal ingen ting omtrent før de klikker og tar livet av folk…. Det var da voldsomt! De aller fleste menn er hverken voldtektsforbrytere eller mordere. Men ja, blant de få som er det, så er det flest menn. Og man får selvsagt vite det i nyhetene når noen begår slike grusomme handlinger. Resten av  andelen menn(som er de fleste) er normale. 

Når man har en naturkatastrofe eller krig som setter myndighetene ut av spill så vil samfunnet bli et slags anarki. Graden av vold, voldtekt og plyndring man da ser er kanskje et uttrykk for våre (gjennomsnittlige) tendenser til slikt i fravær av politi og straff?

Anonymkode: d16cf...5f5

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

De fleste mennene jeg har møtt har vært svært forutsigbare. De definerer grenser for seg og sine og har generelt adferd hvor de søker å unngå potensialet til konflikt.

Kvinner - noen av dem - oppleves som mer konfliktsøkende og mer verbalt aggressiv. I alle fall edru og på dagtid.

(Jeg har sakset litt i innlegget ditt)

Jeg tror at menn er mer villige til å ta risiko, inklusive at menn har potensiale for å utøve vold sammen med (vanligvis) større fysisk styrke. Brannmannen som risikerer livet for å få fremmede ut av et hus er ofte menn. Soldaten som dør i en skyttergrav for at vi skal fortsette å ha et demokratisk liberalt samfunn er ofte menn.

Jeg kjenner igjen sinnet du beskriver når noen prøver å frata meg verdighet, men de aller, aller fleste av oss klarer i ung alder å kontrollere sinnet sitt.

Forutsigbare menn til de ikke er det lenger. 

Og ja, kvinner kan være konfliksøkende og verbalt aggressive. Jeg har også opplevd dette. Ikke nødvendigvis bra egenskaper.

Men, det er sjeldent de klikker og dreper hele familien sin sånn som man har sett menn gjør i det siste.

Jeg blir ikke redd når jeg møter en kvinne aleine i mørket på gata. Skal hun verbalt angripe meg så får hun gjøre det. Men, hvis jeg møter en mann på gata vet jeg aldri hvor det kan ende. Man kan møte en som har en dårlig dag. Og da er det farlig å være kvinne.

TS

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Når man har en naturkatastrofe eller krig som setter myndighetene ut av spill så vil samfunnet bli et slags anarki. Graden av vold, voldtekt og plyndring man da ser er kanskje et uttrykk for våre (gjennomsnittlige) tendenser til slikt i fravær av politi og straff?

Det er virkelig sannt! Har tenkt på det, om det blir krig her må vi passe oss for alle, som damer. 

Men alle er ikke sånn. Fler enn vi ønsker, men jeg tror mange mennekser er oppriktig snille.

Anonymkode: 0fe86...ea3

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ella-2 skrev (21 minutter siden):

Du kan jo lese litt om seksuell vold under Ukraina krigen f.eks. Når plutselig lover, normer og regler opphører så er det utrolig hva menn finner på å gjøre.

https://www.plan-norge.no/slik-arbeider-plan/nodhjelp/ukraina/2-ar-etter

TS

• Liker 1
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Man kan møte en som har en dårlig dag. Og da er det farlig å være kvinne.

*Da er det farlig å være både kvinne og mann. Men faktisk farligst å være mann.

Men det er visst veldig vanskelig for dere å forstå. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Absolutt finnes det flyst av mange negative egenskaper hos kvinner også. Men, statistikken viser at menn utgjør ekstremt større trussel mot kvinner og barn enn kvinner gjør mot menn og barn. 

Jeg syns det er utrolig trist at jeg har kommet dit jeg er nå. Jeg liker menn. Jeg hadde flere mannlige kompiser enn venninner da jeg var ung. Men, hvem av dere kan vi stole på? Det er umulig å vite når man hører om familiefedre som har vært stabile gode ektemenn som plutselig fikk det for seg at nå ville han drepe familien sin. 

Det må være noe mer underliggende når man hører om så mange menn som gjør grusomme handlinger. Det må jo være kjønnsbasert tenker jeg.

TS

Ja, det er uhyggelig at det har vært såpass mange drap innen familier det siste året. Men igjen, så er det fremdeles neste 2 millioner menn igjen i Norge som ikke har begått slike handlinger.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Du kan jo lese litt om seksuell vold under Ukraina krigen f.eks. Når plutselig lover, normer og regler opphører så er det utrolig hva menn finner på å gjøre.

TS

*Noen menn

Og i dine øyne er vel ikke dette utrolig? Du har jo allerede stemplet ALLE menn som tikkende voldtektsmenn som bare venter på muligheten til å voldta alt med puls. 

Endret av Traktor
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 22.12.2024 den 2.35):

TS

Ja, men her snakker vi jo om en krigssituasjo. Sakset fra linken du sendte: «Traumer og psykiske lidelser er alvorlige konsekvenser som oppstår i kjølvannet av en krig. Reaksjoner som frykt, sinne, sorg og hjelpeløshet kan føre til høy stressbelastning over tid og resultere i aggresjon, vold og rusmisbruk»

Dette er ekstremsituasjon. Vi er jo ikke i en slik situasjon i Norge nå.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ella-2 skrev (På 22.12.2024 den 2.46):

Ja, men her snakker vi jo om en krigssituasjo. Sakset fra linken du sendte: «Traumer og psykiske lidelser er alvorlige konsekvenser som oppstår i kjølvannet av en krig. Reaksjoner som frykt, sinne, sorg og hjelpeløshet kan føre til høy stressbelastning over tid og resultere i aggresjon, vold og rusmisbruk»

Dette er ekstremsituasjon. Vi er jo ikke i en slik situasjon i Norge nå.

Nå var det du som skrev tidligere: «Så du tror at de fleste menn bare lar være å voldta, fordi vi har normer og regler» 

Da svarte jeg med en link som viser menn som voldtar over en lav sko når det ikke er normer og regler i samfunnet slik som i Ukraina krigen som foregår akkurat nå.

TS

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå var det du som skrev tidligere: «Så du tror at de fleste menn bare lar være å voldta, fordi vi har normer og regler» 

Da svarte jeg med en link som viser menn som voldtar over en lav sko når det ikke er normer og regler i samfunnet slik som i Ukraina krigen som foregår akkurat nå.

TS

Nei, det er ikke bare fordi det ikke er normer og regler. Det er fordi man får traumer og psykiske lidelser av grusomhetene i krigen. Jeg viste også til avsnittet som omhandlet dette

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Ella-2 skrev (4 minutter siden):

Nei, det er ikke bare fordi det ikke er normer og regler. Det er fordi man får traumer og psykiske lidelser av grusomhetene i krigen. Jeg viste også til avsnittet som omhandlet dette

Absolutt! Og jeg er enig med deg! Når menn blir utsatt for stress og psykiske belastninger så kan de begå drap, voldtekt er og utøve alvorlig vold. Det er det som er premisset for tråden. At man vet aldri hva som gjør at en mann «klikker». For noen er tålegrensen høyere. Men jeg tror at alle menn har det i seg. 

TS

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Absolutt! Og jeg er enig med deg! Når menn blir utsatt for stress og psykiske belastninger så kan de begå drap, voldtekt er og utøve alvorlig vold. Det er det som er premisset for tråden. At man vet aldri hva som gjør at en mann «klikker». For noen er tålegrensen høyere. Men jeg tror at alle menn har det i seg. 

TS

Trist at du har dette problemet at du tror alle menn har dette i seg. Det må være slitsomt… Det kan sikkert være bra om du får hjelp med dette.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ella-2 skrev (3 minutter siden):

Trist at du har dette problemet at du tror alle menn har dette i seg. Det må være slitsomt… Det kan sikkert være bra om du får hjelp med dette.

Ja, jeg syns faktisk at det er slitsomt. Jeg har de siste årene fått en veldig skepsis og frykt for menn. Jeg opplever de som veldig utilregnelige. Ikke bare med hensyn til oppslag i medier men også egen erfarte ting som har vært traumatiske. Ja, kanskje jeg burde søke hjelp for dette. Jeg er ikke negativ til det. 

Takk for diskusjonen.

TS

• Hjerte 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg syns faktisk at det er slitsomt. Jeg har de siste årene fått en veldig skepsis og frykt for menn. Jeg opplever de som veldig utilregnelige. Ikke bare med hensyn til oppslag i medier men også egen erfarte ting som har vært traumatiske. Ja, kanskje jeg burde søke hjelp for dette. Jeg er ikke negativ til det. 

Takk for diskusjonen.

TS

Håper du får hjelp💕

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...