AnonymBruker Skrevet 22. desember 2024 #61 Del Skrevet 22. desember 2024 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Jeg tror kvinner også har slike triggere, men de fører sjeldent til vold. TS Anonymkode: ec44d...c8e Kvinner utøver vold mot partner like ofte som menn gjør det. Begge kjønn er like voldelige der. "Like mange kvinner og menn, 17 prosent, har blitt utsatt for vold fra samlivspartner" -FHI Forskjellen er at siden menn gjennomsnittlig er veldig mye sterkere fysisk, så fører menns vold oftere til mer alvorlige skader. Anonymkode: df5f0...d56 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2024 #62 Del Skrevet 22. desember 2024 AnonymBruker skrev (51 minutter siden): Jeg har aldri nevnt verken miljø eller biologi. Kanskje du vil prøve å lese det jeg skriver? Det er ingenting i menns natur som tilsier at de må voldta og/eller drepe. Anonymkode: bd8aa...4c0 Når (en liten brøkdel av) menn voldtar og dreper så er det sannsynligvis delvis knyttet til deres gener og delvis til det å være mann. Jeg tror at miljøet spiller en viktig rolle i å «tone ned» tendenser som kanskje ville ha artet seg på en annen måte i vikingtiden. Hvorvidt vi har fri vilje og 100% ansvar for våre handlinger, eller om vi er viljeløse predeterminerte roboter er en interessant diskusjon. Anonymkode: d16cf...5f5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2024 #63 Del Skrevet 22. desember 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Kvinner utøver vold mot partner like ofte som menn gjør det. Begge kjønn er like voldelige der. "Like mange kvinner og menn, 17 prosent, har blitt utsatt for vold fra samlivspartner" -FHI Forskjellen er at siden menn gjennomsnittlig er veldig mye sterkere fysisk, så fører menns vold oftere til mer alvorlige skader. Anonymkode: df5f0...d56 Menn er også dobbelt så utsatte for vold som det kvinner er: "Nesten en tredjedel av befolkningen, 22% av kvinnene og 44% av mennene, oppgir at de har vært utsatt for vold etter at de fylte 18 år. Like mange kvinner og menn, 17 prosent, har blitt utsatt for vold fra samlivspartner. Forekomsten av vold i Norge ser ut til å ha forandret seg lite fra slutten av 1980-tallet til i dag." (2023) https://nhi.no/forstehjelp/akuttmedisin/diverse/partnervold/all Anonymkode: df5f0...d56 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Traktor Skrevet 22. desember 2024 #64 Del Skrevet 22. desember 2024 (endret) AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Absolutt. Jeg har sagt dette gjentatte ganger i tråden. Kvinner dreper, voldtar og er onde de også! Men, ikke i det enorme omfanget som finnes hos menn. TS Anonymkode: ec44d...c8e Som du selv er innpå angående menn, handler nok dette i stor også om hvilken mulighet kvinner har for dette. Dersom kvinner var fysisk overlegne menn, hadde de nok ikke vært noe bedre selv. Jeg tror tvert i mot omfanget ville vært større, da kvinner er vesentlig mer emosjonelt ustabile enn menn. Det hjelper heller ikke at kvinner knapt har sympati for menn. Å mase om kilder på dette kan du bare spare deg for. Begge kjønn har nok potensiale for å være omtrent like jævelig dersom de får muligheten, uten påfølgende konsekvenser. Som jeg har vært inne på tidligere er det ikke uten grunn at følelsesutbrudd i svært liten grad godtas fra menn. Da vil de raskt bli sett på som truende og farlig. I motsetning til kvinner som bare blir unnskyldt og sett på som ufarlige, selv om de får helt av skaftet. Endret 22. desember 2024 av Traktor 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2024 #65 Del Skrevet 22. desember 2024 Menn er dobbelt så utsatte for vold som det kvinner er: "Nesten en tredjedel av befolkningen, 22% av kvinnene og 44% av mennene, oppgir at de har vært utsatt for vold etter at de fylte 18 år." Kvinner utøver vold mot partner like ofte som menn gjør det. Begge kjønn er like voldelige der. "Like mange kvinner og menn, 17 prosent, har blitt utsatt for vold fra samlivspartner." Forskjellen er at siden menn gjennomsnittlig er veldig mye sterkere fysisk, så fører menns vold oftere til mer alvorlige skade. Forøvrig, så har ikke samfunnet blitt mer voldelig de siste tiårene: Forekomsten av vold i Norge ser ut til å ha forandret seg lite fra slutten av 1980-tallet til i dag." (2023) https://nhi.no/forstehjelp/akuttmedisin/diverse/partnervold/all (Beklager kluss med flere meldinger, mobilen er ikke helt god) Anonymkode: df5f0...d56 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2024 #66 Del Skrevet 22. desember 2024 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Kvinner utøver vold mot partner like ofte som menn gjør det. Begge kjønn er like voldelige der. "Like mange kvinner og menn, 17 prosent, har blitt utsatt for vold fra samlivspartner" -FHI Forskjellen er at siden menn gjennomsnittlig er veldig mye sterkere fysisk, så fører menns vold oftere til mer alvorlige skader. Anonymkode: df5f0...d56 Ja, kvinner utøver vold også. Like mye som menn i en partner relasjon. Jeg tviler ikke på at det er mange menn som er redde for partneren sin. Men, det er sjeldnere at kvinner dreper partneren sin enn motsatt. Jeg mener ikke å bagatellisere menn i voldelige forhold. For selvfølgelig er det helt jævlig! Men, verden er et mye skumlere sted for kvinner enn for menn. Nettopp pga. menn! TS Anonymkode: ec44d...c8e 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2024 #67 Del Skrevet 22. desember 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Og jeg må si at jeg opplever menn som utrolig uforutsigbare med vanskeligheter med å kontrollere følelser. Anonymkode: ec44d...c8e De fleste mennene jeg har møtt har vært svært forutsigbare. De definerer grenser for seg og sine og har generelt adferd hvor de søker å unngå potensialet til konflikt. Kvinner - noen av dem - oppleves som mer konfliktsøkende og mer verbalt aggressiv. I alle fall edru og på dagtid. Sitat Men, jeg tror virkelig på at det er alle menn! Alle menn har dette i seg, men så kommer det ann på hvilken situasjon som kan utløse dette "behovet". Fordi dette ligger i "blodet" til menn. Har de blitt dumpet, blitt gjort narr av eller mistet verdigheten på en eller annet måte er første tanke å bruke vold mot noen. Ja, de fleste menn er omsorgsfulle, hardtarbeidende, morsomme, kjekke osv. Men 1 livskrise, et brudd, en prolaps, en avvisning på jobb kan utløse den lille klikken i hodet på mannen som gjør slik at de kan drepe, voldta eller slå. Jeg tror rett og slett ikke vi får gjort noe med dette fenomenet i og med at det ligger latent i kroppen hos mannen. Annet enn at "lover og regler" i samfunnet er forbyggende. Noen tanker om dette? (Jeg har sakset litt i innlegget ditt) Jeg tror at menn er mer villige til å ta risiko, inklusive at menn har potensiale for å utøve vold sammen med (vanligvis) større fysisk styrke. Brannmannen som risikerer livet for å få fremmede ut av et hus er ofte menn. Soldaten som dør i en skyttergrav for at vi skal fortsette å ha et demokratisk liberalt samfunn er ofte menn. Jeg kjenner igjen sinnet du beskriver når noen prøver å frata meg verdighet, men de aller, aller fleste av oss klarer i ung alder å kontrollere sinnet sitt. Anonymkode: d16cf...5f5 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2024 #68 Del Skrevet 22. desember 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Ja, kvinner utøver vold også. Like mye som menn i en partner relasjon. Jeg tviler ikke på at det er mange menn som er redde for partneren sin. Men, det er sjeldnere at kvinner dreper partneren sin enn motsatt. Jeg mener ikke å bagatellisere menn i voldelige forhold. For selvfølgelig er det helt jævlig! Men, verden er et mye skumlere sted for kvinner enn for menn. Nettopp pga. menn! TS Anonymkode: ec44d...c8e Hvordan skværer du uttalelsen din som jeg har uthevet her, med data fra FHI som sier at menn er voldsofre dobbelt så ofte som kvinner er voldsofre? I Norge har 44% av menn har vært ofre for vold, men kun 22% av kvinner. Anonymkode: df5f0...d56 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Traktor Skrevet 22. desember 2024 #69 Del Skrevet 22. desember 2024 (endret) AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Ja, kvinner utøver vold også. Like mye som menn i en partner relasjon. Jeg tviler ikke på at det er mange menn som er redde for partneren sin. Men, det er sjeldnere at kvinner dreper partneren sin enn motsatt. Jeg mener ikke å bagatellisere menn i voldelige forhold. For selvfølgelig er det helt jævlig! Men, verden er et mye skumlere sted for kvinner enn for menn. Nettopp pga. menn! TS Anonymkode: ec44d...c8e Som vedkommende du siterer faktuelt påpeker MED kilder er faktisk verden et skumlere sted for menn enn kvinner. For meg som lovlydig og ikke voldelige mann, er det egentlig ganske uvesentlig hvilket kjønn vedkommende som utsetter meg for vold har. Mer vesentlig er at jeg statistikk sett er dobbelt så utsatt for vold enn kvinner. Endret 22. desember 2024 av Traktor 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2024 #70 Del Skrevet 22. desember 2024 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Menn er også dobbelt så utsatte for vold som det kvinner er: "Nesten en tredjedel av befolkningen, 22% av kvinnene og 44% av mennene, oppgir at de har vært utsatt for vold etter at de fylte 18 år. Like mange kvinner og menn, 17 prosent, har blitt utsatt for vold fra samlivspartner. Forekomsten av vold i Norge ser ut til å ha forandret seg lite fra slutten av 1980-tallet til i dag." (2023) https://nhi.no/forstehjelp/akuttmedisin/diverse/partnervold/all Anonymkode: df5f0...d56 Av andre menn. Anonymkode: 46ede...777 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2024 #71 Del Skrevet 22. desember 2024 Traktor skrev (Akkurat nå): Som vedkommende du siterer faktuelt påpeker MED kilder er faktisk verden er skumlere sted for menn enn kvinner. For meg som lovlydig og ikke voldelige mann, er det egentlig ganske uvesentlig hvilket kjønn vedkommende som utsetter meg for vold har. Mer vesentlig er at jeg statistikk sett er dobbelt så utsatt for vold enn kvinner. Av andre menn. Det er menn som står bak mesteparten av all vold her i verden Anonymkode: 46ede...777 1 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2024 #72 Del Skrevet 22. desember 2024 Traktor skrev (5 minutter siden): Som du selv er innpå angående menn, handler nok dette i stor også om hvilken mulighet kvinner har for dette. Dersom kvinner var fysisk overlegne menn, hadde de nok ikke vært noe bedre selv. Jeg tror tvert i mot omfanget ville vært større, da kvinner er vesentlig mer emosjonelt ustabile enn menn. Å mase om kilder på dette kan du bare spare deg for. Som jeg har vært inne på tidligere er det ikke uten grunn at følelsesutbrudd i svært liten grad godtas fra menn. Da vil de raskt bli sett på som truende og farlig. I motsetning til kvinner som bare blir unnskyldt og sett på som ufarlige, selv om de får helt av skaftet. Jeg opplever ikke kvinner som mer emosjonelt ustabile enn menn. Jeg opplever det som motsatt. Men, det er på helt forskjellige ting. Taper favorittlaget i fotball blir plutselig en ølflaske knust i gulvet eller hvis man blir avvist av en kvinne kommer neven i bardisken. Kjører en bil for sakte i trafikken blir det hylt «for en jævla idiot som ikke skulle hatt lappen» eller hvis man taper i et Playstation spill så blir kontrollen kasta veggimellom. Jeg opplever menn som virkelig mer emosjonelt ustabile enn kvinner. Men, vi kvinner gråter fremfor å hyle og bruke muskler. Kvinner gjenkjenner følelser fortere og klarer derfor også å håndtere dem bedre. Vi er vant til å prate om følelser og dette gjør oss mer robuste til å takle nederlag også. Jeg tror med kvinners biologi så hadde vi håndtert muskler på en helt annen måte enn menn. TS Anonymkode: ec44d...c8e 5 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Traktor Skrevet 22. desember 2024 #73 Del Skrevet 22. desember 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Av andre menn. Det er menn som står bak mesteparten av all vold her i verden Anonymkode: 46ede...777 Så da er det liksom mer greit siden jeg også er mann? Men det er jo klart, hele grunnlaget for tråden er jo å dra alle menn over samme kam. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2024 #74 Del Skrevet 22. desember 2024 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Menn er dobbelt så utsatte for vold som det kvinner er: "Nesten en tredjedel av befolkningen, 22% av kvinnene og 44% av mennene, oppgir at de har vært utsatt for vold etter at de fylte 18 år." Men, dette er inkl. vold av andre menn. 44% av menn blir ikke utsatt for vold av kvinner. TS Anonymkode: ec44d...c8e 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
DanielF Skrevet 22. desember 2024 #75 Del Skrevet 22. desember 2024 Dette er tankene vi får når vi sitter for mye på nett og ser alle menn mot kvinner videoene poppe opp. Jeg er redd damer for det meste, men det er fordi jeg ikke har hatt tid til å forstå meg på dem ennå. Så for litt siden at en dame ble tatt for å ha drept broren og moren sin et par mil nord over, skumle greier. Er nok mer individer selv som setter seg i en posisjon hvor de ikke klarer å tenke regelmessig, så plutselig skrur noe seg i hode som gjør at de løser problemet sitt med vold eller drap. Jeg har ofte funnet meg i en situasjon hvor jeg tenkte det virket som den mest logiske forklaringen, men har heldigvis hatt en vane av å slite meg selv ut fysisk for å ungå å gidde gjøre noe og har derfor aldri vært i noen voldelige situasjoner. Damer skremmer meg fordi de blir fortalt de aldri kunne ha gjort noe gale, derfor har de aldri hatt grunn til å finne måter å ungå at de selv gjør noe dumt. Det er skummelt for meg. Men i det siste året har jeg brukt mye tid på å få meg veninner rundt hele verden og det går veldig greit. Møtt mange damer som har opplevd mye og derfor har de på sett å vis funnet en måte å kjenne seg selv. Du kan ikke forandre noen andre enn degselv, kjenner du degselv vil du kjenne andre og ungå situasjoner hvor det hender deg noe vondt. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Traktor Skrevet 22. desember 2024 #76 Del Skrevet 22. desember 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg opplever ikke kvinner som mer emosjonelt ustabile enn menn. Jeg opplever det som motsatt. Men, det er på helt forskjellige ting. Taper favorittlaget i fotball blir plutselig en ølflaske knust i gulvet eller hvis man blir avvist av en kvinne kommer neven i bardisken. Kjører en bil for sakte i trafikken blir det hylt «for en jævla idiot som ikke skulle hatt lappen» eller hvis man taper i et Playstation spill så blir kontrollen kasta veggimellom. Jeg opplever menn som virkelig mer emosjonelt ustabile enn kvinner. Men, vi kvinner gråter fremfor å hyle og bruke muskler. Kvinner gjenkjenner følelser fortere og klarer derfor også å håndtere dem bedre. Vi er vant til å prate om følelser og dette gjør oss mer robuste til å takle nederlag også. Jeg tror med kvinners biologi så hadde vi håndtert muskler på en helt annen måte enn menn. TS Anonymkode: ec44d...c8e Hadde dere hatt mer muskler ville dere også hatt mer testosteron, da ville dere utagert mer som menn. At kvinner er mer emosjonelle enn menn tror jeg det er ganske bred enighet om. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2024 #77 Del Skrevet 22. desember 2024 Traktor skrev (2 minutter siden): Så da er det liksom mer greit siden jeg også er mann? Men det er jo klart, hele grunnlaget for tråden er jo å dra alle menn over samme kam. Det er det vel ingen som har sagt. Det er selvfølgelig ikke greit! Men, det er jo hele premisset for tråden. At menn utøver mer alvorlig vold enn kvinner. Det er selvfølgelig ikke greit å bli utsatt for vold om man er kvinne eller mann. TS Anonymkode: ec44d...c8e 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Traktor Skrevet 22. desember 2024 #78 Del Skrevet 22. desember 2024 (endret) AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Men, dette er inkl. vold av andre menn. 44% av menn blir ikke utsatt for vold av kvinner. TS Anonymkode: ec44d...c8e Helt uvesentlig for meg som mann. Verden er fortsatt farligere for meg, jeg har heller ikke noe mer ansvar for hva andre menn måtte foreta seg enn deg. Det er du som fremstiller det som at det er kvinner mot menn, men vi er alle individer som kun har ansvaret for våre egne handlinger, helt uavhengig av kjønn. Endret 22. desember 2024 av Traktor 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2024 #79 Del Skrevet 22. desember 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Men, dette er inkl. vold av andre menn. 44% av menn blir ikke utsatt for vold av kvinner. TS Anonymkode: ec44d...c8e Det er irrelevant for påstanden du kom med, som var at "verden er et mye skumlere sted for kvinner enn menn". Hvordan kan verden være et skumlere sted for kvinner enn menn, når menn blir utsatt for vold dobbelt så ofte? Anonymkode: df5f0...d56 5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Traktor Skrevet 22. desember 2024 #80 Del Skrevet 22. desember 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det er det vel ingen som har sagt. Det er selvfølgelig ikke greit! Men, det er jo hele premisset for tråden. At menn utøver mer alvorlig vold enn kvinner. Det er selvfølgelig ikke greit å bli utsatt for vold om man er kvinne eller mann. TS Anonymkode: ec44d...c8e Hva var da poenget med kommentaren jeg siterte? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå