Gå til innhold

Noen i 30 årene som ikke får kjøpt deg bolig?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Fordelen med å flytte ut på bøgda er at man finner rimelige boliger, og de aller fleste har null problemer med å komme seg inn på markedet. Så kan man bygge seg opp økonomisk og etterhvert flytte tilbake til byen med nok kapital til å kjøpe seg bolig der. Men da vil jo mange bli værende på bygda fordi de har oppdaget hvordan det er å leve og å få puste :)

Anonymkode: 9b9b7...76d

Bakdelen med å flytte ut på bygda er at en del har jobb som ikke kan gjøres fra bygda.... Man får ikke bygd seg opp økonomisk om man blir gående arbeidsledig eller må ta til takke med jobber på langt lavere lønnsnivå.

Anonymkode: bb6db...96f

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Det er faktisk du som bommer. At de kan kjøpe for 3.8-4 mill betyr ikke at de kan låne 3,8-4 mill. Nordea sin kalkulator sier hva de kan kjøpe for (som inkluderer både lån og egenkapital). 

Anonymkode: 544fe...922

Nordea sitt anslag er selvsagt ingen fasit. De er et anslag basert på en algoritme, så snart søknaden er inne ville det kommet et helt annet svar.

De har ikke egenkapital til å låne eller betjene lån under tre mil.

Anonymkode: efd5b...ae8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Nordea sin kalkulator er justert for nye krav til egenkapital. Og etter de endret kalkulator så gir den av en eller annen grunn ikke fratrekk for barn.

Anonymkode: bb6db...96f

Som jeg sa til - det er intet annet enn et anslag basert på algoritme. 

1) hadde de søkt på denne siden av året ville selvsagt en reel lånesøknad forholdt seg til ek krav pr dd. 

2) svare på søknaden ville vist seg å være noe annet enn anslaget.

Kalkulatorerne er på ingen måte noen form for fasit.

Anonymkode: efd5b...ae8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi leier. Veldig synd, da vi begge har vært på boligmarkedet i mange år. Her gikk jeg på en smell når jeg skulle selge, den gikk under takst. Her solgte kjæresten min med gevinst, men han hadde noe gjeld som måtte dekkes. Nå har vi startet på scratch. Å holder på å legge oss opp egen-kap. Men ser at det vil ta 1-2 år minimum før vi har nok. Inntekten er ok. Men vi betaler skyhøy leie. Har vært på jakt etter noe billigere å leie nå ett halv-år, men her er ingenting 

Anonymkode: 849ca...da7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Vi leier. Veldig synd, da vi begge har vært på boligmarkedet i mange år. Her gikk jeg på en smell når jeg skulle selge, den gikk under takst. Her solgte kjæresten min med gevinst, men han hadde noe gjeld som måtte dekkes. Nå har vi startet på scratch. Å holder på å legge oss opp egen-kap. Men ser at det vil ta 1-2 år minimum før vi har nok. Inntekten er ok. Men vi betaler skyhøy leie. Har vært på jakt etter noe billigere å leie nå ett halv-år, men her er ingenting 

Anonymkode: 849ca...da7

Hva betaler dere i husleie?

Anonymkode: 87c19...d91

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi leier. Tre barn. Jeg gikk fra en ok betalt stilling til ufør og min samboer studerer. Har ikke sjans til å komme inn på boligmarkedet. Har vel ca 400.000 i ek

Anonymkode: f1cb7...0ea

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi er i 50 årene og leier. Total inntekt på begge er ca 700000 til sammen. Dette pga sykdom .

Voksen sønn  som nylig har flyttet ut og studerer ved universitet. 

Kommer ikke til å kjøpe med det første.

Jeg har har jeg flere millioner i vente når den tid kommer.

Stresser ikke, nyter livet. .

Aldri brydd meg om stort hus ,mer opptatt av at det er hjerterom 🥰

Anonymkode: 4029b...3b0

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

37 alene med et nesten voksent barn som bor hjemme. 

Ca 450 000 inntekt

Egenkapital ca 200 000(hytte) 

Har ikke sjans til å kjøpe noe, tviler på det vil endre seg. Vurdert flytte på hytta da men bygda er dyr som mange nevner, tilbud langt unna, avhengig av lappen og bil. Lege tilbud og alt sånt dårligere og mat er veldig mye dyrere der og dårligere kvalitet. 

Summa summarum blir jeg nok boende i den leide leiligheten min i byen. Om ikke noe spesielt skulle skje. Hadde hytte drømmen vært mulig i 20 åra skulle jeg bodd det enkle liv der og spart opp ek over mange år men har ikke lenger helse til det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi valgte å flytte ut på bygden, eller ut på distriktet som jeg pleier å kalle det ettersom det er så smått og spredt bebebygd. Angrer ikke i det hele tatt. Fikk solgt den overprisede boligen i mer tettbygd, attraktivt strøk og kjøpte en billig eiendom i det som trolig er et av de minst sexy kommunene i fylket. Attpåtil den minst attraktive bygden i kommunen.

Her er godt med skog til vedfyring, her er elg, hare, rådyr, ryper, orrfugl og gode fiskemuligheter. Det er perfekt når vi ønsker bedre beredskap og mer selvstendighet. Strømprisene er stort sett herlig edruelige, enn så lenge. Vi har privat vann og er dermed delvis skånet fra den galloperende veksten i de kommunale avgiftene. Lav eiendomsverdi = lav eiendomsskatt. Masse penger spart. Dessuten er det ikke samme presset på å holde standarden oppe på boligens fasade og i bilholdet. Med en bolig verdt 5-6 mill i tettbygd strøk, må du ta vare på investeringen som boligen utgjør. Men med en nøktern, grei bolig til 1 mill kan du mentalt avskrive boligen og se på det som tak over hodet mer enn en investering. Vi gjør det, og det gir meg en helt annen ro enn tidligere. Det påvirker hvilke valg du gjør i forhold til vedlikehold, oppussing og prosjekter rundt boligen. For eksempel det nye boligdirektivet som kan gjøre det dyrt å være boligeier. Hvis du uansett ikke har betalt mye for boligen og ikke bryr deg all verden om "straff" når boligen selges, så spares du potensielt for mye stress.

Det beyr ikke at vi lar boligen forfalle, men vi trenger ikke bytte tak, vindu og diverse bare for syns skyld. Kapitalen kan uansett investeres på mange andre vis.

Anonymkode: bede1...3b7

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...