Gå til innhold

Noen i 30 årene som ikke får kjøpt deg bolig?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hvordan er dette relevant for en barnefamille?

Anonymkode: b58d4...145

Hvor i HI står det at det er forbudt for andre enn barnefamilier å svare i tråden?

Anonymkode: e02b7...8ac

• Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dere har alt for liten egenkapital... Dere kunne hatt dobbelt så høy lønn, og ingen barn, og likevel ikke fått mer i lån, fordi dere ikke har egenkapital....

Men etter nyttår er det kun krav om 10% egenkapital, så da vil det kunne åpne seg mer muligheter.

Anonymkode: bb6db...96f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har dere søkt husbanklån da? Nå er jo kassen tom, men den fylles jo opp igjen 1.1, så du bør undersøke om dere tilfredsstiller kravene.

Anonymkode: 57053...264

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spar opp mer egenkapital, ja. Er det noe dere kan selge? Kan dere skaffe en kausjonist?

Anonymkode: 9bfd6...ff2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Dere tjener begge godt under snittet, men Nordeas lånekalkulator antyder at dere kan kjøpe for 3,8-4 mill

Anonymkode: 4fc61...922

Må trekke fra barna da, reduserer somregel 500k per barn

Et alternativ kan være husbanken hvis dere ikke får lån og dere har barn 

Anonymkode: 25598...016

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her jeg bor vil jeg ikke engang kunne kjøpe leilighet med 2 mill i EK så lenge jeg ikke får meg en godt betalt jobb. Triste greier.

Anonymkode: 728b3...79e

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er 50 år og får ikke kjøpt bolig, selv med 1,4 i EK. Inntekt er varig lav pga sykdom.

Anonymkode: 44ef8...134

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Må trekke fra barna da, reduserer somregel 500k per barn

Et alternativ kan være husbanken hvis dere ikke får lån og dere har barn 

Anonymkode: 25598...016

Jeg la selvsagt inn 2 barn i lånekalkulatoren når jeg fikk disse tallene. Når jeg skriver at "Nordeas lånekalkulator antyder at dere kan kjøpe for 3,8-4 mill" og det er opplyst at det er to barn, så er dette selvsagt lagt inn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Søk litt rundt: Askøy, Alver og Austevoll har ofte rimeligere boliger. Loddefjord bydel også. 

Anonymkode: 3e8cc...ade

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da må dere nedjustere kravene. Kjøp en bolig dere har råd til, og kjøp dere oppover i markedet. Dette er helt vanlig. Har du ikke råd til tre soverom - kjøp to. 

Anonymkode: 274d2...35c

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Jeg la selvsagt inn 2 barn i lånekalkulatoren når jeg fikk disse tallene. Når jeg skriver at "Nordeas lånekalkulator antyder at dere kan kjøpe for 3,8-4 mill" og det er opplyst at det er to barn, så er dette selvsagt lagt inn.

Her bommer du, de vil aldri kunne låne så mye som "3,8 - 4 mil" med de opplysninger som er oppgitt i Hi. 

De har ikke egenkapital til det pr i dag ( 15%), og heller ikke betjeningsevne.

Anonymkode: efd5b...ae8

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er også veldig mye rimeligere på Askøy, og det er kjempelett å ta båten fra Kleppestø til Bergen sentrum.

Anonymkode: 8e462...5ec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dere må fire på kravene og/eller kjøpe et mindre attraktivt sted. Vi har høyere årslønn (650k og 700k) og hadde vel 400-500k i egenkapital (husker ikke helt nøyaktig i farta). Kjøpte leilighet til 3,1 mill med tre soverom 20 minutter fra byen (da er også nærmeste butikk 20 minutter unna i bil). 

Nå bor vi i en kjellerleilighet i en seksjonert enebolig der vi deler hage med familien oppe. Denne boligen passer best til et par med maks ett barn. Her bor vi med to barn, hund og katt. Vi ønsker i tillegg enda et barn. Oppe har de forresten fire unger boende hjemme; de to yngste med sine utfordringer. Mulig vi hadde revurdert å kjøpe her om vi hadde visst hvordan de to yngste skulle utvikle seg.. 

Uansett; Det var det vi fikk kjøpt i området innenfor en rimelig distanse til jobb. Brukte mindre enn vi fikk i lån, men sannheten er at vi neppe hadde funnet noe større og bedre uansett med det vi fikk i lån. 

Dette er altså langt fra en ideell drømmebolig for oss av mange grunner, men slik er det sjeldent når man kjøper sin første bolig. Vi tenker at vi får "bo oss oppover" slik de fleste må, så kan vi heller på sikt kjøpe noe som er bedre egnet til oss. Det viktigste er at vi er inne på boligmarkedet. 

Anonymkode: 1fb4e...5af

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Her bommer du, de vil aldri kunne låne så mye som "3,8 - 4 mil" med de opplysninger som er oppgitt i Hi. 

Det er faktisk du som bommer. At de kan kjøpe for 3.8-4 mill betyr ikke at de kan låne 3,8-4 mill. Nordea sin kalkulator sier hva de kan kjøpe for (som inkluderer både lån og egenkapital). 

Anonymkode: 544fe...922

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordelen med å flytte ut på bøgda er at man finner rimelige boliger, og de aller fleste har null problemer med å komme seg inn på markedet. Så kan man bygge seg opp økonomisk og etterhvert flytte tilbake til byen med nok kapital til å kjøpe seg bolig der. Men da vil jo mange bli værende på bygda fordi de har oppdaget hvordan det er å leve og å få puste :)

Anonymkode: 9b9b7...76d

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Fordelen med å flytte ut på bøgda er at man finner rimelige boliger, og de aller fleste har null problemer med å komme seg inn på markedet. Så kan man bygge seg opp økonomisk og etterhvert flytte tilbake til byen med nok kapital til å kjøpe seg bolig der. Men da vil jo mange bli værende på bygda fordi de har oppdaget hvordan det er å leve og å få puste :)

Anonymkode: 9b9b7...76d

Man får ikke nødvendigvis stor inntjening ved senere salg. Jeg har en slektning som har bygd et lite hus til 5,5 mill i et område som folk flytter fra, ikke til. Han vil neppe få prisstigning. Alle andre i samme område har solgt med tap. Nå har ikke alle kjøpt dyrt, slik at tapet ikke er ekstremt. Men felles er at de fleste ikke øker EK til neste bolig. Så det med å kjøpe på bygda er ikke helt svart-hvitt. Det koster også myye med bil, og høye reiseutgifter for å komme seg til alt de må til kommunesenteret eller byen for å få. Bare tannlege er 3 t reise. Jeg bor dyrt i en by, men betaler noen hundrelapper i kollektiv.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Nordea sin kalkulator er justert for nye krav til egenkapital. Og etter de endret kalkulator så gir den av en eller annen grunn ikke fratrekk for barn.

Anonymkode: bb6db...96f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Man får ikke nødvendigvis stor inntjening ved senere salg. Jeg har en slektning som har bygd et lite hus til 5,5 mill i et område som folk flytter fra, ikke til. Han vil neppe få prisstigning. Alle andre i samme område har solgt med tap. Nå har ikke alle kjøpt dyrt, slik at tapet ikke er ekstremt. Men felles er at de fleste ikke øker EK til neste bolig. Så det med å kjøpe på bygda er ikke helt svart-hvitt. Det koster også myye med bil, og høye reiseutgifter for å komme seg til alt de må til kommunesenteret eller byen for å få. Bare tannlege er 3 t reise. Jeg bor dyrt i en by, men betaler noen hundrelapper i kollektiv.

Det er forskjell på å kjøpe brukt hus og bygge nytt. Det er en kjent sak at det ikke lønner seg å bygge hus på bygda pga materialprisene. Mange hus står samtidig tomme og du får dem nesten gratis.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Det er forskjell på å kjøpe brukt hus og bygge nytt. Det er en kjent sak at det ikke lønner seg å bygge hus på bygda pga materialprisene. Mange hus står samtidig tomme og du får dem nesten gratis.

Klart det☺️Har vurdert et brukt hus i en utkant, men er for syk til vedlikehold, bo i vannskader/muggsopp, lang pendle vei-og alle pengene som ville gått til ulikt vedlikehold og oppussing. Jeg ønsker bare å belyse at det ikke er så enkelt(for alle). Jeg bruker i tillegg oxynorm og er ikkje kjørbar noen dager hver uke. Blir bare litt satt ut over at det høres så enkelt ut for alt og alle å gå for en bolig på bygda, fra 70-tallet, med oppussingsbehov og tungt vedlikehold.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...