Gå til innhold

Julelunsj hos familie med nylig omgangssyke

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

AnonymBruker

Viruset overlever på overflater. Mener det er opptil 2 uker. Så ville ikke tatt sjansen.

Anonymkode: 12194...700

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Men, hvorfor ikke melde avbud med en gang dere hørte familien er syke? Nå er det bare FREKT

Anonymkode: 28383...d98

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg hadde holdt meg langt unna. De jeg kjenner godt vet jeg har angst for oppkast og omgangssyke. De hadde forstått meg og heller ikke blitt fornærmet. Si ifra på en fin måte

Anonymkode: d9de1...1ee

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Vi er invitert til lunsj hos en familie i morgen (søndag), men jeg er usikker på om vi bør gå. Bakgrunnen er at hele den familien har hatt omgangssyke denne uken. Det startet i begynnelsen av uken, og sistemann begynte å kaste opp onsdag formiddag. Nå virker alle friske, men det er jo bare et par dager siden siste omgangssyke-tilfelle.

Barna har vært med på matlagingen til lunsjen, og selskapet skal holdes hjemme hos dem. Det frister utrolig lite å gå dit to dager før julaften. Ihvertfall når små barn på 3 år står og hjelper til med matlaging.

Ville dere gått i et slikt selskap? Er det hysterisk å melde avbud?

Anonymkode: 64c0e...9e7

I teorien skal dette kunne gå bra, men jeg hadde ikke tatt kjangsen.

Anonymkode: 895fc...a02

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (53 minutter siden):

Men, hvorfor ikke melde avbud med en gang dere hørte familien er syke? Nå er det bare FREKT

Mens jeg syns det er sykt frekt å invitere når de akkurat har har omgangssyke..

Anonymkode: 89c3d...8a8

• Liker 4
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde dratt. Men jeg har barn i barnehage selv og min utvidende familie har alle barn i barnehage. Det er mye sykdom nå på høsten, og når ett virus er forbi kommer et annet, og alle barn kan ha noe uten at man vet det. Sånn sett føler jeg meg besten tryggere når de har vært syke og det er mer enn 48 timer siden, enn om de var de eneste som ikke hadde vært det ennå.

Skulle vi tenkt at «virus kan leve på flater i to uker», hadde vi aldri sett hverandre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Jeg jobber i helse og vi har regelen om å holde oss hjemme 48 timer etter siste tømming/spy. Så kommer an på når sistemann ble frisk om jeg hadde reist eller ikke. 

Anonymkode: bbda5...aae

Hvis du jobber i helse, så håper jeg du vet at virus overlever lengre på overflater. Jeg ville ikke reist dit nå. 

Anonymkode: b6188...14a

• Liker 4
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg vet ikke helt. Det høres ut i hovedinnlegget som de allerede har tilberedt den lunsjen, og da med enda kortere tid siden siste oppkast enn det vil være i morgen. Det høres litt rart ut. Og jeg tenker det hadde tippet vektskålen over på at vi sier neitakk for min del. 

På torsdag var vi hos noen som nylig hadde omgangssyke i huset. Men de hadde ikke vært særlig syke, det ene barnet hadde kastet opp én gang, og ellers hadde de hatt litt diaré. Det hadde vært helt friske siden tirsdag (og jeg har ingen grunn til å ikke stole på det). De bestilte pizza som kom på døren, og som de altså ikke hadde tatt på på tirsdag eller onsdag. Faren for smitte fra overflater tenker jeg var minimal nok da. 

Men dette høres jo ut som en litt annen situasjon. Jeg fikk omgangssyke lille julaften i for etter å ha blitt kaste opp på på jobb. Det var av den harde typen og, og var altså så KJIPT, så det er virkelig ikke noe jeg vil risikere når det kan unngås. 

Anonymkode: 581ea...531

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Vi er invitert til lunsj hos en familie i morgen (søndag), men jeg er usikker på om vi bør gå. Bakgrunnen er at hele den familien har hatt omgangssyke denne uken. Det startet i begynnelsen av uken, og sistemann begynte å kaste opp onsdag formiddag. Nå virker alle friske, men det er jo bare et par dager siden siste omgangssyke-tilfelle.

Barna har vært med på matlagingen til lunsjen, og selskapet skal holdes hjemme hos dem. Det frister utrolig lite å gå dit to dager før julaften. Ihvertfall når små barn på 3 år står og hjelper til med matlaging.

Det er jammen mange egoistiske folk her i denne verden... Da burde de avlyst den lunsjen.. Hadde ikke gått..

Anonymkode: c59b5...a63

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Nå er det vel ganske vanlig å vaske seg når man kommer hjem etter å ha vært bort på handlevogner og brukt kollektivtransport og før man spiser. Er ikke så lett å vaske seg etter å ha vært bort på feks stolen( som de sikkert har vært bort i) når man setter seg ned for å spise hos noen. 

Man vet det er smitte der. Vil man ikke ha det på julaften så går man ikke i det besøket 🙄

Anonymkode: 18e01...f70

Det er vel enda mye enklere å vaske seg i et hus enn å vente en halv dag etter å ha vært borti alt mulig rart.

Anonymkode: 4c92f...289

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aldri i verden om jeg hadde tatt den sjansen to dager før julaften. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
Lønnesirup01 skrev (2 timer siden):

Jeg hadde dratt. Men jeg har barn i barnehage selv og min utvidende familie har alle barn i barnehage. Det er mye sykdom nå på høsten, og når ett virus er forbi kommer et annet, og alle barn kan ha noe uten at man vet det. Sånn sett føler jeg meg besten tryggere når de har vært syke og det er mer enn 48 timer siden, enn om de var de eneste som ikke hadde vært det ennå.

Skulle vi tenkt at «virus kan leve på flater i to uker», hadde vi aldri sett hverandre.

Helt enig. Dette blir litt hysteri føler jeg. Jeg har vært omgangssyk uten å ane hvor viruset kom fra, og jeg har vasset i virus i julefeiring i dagesvis der alle var syke unntatt jeg og en til. 

Hvis man er veldig engstelig for virus så må man jo holde seg hjemme, men jeg tror jeg fint kunne dratt. At virus teoretisk holder seg på overflater i ukesvis hadde i hvert fall ikke vært noe argument. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobber i helse og vi har regelen om å holde oss hjemme 48 timer etter siste tømming/spy. Så kommer an på når sistemann ble frisk om jeg hadde reist eller ikke. 

Anonymkode: bbda5...aae

I tillegg bør ikke den/de med omgangssyken ha tilberedt mat før dette. Mange kan forberede mat i forkant og så servere. Selv om en har fokus på håndhygiene smittes det fort via mat også. Da er poenget vekke med disse 48 timene.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

oh no. For det første, barn som er med å lage til maten..... nei takk til den maten.

To dager før julaften. Aldri!

Anonymkode: 4e2d8...1f7

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Helt enig. Dette blir litt hysteri føler jeg. Jeg har vært omgangssyk uten å ane hvor viruset kom fra, og jeg har vasset i virus i julefeiring i dagesvis der alle var syke unntatt jeg og en til. 

Hvis man er veldig engstelig for virus så må man jo holde seg hjemme, men jeg tror jeg fint kunne dratt. At virus teoretisk holder seg på overflater i ukesvis hadde i hvert fall ikke vært noe argument. 

Hysteri å ville unngå å bli syk julaften ? Ja ja da lever jeg fint med det 

Anonymkode: 266ba...0d3

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

I teorien skal dette kunne gå bra, men jeg hadde ikke tatt kjangsen.

Anonymkode: 895fc...a02

all teori sier at det er millioner med smittepartikler på kjøkken og bad i det huset. Det er få familier som klarer å desinfisere flater på så kort tid. Nei takk.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det som er enda frekkere er jo at vertskapet ikke har avlyst grunnet sykdom!

Anonymkode: e06ac...d6f

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...