Gå til innhold

Storebror er ennå veldig sjalu på lillebror, føler det ikke går over, og dette blir svært slitsomt.

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vi har 5 fine barn 3 gutter på 14,8 og snart 2 og Jenter på 4 og 10 år.

Han på 8 år er vannvittig sjalu på lillebror fortsatt, han blir sur og grinete og lei når han er nær, han går vekk fra lillebror som ofte følger etter han, han var aldri slik med søsteren på 4, så forstår ikke helt dette, de 3 andre er veldig glad i Lillebror,men er helst 8 åring lillebror vil til.

Er det noe vi gjør galt? Jeg prøver og passe på lillebror så han ikke plager storebror,men virker som storebror blir irritert bare han ser han, vet ikke helt hvordan vi skal takle det. Hva hadde dere gjort?

Anonymkode: ba314...18a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dere har mange unger... hvor mye tid får hver av dem med en forelder aleine? 

Han på 8 er "dritten i midten" som ikke får nok oppmerksomhet. I tillegg er 8 en skikkelig gruble-alder 

Anonymkode: 49552...655

• Liker 6
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Dere har mange unger... hvor mye tid får hver av dem med en forelder aleine? 

Han på 8 er "dritten i midten" som ikke får nok oppmerksomhet. I tillegg er 8 en skikkelig gruble-alder 

Anonymkode: 49552...655

de får mye alenetid med begge, pappan er trener for laget til 8 åring, jeg og han leser bøker og ser filmer sammen, er 8 åring som får mest oppmerksomhet etter de 2 yngste er langt, da de 2 største helst vil holde på med sitt

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere har mange barn, lite å gjøre med det nå men klart at barna som er i midten blir litt borte.

• Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

fru Alving skrev (Akkurat nå):

Dere har mange barn, lite å gjøre med det nå men klart at barna som er i midten blir litt borte.

Lite fin kommentar, når du ikke vet noe om hverdagen til denne familien

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

fru Alving skrev (2 minutter siden):

skal du være bare frekk og ikke komme med råd, så la vær og kommenter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det du gjør galt er at du tvinger en 8-åring til å måtte passe på seg selv fra lillebror. Det skal aldri være sånn at lillebror får lov til å følge etter og mase på storebror uten at dette får umiddelbare konsekvenser for lillebror. Her må minste bare lære at storebror ikke er interessert og at sånn er livet. Han har fire andre søsken han kan leke med, så det er heller ingen krise.

Det er ikke rart 8-åringen blir grinete og lei med én gang han ser 2-åringen, han vet jo nøyaktig hva som kommer til å skje: han kommer til å bli plaget 24/7 av et småbarn som driter og pisser på seg selv og andre, kaster og søler mat, sikler og snørrer. Og det hele foregår mens mamma og pappa er helt tafatte i et hjørne. 

Her må dere steppe opp og sette opp lekegrind e.l sånn at det kan bli fred.

Anonymkode: 4f5f0...984

• Liker 5
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

skal du være bare frekk og ikke komme med råd, så la vær og kommenter

Det er jo de som er i midten som er mest sårbare i en søskenflokk. eldste barn har hatt luksusen av å ha noen år alene, yngste er ofte hele familiens minstemann. Barna midt i søskenflokken blir gjerne litt overlatt til seg selv og kanskje særlig når det er flere av dem.

Jeg ville spurt 8 åringen selv, dette er et råd altså🤣

• Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

fru Alving skrev (7 minutter siden):

Hva foreslår du at fanilien her gjør da? Skaffer seg et par voksne til eller kverken noen av barna?

Du har ikke akkurat for mange hjerneceller.

Anonymkode: a7f39...ec5

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hva foreslår du at fanilien her gjør da? Skaffer seg et par voksne til eller kverken noen av barna?

Du har ikke akkurat for mange hjerneceller.

Jeg har helt fint med hjerneceller jo, men fem barn er mye og krever mye.

Foreldrene kan for eksempel skaffe barnevakt til minstebarnet noen ganger så 8 åringen får slippe å alltid ha et frimerke på seg. de kan og ta med 8 åringen på ting alene så han får egentid og en til en tid med foreldrene.

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Det du gjør galt er at du tvinger en 8-åring til å måtte passe på seg selv fra lillebror. Det skal aldri være sånn at lillebror får lov til å følge etter og mase på storebror uten at dette får umiddelbare konsekvenser for lillebror. Her må minste bare lære at storebror ikke er interessert og at sånn er livet. Han har fire andre søsken han kan leke med, så det er heller ingen krise.

Det er ikke rart 8-åringen blir grinete og lei med én gang han ser 2-åringen, han vet jo nøyaktig hva som kommer til å skje: han kommer til å bli plaget 24/7 av et småbarn som driter og pisser på seg selv og andre, kaster og søler mat, sikler og snørrer. Og det hele foregår mens mamma og pappa er helt tafatte i et hjørne. 

Her må dere steppe opp og sette opp lekegrind e.l sånn at det kan bli fred.

du trenger ikke være så frekk, da kan du ligge unna innlegget mitt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

fru Alving skrev (1 minutt siden):

Jeg har helt fint med hjerneceller jo, men fem barn er mye og krever mye.

Foreldrene kan for eksempel skaffe barnevakt til minstebarnet noen ganger så 8 åringen får slippe å alltid ha et frimerke på seg. de kan og ta med 8 åringen på ting alene så han får egentid og en til en tid med foreldrene.

Du aner ikke om fem barn er for mye eller ei for foreldrene, du vet ingenting om den øvrige situasjonen til familien. Hvor ofte de har barnevakt, arbeidssituasjonen til noen av foreldrene eller om det er andre faktorer involvert som påvirker i hverken positiv eller negativ retning. 
Hadde du hatt annet enn vatt mellom øra hadde du evna å spørre heller enn fyre av med dritt. Skjerp deg.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Du aner ikke om fem barn er for mye eller ei for foreldrene, du vet ingenting om den øvrige situasjonen til familien. Hvor ofte de har barnevakt, arbeidssituasjonen til noen av foreldrene eller om det er andre faktorer involvert som påvirker i hverken positiv eller negativ retning. 
Hadde du hatt annet enn vatt mellom øra hadde du evna å spørre heller enn fyre av med dritt. Skjerp deg.

Skjerp deg selv, det er du som driver med personangrep her.

Fem barn er mye for alle, kun svært ressurssterke mennesker håndterer fire og fem barn på en god måte i dag med de krav som stilles til foreldre når det gjelder økonomi og  involvering i skole og aktiviteter.

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

de får mye alenetid med begge, pappan er trener for laget til 8 åring, jeg og han leser bøker og ser filmer sammen, er 8 åring som får mest oppmerksomhet etter de 2 yngste er langt, da de 2 største helst vil holde på med sitt

Kanskje han rett og slett får for mye og blitt grådig? Mye vil ha mer. Sett klare grenser.

Anonymkode: d4359...853

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må de like hverandre alltid da? 

Ja, det kan være kjipt og dritt med småsøken, men kanskje det bare er sånn det er? Så får dere heller se om det endrer seg når de blir eldre. 

Anonymkode: 25716...7d3

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg ville snakket med 8åringen. Han er vel gammel nok til å si litt selv hva det bunner i? Om det er sjalusi for at broren får mer oppmerksomhet eller om det bare er irritasjon over at broren henger på ham?

Ellers er jo et sånn generelt tips for bedre søskenforhold at de eldre får lov til å hjelpe til med omsorgsoppgaver eller morsomme oppgaver med de mindre, men veldig viktig at det ikke bikker over i at de er barnevakt og tar foreldrenes jobb.

Anonymkode: 2d2c9...2c1

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg forstår ikke hva som er så frekt med AB sitt innlegg? Det er forskjell på kritikk og personangrep. Når man publiserer et innlegg på KG, må man også være åpen for kritikk. 

Anonymkode: edbb4...3b2

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Ah, jeg ser hva som er problemet. Lykke til videre, du kommer til å trenge det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Dette er hun samme dama som var farmor til en i nord og som har fire barn…. og så har hun en tråd til om noe med svigermor!!

Ingen, jeg gjentar- ingen vil utlevere så mye som denne dama….

Faen og, kan dere ikke slutte å gå på??

Anonymkode: 93e9b...8ba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...