AnonymBruker Skrevet 21. desember 2024 #1 Del Skrevet 21. desember 2024 Jeg sliter med å få mann og barn til å forstå at jeg må få være i fred på soverommet til migreneanfallet går over. Virker ikke som de forstår at migrene er verre enn en vanlig hodepine, og at jeg må ha det mørkt og stilt til det går over. Når noen kommer inn på soverommet under anfall så varer det dobbelt så lenge. Vurderer å sette opp ikke forstyrr skilt på døra. Er det noen her som har fått familien til å forstå? Barna er gamle nok til å forstå/ta hensyn. Vil ikke være en belastning og ville ikke ønsket migrene på min verste fiende. Anonymkode: 96b0e...701 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2024 #2 Del Skrevet 21. desember 2024 Hvordan forstår de ikke dette hvis du har forklart dem det? 🤔 Anonymkode: f7e69...d58 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2024 #3 Del Skrevet 21. desember 2024 Mannen forstår selvfølgelig, han kommer også hjem om anfallet er så ille at jeg ikke klarer å ta vare på barna. Barna derimot ser ikke ut til å forstå noe voldsomt, lunta mi er dessverre ekstremt kort under anfall så jeg blir også veldig sint. Jeg har prøvd å forklare de at det er som om noen stikker kniv i hode mitt om og om igjen. Jeg har vært lagt inn et par ganger for migrene, når jeg kommer hjem da forstår de en liten stund. Så at mannen din ikke forstår det handler om at han ønsker ikke å forstå, du kan be han lese litt om migrene slik at han forstår migrene er en nevrologisk hjernesykdom, barna må du bare fortsette å forklare til de forstår 🥴 Anonymkode: c52f5...2ad Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Petra200 Skrevet 21. desember 2024 #4 Del Skrevet 21. desember 2024 Jeg låser døra 🙂 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2024 #5 Del Skrevet 21. desember 2024 Kjenner jeg blir sint på dine vegne! Dette handler om at din voksne mann ikke gidder å vise hensyn og omsorg. Klart han forstår du er syk, alle vet man blir kjempedårlig under et migreneanfall. Jeg har kronisk migrene, og da MÅ jeg legge meg på et mørkt og kaldt rom. Jeg har også øyemaske for migrene, slik at jeg ikke blir like forstyrret om noen kommer inn. Hvis de ikke bryr seg når du sier i fra er neste skritt å sette grenser på en måte der du gjør det umulig for dem å tråkke over. Altså at du låser døra, protesterer høylytt når noen henvender seg til deg. Det er viktig å ta seg selv på alvor, og ikke gi andre makten til å valse over dine behov. Anonymkode: e72b8...d3c 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2024 #6 Del Skrevet 21. desember 2024 Låser døren, selvfølgelig. Man behøver vel ikke akkurat doktorgrad for å forstå såpass? Anonymkode: 8d5c5...58a 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2024 #7 Del Skrevet 21. desember 2024 AnonymBruker skrev (22 minutter siden): migrene er en nevrologisk hjernesykdom Nei, det er en nevrologisk karsykdom. Anonymkode: 8d5c5...58a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2024 #8 Del Skrevet 21. desember 2024 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Nei, det er en nevrologisk karsykdom. Anonymkode: 8d5c5...58a Karsykdom? Den var ny. I følge nevrologen min er det en nevrologisk hjernesykdom. Men ikke viktig debatt i denne tråden. Anonymkode: c52f5...2ad 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2024 #9 Del Skrevet 21. desember 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Når noen kommer inn på soverommet under anfall så varer det dobbelt så lenge.... Anonymkode: 96b0e...701 Da skaffer du lås på døra. Jeg hadde klikka om noen bare kom inn i rommet. Når det er sagt, mulig du trenger bedre medisiner. Anonymkode: 2e1a1...ae7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jdz Skrevet 21. desember 2024 #10 Del Skrevet 21. desember 2024 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Låser døren, selvfølgelig. Man behøver vel ikke akkurat doktorgrad for å forstå såpass? Anonymkode: 8d5c5...58a Men det burde være unødvendig. Nå har heldigvis veldig sjelden anfall, men om kona hadde oppført seg sånn, så hadde hun fått tydelig beskjed om at det var uakseptabelt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2024 #11 Del Skrevet 21. desember 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Karsykdom? Den var ny. I følge nevrologen min er det en nevrologisk hjernesykdom. Men ikke viktig debatt i denne tråden. Anonymkode: c52f5...2ad Vel, det er en nevrologisk sykdom. Hjernen er del av det nevrologiske sykstemet, så det blir smør på flesk å si nevrologisk hjernesykdom. Nevrologisk hodepine er bedre. Men det behandles ut fra tanken om at blodårene utvider seg, med triptaner og betablokker, og det er en nær kobling mellom migrene og karsykdom. Anonymkode: 8d5c5...58a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2024 #12 Del Skrevet 21. desember 2024 Jdz skrev (1 minutt siden): Men det burde være unødvendig. Nå har heldigvis veldig sjelden anfall, men om kona hadde oppført seg sånn, så hadde hun fått tydelig beskjed om at det var uakseptabelt. For all del. Anonymkode: 8d5c5...58a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2024 #13 Del Skrevet 21. desember 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Vel, det er en nevrologisk sykdom. Hjernen er del av det nevrologiske sykstemet, så det blir smør på flesk å si nevrologisk hjernesykdom. Nevrologisk hodepine er bedre. Men det behandles ut fra tanken om at blodårene utvider seg, med triptaner og betablokker, og det er en nær kobling mellom migrene og karsykdom. Anonymkode: 8d5c5...58a Migrene er ikke kun hodepine sykdom, det er enormt mye mer. Det er dette som er så misforstått av andre mennesker, at det er kun en hodepine. Hodepinen er kun et symptom, og et kjempe problem at mange tror det. Det har ingenting med hjerte og karsykdommer, dette har med at det er kjemiske forstyrrelser i visse områder i hjernen. At medisiner mot en annen lidelser virker mot en helt annen sykdom er ikke uvanlig. Jeg hadde ingen virkning, så dermed fikk jeg cgrp-hemmere de er mot migrene og de første forebyggende mot riktig sykdom. Jeg skal ikke kuppe tråden til ts, men feil informasjon er det som gjør at mannen til ts velger å forstå henne under ett anfall. Det er kun en hodepine. Her er fasene til migrene, jeg har kronisk migrene og er bestandig i en av fasene. Anonymkode: c52f5...2ad 1 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2024 #14 Del Skrevet 21. desember 2024 Hva sier de når du snakker med dem om det på et senere tidspunkt? Hva tenker de om hvorfor du ligger der? Anonymkode: e4de8...84d 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2024 #15 Del Skrevet 21. desember 2024 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Migrene er ikke kun hodepine sykdom, det er enormt mye mer. Det stemmer bare ikke. Migrene er en nevrologisk hodepinesykdom og ikke noe veldig mye mer enn det. Anonymkode: 8d5c5...58a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2024 #16 Del Skrevet 21. desember 2024 AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Det stemmer bare ikke. Migrene er en nevrologisk hodepinesykdom og ikke noe veldig mye mer enn det. Anonymkode: 8d5c5...58a Migrene gir i seg selv høyrere risiko for depresjon og angst. En årsak kan være at migreneanfall gir endringer i serotoninnivået i hjernen. Mange merker en endring i stemningsleiet i løpet av anfallet. Når migrenen blir kronisk, kan disse plagene øke. Det kan bidra til følelser som f.eks. ensomhet, og skyldfølelse, som er vanlige når hjernen er påvirket av serotoninmangel. Det at sykdommen gir deg dårligere funksjonsevne samtidig som den er helt usynlig, kan også bidra til negative følelser. Du greier ikke å delta på det du vil i studier, arbeid, familie og fritid – samtidig som du ser frisk ut. Noen klarer ikke å jobbe lenger, og tap av arbeidsevne med alt det medfører kan være vanskelig å håndtere. Attpåtil har det historisk vært lite kunnskap, og dermed lite forståelse blant folk om hva migrene egentlig er. At det ikke er en hodepine, men en kompleks nevrologisk sykdom med flere symptomer. Den nest viktigste årsaken til nedsatt funksjon i hele verden. https://hodepinenorge.no/hodepine/migrene/symptomer/ Denne linken kan du vise til din mann også ts, siste fra meg. Håper det du får forståelse. Anonymkode: c52f5...2ad 1 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå