AnonymBruker Skrevet 16 timer siden #1 Del Skrevet 16 timer siden Strøk for aller første gang på universitetet nå som andreårs-student i IT studie. Jeg er ei ung kvinne på 22, og har kommet meg gjennom studiet hittil med minimal innsats, noe som er min egen feil. Likevel har jeg kommet ut med et par C'er, B'er og en A. Resten har vært D og en E. Nylig hadde jeg en eksamen i objekt-orientert programmering, og strøk helt forferdelig. Gjennomsnittet på denne eksamenen var en C, og jeg klarte likevel ikke å klarte meg til en D eller en E. Ikke at de sistnenvte er noe særlig gode karakterer, men jeg sliter virkelig med å forstå hvordan jeg kan ha latt dette skje. Jeg vil ikke sammenligne meg med de andre studiekameratene mine, men de fikk alle minst C eller en E, og dette føler jeg bare forsterker følelsen av at jeg ikke tilhører på studiet. At jeg er for dum, eller ikke har like mye lidenskap som trengs for å klare et slikt studie, selv om noen av disse medstudentene har verre karakterer enn meg i de andre fagene. I førsteåret mitt fikk jeg en E på den aller første eksamenen min i programmering, så en C i programmering 2. Jeg har aldri jobbet noe særlig med skole selv på studiet, så dette er min egen feil. Å tro at jeg kan bare gli igjennom. Nå sitter jeg med en stryk, og det gjør så vondt. Jeg tror det gjør enda mer vondt fordi professoren som holder det faget skal av i pensjon til neste år, noe som betyr at jeg må ta konte-eksamen før emnet og eksamen blir gjort om på en annen måte. Greia er vel egentlig at jeg føler at dersom jeg har strøket en gang nå, kommer jeg til å stryke igjen. Jeg vil ikke fortelle foreldrene mine om det, sevl om jeg bør. Jeg vil egentlig bare begrave hodet mitt ned i puta og isolere meg fra verden. Anonymkode: e3891...3a2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16 timer siden #2 Del Skrevet 16 timer siden Er du interessert i programmering da? Anonymkode: 462ab...f6c 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16 timer siden #3 Del Skrevet 16 timer siden Det er ikke over om du stryker på en eksamen. Du tar en konte-eksamen over nyåret. Les nå i romjulen. Anonymkode: 6272b...414 4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16 timer siden #4 Del Skrevet 16 timer siden Overraskende vanlig å stryke på eksamen, det er langt fra verdens undergang. I løpet av livet er det en ubetydelig hendelse. Om du er interessert eller ikke vet du jo bare selv. Kan du være umotivert av andre årsaker? Anonymkode: 937e7...027 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16 timer siden #5 Del Skrevet 16 timer siden AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Er du interessert i programmering da? Anonymkode: 462ab...f6c ja, jeg synes det faktisk er gøy. Jeg tar til meg teorien og forståelsen for det ganske godt, men sliter med å programmere det ut. Kanskje det er fordi jeg ikke programmerer nok som jeg bør. TS Anonymkode: e3891...3a2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16 timer siden #6 Del Skrevet 16 timer siden AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Strøk for aller første gang på universitetet nå som andreårs-student i IT studie. Jeg er ei ung kvinne på 22, og har kommet meg gjennom studiet hittil med minimal innsats, noe som er min egen feil. Likevel har jeg kommet ut med et par C'er, B'er og en A. Resten har vært D og en E. Nylig hadde jeg en eksamen i objekt-orientert programmering, og strøk helt forferdelig. Gjennomsnittet på denne eksamenen var en C, og jeg klarte likevel ikke å klarte meg til en D eller en E. Ikke at de sistnenvte er noe særlig gode karakterer, men jeg sliter virkelig med å forstå hvordan jeg kan ha latt dette skje. Jeg vil ikke sammenligne meg med de andre studiekameratene mine, men de fikk alle minst C eller en E, og dette føler jeg bare forsterker følelsen av at jeg ikke tilhører på studiet. At jeg er for dum, eller ikke har like mye lidenskap som trengs for å klare et slikt studie, selv om noen av disse medstudentene har verre karakterer enn meg i de andre fagene. I førsteåret mitt fikk jeg en E på den aller første eksamenen min i programmering, så en C i programmering 2. Jeg har aldri jobbet noe særlig med skole selv på studiet, så dette er min egen feil. Å tro at jeg kan bare gli igjennom. Nå sitter jeg med en stryk, og det gjør så vondt. Jeg tror det gjør enda mer vondt fordi professoren som holder det faget skal av i pensjon til neste år, noe som betyr at jeg må ta konte-eksamen før emnet og eksamen blir gjort om på en annen måte. Greia er vel egentlig at jeg føler at dersom jeg har strøket en gang nå, kommer jeg til å stryke igjen. Jeg vil ikke fortelle foreldrene mine om det, sevl om jeg bør. Jeg vil egentlig bare begrave hodet mitt ned i puta og isolere meg fra verden. Anonymkode: e3891...3a2 Det er vel sannsynlig at du kommer til å stryke igjen når du ikke ønsker å gjøre en innsats. Jo lenger ut i studiet, jo mer vil basere seg på det du burde ha lært. Men du kan jo velge å endre strategi om du ønsker å gjøre det bedre. Å grave seg ned for å ha fått en karakter som burde være forutsigbar i forhold til innsats er jo i overkant dramatisk. Brett opp armene og ta ansvar. Lykke til! Anonymkode: 80bbc...c9a 9 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16 timer siden #7 Del Skrevet 16 timer siden AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Overraskende vanlig å stryke på eksamen, det er langt fra verdens undergang. I løpet av livet er det en ubetydelig hendelse. Om du er interessert eller ikke vet du jo bare selv. Kan du være umotivert av andre årsaker? Anonymkode: 937e7...027 Jeg har vært ekstremt deprimert, litt kjærlighetssorg og prioritert andre ting som egentlig har null betydning over skolen, så det er kanskje det. Jeg angrer jo på det nå i etterkant, jeg vet at jeg bør behandle skole som om det var en jobb, og er klar til å gjøre det nå etter jul. Er bare redd og bekymret. TS Anonymkode: e3891...3a2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15 timer siden #8 Del Skrevet 15 timer siden AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Det er vel sannsynlig at du kommer til å stryke igjen når du ikke ønsker å gjøre en innsats. Jo lenger ut i studiet, jo mer vil basere seg på det du burde ha lært. Men du kan jo velge å endre strategi om du ønsker å gjøre det bedre. Å grave seg ned for å ha fått en karakter som burde være forutsigbar i forhold til innsats er jo i overkant dramatisk. Brett opp armene og ta ansvar. Lykke til! Anonymkode: 80bbc...c9a Takk for svar, og ja du har rett. Det er bare å ta ansvar selv om det gjør vondt. Det er ingen andre som har ansvar for mitt liv og mine valg enn meg, ja. TS Anonymkode: e3891...3a2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15 timer siden #9 Del Skrevet 15 timer siden AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Takk for svar, og ja du har rett. Det er bare å ta ansvar selv om det gjør vondt. Det er ingen andre som har ansvar for mitt liv og mine valg enn meg, ja. TS Anonymkode: e3891...3a2 Alle gjør feil. Det som for ettertiden definerer deg; er hvordan du håndterer det, og hvordan du løser det. Lærer du av det og endrer deg på en måte som gjør at du ikke igjen står på samme plass - så kommer du til å tenke tilbake på den stryken som et viktig punkt i ditt liv og overgangen til å bli voksen. Anonymkode: 80bbc...c9a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15 timer siden #10 Del Skrevet 15 timer siden Du har 3 forsøk på å ta eksamen. Ta kontakt med studieavdelingen og meld deg opp til konteeksamen. Bruk juleferien til å lese deg opp. Så klarer du det sikkert til neste eksamen! Anonymkode: 9f658...72a 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12 timer siden #11 Del Skrevet 12 timer siden Neida, det er ikke over. Jeg har også strøket på eksamen. Nå har jeg PhD og er førsteamanuensis, på vei mot professor. Det er fullt mulig å ta eksamen på nytt igjen. Du sier du har lagt ned minimal innsats. Hva er årsaken til det? Er det noe du kan gjøre noe med? Har du valgt riktig studium for deg? Anonymkode: 0985d...dcf 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12 timer siden #12 Del Skrevet 12 timer siden Det er ikke over enda! Du sier jo selv at du ikke har lest og øvd. Nå vet du bedre og vet hva du må jobbe med. Ta konte eksamen, men forbered deg godt! Anonymkode: cfb69...2c2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12 timer siden #13 Del Skrevet 12 timer siden AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Neida, det er ikke over. Jeg har også strøket på eksamen. Nå har jeg PhD og er førsteamanuensis, på vei mot professor. Det er fullt mulig å ta eksamen på nytt igjen. Du sier du har lagt ned minimal innsats. Hva er årsaken til det? Er det noe du kan gjøre noe med? Har du valgt riktig studium for deg? Anonymkode: 0985d...dcf Jeg føler jo at det er riktig for meg, i den forstand at det er interessant og gøy når man først får det til. Jeg har prøvd meg på et annet studie tidligere hvor jeg visste at det var noe jeg ikke ville drive med langsiktig. Denne gangen kan jeg faktisk se for meg å drive med programmering og noe innenfor vitenskapsfeltet, men jeg blir litt stressa når jeg hører slike samtaler hvor folk snakker om at kanskje det bare ikke er riktige studiet for deg osv, fordi tenk om det faktisk er meg? Men mest av alt har jeg bare følt at jeg ikke har den mentale kapasiteten til å klare studiet istedet for de tankene om at det ikke er noe for meg. TS Anonymkode: e3891...3a2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12 timer siden #14 Del Skrevet 12 timer siden Programmerer du på fritiden da? For å være flink bør du ha dette som en hobby. Anonymkode: 45275...61a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12 timer siden #15 Del Skrevet 12 timer siden AnonymBruker skrev (3 timer siden): eg har vært ekstremt deprimert, litt kjærlighetssorg Du har ikke jobbet tilstrekkelig med studiene, derfor ble det stryk. Du trenger ikke komme opp med diagnoser og unnskyldninger, stå på, dette klarer du! Anonymkode: 7d4d2...2b0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12 timer siden #16 Del Skrevet 12 timer siden Programmering er "hands on", dvs du må faktisk øve og øve og ikke bare forstå det teoretiske. Så selv om du strøk nå betyr det ikke at alt er ødelagt, men du må legge inn litt mer innsats så går det nok bra. Du er nok ikke den første som har strøket i det emnet. Anonymkode: 687da...57e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12 timer siden #17 Del Skrevet 12 timer siden Sønnen min har hatt samme eksamen som deg, og hadde tre eksamener på en 14 dagers periode. Da greier man ikke konse Max til alle. Du får ta den opp igjen, Mail til studieansvarlig nå, så får du ta den opp nå i vår. Ingen krise. Anonymkode: 89848...5e7 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11 timer siden #18 Del Skrevet 11 timer siden Meg igjen: ta kontakt med noen av de du studerer sammen med. Be om hjelp, jobb litt sammen. Kanskje er det noe enkelt du ikke har mestret som var avgjørende. Lykke til! Anonymkode: 89848...5e7 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11 timer siden #19 Del Skrevet 11 timer siden Er som du, tar teorien lett men «glemmer» den praktiske biten. Og for å bli god i programmering så må man programmere. Det er som matte typ. Men det vet du sikkert. Jeg har for øvrig kontet nesten alle mine fag minst 1 gang. Men jeg kommer meg igjennom og kommer ut på med et godt snitt. Du har fortsatt 90 studiepoeng å gjøre det bra i. Er ikke hele verden ha noen E og D men det er jo bra hvis du konsentrerer deg på å gjøre ditt beste fremover. Anonymkode: c333a...54f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11 timer siden #20 Del Skrevet 11 timer siden AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg føler jo at det er riktig for meg, i den forstand at det er interessant og gøy når man først får det til. Jeg har prøvd meg på et annet studie tidligere hvor jeg visste at det var noe jeg ikke ville drive med langsiktig. Denne gangen kan jeg faktisk se for meg å drive med programmering og noe innenfor vitenskapsfeltet, men jeg blir litt stressa når jeg hører slike samtaler hvor folk snakker om at kanskje det bare ikke er riktige studiet for deg osv, fordi tenk om det faktisk er meg? Men mest av alt har jeg bare følt at jeg ikke har den mentale kapasiteten til å klare studiet istedet for de tankene om at det ikke er noe for meg. TS Anonymkode: e3891...3a2 For meg virker det som at du bør få kontroll på depresjonen din. Og deretter bør du tenke på hva det er viktig for deg å prioritere. Studier? Noe annet? Hvis du ikke legger ned innsatsen som kreves, vil du fort gå på flere smeller som dette. Det er ikke noe problem i seg selv å stryke. Da må man finne ut hva man gjorde galt, rette opp i det til neste gang, og ta eksamen på nytt. Hvis problemet er mangel på innsats, så må du gjøre noe med det. Anonymkode: 0985d...dcf Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå