Gå til innhold

Hvordan kan jeg like julen bedre? Tips til en grinch

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Vet ikke om det er fordi julen er midt i mørketiden, men har fått et anstrengt forhold til jul. Også mulig at det kommer av skilte foreldre, hvor en av de var hyppig på flaska og laget intriger i barndommen selv om de stort sett feiret separat. Men nå er alt fint og rolig, og jeg skal være sammen med folk jeg er glad i, som hverken drikker eller lager drama. Likevel føles det som et slit å reise hjem, og jeg gruer meg. 

Noen råd fra folk som har opplevd lignende, og som likevel gleder seg til jul? :hjerte: Det jeg har gjort hittil er bare å akseptere at det ikke er min favoritthøytid, og gjort det beste ut av det. Men den klumpen i magen er virkelig en stemningsdreper, og jeg har så lyst å glede meg mer når jeg skal feire med fantastiske nieser og nevøer.

Anonymkode: adbfd...0b2

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

For meg handlet det om å lage egne tradisjoner, da mange av de "typisk tradisjonelle" juletingene var blitt litt ødelagt. 
Du trenger ikke like alt ved jula, men gjøre det beste ut av den, som du sier. ❤️
For meg handler det om at jeg ser noen "faste" filmer i løpet av jula, pynter slik jeg vil ha det, og baker litt mens jeg hører på julemusikk. Har også pleid å lage brente mandler som jeg gir bort i gave. Ellers er jeg mest mulig hjemme, tusler rundt i pyjamas, leser bøker og har noen rolige og fine dager, som jeg har lært meg å se frem i mot med årene.

Anonymkode: 5841c...c69

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å gjøre julen til sin egen, ta eierskap til den på din måte. Gi pokker i hvordan andre gjør det men spør deg selv hvordan du ønsker den slik at den blir best for deg.

Jeg lager meg en desember bucket list (begynner på den i oktober), skriver ned hyggelige ting for meg selv i adventstiden. Jeg er eksta generøs med meg selv nettopp fordi jeg egentlig synes desember og jul er en grusom tid. Men jeg kan velge å deppe mer eller mindre. Det er vanskelig, det kreves jobbing, og noen dager er det vondt og så må det bare få lov å være vondt. Men for min del er planlegging verdt mye har jeg funnet ut. At jeg har en plan, og om førjulstiden blir bra så har jeg litt + å gå på... 

Jeg skal være med mannen, en flott mann som kjenner meg og vi tar julen helt piano på våre premisser og det kjenner jeg er veldig deilig for min del. Jeg pynter slik jeg ønsker, med farger som gjør meg glad og med et rosa juletre uten å ha en halv tanke på hva noen andre måtte mene om det. Jeg leser mye i julen, gode fine turer, noe friluftsliv entusiasmen i meg elsker, slumring i julepysjen, god mat, fine filmer og uten noe stress. Men jeg skjønner at det kanskje er anerledes om en skal reise vekk på besøk... Jeg har hatt noen romjuler på besøk til min resevemor og det er helt fantastisk, hun og familien er gode som gull❤️ Men jeg må likevel trekke meg litt vekk på rommet der, ha litt alenetid, skrive litt i bullet journal'en, se noen episoder på pc'en, eller bare ha litt space for meg selv, det blir heldigvis respektert og så kan jeg tusle ut og være sosial med fine folk når jeg ønsker det...

Ønsker deg den aller beste julen du kan få❤️

3ec28b55ed2e6f143d1b58414e7734b0(1).jpg.253881fc61bc575da0228d53b8600c72.jpg

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

For meg ble redningen kulørte julelys. De gir meg en barnslig glede over å finne de frem.

Kjører skandinavisk stil, men litt grelle juledekor som er "over the top" er helt nydelig. Et hjortehode i plast dekket i glitter pryder inngangsdøra. En skikkelig julerebell altså. Ellers så tar jeg ting i det tempoet jeg klarer. Jul blir det åkke som. Lever fint med at jeg ikke er den som snakker mest i selskaper.

Er alene med to barn og har en krevende jobb. Nekter å la jula ta all energi. Liker lys ute i denne mørke tiden, lange bad, leser masse, kakao med krem. Små lykker, eller pusterom rett og slett.

Anonymkode: 45fc7...63a

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...