AnonymBruker Skrevet 22. desember 2024 #161 Del Skrevet 22. desember 2024 Brunello skrev (35 minutter siden): Husk at det er organisasjoner som jobber mot rusproblematikk som har de anbefalingene. I velfungerende familier der barna ikke er vant med negativitet rundt alkohol, er det ikke noe problem at de voksne drikker mer så lenge de ikke blir ufint beruset. Det er dessuten helt ulogisk med slike absolutte grenser, da folk generelt, og menn og kvinner spesielt, har helt ulik toleransegrense. Det handler ikke om negativitet, men at man blir annerledes når man tar "det tredje glasset" og at det gjør barn utrygge - uansett hvor hyggelig tante Berit er. Anonymkode: 25414...293 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Luckiness Skrevet 22. desember 2024 #162 Del Skrevet 22. desember 2024 Jeg foreslår at du ber om hjelp fra de andre gjestene. Du kan stå for hovedretten. Altså ribbe med tilbehør. Riskrem, snacks/julekaker og drikke kan andre ta med. Eneste er at hvis du alltid er invitert på full bevertning til dem så kan du nesten ikke be de nå ordne. Jeg må si jeg hadde blitt skuffet om det var ferdige butikk julekaker og tortilla chips på julaften. Jeg hadde enten bakt selv eller kjøpt noe bedre på bakeri. Du bør se over tilbehøret til middagen. Spiser alle rødkål blir det et par teskjeer til hver med kun en pakke f.eks. Hadde også heller hatt mest ribbe og mindre av pølse/medisterkaker med mindre du vet det går mye av det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Brunello Skrevet 22. desember 2024 #163 Del Skrevet 22. desember 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Det handler ikke om negativitet, men at man blir annerledes når man tar "det tredje glasset" og at det gjør barn utrygge - uansett hvor hyggelig tante Berit er. Anonymkode: 25414...293 Det er feil. Det står i de rapportene jeg har lest at det at voksne endrer seg ikke nødvendig vis er negativt for barn. Det står at dersom barn har dårlig erfaring med voksnes alkoholbruk fra før, vil en endring i oppførsel kunne være negativ. Vi er mange som bare har gode minner fra voksnes alkoholkonsum fra oppveksten. For min del var alkohol ensbetydende med at vi koste oss. God mat og voksne i godt humør. At de fniste litt mer enn vanlig var langt fra skremmende. 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2024 #164 Del Skrevet 22. desember 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Det handler ikke om negativitet, men at man blir annerledes når man tar "det tredje glasset" og at det gjør barn utrygge - uansett hvor hyggelig tante Berit er. Anonymkode: 25414...293 Tull. Anonymkode: b23b3...5ca Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2024 #165 Del Skrevet 22. desember 2024 Brunello skrev (29 minutter siden): Det er feil. Det står i de rapportene jeg har lest at det at voksne endrer seg ikke nødvendig vis er negativt for barn. Det står at dersom barn har dårlig erfaring med voksnes alkoholbruk fra før, vil en endring i oppførsel kunne være negativ. Vi er mange som bare har gode minner fra voksnes alkoholkonsum fra oppveksten. For min del var alkohol ensbetydende med at vi koste oss. God mat og voksne i godt humør. At de fniste litt mer enn vanlig var langt fra skremmende. Og så har man sensitive barn - for eksempel med autisme - som synes endringen er ubehagelig til tross for at de ikke har negative erfaringer rundt voksnes alkoholkonsum. Disse sensitive barna merker i tillegg endringen lenge før gjennomsnittsbarna som synes det er uproblematisk at de voksne blir litt mer fnisete. Anonymkode: b5c06...1d3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2024 #166 Del Skrevet 22. desember 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Og så har man sensitive barn - for eksempel med autisme - som synes endringen er ubehagelig til tross for at de ikke har negative erfaringer rundt voksnes alkoholkonsum. Disse sensitive barna merker i tillegg endringen lenge før gjennomsnittsbarna som synes det er uproblematisk at de voksne blir litt mer fnisete. Anonymkode: b5c06...1d3 Ts har ikke skrevet et ord om autistiske barn. Anonymkode: a1b89...c62 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Brunello Skrevet 22. desember 2024 #167 Del Skrevet 22. desember 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Og så har man sensitive barn - for eksempel med autisme - som synes endringen er ubehagelig til tross for at de ikke har negative erfaringer rundt voksnes alkoholkonsum. Disse sensitive barna merker i tillegg endringen lenge før gjennomsnittsbarna som synes det er uproblematisk at de voksne blir litt mer fnisete. Anonymkode: b5c06...1d3 Jeg regner med at de fleste vet om barna er autister. Da må man uansett tilpasse på veldig mange andre måter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2024 #168 Del Skrevet 22. desember 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Ts har ikke skrevet et ord om autistiske barn. Anonymkode: a1b89...c62 Det står ikke skrevet 'autist' eller 'sensitiv' i panna på unger fra de kommer ut. Det er blant annet derfor det anbefales å holde alkoholkonsumet lavt rundt barn. Anonymkode: b5c06...1d3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. desember 2024 #169 Del Skrevet 24. desember 2024 Takk for råd og innspill! Jeg kjøpte den største ribba jeg kunne finne og den var på 2,6 kg. Har rikelig med medisterkaker og julepølser så tror det løser seg. Kjøpte 950g riskrem og har kjøpt både rødsaus og bringebærsaus. Har også husket mandler til å strø oppå. Det blir ferdiglaget surkål og rødkål, gidder ikke å gi meg ut på en ting jeg aldri har gjort før nå på julaften. Not happening… Angående diskusjonen om drikke. Kjøpte en 6- pakning øl og en vinflaske, rikelig med faris, diverse brus. Han ene som liker akevitt til ribba tar med seg det Hos oss drikkes det svært lite generelt og hvert fall på julaften. 3 av de inviterte drikker ikke i dag pga kjøring og amming. Har kjøpt inn rikelig med snacks, julemarsipan, potetgull, tortilla chips, saltede nøtter, sjokolade, pepperkaker, serina kaker, julepinner, fattigmann og annet julebakst dette ble kjøpt på baker Hansen. Takk for innspill og god jul. Driver å forvarmer ovnen nå, ribba skal straks inn Anonymkode: ad288...814 2 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå