issoras Skrevet 22. desember 2024 #121 Del Skrevet 22. desember 2024 AnonymBruker skrev (23 minutter siden): Bruk kjøkkenmaskinen. Om du ikke har kjøkkenmaskin så gjør grønnsakskreller jobben på 2-3 minutter. På 5 minutter regnet jeg også inn tiden det tar å skrelle og kutte epler, og legge alt gradvis i gryte med karve, salt. Og eplesidereddik. Og så tror jeg du bør søke opp definisjonen av halvfabrikata Anonymkode: fce5a...1d7 Jeg lager rødkål eller surkål hver jul jeg, det tar hvertfall en time. Skal koke 45 minutter. Og kuttingen tar litt tid. Nå er dette grådig avsporing altså, men 5 minutter er jo bare feil. 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2024 #122 Del Skrevet 22. desember 2024 AnonymBruker skrev (10 timer siden): TS har jo skrevet at hun ikke ønsker å ha noe særlig rester. Anonymkode: 25414...293 Jeg vet det, men jeg refererte til normen for mengde ribbe som man kan lese seg til på nett, og min personlige oppfatning av denne normen. Anonymkode: 172be...1d3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2024 #123 Del Skrevet 22. desember 2024 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Hadde satset på mer ribbe som flere sier og hvorfor skal du ha posesaus? Kommer masse sjy utav ribben så lager du saus av det. Hundre ganger bedre og ikke vanskelig i det hele tatt. Anonymkode: 94ba5...9a2 Hvis jeg skulle ha endret en ting i TS sin helt greie plan så ville det være å lage sausen selv. Basert på pain:gain er det å lage sjysaus fra stekesjyen kjapt og lav risiko og langt bedre enn et halvfabrikat. Men jeg er en som liker å lage mat. Hvis TS aldri har lagd saus før (som jeg mistenker når man kjøper Toro brunsaus) så er julaften med gjester feil tidspunkt å starte. Anonymkode: 172be...1d3 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2024 #124 Del Skrevet 22. desember 2024 Ts bør ikke være redd for at det blir rester igjen, når hun aldri har gjort og arrangert jul før skal hun først og fremst sikre at det blir nok til alle, noe annet blir katastrofe. Å servere for lite mat og det på julafta er bare ikke aktuelt. Anonymkode: 27773...8fd 2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2024 #125 Del Skrevet 22. desember 2024 AnonymBruker skrev (40 minutter siden): Bruk kjøkkenmaskinen. Om du ikke har kjøkkenmaskin så gjør grønnsakskreller jobben på 2-3 minutter. På 5 minutter regnet jeg også inn tiden det tar å skrelle og kutte epler, og legge alt gradvis i gryte med karve, salt. Og eplesidereddik. Og så tror jeg du bør søke opp definisjonen av halvfabrikata Anonymkode: fce5a...1d7 Halvfabrikat, industrivare som er bearbeidet, men som ikke er et ferdig utviklet produkt. Halvfabrikat kan brukes som del av et produkt, enten alene eller sammen med andre komponenter i en ny produksjonsprosess, for fremstilling av et annet produkt. https://snl.no/halvfabrikat Helfabrikat er et ferdig industriprodukt som en bedrift har fremstilt for salg eller eget forbruk. Det kan forekomme i ulike former, men det sentrale poenget er at produktet enten er helt klart til å bli forbrukt, eller kan tas i bruk ved hjelp av enkel og rask tilrettelegging av forbruker. https://snl.no/helfabrikat Etter disse definisjonene er ferdig sur-/rødkål på pose helt klart helfabrikat. Anonymkode: b5c06...1d3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2024 #126 Del Skrevet 22. desember 2024 TingelingMom skrev (14 timer siden): Be folk ta med egen drikke. Et av de bedre og hjelpsomme svarene enn å komme med egne tradisjoner! Viss ts vet det går mye medister kaker og lite julepølser under julemiddagen har hun nok handlet rett. skal din egen famile spise rester på 1. juledag ville jeg kanskje hatt mer ribbe. handle inn til maten, og spør om noen kan ta med litt drikke(brus, evt en flaske vin eller litt øl) Anonymkode: cdb01...bc1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sirah Skrevet 22. desember 2024 #127 Del Skrevet 22. desember 2024 AnonymBruker skrev (23 minutter siden): Ts bør ikke være redd for at det blir rester igjen, når hun aldri har gjort og arrangert jul før skal hun først og fremst sikre at det blir nok til alle, noe annet blir katastrofe. Å servere for lite mat og det på julafta er bare ikke aktuelt. Anonymkode: 27773...8fd Enig. Bedre med rester enn å ende opp som damen i den tråden som går igjen her vært år i førjulstiden 😁 Om hun som lagde alt for lite mat 🙈 Om ikke TS vil ha restene selv så kanskje en av de andre vil ta det med seg 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sniff76 Skrevet 22. desember 2024 #128 Del Skrevet 22. desember 2024 Har ikke lest alle svarene, mulig det er nevnt allerede. Hvis du ikke vet helt sikkert at 4-åringen liker riskrem, hadde jeg kjøpt en boks med is for sikkerhets skyld. En pose saus til. Kjedelig om det blir litt snaut med saus. 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fjugur Skrevet 22. desember 2024 #129 Del Skrevet 22. desember 2024 Stekesjyen er gull som base for saus, ev kan du bare ha sjy til. Om du insisterer på toro-saus, bruk sjy-sausen deres og sleng ribbefett oppi med en dæsj fløte! 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2024 #130 Del Skrevet 22. desember 2024 Sirah skrev (19 minutter siden): Enig. Bedre med rester enn å ende opp som damen i den tråden som går igjen her vært år i førjulstiden 😁 Om hun som lagde alt for lite mat 🙈 Om ikke TS vil ha restene selv så kanskje en av de andre vil ta det med seg Ja, har den tråden i minne hver gang jeg skal beregne mat 😅 Anonymkode: 27773...8fd 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2024 #131 Del Skrevet 22. desember 2024 De selger også noen poser med ferdiglagd saus til ribbe, som jeg syns var veldig god! Jeg ville nok ha doblet riskremen også. To bokser av alt 🙂 det er i alle fall en billig forsikring for å være trygg på at det er nok. hører mange skriver ribbe, men jeg syns aldri det går så enorme mengder ribbe… Jeg ville tenkt 1 ribbe var nok, kjøp heller den største av de du finner 🙂 Vi er 8 voksne og 2 barn, og mannen her insisterer på to, men da kjøper vi ei ekstra av de minste. Dette går bra, lykke til!! Anonymkode: f69ea...abb 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2024 #132 Del Skrevet 22. desember 2024 Jeg er ikke ts, men hvor finner man et lite stykke ribbe, max 1 kg helst mindre? Mangler også litt ribbe etter vi plutselig har fått noen ekstra gjester. 🙈 Anonymkode: db296...667 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2024 #133 Del Skrevet 22. desember 2024 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Jeg er ikke ts, men hvor finner man et lite stykke ribbe, max 1 kg helst mindre? Mangler også litt ribbe etter vi plutselig har fått noen ekstra gjester. 🙈 Anonymkode: db296...667 Tynnribbene er ganske små. Eller på meny kan de skjære opp for deg. Anonymkode: 2110b...5b4 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Brunello Skrevet 22. desember 2024 #134 Del Skrevet 22. desember 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Ts bør ikke være redd for at det blir rester igjen, når hun aldri har gjort og arrangert jul før skal hun først og fremst sikre at det blir nok til alle, noe annet blir katastrofe. Å servere for lite mat og det på julafta er bare ikke aktuelt. Anonymkode: 27773...8fd Og det klarer ts helt fint. Med det hun har kjøpt, vil det være mer enn nok mat. Mulig det er litt lite ribbe om de voksne bare spiser ribbe og ikke medisterpølse eller medisterkaker, men da er det ikke krise om de må spise litt medister for å bli stappmett. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2024 #135 Del Skrevet 22. desember 2024 issoras skrev (3 timer siden): Jeg lager rødkål eller surkål hver jul jeg, det tar hvertfall en time. Skal koke 45 minutter. Og kuttingen tar litt tid. Nå er dette grådig avsporing altså, men 5 minutter er jo bare feil. Jeg står jo ikke og ser på at den koker... 😂 Anonymkode: fce5a...1d7 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fjugur Skrevet 22. desember 2024 #136 Del Skrevet 22. desember 2024 AnonymBruker skrev (44 minutter siden): Jeg er ikke ts, men hvor finner man et lite stykke ribbe, max 1 kg helst mindre? Mangler også litt ribbe etter vi plutselig har fått noen ekstra gjester. 🙈 Anonymkode: db296...667 I butikker med ferskvaredisk, type Meny, Mega etc. de skjærer til ønsket str. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2024 #137 Del Skrevet 22. desember 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Halvfabrikat, industrivare som er bearbeidet, men som ikke er et ferdig utviklet produkt. Halvfabrikat kan brukes som del av et produkt, enten alene eller sammen med andre komponenter i en ny produksjonsprosess, for fremstilling av et annet produkt. https://snl.no/halvfabrikat Helfabrikat er et ferdig industriprodukt som en bedrift har fremstilt for salg eller eget forbruk. Det kan forekomme i ulike former, men det sentrale poenget er at produktet enten er helt klart til å bli forbrukt, eller kan tas i bruk ved hjelp av enkel og rask tilrettelegging av forbruker. https://snl.no/helfabrikat Etter disse definisjonene er ferdig sur-/rødkål på pose helt klart helfabrikat. Anonymkode: b5c06...1d3 Om det er hva du ønsker å fortelle deg selv. Halvfabrikat er produkter som er delvis bearbeidet, og gjort klar for videre tilberedning. Posesurkål er typisk kokt og tilsatt sukker, eddik og krydder, og krever oppvarming før servering. Anonymkode: fce5a...1d7 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2024 #138 Del Skrevet 22. desember 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Ts bør ikke være redd for at det blir rester igjen, når hun aldri har gjort og arrangert jul før skal hun først og fremst sikre at det blir nok til alle, noe annet blir katastrofe. Å servere for lite mat og det på julafta er bare ikke aktuelt. Anonymkode: 27773...8fd Det er vel ikke det hun mener eller har sagt, at hun skal ha null rester og er redd for at det skal bli litt til overs? Det hun mener er at hun ikke planlegger å spise ribbe flere dager i romjulen. Anonymkode: 25414...293 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2024 #139 Del Skrevet 22. desember 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Om det er hva du ønsker å fortelle deg selv. Halvfabrikat er produkter som er delvis bearbeidet, og gjort klar for videre tilberedning. Posesurkål er typisk kokt og tilsatt sukker, eddik og krydder, og krever oppvarming før servering. Anonymkode: fce5a...1d7 Og er etter definisjonen dermed helfabrikat ettersom det er klart for konsum uten å tilsette flere ingredienser, i motsetning til f.eks Toro lasagne som er halvfabrikat fordi man må tilsette kjøtt, melk og ost. Anonymkode: b5c06...1d3 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2024 #140 Del Skrevet 22. desember 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Og er etter definisjonen dermed helfabrikat ettersom det er klart for konsum uten å tilsette flere ingredienser, i motsetning til f.eks Toro lasagne som er halvfabrikat fordi man må tilsette kjøtt, melk og ost. Anonymkode: b5c06...1d3 Som sagt, hvis det er hva du vil fortelle deg selv, så er det helt ok Anonymkode: fce5a...1d7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå