AnonymBruker Skrevet 21. desember 2024 #61 Del Skrevet 21. desember 2024 Jeg ville hatt litt mer ribbe, rosenkål, potet og dessert. Og så må vi ha sølvløk og sylteagurk som tilbehør. Anonymkode: ec5cf...4dd 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2024 #62 Del Skrevet 21. desember 2024 minister-mio skrev (11 minutter siden): Det er en fin tanke at du ikke vil ha for mye alkohol pga barna, men dine gjester vil gå tørste. Jeg er enig. De som vil ha øl eller vin til ribbe må få to, kanskje tre glass hver. Det er helt vanlig til lange middager med masse tung og feit mat og ingen voksne mennesker blir fulle av det. Til julemat som ribbe bør det også være akevitt. Til resten av kvelden bør det være rikelig med brus, Farris e.l og alkoholfritt øl. Og så er jeg vant til at de voksne koser seg med rødvin, øl eller en drink etter at barna er lagt eller reist hjem. Dette er det jeg er vant til fra egne foreldre og svigerforeldre og slik jeg har praktisert det i alle år. Anonymkode: a1b89...c62 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
butterfly28 Skrevet 21. desember 2024 #63 Del Skrevet 21. desember 2024 Mandeldråper i riskremen🤓 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2024 #64 Del Skrevet 21. desember 2024 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Julebrus har jeg helt glemt! Takk! Har en del brus (cola og Fanta bokser, faris, mozel stående i matboden)z Anonymkode: ad288...814 Husk å sette den i kjøleskapet hvis den ikke gjør det allerede😊 Anonymkode: 37be2...255 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2024 #65 Del Skrevet 21. desember 2024 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Altfor lite drikke. 1 flaske vin på 6 stykker er knapt et lite glass på hver. Og 1 øl går fort når man spiser slik fet mat. Nitrist uten en knert akevit også. Jeg regner med dere er voksne, forsvarlige mennesker som kan kontrollere alkoholinntaket, så da ville jeg mye heller hatt rikelig med både mat og drikke i stedet for å være knipen. Man er ikke alkis selv om man nyter alkohol på julaften. Synes det fremstår som formyndersk overfor de andre voksne å by på så lite drikke. Anonymkode: dd1df...d04 Da er jeg glad du ikke er gjest her for her er det null alkohol på julaften og nyttårsaften. Anonymkode: 30bc9...77c 3 5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2024 #66 Del Skrevet 21. desember 2024 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Ok da kjøper jeg inn mer ferdig risengrynsgrøt og en stor pk kremfløte. Kjipt å ha for lite dessert, det spiser ungen på 4 en del av også Anonymkode: ad288...814 Jeg bruker en stor risgrøt og en liten fløte. Vi har vært 4 voksne og tre barn der alle spiser. Og stort sett er det en tredjedel igjen av riskremen.. serverer med saus kokt på frosne bær. Anonymkode: 09b53...608 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2024 #67 Del Skrevet 21. desember 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Da er jeg glad du ikke er gjest her for her er det null alkohol på julaften og nyttårsaften. Anonymkode: 30bc9...77c Huff. Du har sikkert dine grunner til det. Jeg drikker ikke selv, men synes det er greit om andre tar seg å koser seg med en øl og to eller et og to glass vin. Men her er vi jo oppegående mennesker med normalt forhold til alkohol da. Anonymkode: 09b53...608 4 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Forundret.. Skrevet 21. desember 2024 #68 Del Skrevet 21. desember 2024 Jeg ville ikke tatt sjangs på å kjøpe poteter i pose men heller dem i løsvekt. Halvparten av innholdet i posene er bare kompost! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2024 #69 Del Skrevet 21. desember 2024 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Da er jeg glad du ikke er gjest her for her er det null alkohol på julaften og nyttårsaften. Anonymkode: 30bc9...77c Men når man først serverer øl og rødvin er det knepent å ha så lite at man knapt får et glass hver. Det fremstår bare lite gjennomtenkt. Anonymkode: a1b89...c62 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2024 #70 Del Skrevet 21. desember 2024 Jeg liker ikke rødvin altså, men en flaske på seks voksne (hvis alle vil ha et glass eller to og ingen kjører) høres lite ut. Skjønner at du ikke vil sitte igjen med masse rester av noe, men det må være enda verre å sitte og se på at fatene blir tommere og tommere og du vet at det ikke er mer på kjøkkenet, og alle ikke har forsynt seg. Mer rosenkål ihvertfall, og kjøp nå en del drikke av ulike typer også, det holder evig, eller send noe med gjestene hvis du ikke drikker sånt selv. Ikke sikkkert 4-åringen liker brus, kan være lurt å ha saft eller eplejuice i bakhånd i så fall! Mange liker jo akevitt til ribba, vet ikke om du har tenkt å ha det? Anonymkode: b56c8...522 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2024 #71 Del Skrevet 21. desember 2024 1 flaske rødvin er for lite om alle drikker rødvin. Det er 5 glass i en flaske rødvin. Her drikker vi lite, men hvis gjestene kommer tidlig på dagen og skal være utover kvelden så er ikke 1 glass vin mye å nippe til. Jeg ville beregnet 2 glass til middag og eventuelt dessertvin eller likør til dessert/kaffe. 1 øl er heller ikke mye å servere.. husk at maten er feit og salt, folk blir tørste og drikker gjerne automatisk mer til maten og etterpå. Man blir ikke full av 2 øl med all den maten som inntas 😅 Anonymkode: db637...c00 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2024 #72 Del Skrevet 21. desember 2024 1 pakke rosenkål er veldig lite når det skal fordeles på 6, blir ei skje til hver sånn ca. I vår familie ville dette blitt alt for lite grønnsaker. Vi har kokt gulrot i tillegg. Dampede eplebåter og svisker pleier vi også å ha som tilbehør, men det er vel mer hva en er vant til. Anonymkode: 5879f...eec 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
visp Skrevet 21. desember 2024 #73 Del Skrevet 21. desember 2024 Ville hatt litt mer vin om alle de voksne drikker. Da blir det snaut med en flaske. Angående de medisterkakene, så går det sikker helt bra, men jeg syns de lukter og smaker merkelig (men det er ingen krise), men om du har mulighet, så ville jeg heller kjøpt noen som ligger i disken laget av meny. Ribbe regner jeg 500 gram pr. pers. Rosenkål hadde jeg kjøpt en pose til av. Posesurkål og rødkål syns jeg faktisk er bedre enn den jeg lager selv. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2024 #74 Del Skrevet 21. desember 2024 Og så ville jeg hatt et par 6 pakker alkoholfri øl. I vår familie foretrekkes øl til ribbe, og vi holder også alkoholkonsumet lavt av hensyn til barn. Du får alkoholfritt juleøl også. Vi bruker det maten, så får de som vil en akevitt eller to uten at det blir så mye alkohol. Blir gjestene lenge utover kvelden? Ha noen fryste rundstykker/godt brød på lur til nattmat med det du måtte ha av godt julepålegg Anonymkode: 5879f...eec 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2024 #75 Del Skrevet 21. desember 2024 AnonymBruker skrev (49 minutter siden): Jeg er enig. De som vil ha øl eller vin til ribbe må få to, kanskje tre glass hver. Det er helt vanlig til lange middager med masse tung og feit mat og ingen voksne mennesker blir fulle av det. Til julemat som ribbe bør det også være akevitt. Til resten av kvelden bør det være rikelig med brus, Farris e.l og alkoholfritt øl. Og så er jeg vant til at de voksne koser seg med rødvin, øl eller en drink etter at barna er lagt eller reist hjem. Dette er det jeg er vant til fra egne foreldre og svigerforeldre og slik jeg har praktisert det i alle år. Anonymkode: a1b89...c62 AnonymBruker skrev (27 minutter siden): Huff. Du har sikkert dine grunner til det. Jeg drikker ikke selv, men synes det er greit om andre tar seg å koser seg med en øl og to eller et og to glass vin. Men her er vi jo oppegående mennesker med normalt forhold til alkohol da. Anonymkode: 09b53...608 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): 1 flaske rødvin er for lite om alle drikker rødvin. Det er 5 glass i en flaske rødvin. Her drikker vi lite, men hvis gjestene kommer tidlig på dagen og skal være utover kvelden så er ikke 1 glass vin mye å nippe til. Jeg ville beregnet 2 glass til middag og eventuelt dessertvin eller likør til dessert/kaffe. 1 øl er heller ikke mye å servere.. husk at maten er feit og salt, folk blir tørste og drikker gjerne automatisk mer til maten og etterpå. Man blir ikke full av 2 øl med all den maten som inntas 😅 Anonymkode: db637...c00 Det er kun 3 av de voksne som drikker alkohol på julekvelden, tenker at en 6 pk med juleøl holder. De tre som skal drikke har et veldig moderat alkoholinntak, tror til og med at de ikke lar meg åpne vinflaska, siden de drikker så lite. Jeg hater smaken av øl og vil ikke ha det stående, for da blir det aldri drukket opp. Tenker også vinflasken holder da kun 3 stk drikker. Har dog rikelig med eplemost, mozel. Faris og brus til resten av kvelden. Anonymkode: ad288...814 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2024 #76 Del Skrevet 21. desember 2024 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Jeg har av ulike grunner blitt pålagt ansvaret for juleaften og middagen i pr. Jeg har aldri gjort dette før. Så trenger råd og hjelp. Kan noen se over handlelista og se om jeg har glemt noe. Vi blir 6 voksne og 2 barn på julaften og vi spiser ribbe Handleliste: middag: - 2 pk medisterkaker 800g per pakke - 3 julepølser - 2,5 kg tynnribbe Alt for lite ribbe til 8 stk - 2,5 kg mandelpoteter Knapt med potet til så mange. Noen spiser flere stk. - 3 pk saus til stek Toro Litt mer saus. Hvor mange dl er hver pose beregnet til? - 1 pk rosenkål Alt for lite - 2 pk surkål - 1 pk rødkål - 1 glass tyttebærsyltetøy - smør - salt, pepper, malt muskat til å krydre tynnribbe Muskat på ribba? - 1 pk ferdig risengrynsgrøt blandes med melis og 1 pk piska kremfløte=riskrem Alt for lite dessert Minst 2 pk av hver -1 pk ferdig bringebærsaus til riskrem Alt for lite. Minst 3. Især barn elsker bringebærsaus - 1 pk hakkede mandler til riskremen Bordpynt: - juleservietter - rød stearinlys til lysestake Drikke: - 1 6 pakning juleøl - 1 rødvin som passer til ribba - 1 flaske eplecider Du bør ha litt brus også Snacks til kaffen: - 1 pose kaffe - Julepinner - Serina kaker - pepperkaker Snacks til bordet: - Tortilla chips - Druer -klementiner - salta nøtter Du glemt sjokolade og smågodt Har jeg glemt noe her? Er dette nok mat til 6 voksne og 2 barn? Kun 1 av barna kan spise. Råd til hvordan jeg skal få til ribba? Litt stressa nå… Gruer meg til å handle, det er sykt mye folk i butikkene nå og folk er helt crazy rundt jula Anonymkode: ad288...814 Anonymkode: 93e72...60f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kjetil E Skrevet 21. desember 2024 #77 Del Skrevet 21. desember 2024 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Hvor får man tak i det? Hvis du tenker på den man får kjøpt på meny så har ikke jeg muligheten til å dra å kjøpe det på 24.12. Nærmeste meny er 20 min med bil unna og jeg nekter å handle på julaften, det er kaos i butikkene. Anonymkode: ad288...814 Kan fint kjøpe den lille julaften. Men hvorfor tynnribbe? Er jo mye mere kjøtt på familiribba. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2024 #78 Del Skrevet 21. desember 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Og så ville jeg hatt et par 6 pakker alkoholfri øl. I vår familie foretrekkes øl til ribbe, og vi holder også alkoholkonsumet lavt av hensyn til barn. Du får alkoholfritt juleøl også. Vi bruker det maten, så får de som vil en akevitt eller to uten at det blir så mye alkohol. Blir gjestene lenge utover kvelden? Ha noen fryste rundstykker/godt brød på lur til nattmat med det du måtte ha av godt julepålegg Anonymkode: 5879f...eec En 6 pakning alkoholfritt øl var godt forslag. Det kjøper jeg inn. Gjestene drar tidlig, de med kids drar kl.20.00 pga leggetider og reisevei. De andre drar senest kl.2200. Alle kommer rundt kl.16 Anonymkode: ad288...814 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Stor pike Skrevet 21. desember 2024 #79 Del Skrevet 21. desember 2024 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Ser mange nevner disse posene med surkål og rødkål. Er det virkelig vanlig å servere slikt i jula? Anonymkode: fce5a...1d7 Jepp 😊 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2024 #80 Del Skrevet 21. desember 2024 Kjetil E skrev (1 minutt siden): Kan fint kjøpe den lille julaften. Men hvorfor tynnribbe? Er jo mye mere kjøtt på familiribba. Vet ikke. Er alltid tynnribbe i min familie av eller annen grunn Anonymkode: ad288...814 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå