Gå til innhold

Ble plutselig nødt til å arrangere julemiddag!? Hjelp trengs fra alle kloke hoder her på KG!

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Jeg står jo ikke og ser på at den koker... 😂

Anonymkode: fce5a...1d7

Det tar uansett mye lenger tid enn fem minutter. I alle fall om man lager god surkål og rødkål. Det er ikke bare kål som skal strimles/skjæres opp. Jeg har mye annet oppi. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Og er etter definisjonen dermed helfabrikat ettersom det er klart for konsum uten å tilsette flere ingredienser, i motsetning til f.eks Toro lasagne som er halvfabrikat fordi man må tilsette kjøtt, melk og ost.

Anonymkode: b5c06...1d3

Jeg tenker forresten på ultraprosessert mat. Beklager feil begrepsbruk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brunello skrev (2 minutter siden):

Det tar uansett mye lenger tid enn fem minutter. I alle fall om man lager god surkål og rødkål. Det er ikke bare kål som skal strimles/skjæres opp. Jeg har mye annet oppi. 

Jeg og. Men bruker maks 5 minutter per kålrett. 

Surkål; tar av ytre to lagene, skjærer ut kjernen og de tykke delene. Finsnitter med kjøkkenmaskin/kuttemaskin, hiver også to skrelte sjarlottløk i maskinen. Skreller to grønne epler, tar ut kjernen, kutter de grovt. Legger alt dette i en gryte, sammen med karve, salt, sukker og eplesidereddik, og litt vann. 

Rødkål; samme prosess med epler og kål. Legger kanelstang og to stjerneanis i gryta, sammen med solbærsirup og litt vann. 

Om man ikke har kjøkkenmaskin anbefaler jeg å bruke grønnsakskreller. Å få tynne nok biter om man kutter for hand vil nok ta urimelig mye tid, ja.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brunello skrev (10 timer siden):

Her må jeg si meg veldig uenig. Min surkål og rødkål er veldig mye bedre enn den man kjøper. Jeg synes ikke kjøpe-varianten er et greit alternativ til jul.

Fint at det du har lagd hundre ganger funker for deg. Nå har vi en førstegangsreisende her, og da er kjøpesurkål "kjempegodtnok", for å sitere Torokua. Og helt sikkert for svært mange andre også.

Anonymkode: 50f8b...df0

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Fint at det du har lagd hundre ganger funker for deg. Nå har vi en førstegangsreisende her, og da er kjøpesurkål "kjempegodtnok", for å sitere Torokua. Og helt sikkert for svært mange andre også.

Igjen: det er ikke ts dette svaret var til. Det var til vedkommende som mente det ikke er merkbar forskjell på kjøpt og hjemmelaget.

Endret av Brunello
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig! Og når man i tillegg har fått ansvaret for julemiddagen «kastet på seg» sånn, gjør man det så ukomplisert og lettvint som mulig

• Liker 3
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Ts bør ikke være redd for at det blir rester igjen, når hun aldri har gjort og arrangert jul før skal hun først og fremst sikre at det blir nok til alle, noe annet blir katastrofe. Å servere for lite mat og det på julafta er bare ikke aktuelt. 

Anonymkode: 27773...8fd

På hvilken måte tenker du at dette besvarer TS sitt spørsmål om innspill til det hun skal handle inn?

Det kan være tusen grunner til at man ikke ønsker å sitte igjen med masse mat, og da ber man om råd til å kjøpe inn det som er godt nok og sikkert litt margin.

Det blir ikke "katastrofe" om man ikke handler inn 1kg ribbe pr pers.

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Jeg tenker forresten på ultraprosessert mat. Beklager feil begrepsbruk. 

All helfabrikat er ultraprossesert. Hvis du først skal gjøre deg til guru over hva som er 'godt nok' vil jeg anbefale deg å holde tunga rett i munnen når det kommer til begrepene rundt det.

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brunello skrev (14 minutter siden):

Igjen: det er ikke ts dette svaret var til. Det var til vedkommende som mente det ikke er merkbar forskjell på kjøpt og hjemmelaget.

Jeg har spist surkål kanskje 40 ganger i løpet av livet - ikke så ofte som en gang i året engang - og kjenner helt klart ikke forskjell. 

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg har spist surkål kanskje 40 ganger i løpet av livet - ikke så ofte som en gang i året engang - og kjenner helt klart ikke forskjell. 

Det er selvsagt forskjell på hjemmelaget surkål og rødkål også. Om man lager med de enkleste oppskriftene som bare er kål, eddik, vann og litt sukker blir selvsagt Ikke resultatet all verden. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da høres det ikke ut som du burde uttale deg. 

Anonymkode: 8a4fb...630

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hør her, TS: Enten serverer du vin/øl og akevitt til maten, eller så gjør du det ikke.

Du kan ikke si til voksne folk at «du får et lite glass rødvin eller EN øl til maten, men ikke noe mer for da blir du full». Ærlig talt. (Hvis du har gjester som drikker seg dritings på julekvelden så får du heller si i fra om at det blir en alkoholfri jul).

Serverer man vin eller øl, så gjør man det. 

Anonymkode: b23b3...5ca

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvorfor ikke? Det er da ganske mange der ute som spiser surkål såpass sjelden at de ikke ser noen grunn til å legge større innsats i det enn å åpne en pose.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hør her, TS: Enten serverer du vin/øl og akevitt til maten, eller så gjør du det ikke.

Du kan ikke si til voksne folk at «du får et lite glass rødvin eller EN øl til maten, men ikke noe mer for da blir du full». Ærlig talt. (Hvis du har gjester som drikker seg dritings på julekvelden så får du heller si i fra om at det blir en alkoholfri jul).

Det er vel null, ett eller to glass alkohol som er det anbefalte når man er i selskap med barn. Tenker at planen til TS når det gjelder alkohol er fin. Det er jo ikke det at man ikke skal bli full, man skal være upåvirket. 

https://avogtil.no/tips-og-rad/rad-om-alkoholbruk-rundt-barn/

Anonymkode: 25414...293

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Ja, enkelte koker det alt for kort. Eller snitter ikke kålen fint nok. Eller bruker ikke smaksforsterkere. 

Men disse posene har denne bismaken av konserveringsmidler jeg ikke synes passer godt med et skikkelig måltid. Men ser jo mange her foretrekker det. Trodde bare ikke det var vanlig med slike snarveier på en høytidsdag. 

Ja det er mulig problemet er at flere av oss ikke får det ordentlig til og at det derfor ikke blir så bra. Jeg bruker heller tid på ting jeg føler jeg får til som medisterkakene og dessert. Alt behøver ikke være fra bunnen av for min del, men man er jo forskjellig. :-) 

*rettet skrivefeil :-) 

Endret av Kranken
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det er vel null, ett eller to glass alkohol som er det anbefalte når man er i selskap med barn. Tenker at planen til TS når det gjelder alkohol er fin. Det er jo ikke det at man ikke skal bli full, man skal være upåvirket. 

Men dette er noe den voksne selv regulerer. Verten kan ikke si at «nei, nå får du ikke mer», spesielt ikke hvis personen ikke er påvirket.

TS får vel drikke lite/ingenting selv da, men hu kan faktisk ikke helle opp et lite glass vin og si at det er alt du får.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er vel ikke du som bestemmer hvem som skal uttale seg om surkål? 

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en sekser øl og en flaske vin til tre voksne, har TS fortalt. De andre voksne ønsker ikke alkohol til maten. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Men dette er noe den voksne selv regulerer. Verten kan ikke si at «nei, nå får du ikke mer», spesielt ikke hvis personen ikke er påvirket.

TS får vel drikke lite/ingenting selv da, men hu kan faktisk ikke helle opp et lite glass vin og si at det er alt du får.

Den mammaen som har en nyfødt kommer vel neppe til å drikke noe, så dette går nok helt greit.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk at det er organisasjoner som jobber mot rusproblematikk som har de anbefalingene. I velfungerende familier der barna ikke er vant med negativitet rundt alkohol, er det ikke noe problem at de voksne drikker mer så lenge de ikke blir ufint beruset.

Det er dessuten helt ulogisk med slike absolutte grenser, da folk generelt, og menn og kvinner spesielt, har helt ulik toleransegrense. 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...