avent Skrevet 21. desember 2024 #81 Del Skrevet 21. desember 2024 Om du har planer om å gå for ferdig stekt ribbe kjøpt på julaften så bør du ringe den aktuelle butikken på forhånd, senest mandag. Er ikke sikkert butikken steker opp noe særlig med ribbe på julaften siden de stenger så tidlig. Men de steker nok opp for deg om du bestiller det 👍👍, dette vet jeg for jeg har jobbet på Meny😊😊 4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2024 #82 Del Skrevet 21. desember 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg er enig. De som vil ha øl eller vin til ribbe må få to, kanskje tre glass hver. Det er helt vanlig til lange middager med masse tung og feit mat og ingen voksne mennesker blir fulle av det. Til julemat som ribbe bør det også være akevitt. Til resten av kvelden bør det være rikelig med brus, Farris e.l og alkoholfritt øl. Og så er jeg vant til at de voksne koser seg med rødvin, øl eller en drink etter at barna er lagt eller reist hjem. Dette er det jeg er vant til fra egne foreldre og svigerforeldre og slik jeg har praktisert det i alle år. Anonymkode: a1b89...c62 "ingen voksne blir fulle av det"? Jo, noen blir faktisk fulle av tre øl eller tre glass vin! Sist mine foreldre fikk den mengden alkohol endte det opp med at faren min ramlet og slo seg kraftig (har en somatisk sykdom som spiller inn) og mamma husket INGENTING dagen etter. Voksne folk som er vant til å drikke alkohol, men som med alderen brått tåler utrolig mye mindre. Vi går for alkoholfri julaften fordi vi vil unngå at det samme skjer igjen. Ingen krise, men akkurat julaften skal barna slippe å høre mormoren sin fortelle samme historie om og om igjen fordi hun er på en god snurr etter ett glass vin. Anonymkode: db296...667 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2024 #83 Del Skrevet 21. desember 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): "ingen voksne blir fulle av det"? Jo, noen blir faktisk fulle av tre øl eller tre glass vin! Sist mine foreldre fikk den mengden alkohol endte det opp med at faren min ramlet og slo seg kraftig (har en somatisk sykdom som spiller inn) og mamma husket INGENTING dagen etter. Voksne folk som er vant til å drikke alkohol, men som med alderen brått tåler utrolig mye mindre. Vi går for alkoholfri julaften fordi vi vil unngå at det samme skjer igjen. Ingen krise, men akkurat julaften skal barna slippe å høre mormoren sin fortelle samme historie om og om igjen fordi hun er på en god snurr etter ett glass vin. Anonymkode: db296...667 Slutt å tulle. Anonymkode: b23b3...5ca 4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2024 #84 Del Skrevet 21. desember 2024 AnonymBruker skrev (25 minutter siden): Det er kun 3 av de voksne som drikker alkohol på julekvelden, tenker at en 6 pk med juleøl holder. De tre som skal drikke har et veldig moderat alkoholinntak, tror til og med at de ikke lar meg åpne vinflaska, siden de drikker så lite. Jeg hater smaken av øl og vil ikke ha det stående, for da blir det aldri drukket opp. Tenker også vinflasken holder da kun 3 stk drikker. Har dog rikelig med eplemost, mozel. Faris og brus til resten av kvelden. Anonymkode: ad288...814 Er eplemosten med eller uten kullsyre? Er ikke alle 4 åringer som liker kullsyre 😊 Du er super forresten som hiver deg rundt og arrangerer. Jeg har troen på deg 😊 Anonymkode: 1f403...8bd 2 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2024 #85 Del Skrevet 21. desember 2024 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): "ingen voksne blir fulle av det"? Jo, noen blir faktisk fulle av tre øl eller tre glass vin! Sist mine foreldre fikk den mengden alkohol endte det opp med at faren min ramlet og slo seg kraftig (har en somatisk sykdom som spiller inn) og mamma husket INGENTING dagen etter. Voksne folk som er vant til å drikke alkohol, men som med alderen brått tåler utrolig mye mindre. Vi går for alkoholfri julaften fordi vi vil unngå at det samme skjer igjen. Ingen krise, men akkurat julaften skal barna slippe å høre mormoren sin fortelle samme historie om og om igjen fordi hun er på en god snurr etter ett glass vin. Anonymkode: db296...667 Det høres virkelig ikke normalt ut. Dessuten er det din erfaring med akkurat dine foreldre med akkurat sine sykdommer og atypiske reaksjoner på vin. Det er ingenting som tilsier at ts sine voksne gjester er 90 år med alvorlig somatisk lidelse. Du kan ikke generalisere på den måten. Et tredje moment er også at eldre mennesker som merker at de tåler lite alkohol nettopp da begrenser eget inntak. Dette er jo opptil den enkelte gjest å avgjøre. Å kjøpe inn 1 vinflaske til julaften vitner om at ts er veldig ung og uerfaren og garantert ikke har så gamle familiemedlemmer (de har jo små barn også). Anonymkode: a1b89...c62 2 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2024 #86 Del Skrevet 21. desember 2024 Du må ha mye mer ribbe. Mer enn dobbelt så mye. Anonymkode: 7d59b...2ab 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2024 #87 Del Skrevet 21. desember 2024 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Du må ha mye mer ribbe. Mer enn dobbelt så mye. Anonymkode: 7d59b...2ab 1 kg ribbe per pers? Og i tillegg julepølse og medisterkake? Ok..... Anonymkode: 50f8b...df0 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Linazer Skrevet 21. desember 2024 #88 Del Skrevet 21. desember 2024 AnonymBruker skrev (22 minutter siden): Slutt å tulle. Anonymkode: b23b3...5ca Jeg drikker svært sjelden. 1 aquavite og en flaske juleøl og jeg bør stoppe. Tåler veldig lite og blir fort full. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2024 #89 Del Skrevet 21. desember 2024 Linazer skrev (2 minutter siden): Jeg drikker svært sjelden. 1 aquavite og en flaske juleøl og jeg bør stoppe. Tåler veldig lite og blir fort full. Ok, men da vet du vel det og stopper da? Vi andre kan godt drikke noen glass i løpet av kvelden uten å bli fulle. Anonymkode: b23b3...5ca 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2024 #90 Del Skrevet 21. desember 2024 Kjetil E skrev (50 minutter siden): Kan fint kjøpe den lille julaften. Men hvorfor tynnribbe? Er jo mye mere kjøtt på familiribba. Tynnribbe gir mer svor pr kg og hevdes å være lettere å få jevnt stekt Anonymkode: 172be...1d3 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2024 #91 Del Skrevet 21. desember 2024 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Jeg har av ulike grunner blitt pålagt ansvaret for juleaften og middagen i pr. Jeg har aldri gjort dette før. Så trenger råd og hjelp. Kan noen se over handlelista og se om jeg har glemt noe. Vi blir 6 voksne og 2 barn på julaften og vi spiser ribbe Handleliste: middag: - 2 pk medisterkaker 800g per pakke - 3 julepølser - 2,5 kg tynnribbe - 2,5 kg mandelpoteter - 3 pk saus til stek Toro - 1 pk rosenkål - 2 pk surkål - 1 pk rødkål - 1 glass tyttebærsyltetøy - smør - salt, pepper, malt muskat til å krydre tynnribbe - 1 pk ferdig risengrynsgrøt blandes med melis og 1 pk piska kremfløte=riskrem -1 pk ferdig bringebærsaus til riskrem - 1 pk hakkede mandler til riskremen Bordpynt: - juleservietter - rød stearinlys til lysestake Drikke: - 1 6 pakning juleøl - 1 rødvin som passer til ribba - 1 flaske eplecider Snacks til kaffen: - 1 pose kaffe - Julepinner - Serina kaker - pepperkaker Snacks til bordet: - Tortilla chips - Druer -klementiner - salta nøtter Har jeg glemt noe her? Er dette nok mat til 6 voksne og 2 barn? Kun 1 av barna kan spise. Råd til hvordan jeg skal få til ribba? Litt stressa nå… Gruer meg til å handle, det er sykt mye folk i butikkene nå og folk er helt crazy rundt jula Anonymkode: ad288...814 Du har beregnet litt lite mat. 300 per pers på ribba mer surkål (den er best å lage fra bunnen da) også pleier man å ha svisker og epler til. Fin og grov sennep mangler For lite drikke. Kjenner du gjestene godt? Jeg pleier å ha litt ulike drikker; eplecider, eplemost, juleøl, brus til ungene og cola til min søsters tenåring osv . og rød saus er kjempelett å lage. Google det. Bare tull å kjøpe. Litt soyasaus og fløte til sausen. selleri i bunnen av panna når du steker gir god kraft til sausen og fin smak. Tortillachips er rart til jul i min bok. Men det gjør man vel som man vil 😀 Anonymkode: 9d35a...66a 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2024 #92 Del Skrevet 21. desember 2024 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): 1 kg ribbe per pers? Og i tillegg julepølse og medisterkake? Ok..... Anonymkode: 50f8b...df0 Det er normalt å regne 500g ribbe per voksen. Dvs 3kg på 6 voksne. Innbakt i det ligger nok en kultur om at akkurat på juleaften skal det alltid være nok mat. Jeg ville ikke ha regnet noe på en 4-åring. Hvis man har mye julepølse og medisterkake så vil gjestene kompensere med å spise mer av det. Jeg lager mye ribbe fordi familien vil ha kald ribbe dagen etter og vi lager noe spicy asiatisk på restene senere i julen. Anonymkode: 172be...1d3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2024 #93 Del Skrevet 21. desember 2024 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Det er normalt å regne 500g ribbe per voksen. Dvs 3kg på 6 voksne. Innbakt i det ligger nok en kultur om at akkurat på juleaften skal det alltid være nok mat. Jeg ville ikke ha regnet noe på en 4-åring. Hvis man har mye julepølse og medisterkake så vil gjestene kompensere med å spise mer av det. Jeg lager mye ribbe fordi familien vil ha kald ribbe dagen etter og vi lager noe spicy asiatisk på restene senere i julen. Anonymkode: 172be...1d3 TS har jo skrevet at hun ikke ønsker å ha noe særlig rester. Anonymkode: 25414...293 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2024 #94 Del Skrevet 21. desember 2024 AnonymBruker skrev (42 minutter siden): Er eplemosten med eller uten kullsyre? Er ikke alle 4 åringer som liker kullsyre 😊 Du er super forresten som hiver deg rundt og arrangerer. Jeg har troen på deg 😊 Anonymkode: 1f403...8bd Eplemosten er med kullsyre, men har både saft og juice i kjøleskapet til 4 åringen Takk, jeg skal gjøre så godt jeg kan Anonymkode: ad288...814 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2024 #95 Del Skrevet 21. desember 2024 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): TS har jo skrevet at hun ikke ønsker å ha noe særlig rester. Anonymkode: 25414...293 Trist å bli invitert på julemiddag og det blir for lite mat bare fordi verten ikke vil ha rester. Anonymkode: 49324...83c 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2024 #96 Del Skrevet 21. desember 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Trist å bli invitert på julemiddag og det blir for lite mat bare fordi verten ikke vil ha rester. Anonymkode: 49324...83c Jeg har sitert feil person, jeg trodde jeg svarte den som ville kjøpe 5 kilo! Det synes jeg er for mye når man ikke ønsker å ha rester. Anonymkode: 25414...293 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2024 #97 Del Skrevet 21. desember 2024 Husk mandel og premie dersom dere pleier å ha mandel i riskremen😃 Anonymkode: 14858...909 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
avent Skrevet 21. desember 2024 #98 Del Skrevet 21. desember 2024 Kjøper du vanlig pølse så tipper jeg 4 åringen blir fornøyd😊 de aller fleste barn i den alderen er ikke så glad i medister og pølser med mye smak, sikkert noen som gjør det men jevnt over liker de det ikke. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2024 #99 Del Skrevet 21. desember 2024 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Jeg har av ulike grunner blitt pålagt ansvaret for juleaften og middagen i pr. Jeg har aldri gjort dette før. Så trenger råd og hjelp. Kan noen se over handlelista og se om jeg har glemt noe. Vi blir 6 voksne og 2 barn på julaften og vi spiser ribbe Handleliste: middag: - 2 pk medisterkaker 800g per pakke - 3 julepølser - 2,5 kg tynnribbe - 2,5 kg mandelpoteter - 3 pk saus til stek Toro - 1 pk rosenkål - 2 pk surkål - 1 pk rødkål - 1 glass tyttebærsyltetøy - smør - salt, pepper, malt muskat til å krydre tynnribbe - 1 pk ferdig risengrynsgrøt blandes med melis og 1 pk piska kremfløte=riskrem -1 pk ferdig bringebærsaus til riskrem - 1 pk hakkede mandler til riskremen Bordpynt: - juleservietter - rød stearinlys til lysestake Drikke: - 1 6 pakning juleøl - 1 rødvin som passer til ribba - 1 flaske eplecider Snacks til kaffen: - 1 pose kaffe - Julepinner - Serina kaker - pepperkaker Snacks til bordet: - Tortilla chips - Druer -klementiner - salta nøtter Har jeg glemt noe her? Er dette nok mat til 6 voksne og 2 barn? Kun 1 av barna kan spise. Råd til hvordan jeg skal få til ribba? Litt stressa nå… Gruer meg til å handle, det er sykt mye folk i butikkene nå og folk er helt crazy rundt jula Anonymkode: ad288...814 Brus og sjokolade.... Hvorfor har du få dette ansvaret rett før julaften? Anonymkode: acff4...721 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2024 #100 Del Skrevet 21. desember 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Det høres virkelig ikke normalt ut. Dessuten er det din erfaring med akkurat dine foreldre med akkurat sine sykdommer og atypiske reaksjoner på vin. Det er ingenting som tilsier at ts sine voksne gjester er 90 år med alvorlig somatisk lidelse. Du kan ikke generalisere på den måten. Et tredje moment er også at eldre mennesker som merker at de tåler lite alkohol nettopp da begrenser eget inntak. Dette er jo opptil den enkelte gjest å avgjøre. Å kjøpe inn 1 vinflaske til julaften vitner om at ts er veldig ung og uerfaren og garantert ikke har så gamle familiemedlemmer (de har jo små barn også). Anonymkode: a1b89...c62 Nei det er selvfølgelig ingenting som tilsier at ts sine gjester ikke tåler tre glass vin, men det er helt riv ruskende galt å påstå at "ingen voksne blir fulle av" det. I et samfunn der stadig flere er eldre er det egentlig en ganske sær påstand å komme med. I jula er det svært vanlig at folk tilbringer tid med sine eldre, så å ta utgangspunkt i at ingen blir fulle av det er jo bare idioti. Ta hensyn til hvem gjestene er i stedetfor å komme med fordummende påstander. Anonymkode: db296...667 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå