Stor pike Skrevet 21. desember 2024 #41 Del Skrevet 21. desember 2024 Rester er da helt nydelig. En bit kald ribbe i lefse med sennep på til frokost, det er jul det! Medisterkaker og pølse er fun nat resten av julen også. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2024 #42 Del Skrevet 21. desember 2024 Ser mange nevner disse posene med surkål og rødkål. Er det virkelig vanlig å servere slikt i jula? Anonymkode: fce5a...1d7 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Flintis Skrevet 21. desember 2024 #43 Del Skrevet 21. desember 2024 Sennep, akevitt, konjakk. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kranken Skrevet 21. desember 2024 #44 Del Skrevet 21. desember 2024 Dette får du til veldig fint, ville kjøpt fersk ribbe nå hvis du får tak i det, ellers kan du legge fryst til tining i dag, det går også bra. Ville beregnet litt mer ribbe og mer drikke enn du har skrevet, men du kjenner gjestene dine best. Salte og pepre i morgen eller søndag. Er litt overrasket over svarene her med alt folk vil ha med, men folk har sine tradisjoner. Hos oss er det kun ribbe, julepølse, medisterkaker, surkål, rødkål, poteter og tyttebær. Desserten er ofte is fordi vi ikke orker tyngre dessert og så litt julekaker og kaffe, men har hatt riskrem og multekrem tidligere. Og når du får arrangering av julaften kastet på deg sånn i siste liten så tenker jeg folk slm er gjester får være litt rause. Jeg synes det høres flott ut det du skriver, ville bare hatt mer utvalg av drikke og kanskje mer ribbe, men hadde vært storfornøyd slik du beskriver det også. :-) Jeg har noen ganger brukt Hellstrøms oppskrift på steking av ribbe først med svoren ned og så opp, og noen ganger den andre måten med å dampe under aluminiumsfolie. Det viktigste for min del med ribbe er at det er nok salt og pepper og så steke den lenge nok, jeg har opplevd å få sånn halvstekt med myk svor en gang. Så stek den tidlig nok og lenge nok. Du kan også steke den i forveien og så varme den opp. Men ikke dekk til svoren før den er avkjølt hvis du vil ha den sprø når du steker på forhånd. 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Daisy-love Skrevet 21. desember 2024 #45 Del Skrevet 21. desember 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Ser mange nevner disse posene med surkål og rødkål. Er det virkelig vanlig å servere slikt i jula? Anonymkode: fce5a...1d7 Om TS har kjenner på det å få ansvar for sin første jul sånn på sparket, så hadde jeg bare tatt de posene og lettet arbeidet lett. Jeg synes særlig rødkålen i poser er veldig god, og ser ikke noe galt i hverken å servere eller å spise det selv. Jeg hadde aldri gitt meg ut på å laget eget om jeg fikk mitt første juleselskap sånn på sparket. Da hadde jeg gjort det så lettvint som mulig. Pust med magen ts, dette går bra 💚 Ser du skal fikse mer dessert, og julebrus, og det er jeg enig i er lurt. Både voksne og barn kan godt drikke både brus og Farris eller lignende kullsyrevann (jeg kjøper billigere sort selv 😉). Det blir satt pris på. Om noen bruker fløte eller melk i kaffen er det fint å ha noe av det, men det er jo ikke sikkert. Tipper de vil sette veldig pris på at du svinger deg rundt og lager til jul sånn 💚🎄🎅 6 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kranken Skrevet 21. desember 2024 #46 Del Skrevet 21. desember 2024 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Ser mange nevner disse posene med surkål og rødkål. Er det virkelig vanlig å servere slikt i jula? Anonymkode: fce5a...1d7 Jeg har fått servert begge deler og har servert begge deler selv, og jeg foretrekker posene. Det er en merkelig ting å henge seg opp i. 5 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2024 #47 Del Skrevet 21. desember 2024 Altfor lite drikke. 1 flaske vin på 6 stykker er knapt et lite glass på hver. Og 1 øl går fort når man spiser slik fet mat. Nitrist uten en knert akevit også. Jeg regner med dere er voksne, forsvarlige mennesker som kan kontrollere alkoholinntaket, så da ville jeg mye heller hatt rikelig med både mat og drikke i stedet for å være knipen. Man er ikke alkis selv om man nyter alkohol på julaften. Synes det fremstår som formyndersk overfor de andre voksne å by på så lite drikke. Anonymkode: dd1df...d04 6 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2024 #48 Del Skrevet 21. desember 2024 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Ser mange nevner disse posene med surkål og rødkål. Er det virkelig vanlig å servere slikt i jula? Anonymkode: fce5a...1d7 Jeg gjør det 😀. Men har skikkelig hjemmelaget saus med kraft fra koking av skinke dagen før 🙂 Anonymkode: d8c5a...5bf 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lillesnillelilla Skrevet 21. desember 2024 #49 Del Skrevet 21. desember 2024 Jeg ville gått for ett par pakker med potetlefser også... 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Brunello Skrevet 21. desember 2024 #50 Del Skrevet 21. desember 2024 AnonymBruker skrev (52 minutter siden): Jeg tok utgangspunkt i beregningene godt.no anbefalte. Der anbefalte kokken 400-500g ribbe per person. Jeg tok utgangspunkt i 6 voksne, tror ikke kidsa på 4 og baby (2 mnd) skal ha ribbe. Kom frem til 400 x 6= 2400gram gikk for et stykke på 2567 gram. Så har vi 1,6kg medisterkaker (en pakke på 800g x 2) og tre store julepølser i tillegg. Er det ikke nok tenker dere? Vil ikke ha rester, men vil heller ikke at folk skal gå sultne. Marsipan og sjokolade er notert. Anonymkode: ad288...814 Det er mer enn nok totalt sett. Ville kanskje ha hatt mindre medister og mer ribbe, men absolutt ingen krise. Og så ville jeg hatt en sixpack til med øl. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kålrota Skrevet 21. desember 2024 #51 Del Skrevet 21. desember 2024 AnonymBruker skrev (22 minutter siden): Ser mange nevner disse posene med surkål og rødkål. Er det virkelig vanlig å servere slikt i jula? Anonymkode: fce5a...1d7 Ja, veldig vanlig. Faktisk så vanlig at det er utsolgt på flere butikker her. Vi liker dem godt, ser ingen grunn til å lage det selv. 7 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Leo Skrevet 21. desember 2024 #52 Del Skrevet 21. desember 2024 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Ser mange nevner disse posene med surkål og rødkål. Er det virkelig vanlig å servere slikt i jula? Anonymkode: fce5a...1d7 De posene er blant det bedre som tilbys av ferdigmat og ikke vesentlig dårligere enn hjemmelaget surkål. Hvor vanlig det er å ikke lage surkålen selv aner jeg ikke, men har man litt knapt med både tid og erfaring så er de et helt greit alternativ. 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2024 #53 Del Skrevet 21. desember 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Ser mange nevner disse posene med surkål og rødkål. Er det virkelig vanlig å servere slikt i jula? Anonymkode: fce5a...1d7 Virkelig vanlig? Noe så snobbete! Har enda til gode å smake hjemmelaget surkål som slår pose-surkålen på smak Anonymkode: b7c04...23d 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
TingelingMom Skrevet 21. desember 2024 #54 Del Skrevet 21. desember 2024 Be folk ta med egen drikke. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2024 #55 Del Skrevet 21. desember 2024 Jeg hadde kjøpt litt større ribbe (men ikke mye, ei på 3 kg), og så mindre medister og julepølse. Du må vel kanskje velge mellom medister på 400 g og 800 g, så da blir det jo vanskelig å få kuttet den. Men 3 pakker julepølse var jo mye. Men alle familier er jo litt forskjellige. Her går det mye ribbe, og så tar kanskje flertall av de voksne 1 medisterkake i snitt, mens pølse har ikke vi hatt siden jeg var barn (det eneste søsteren min spiste). Julebrus og sjokolade til snacks er jeg også enig i. Kanskje is som alternativ til riskremen? Så enkelt som en boks med tress. Helt enig i at man ikke har fri flyt av vin med små barn, men om alle skal ha et glass så er det knapt med en flaske. Her hadde det derimot holdt, vi blir også 6 voksne, og er 2-3 som kommer til å velge vin (og da får de 1-2 glass), og sånn er det kanskje hos dere og. Anonymkode: c084d...275 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fjugur Skrevet 21. desember 2024 #56 Del Skrevet 21. desember 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Ser mange nevner disse posene med surkål og rødkål. Er det virkelig vanlig å servere slikt i jula? Anonymkode: fce5a...1d7 Jeg serverer det. Pimper de opp med litt ribbefett og kanskje solbærsaft eller noe annet søtt etc, funker helt gull 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
issoras Skrevet 21. desember 2024 #57 Del Skrevet 21. desember 2024 Hvorfor i all verden skal ts kjøpe mer ribbe? Hun har jo 400 gram per voksen, erfaringsmessig spiser ikke små barn særlig med ribbe. Og hvorfor skal ts kjøpe ferdigstekt ribbe?? Går da helt fint å tilberede den selv. 🧐 Det er ikke hjernekirurgi. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Leo Skrevet 21. desember 2024 #58 Del Skrevet 21. desember 2024 issoras skrev (28 minutter siden): Hvorfor i all verden skal ts kjøpe mer ribbe? Hun har jo 400 gram per voksen, erfaringsmessig spiser ikke små barn særlig med ribbe. Og hvorfor skal ts kjøpe ferdigstekt ribbe?? Går da helt fint å tilberede den selv. 🧐 Det er ikke hjernekirurgi. Mitt forslag fordi TS gir uttrykk for at h*n aldri har gjort det før og må ta det mer eller mindre på sparket, og da kan det bidra til å senke skuldrene en del hakk å vite at ribba er sånn noenlunde riktig krydret og stekt. Det er absolutt ikke hjernekirurgi (Selv om man nesten skulle tro det med tanke på hvor mye tid og krefter enkelte bruker på den kjøttbiten ), men er man uvant med å tilberede hele kjøttstykker kan det være en utfordring man ikke trenger på en dag hvor man skal ha flere gjester i tillegg til alt mulig annet. 5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2024 #59 Del Skrevet 21. desember 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Ser mange nevner disse posene med surkål og rødkål. Er det virkelig vanlig å servere slikt i jula? Anonymkode: fce5a...1d7 Jeg gjør, godt er det og. Rimelig sært at du henger deg opp i dette, men ikke har noe problem med Toro posesaus til ribba Anonymkode: 10b6d...090 4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
minister-mio Skrevet 21. desember 2024 #60 Del Skrevet 21. desember 2024 Det er en fin tanke at du ikke vil ha for mye alkohol pga barna, men dine gjester vil gå tørste. 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå