Gå til innhold

Ble plutselig nødt til å arrangere julemiddag!? Hjelp trengs fra alle kloke hoder her på KG!

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hvor får man tak i det? Hvis du tenker på den man får kjøpt på meny så har ikke jeg muligheten til å dra å kjøpe det på 24.12. Nærmeste meny er 20 min med bil unna og jeg nekter å handle på julaften, det er kaos i butikkene.

Anonymkode: ad288...814

Meny har åpent i kveld, i morgen og mandag også. Ring og sjekk at de har og bestill. Større Rema/Kiwi/Coop-butikker kan også ha. Tidlig på dagen og på kvelden er det som regel mye mindre folk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

300 g * 6 voksne = 1,8 kg. TS har beregnet 2,5 kg.

Anonymkode: 55ef8...e62

Den krymper veldig.

Anonymkode: caf10...0e9

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker også mer brus. Kanskje en pølse til, avhengig av hvor mye som spises?

Skal de voksne drikke alkohol? Aquavit til ribba pleier å være vanlig, iallefall litt selvom du sier du vil begrense alkoholen. Får man øl eller vin bær man også ha tilbud om aquavit. 
Av snacks/godteri kan det være godt med noe salt potetgull og sjokolade (spesielt til barna) og  julemarsipan etter så fet mat. 

Anonymkode: 2110b...5b4

• Liker 7
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Det er en stor pakke riskrem, vet ikke hvor mange gram, kanskje 450g 

Mer sjokolade og marsipan er notert. 

Se på denne: https://www.matprat.no/oppskrifter/tradisjon/riskrem/ 
Virker rimelig at du trenger nærmere en kilo risgrøt og 6 dl kremfløte hvis du skal lage 8 porsjoner riskrem.

Anonymkode: 25414...293

• Liker 1
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2,5 kg ribbe + 1,6 kg medisterkaker + 1,5 kg julepølse (hvis det er de halvkilospakkene som er de eneste jeg ser i butikkene) = 5,6 kg kjøttmat.  Det er nok, men jeg ville redusert på medisterkaker og pølse (hvis det går mhp pakkestørrelsen) og hatt litt mer ribbe.

For lite drikke. Hvis det skal være alkohol til middagen er 6 øl og en flaske vin lite. Men det kommer også an på hvor mange av de voksne som foretrekker hva.

Anonymkode: 55ef8...e62

• Liker 3
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mer ribbe, mer rosenkål, gulrøtter, betydelig mer dessert (450 gram grøt er en porsjon fra toro, selv som dessert er det for lite til 8), mye mer brus (beregn i alle fall halvannen liter pr pers gjennom en hel kveld, jeg ville hatt det dobbelt av det og de holder seg).

Anonymkode: 10b6d...090

• Liker 5
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Hvor får man tak i det? Hvis du tenker på den man får kjøpt på meny så har ikke jeg muligheten til å dra å kjøpe det på 24.12. Nærmeste meny er 20 min med bil unna og jeg nekter å handle på julaften, det er kaos i butikkene.

Hva snakker du om, det er chill i butikkene da. Alle er ferdig å handle 

Anonymkode: 4dc15...52c

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Synes det var litt lite ribbe. 

Anonymkode: db65e...015

AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Mer ribbe! Beregn hverfall 300g pr voksne, bedre med mye og rester enn for lite! Ribba krymper!

Anonymkode: caf10...0e9

AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Be de spise før de kommer for det er for lite mat og drikke

Anonymkode: 6a504...f5f

AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Du trenger mer å drikke og mer ribbe. Tror jeg ville gått for minst 3 kg ribbe, er så kjedelig om det er litt knapt.

Hvis du ikke vil at det skal være mer alkohol mtp barna, så fyll i så fall på med gode alkoholfrie alternativ.

Men ellers er det nok såvidt at en flaske rødvin er nok hvis alle voksne skal ha litt. En flaske vin gir ca 5 vanlige eller 6 små glass. 

Ville også kjøpt inn noe god sjokolade eller noe. 

Anonymkode: a437e...5c0

Jeg tok utgangspunkt i beregningene godt.no anbefalte. Der anbefalte kokken 400-500g ribbe per person. Jeg tok utgangspunkt i 6 voksne, tror ikke kidsa på 4 og baby (2 mnd) skal ha ribbe. Kom frem til 400 x 6= 2400gram gikk for et stykke på 2567 gram. Så har vi 1,6kg medisterkaker (en pakke på 800g x 2) og tre store julepølser i tillegg. Er det ikke nok tenker dere? Vil ikke ha rester, men vil heller ikke at folk skal gå sultne. 

Marsipan og sjokolade er notert. 

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Se på denne: https://www.matprat.no/oppskrifter/tradisjon/riskrem/ 
Virker rimelig at du trenger nærmere en kilo risgrøt og 6 dl kremfløte hvis du skal lage 8 porsjoner riskrem.

Anonymkode: 25414...293

Ok da kjøper jeg inn mer ferdig risengrynsgrøt og en stor pk kremfløte. Kjipt å ha for lite dessert, det spiser ungen på 4 en del av også 

• Liker 5
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville også hatt mer drikke. Ikke nødvendigvis alkohol, men drikke både under middagen og utover kvelden. Kjøp litt forskjellige julebrus og kanskje en eplemost til :)

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sirah skrev (2 minutter siden):

Jeg ville også hatt mer drikke. Ikke nødvendigvis alkohol, men drikke både under middagen og utover kvelden. Kjøp litt forskjellige julebrus og kanskje en eplemost til :)

Julebrus har jeg helt glemt! Takk! Har en del brus (cola og Fanta bokser, faris, mozel stående i matboden)z 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tynnribbe bestiller du ferdig stekt på Meny, nesten samme pris som en frossen. Hentes nystekt før klokken 14:00

Anonymkode: 09685...5aa

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Julebrus har jeg helt glemt! Takk! Har en del brus (cola og Fanta bokser, faris, mozel stående i matboden)z 

Da er det sikkert kjempebra :) 

• Liker 7
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Syns det så ganske fint ut 🙂. Hvor storspiste er barna? Kanskje litt lite ribbe, og jeg ville ha kjøpt en pakke rødsaus til til riskremen 🙂. For sikkerhets skyld. Når på ettermiddagen spiser dere, og hvor lenge utover kvelden blir gjestene? Hadde gått å sette frem litt ost og kjeks sent på kvelden om de blir lenge?

Anonymkode: d8c5a...5bf

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Øl passer bedre enn vin til ribbe, og heldigvis finnes det masse godt alkoholfritt øl. Jeg ville kjøpt inn en del ulike typer av det, og noe god eplejuice.

Kanskje litt mer dessert? Eventuelt kan du ha en boks vaniljeis i bakhånd, det er godt med pepperkaker til og barn foretrekker gjerne det over riskrem.

Jeg ville ikke gått for ferdigstekt ribbe, det er ikke såå vanskelig å få det til, så jeg tror ikke du tjener så mye på å kjøpe det. 

Anonymkode: 87736...dc3

• Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

- 3,5kg ribbe

- 400g medister

- 2 julepølser

- en stor hodekål + to grønne epler + karve + litt eddik + litt sukker

- en medium rødkål + en rødløk + et grønt eple + solbærsirup

- 2kg mandelpoteter

- smør, hvetemel, soya, sennep og tyttebær, til å lage saus. 

- krumkaker + multer + kremfløte + sukker

Drikke; 2 flasker rødt, 2 flaker hvitt, 12 juleøl. Bare be polet hjelpe deg. 2 pk lettøl. sekspakk julebrus. 12pk cola. Er rikelig. Men det sikrer at alle får det de ønsker å drikke til julematen. Og det som ikke blir åpnet holder lenge. 

Men haster litt i morgen, da. Krydret ribben. Og både medister og julepølse er klar i fryser (stekt og kuttet). 

Anonymkode: fce5a...1d7

• Liker 2
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Jeg tok utgangspunkt i beregningene godt.no anbefalte. Der anbefalte kokken 400-500g ribbe per person. Jeg tok utgangspunkt i 6 voksne, tror ikke kidsa på 4 og baby (2 mnd) skal ha ribbe. Kom frem til 400 x 6= 2400gram gikk for et stykke på 2567 gram. Så har vi 1,6kg medisterkaker (en pakke på 800g x 2) og tre store julepølser i tillegg. Er det ikke nok tenker dere? Vil ikke ha rester, men vil heller ikke at folk skal gå sultne. 

Marsipan og sjokolade er notert. 

Jo, det høres nok ut! I prinspippet er dere bare 6 som spiser, 4 åringen tar sikkert en medisterkake eller to. Når ribben er ferdig og hviler, setter du inn en langpanne med pølser, medisterkaker og legger surkål-rødkålposene oppå for varming. Sausen kan du lage tidlig, den kan varmes opp igjen og du fyller på med kraft fra ribba oppi sausen, ha gjerne litt grov sennep og litt solbergsaft oppi. Grønnsakene koker du når ribba hviler og det andre varmes i ovnen. Du kan også ha gulrøtter og løk oppi formen med ribba, det er godt. Dere kan kjøre på med grillfunksjonen på slutten for å få svoren sprø, følg da med på den hele tiden. Pynt bordet kvelden før. Jeg ville hatt 2 flasker rødvin og litt mer øl og akevitt. Spørs hva gjestene foretrekker, hvis noen kjører, kjøp alkoholfri øl også. Få besteforeldre til passe barn mens matlaging pågår. 

Anonymkode: 154b7...7a7

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...