AnonymBruker Skrevet 16 timer siden #1 Del Skrevet 16 timer siden Noen som kan forklare det kort og enkelt? Fryktelig dumt for oss som bruker helsetjenester i større grad. Går selv til avtalepsykolog og får som regel frikort innen årets 2-3 første måneder. Jeg prioriterer det selvfølgelig, men det er fryktelig leit når man har lavere inntekt… Anonymkode: 37851...15a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16 timer siden #2 Del Skrevet 16 timer siden Fordi politikerne vi har valgt bestemmer at staten skal bidra mindre til helsekostnader og folk betale mer selv. Anonymkode: cd356...fb6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16 timer siden #3 Del Skrevet 16 timer siden AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Noen som kan forklare det kort og enkelt? Fryktelig dumt for oss som bruker helsetjenester i større grad. Går selv til avtalepsykolog og får som regel frikort innen årets 2-3 første måneder. Jeg prioriterer det selvfølgelig, men det er fryktelig leit når man har lavere inntekt… Anonymkode: 37851...15a Den øker i takt med lønnsøkninger.. Derfor ikke mye å juble over, den reelle lønnsveksten er ikke stor, når man tar med at prisene stiger i takt med den.. Anonymkode: b4879...2fd 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16 timer siden #4 Del Skrevet 16 timer siden Alle priser øker hvert år. Anonymkode: 2826c...d24 8 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16 timer siden #5 Del Skrevet 16 timer siden AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Fordi politikerne vi har valgt bestemmer at staten skal bidra mindre til helsekostnader og folk betale mer selv. Anonymkode: cd356...fb6 Du virker jo veldig informert i politikken. Dette skjer hvert år, uavhengig av hvem som sitter i regjering. Regjeringen vi har nå ønsker å beholde offentlig helsevesen, Frp og Høyre vil privatisere den. Anonymkode: b4879...2fd 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jdz Skrevet 16 timer siden #6 Del Skrevet 16 timer siden AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Du virker jo veldig informert i politikken. Dette skjer hvert år, uavhengig av hvem som sitter i regjering. Regjeringen vi har nå ønsker å beholde offentlig helsevesen, Frp og Høyre vil privatisere den. Anonymkode: b4879...2fd Du virker ikke spesielt politisk informert selv. Du kan mene hva du vil om Høyre og FrP, men ingen av de har tatt til orde for å privatisere offentlig helsevesen. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16 timer siden #7 Del Skrevet 16 timer siden Den øker for alt annet øker.. Det koster mer penger å frakte de, mer penger å kjøpe medisiner, lønnen til alle som er involvert i alt fra å produsere medisinen til de som på apoteket.. (Selvom de ikke alltid får lønnsøkning) Så koster det å produsere medisinene også, økte renter på lånet til lokalene, øke priser for transport (dyr drivstoff pris) , toll og andre avgifter øker, ‘’materialene’’ til medisinene øker, type selve medisinen, emballasjen medisinen er i.. Selvom de produseres i utlandet også.. Valuten påvirker jo også prisen på alt som produseres utenlands og importeres og omvendt.. I tillegg så antar jeg at slike avgifter/egenandeler øker i takt med konsumprisindeksen i Norge også.. Men dette bare antar jeg altså.. 🤷♀️ Anonymkode: dcdaf...a97 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Blått Skrevet 16 timer siden #8 Del Skrevet 16 timer siden AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Noen som kan forklare det kort og enkelt? Fryktelig dumt for oss som bruker helsetjenester i større grad. Går selv til avtalepsykolog og får som regel frikort innen årets 2-3 første måneder. Jeg prioriterer det selvfølgelig, men det er fryktelig leit når man har lavere inntekt… Anonymkode: 37851...15a Som en annen sier så handler dette om at alt øker, dessverre. Men jeg husker selv hvor surt det er og hvor tøft det var hver januar, med strømprisene, maten og på den tiden NRK-avgiften som kom snikende. Var en ganske overveldende tid, med minstesatsen på AAP som skulle strekke til. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16 timer siden #9 Del Skrevet 16 timer siden Blått skrev (4 minutter siden): Som en annen sier så handler dette om at alt øker, dessverre. Men jeg husker selv hvor surt det er og hvor tøft det var hver januar, med strømprisene, maten og på den tiden NRK-avgiften som kom snikende. Var en ganske overveldende tid, med minstesatsen på AAP som skulle strekke til. Uff, det må ha vært krevende med alt det på en gang. Jeg vet jo at måneden kommer og forsøker å planlegge, og det går rundt altså. ja, tenkte meg at alt øker kunne være en forklaring. Lurte bare på om det var noe annet jeg ikke var informert om. Så det vil være slik om en del år, at vi betaler 5-6-7 tusen osv for egenandel? Høres jo vilt ut, for det står ikke i samsvar med mengden vekst i lønn. Anonymkode: 37851...15a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Brunello Skrevet 15 timer siden #10 Del Skrevet 15 timer siden Etter det jeg finner på nettet økte grensen med drøyt 3% som er mye mindre enn lønnsveksten og økning av G. i realiteten ble derfor grensen lavere. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Blått Skrevet 15 timer siden #11 Del Skrevet 15 timer siden AnonymBruker skrev (42 minutter siden): Uff, det må ha vært krevende med alt det på en gang. Jeg vet jo at måneden kommer og forsøker å planlegge, og det går rundt altså. ja, tenkte meg at alt øker kunne være en forklaring. Lurte bare på om det var noe annet jeg ikke var informert om. Så det vil være slik om en del år, at vi betaler 5-6-7 tusen osv for egenandel? Høres jo vilt ut, for det står ikke i samsvar med mengden vekst i lønn. Anonymkode: 37851...15a Nå så jeg en annen har svart deg på dette, men dessverre så tenker jeg at det er naturlig at egenandelen øker selv om det er surt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15 timer siden #12 Del Skrevet 15 timer siden AnonymBruker skrev (1 time siden): Noen som kan forklare det kort og enkelt? Fryktelig dumt for oss som bruker helsetjenester i større grad. Går selv til avtalepsykolog og får som regel frikort innen årets 2-3 første måneder. Jeg prioriterer det selvfølgelig, men det er fryktelig leit når man har lavere inntekt… Anonymkode: 37851...15a Frikort grensen for helsetjenester er en del av de årlige statsbudsjettene. Hvor mye egenandel som skal betaler for helsetjenester er en del av statsbudsjettet som legges frem hver høst. Budsjett for as Norge. Noen ganger øker dette med konsumprisindeksen, andre ganger øker det etter som hvordan de som bestemmer organiserer økonomien til as Norge. Så du kan se på hvor mye frikortgrensen øker når Erna og når Jens sitter og bestemmer. Å klage ove rat det er mye å betale i årets første måned, viser bare at du er dårlig på å planlegge økonomien din. Utgifter til lege opp til nesten kr 3 300 er noe du vet begynner å løper fra hver nytt år. Når du får frikort så kan du hver måned legge til side kr. 350 som sparing til neste års frikort. Da slipper du å betale kr. 3 300 i løpet av få uker eller måneder frem til frikort er oppnådd. På denne måten har du et jevnt trekk av utgifter til helse hele året. Anonymkode: 2fd42...f3b 4 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15 timer siden #13 Del Skrevet 15 timer siden Eller om du deler utgiftene på 12 måneder så blir det kr. 275 hver måned. Men det handler om økonomistyring og kontroll. Anonymkode: 2fd42...f3b 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15 timer siden #14 Del Skrevet 15 timer siden Jdz skrev (1 time siden): Du virker ikke spesielt politisk informert selv. Du kan mene hva du vil om Høyre og FrP, men ingen av de har tatt til orde for å privatisere offentlig helsevesen. De vil snik-privatisere. Og hvis du ikke har fått med deg det så er du ikke politisk informert selv. Anonymkode: 098de...103 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15 timer siden #15 Del Skrevet 15 timer siden AnonymBruker skrev (2 minutter siden): De vil snik-privatisere. Og hvis du ikke har fått med deg det så er du ikke politisk informert selv. Anonymkode: 098de...103 Ja til flere private tjenester, det offentlige er treigt og tunggrodd Anonymkode: 1ccb3...5ad Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mizzy Skrevet 15 timer siden #16 Del Skrevet 15 timer siden Den øker litt hvert år, men ikke mye. Kanskje 50 kr. Vi er uansett jækla heldige som har den ordningen her i landet. 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13 timer siden #17 Del Skrevet 13 timer siden AnonymBruker skrev (1 time siden): Frikort grensen for helsetjenester er en del av de årlige statsbudsjettene. Hvor mye egenandel som skal betaler for helsetjenester er en del av statsbudsjettet som legges frem hver høst. Budsjett for as Norge. Noen ganger øker dette med konsumprisindeksen, andre ganger øker det etter som hvordan de som bestemmer organiserer økonomien til as Norge. Så du kan se på hvor mye frikortgrensen øker når Erna og når Jens sitter og bestemmer. Å klage ove rat det er mye å betale i årets første måned, viser bare at du er dårlig på å planlegge økonomien din. Utgifter til lege opp til nesten kr 3 300 er noe du vet begynner å løper fra hver nytt år. Når du får frikort så kan du hver måned legge til side kr. 350 som sparing til neste års frikort. Da slipper du å betale kr. 3 300 i løpet av få uker eller måneder frem til frikort er oppnådd. På denne måten har du et jevnt trekk av utgifter til helse hele året. Anonymkode: 2fd42...f3b Jeg klager i grunn ikke. Jeg spør om årsakene bak dette, for å lære. Jeg vet godt at januar kommer og er flink til å planlegge. Vennligst les. Anonymkode: 37851...15a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12 timer siden #18 Del Skrevet 12 timer siden AnonymBruker skrev (55 minutter siden): Jeg klager i grunn ikke. Jeg spør om årsakene bak dette, for å lære. Jeg vet godt at januar kommer og er flink til å planlegge. Vennligst les. Anonymkode: 37851...15a Trodde alle voksne mennesker forstod at det er pga økte inntekter og generell prisøkning. Anonymkode: 2ec22...931 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11 timer siden #19 Del Skrevet 11 timer siden AnonymBruker skrev (4 timer siden): Du virker jo veldig informert i politikken. Dette skjer hvert år, uavhengig av hvem som sitter i regjering. Regjeringen vi har nå ønsker å beholde offentlig helsevesen, Frp og Høyre vil privatisere den. Anonymkode: b4879...2fd Hva har dette med saken å gjøre? Om man velger privat helsehjelp med offentlig avtale, betaler man kun egenandel og frikort gjelder. Til forskjell fra offentlig helsetjeneste, er ofte ventetiden mye kortere. Anonymkode: de983...f8a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11 timer siden #20 Del Skrevet 11 timer siden AnonymBruker skrev (4 timer siden): Noen som kan forklare det kort og enkelt? Fryktelig dumt for oss som bruker helsetjenester i større grad. Går selv til avtalepsykolog og får som regel frikort innen årets 2-3 første måneder. Jeg prioriterer det selvfølgelig, men det er fryktelig leit når man har lavere inntekt… Anonymkode: 37851...15a Egenandelene øker jo og, så slik kan man si at det ikke nødvendigvis tar lengre tid å oppnå frikort fordi om taket heves. Anonymkode: de983...f8a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå