Gå til innhold

Lang bil og utfordringer med dette? (over 6 meter)

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Er det noen som har mye erfaring med det å kjøre rundt i en lang bil?

Opprinnelig hadde jeg lyst til å kjøpe en bil som er under 6m pga de reiser med laveste fergesats. Men jeg ser også at det er mange interessante biler som er litt lengre (gjerne 6.8 meter), og det er ikke så ofte at jeg reiser med ferge, at det ikke fort kan hente seg inn igjen om jeg får en god pris på en lengre bil.

Jeg forstår jo at en stor bil selvsagt er vanskeligere å kjøre på trange steder, vanskeligere å finne store nok parkeringsluker til osv. Men er det noe utover dette jeg ikke har tenkt på? For eksempel hvis jeg skal parkere et sted hvor det er oppmerkede felt, og bilen tar delvis plass i neste parkeringsbås, kan man da få bot osv?

Hvor upraktisk er det?

Anonymkode: 1ef06...236

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Vanskelig å finne parkeringsplasser og plassene blir bare smalere og smalere mens bilene blir større siden de ikke er beregnet på dagens biler ofte. Vanskeligere å manøvrere i feks trange parkeringshus. 

Anonymkode: 5d95e...6f8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Nå vet jeg ikke helt hva slags type bil du tenker på, men jeg har i mange år kjørt en Mercedes Sprinter, lang type. Den er overraskende smidig og enkel å kjøre. Selvfølgelig vil den ta større plass enn en vanlig personbil på parkeringer, men det har aldri vært et problem for meg. Den er oversiktlig og veldig god å kjøre.  Jeg liker den veldig godt.

Anonymkode: b552e...725

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nesten ingen personbiler er over 5 meter i Norge/europa. All infrastruktur tar utgangspunkt i det. Har aldri hørt om «bil» på 6.8m (lastebil/varebil etc du mener?), men ved vanlig parkering da så vil rumpa stikke så langt ut i veien at biler kan få problemer med å passere, du vil ta en stor andel av neste parkeringsplass, og du vil få problemer på mange parkeringshus og ferger. 

Hvilken bil tenker du på? Amerikansk «full size» SUV?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Er det noen som har mye erfaring med det å kjøre rundt i en lang bil?

Opprinnelig hadde jeg lyst til å kjøpe en bil som er under 6m pga de reiser med laveste fergesats. Men jeg ser også at det er mange interessante biler som er litt lengre (gjerne 6.8 meter), og det er ikke så ofte at jeg reiser med ferge, at det ikke fort kan hente seg inn igjen om jeg får en god pris på en lengre bil.

Jeg forstår jo at en stor bil selvsagt er vanskeligere å kjøre på trange steder, vanskeligere å finne store nok parkeringsluker til osv. Men er det noe utover dette jeg ikke har tenkt på? For eksempel hvis jeg skal parkere et sted hvor det er oppmerkede felt, og bilen tar delvis plass i neste parkeringsbås, kan man da få bot osv?

Hvor upraktisk er det?

Anonymkode: 1ef06...236

Det er jo ikke bare ferger som blir dyrere ? Også mange steder i alle fall nedover i Europa blir også bompengene veldig mye mer dyrere. Ja på betalt parkering og vanlig gratis parkering i 2 timer blir du bøtelagt om du dekker to parkeringsplasser med så mye som en millimeter. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Steder med kamera parkering har gjerne mindre manuell kontroll? Risiko for å bli bøtelagt er gjerne ikke så stor?

Men, er kjøretøyet så langt det hindrer andre å passere vil det gjerne ikke ta lang tid før det blir bøtelagt eller tauet inn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...